Hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig
    Az elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az  ország különböző tájairól.
A  vasárnapi elmélkedéseket az folyóirat aktuális számából vettük át.
folyóirat aktuális számából vettük át.
Február 28., Nagyböjt 2. vasárnapja
    Olvasmányok: Ter 15,5-12.17-18; Zs 26; Fil 3,17 -  4,1; Lk 9,28b-36 
Ez az én választott fiam, őt hallgassátok! (Lk 9,35)
      A  szentírásban különböző irodalmi műfajok találhatók. Van benne például mese  (Bírák 9,7-15), vers, tanító elbeszélés stb. A sokféle irodalmi műfaj  színesebbé, érdekesebbé teszi a Bibliát. Ez a műfaji megközelítés néhány  évtizede vált elfogadottá. Nehéz volt az évszázados berögződést formálni,  miszerint a szentírás nem riport, hanem sokféle irodalmi műfajból összeállított  írások gyűjteménye. Ezt hangsúlyozta XII. Piusz pápa a Divino afflante  spiritu kezdetű körlevelében, és ezt a szemléletmódot erősíti meg 1965-ben  a II. Vatikáni Zsinat Dei Verbum konstitúciója, amikor azt írja:  „Szükséges továbbá, hogy a magyarázó azt az értelmet kutassa, amelyet a szent  szerző ki akart fejezni, és ki is fejezett a maga korának és kultúrájának  nyelvén, az akkori irodalmi műfajok segítségével.” Ezen bevezető gondolatok  után nézzük a mai vasárnap evangéliumának szövegét, amelynek nem más a műfaja  mint reklám.
      Manapság  az egész életünket átjárja a reklámok hasznos és haszontalan özöne. Szombaton  és vasárnap visszatérő program a családban, hogy kihasználva a közös  együttlétet, elmegyünk sétálni. Hazafelé már különböző újságokkal telik meg a  kezünk, zsebünk. Viccesen úgy hívjuk, hogy „kultúra”. Kislányunk így is szokta  mondani, amikor kivesz egy reklámújságot: „Hozok kultúrát!” A reklámok nemcsak  átjárják életünket, hanem meghatározzák döntéseinket és formálják szokásainkat  is.
      Jézus  színeváltozásának történeti elbeszélése nem más mint egy kis „reklámfilm”,  amely döntően a hellén zsidókeresztényeknek készült. 
      Tudjuk, hogy Lukács  evangélista elsősorban a diaszporában élő zsidó-keresztényeknek szerkeszti meg  evangéliumát, de természetesen vala-mennyi zsidó ember is a címzettje. Milyen  furcsa, hogy születik egy ember Jézus személyében, aki új istenképet mutat be,  elmondja a szeretetről szóló tanítását, azt megalkuvás nélkül a végsőkig hitelessé  is teszi személyes példájával, és mégis győzködni kell az embereket, hogy  higgyenek neki, saját életükben is kövessék tanítását.
      A  színeváltozás története figyelemfelhívás, hogy Jézust Mózes és Illés is  elismeri. Mózes, aki a zsidó nemzet és vallás megalapítója, és Illés, a zsidó  nép jeles prófétája: ők közösséget vállalnak vele, kiállnak mellette,  jelenlétükkel megerősítik személyének hitelességét. Neki erre nincs szüksége  ugyan, de az emberek ezt igénylik. A zsidók ettől vállalhatónak tartják a hozzá  csatlakozást. Ennyit jelent egy jó reklám. Ha egy közismert színész fényképe  szerepel valamely termék bemutatásánál, az emberek jobban hisznek abban. Ha  híres szórakoztató műsorvezető bíztat egy pénzintézet választására, akkor az  emberek nagyobb bizalommal választják azt. Pedig a közismert magyar mondás  szerint „a jó bornak nem kell cégér”. Vagy mégis?
  Téged  mi motivál Jézus követésében? Kell-e Téged noszogatni „egyházi” reklámokkal,  vagy anélkül is tudod, merre menj?
[Lipien Mihály és Krémer Ibolya, Budapest]
Március 1., hétfő 
    Olvasmányok: Dán 9,4b-10; Zs 78; Lk 6,36-38 
Legyetek  tehát irgalmasok, mint a ti Atyátok is irgalmas! Ne ítéljetek, és titeket sem  fognak elítélni. Ne kárhoztassatok senkit, és benneteket sem fognak  kárhoztatni. Bocsássatok meg, és bocsánatot fogtok nyerni. Adjatok, és adnak majd  nektek is: jó és tömött, megrázott és túláradó mértékkel adnak majd az  öletekbe. Mert amilyen mértékkel mértek, olyannal fognak visszamérni nektek.  (Lk 6,36-38) 
      A  Hegyi-beszéd intelem-gyűjteményének egyik igen fontos szakaszához érkeztünk.  Jézus alapvető, meghatározó felismerése, hogy őseinek Istene, nem véres Isten;  nem bosszúálló, nem büntető, hanem jóságos és irgalmas Atya. Ezt a jóságot és  irgalmat várja el az általa teremtett legértelmesebb élőlénytől, az embertől  is.
      Vajon,  mit szólhatott a „szemet szemérthez” szokott hallgatóság ezekhez az elképesztő  gondolatokhoz? Mit szólhatott a népi ítéletet, a meg-kövezést gyakorta alkalmazó  tömeg? 
      Sajnos  Jézus gondolatainak aktualitása 2000 év alatt mit sem változott. Még a magukat  kereszténynek mondó emberek sem figyelnek fel a Hegyi-beszéd – életmódunkat  súlyosan érintő – intelmeire. Szeretném hinni, hogy a KIO-n felnőtt Bokortagok számára  Jézus Atya-képe evidencia.
  Mégis  időről-időre meg kell vizsgálnom magamat: Irgalmas vagyok-e a világban  csetlő-botló embertársaimhoz? Ha mélyen felháborít valaki, őt ítélem el, vagy  csak azt, amit tett? Kész vagyok-e megbocsátani az engem, vagy szeretteimet  bántóknak? Adok-e időt, pénzt, szeretetet? Eleget adok-e?
[Bajnokné Benyhe Judit, Budapest]
Március 2., kedd 
    Olvasmányok: Iz 1,10.16-20; Zs 49; Mt 23,1-12 
…mindazt, amit  mondanak nektek, tegyétek meg és tartsátok meg -- de a tetteiket ne kövessétek,  mert mondják ők, de nem teszik. (Mt 23,3)
      A  Szó és a Tett külön élete mindig jelen volt a történelem során. A XX. század  beköszöntéséig többnyire élt valamiféle kép az emberek több-ségében arról, mi a  jó, mi a helyes. Modern korunk, a XX. század azonban túllépett azon, hogy – ha  gyengék vagyunk is megtenni – de legalább tudjuk-mondjuk a jót. Mára csak a  kérdések maradtak: Milyen jót? Ki dönti el, kinek mi a jó? Milyen alapon? 
  Mind  a világi (választott?) vezetők, mind a (nem-választott) egyházi vezetők  teljesen hiteltelenekké váltak az emberek többsége számára. 
  Mit  tudunk mi mondani ennek az – egyrészt kritikus, gyanakvó, másrészt pozitív  életmintákat, A JÓT kereső, harmadrészt mindenből kiábrándult – emberiségnek?  Azt gondolom mindenkinek ugyanazt. Amit magunk is jónak tanultunk-ismertünk  meg. Ami tényleg belülről jön. Esetleg más-más nyelven, de szövegünket az  életünkkel hitelesítve. Akkor is, ha magunk sem vagyunk tökéletesek. Soha  nagyobb szükség nem volt erre, mint most!
[Bajnok László, Budapest]
Március 3., szerda 
    Olvasmányok: Jer 18,18-20; Zs 30; Mt 20,17-28 
Vajon rosszal szokás-e fizetni a jóért? Miért ásnak hát  vermet nekem? (Jer.18,20)
      Azon  tűnődtem, fizettek-e nekem már rosszal jóért, és ha igen, hogyan viseltem. 
  Kevés  esetre tudok visszaemlékezni, szerencsére hamar elfelejtem, ha megbántanak. Ám  az a kevés eset bizony bántott. Sőt haragot éreztem az illető iránt. Ha nem is  kívántam, mint Jeremiás a fenti szövegrész folytatásában, hogy ezek az emberek  „jussanak éhínségre, asszonyaik váljanak gyermektelenné és özveggyé, férjük  haljon meg dögvészben, az ifjakat meg járja át kard a harcban”. 
  Azt  azért nem bántam volna, ha ők is megtapasztalják, milyen az, ha jóval rosszért  fizetnek, és ha töredelmesen bocsánatot kérnek tőlem. Minden-esetre ettől kezdve  igyekeztem kerülni az illetőt. De ha nem tehettem meg?
  Van  valami, ami nekem segít, hogy megbocsássak, és újra szeretettel nézzek az engem  megbántóra. Ha tudatosítom magamban, hogy mi emberek – még én is – bizony  esendőek vagyunk, és van, amiről tehetünk, de van, amiről nem. Ráadásul  mindannyian egy hajóban evezünk. S ez a hajó akkor tud haladni, ha egy irányba  igyekszünk. Nem vehetem ki mások kezéből a lapátot, de megmutathatom, hogy kell  húzni, és ha megkérdezik, el is magyarázhatom. Sőt én is elleshetek fogásokat a  többiektől. 
[Kissné Kosztolányi Klára, Pilisborosjenő]
Március 4., csütörtök 
  Olvasmányok: Jer 17,5-10; Zs 1; Lk 16,19-31 
Volt egy  gazdag ember, aki bíborba és gyolcsba öltözködött és naponta pompában vígadott.  Volt ennek a kapujához vetve egy Lázár nevű szegény, kit fekélyek borítottak, s  ki vágyott jóllakni azzal, ami a gazdag asztaláról lehullt. (Lk 16,19-21)
      Történt kicsit később…
      Volt  egyszer egy Föld nevű, csodálatos természeti kincsekben bővelkedő bolygó és kb.  hatmilliárd, ésszel- és lelkiismerettel megáldott, istenarcú ember. Az emberek  ezzel a kitüntetett ajándékkal együtt is - a Jóisten szándékát figyelmen kívül  hagyva - az alábbiakat valósították meg.
      A  bolygójuk által kínált, Teremtőjüktől ajándékba kapott javak 80%-át, a  Földlakók 20%-ának kényeztetésére használták el. Egyszerre valósult meg sokak  mérhetetlen nélkülözése és kevesebbek szemérmetlen pazarlása. Így azután a  100%-uk számára ismeretlen maradt az a megnyugtató érzés, amit az éppen ELÉG tapasztalása nyújthat. A vérlázítóan pazarló gazdagok és a csodálni való  türelemmel tűrő szegény Lázárok közötti szakadék folyamatosan és szüntelenül  mélyült. 
      Olyan  butaságok történtek meg, hogy a megtermelt gabona 50%-át állati  takarmányozásra, vagy bioüzemanyag előállításra használtak el, miközben másfél  milliárd embertársuk az éhhalál határán tengődött. Az állati takarmány, pedig a  gazdagabbik kevesek számára előállítandó hús megtermelésre kellett.
      Az  emberek iskolázott része tanult ugyan történelmet, de a múltból nem tanult  semmit és figyelmen kívül hagyta a jövő tervezése során. Az emberiség ismerte  ugyan a Húsvét szigetek néhai lakóinak önmeg-semmisítő sztoriját, de nem volt  etikus, igazságos és a jövőt biztosító születésszabályozásuk, életmodelljük. Az  Evangéliumot meg csak irtózva csodálták. Talán éppen ezért, egyre inkább a  születések helyett a halálozás lett a szabályozott. Az egyiket logikusan,  muszáj volt szabályozni a mohóságuk és a létszámuk miatt.
      Hogyan  szabályozták? Egészségkárosító élelmiszerekkel, táplálék kiegé-szítőkkel, túl  gyógyszerezéssel, túl vegyszerezéssel, szennyezett vizekkel- és levegővel,  gyanús eredetű vírusokkal és azok oltóanyagaival, fegyverek felhalmozásával,  holtig tartó dolgoztatással. Egészségügy helyett betegség biznisszel. A halál  szabályozását fokozták a stressz, a kiszolgáltatottság növelésével, az emberi  kapcsolatoktól elvont idővel, az általános bizalmatlanság, a trehányság, az  önközpontúság, a feles-legesség tudat szétárasztásával, a pénzszerzési kényszer  középpontba állításával, erőszakkultusszal. Az egész emberi lét egy  életellenes, burkoltan passzív eutanáziává korcsosult. Tudott volt, hogy Afrika  újszülöttjeinek jelentős része már HIV-fertőzötten jött világra. Naponta 5000  ember halt meg iható víz hiányában. Csont-bőrre soványodott, analfabéta  gyerekkatonák mosolyogtak a kamerákba, Kalasnyikovval és bőséges lőszerrel  ellátva. Mint tudjuk, a kutya ugatott, karaván meg haladt és a kutya is  belefáradt a hiába való ugatásba, csak ki kellett azt várni. Mégis mindig  voltak elszórtan deviáns ellenállók ebben a komplex rendszerben.
      Hiába  figyelmeztettek tudós szakemberek, akik közölték méréseiket és  következtetéseiket.
  Mértékletesség,  osztozás, ésszerűség, együttműködés, helyi sajátossá-gok  figyelembe vétele, helyben termelés- és hasznosítás. Környezet-tudatos látásmód,  döntés, cselekvés. Profitéhség és tőkeuralom el-vetése.
  Írták  az Evangéliumok, hogy ne tégy másnak olyat, amit magadnak sem kívánsz.  Mindenkinek egy dénár, mindennapi kenyér, ellenségszeretet, kiegyenlítettség,  harmónia, békességkeresés, egymásra figyelés, nagy-lelkűség, testvériesség.
      Rázhatták  vészcsengőiket bölcselők, szépírók, közgazdászok, szocio-lógusok,  pszichológusok, orvosok, tanárok, papok, szülök, hogy itt baj lesz, ha ez így  megy tovább. Senki nem akart igazi változást, ezért nem is változott meg semmi. Az ember így döntött! A hitetlenség átka, Illés zenekar, Bródy János)
      Csak  egy ország, az USA (amit nyilvánosságra hoztak 2009-ben) 1000 milliárd dollárt  költött katonai kiadásokra. Ennek az összegnek a tizedéből, az éhezés  megszüntethető lett volna ezen a bolygón. A trópusi erdők 20%-át már  elpusztították, szegénységbe nyomorított emberek és eladósított országok. A  kitermelt fák helyén szója ültetvények létesülnek. A szóját leginkább állati  takarmányozásra használták fel a húsevő gazdagok számára, amit sok ezer  kilométerre kellett elszállítani.
      A  sivatagok öntözésével, a meg nem újuló ivóvíz készletet párologtatták el  rövidlátóan, egyszer használatosan, kiszáradtak kútjaik. A mohó  rablógazdálkodás következtében a kőolaj mellett eltűntek a fák az erdőkből,  halak a tengerekből, a méhek a mezőkről, a mezőkről a virágok, kertekből a  gyümölcsök. A folyók nagy része már nem érte el a tengert, pár évtized alatt  elolvadt a sarki jég. Grönland lefagyasztott édesvíz készlete beleolvadt az  óceánba, melynek vize néhány évtized alatt hat méterrel emelkedett meg. A  megemelkedett tengervíz szint behatolt a part közeli ivóvíz bázisba,  elszennyezve azt. Százmilliók lettek klímamenekültek, akiket a pazarló gazdagok  mohósága, telhetetlensége, önzése tett földönfutóvá. A megszaporodott, menekülő  szegény Lázárokat távol kellett tartani a gazdag országok kényelemhez szokott,  civilizált polgáraitól, akiknek szintén egyre kevesebb jutott a bőségből.  Szigorú migrációs politikát, hivatalokat és nagyobb létszámú fegyveres  karhatalmat hoztak létre.
      A  gazdagok tovább gazdagodtak, a szegény Lázárok már azt sem tudták enni, amit  tegnap ettek. Egymásra voltak utalva, igaz nem egyforma felelősséggel.
      Aztán  egyszer Isten áldott Napja arra kelt föl, hogy a teremtett bolygón nincs egy  teremtett lélek sem. A Földről lekopott az ember. Nem maradt sem pazarló  gazdag, sem nyomorgó Lázár. Lehetett volna másképp is, sokkal szebb is ez a  történet, de talán én sem akartam eléggé.
      Pedig  lenyűgözően szép volt ám régen ez az ÉLET, leginkább a Lázárok és a gazdagok  előtt. Aztán jött az ember és a kezébe vette a dolgokat. Kezébe vette a Bibliát  is, mégis ezzé alakította a világot. A teremtett ÉLET és a Jóisten pedig  köszöni szépen, jól vannak, ember nélkül is. József Attila: Kertész leszek
      Keresztény  ember számára, azt gondoljuk, az optimizmus kutya köteles-ség. Világítsunk,  legyen életünk tanúságtétel, hordozzuk és mutassuk fel a szépet, adjunk  reményt. A tények tudomásul nem vétele, a valóságot látni nem akarás, nem más,  mint életellenes megfutamodás. A tétlenség bűn, társtettesség a pusztítókkal.
      Legyek  őszinte? Én sem tettem semmit, vagy nem eleget.
  Mi  a reményem? Az, hogy az élet él, és élni akar. 
  Az  marad életben, aki szeret, és nem pusztít. 
  Az  érdemes az életre, aki megértette az üzenetet és alkalmazza is az Örömhírt, a  rendelkezésére álló időn belül.
[Csontos Barnabás, Budapest]
Március 5., péntek 
    Olvasmányok: Ter 37,3-4.12-13a.17b-28; Zs 104,16-21; Mt  21,33-43.45-46 
Elveszik tőletek az Isten országát, és olyan népnek adják,  amely meghozza annak gyümölcseit. (Mt 21,43)
      A  gazda, Isten szeretettel készíti el szőlőjét az embereknek. Ő türelmes és  bőkezű Úr. Szőlőjét használhatjuk, élhetünk benne, csak annyit vár el, hogy  gyümölcsöt hozzunk.Az üdvösségre meghívás ajándékát mind-annyian megkapjuk, kérdés,  élünk-e vele. Időnk még van: amíg itt élünk, választhatunk. Ő a gonosz  szőlőműveseknek is adott időt, lehetőséget, hogy jó útra térjenek. 
  Mi  vagyunk Isten Új Népe: vámosok, bűnösök, pogányok. A kiválasz-tottság nem  kitüntetés, ami mások fölé emel. Felelősséget jelent.
  Mi  hogyan használjuk fel a nekűnk adott időt? Isten ránk bízta szőlőjének  gondozását. Nekünk is ad segítséget, hogy megfeleljúnk a feladatnak, hogy  építsük az országot, hogy szeressünk, jó gyümölcsöt teremjünk. Álljuk a  gazdával kötött egyezséget, vagy saját céljainkra, önkényesen cselekszünk? 
  Isten  nem áll bosszút, sőt minden segítséget megad nekünk: mi szaba-don dönthetünk. De  az időnk véges.
[Makai Ágnes, Pilisborosjenő]
Március 6., szombat 
    Olvasmányok: Mik 7,14-15.18-20; Zs 102; Lk  15,1-3.11-32 
Melyik Isten olyan,  mint te… aki nem haragszol mindörökre, hanem kedved leled az irgalomban… (Mik.  7,18)  Atyja már messziről meglátta  (tékozló) fiát és megesett rajta a szíve…(Lk. 15,20)
      Régi  történet, hogy a misszionárius megjelenik a vadaknál, és órákig bizonyítja  nekik, hogy van Isten. A vadak türelmesen hallgatják, aztán az öreg törzsfőnök megszólal: „Te fehér ember,  ne bizonygasd nekünk, hogy van Isten, mert azt mi is jól tudjuk. Azt mondd meg  nekünk, hogy milyen az Isten?” 
  Olvasom  a nagyböjti szentírási részeket. A válasz egyszerű. Majd én megmondom a  törzsfőnöknek az örömteli választ: Az Isten jóságos Atya, maga az irgalom, maga a Szeretet. 
  Hogy  adventben mást olvastunk? Hogy az Isten számon kérő, ítélkező és megtorló Úr,  aki a világ végén ítélni fog eleveneket és holtakat? Ez csak a szerkesztők  bűne!
  Nem  így gondolja az egyház. Az ószövetség és újszövetség istenét egymás mellé  ragasztotta és dogmává tette, hogy az Isten a jókat megjutalmazza, a rosszakat  megbünteti, vagyis Isten igazságos és  irgalmas egyszerre. Nincs igaza?!
  Ha  ezt mondanám a törzsfőnöknek, biztosan nagyon elszomorodna ő, és vele egész  törzse. Mert ezzel semmi újat nem mondtam neki, ami megvigasztalná. Magába  roskadna, és arra gondolna, hogy valóban csak így lehet, nem is lehet másként. 
  Hiszen  ők közelről látják, hogy mi a törvény az  állatok között. Próbáljon csak egy buta oroszlán a másik felségterületére  lépni, jaj annak! Folyik a létért való  harc. Ebben a harcban mindig az erősebb győz, a gyenge kipusztul. És jól  van ez így, vesszen a férgese! 
      A szülő is büntet és jutalmaz. Ez a pedagógia egyszeregye. Ezt még a  törzsfőnök is tudja. Olyan szülő nincs, aki csak jutalmaz, és nem büntet soha.  Vagy ha van, meg is nézheti magát. 
És  a férfi és a nő közti különbség? A  vadak is jól tudják, noha nem tanultak pszichológiát,  hogy a férfi az „erő”, a nő a „gyengébb” nem. A férfi képviseli a „törvényt”, a  nő a „kegyelmet”. Az apa ütlegei elől az anyához fut a rossz kölök kegyelemért,  irgalomért. 
Nekem  még a szegény XXIII. János esete is  az eszembe jut, aki azt találta mondani egyszer, hogy az Isten nem csak Atya,  hanem Anya is. Lett is belőle bonyodalom. A francia dogma professzorok  állítólag a haláláért imádkoztak. 
Még  a Bokor apokríf iratai is arról  szólnak, hogy az Isten nemcsak apa, hanem anya is. Merészebb megfogalmazásban:  „A ti atyátok anyai!” (Karl Herbst). Ez sem azt jelenti, hogy szimplán anyai. 
  Milyen az Isten? Törzsfőnök, feladom! Ne várj tőlem újat, ne várj örömhírt. Minden amellett  szól, hogy az Isten nem csak „jó”!
  Lelki  szemeim előtt látom, hogy a vadak csak néznek rám mogorván. Mit tegyek? Akkor  tehetetlenségemben elkezdem mondani nekik a tékozló fiú történetét egy apáról: „Egy embernek két fia volt…” A végén  rájuk nézek, várom a hatást… 
És  én tudom, hogy a történet végén a  vadak mind felugrálnának, de nem azért, hogy azon nyomban felfaljanak, hanem  hogy össze-vissza csókoljanak. Tudom, hogy a könnyük is folyna. Az enyém is… 
És  a Tiéd?!
[Kovács László, Budapest]
Március 7., Nagyböjt 3. vasárnapja
  Olvasmányok: Kiv 3,1-8a.13-15; Zs 102; 1Kor  10,1-6.10-12; Lk 13,1-9 
Egyikünk sem kivétel
      Jézus  megint jobban belelát hallgatóságának gondolataiba és szívébe, mint amennyire  ők tudatában vannak saját belső történéseiknek, most például dédelgetett  különbség-tudatuknak. Nekünk sem árt ezzel tisztában lennünk. Létezik két  titkolt érzés a lelkünk mélyén, s ezek annyira mélyről szólnak, hogy sok  próbatételen keresztül is átmentődnek. Az egyik arról tudósít bennünket, hogy  halhatatlanok vagyunk, a másik, hogy kiválasztottak vagyunk. A Lélek szava  igaz, de az individumot építő és őrző egó (amely jobban szeretné a saját, mint  a lélek halhatat-lanságát) torzítja ezeket az üzeneteket.
      A  lélek szintjén igaz halhatatlanság üzenetéből lesz torzított formájában az a  furcsa érzés – miközben sorra történnek körülöttünk a balesetek, katasztrófák  –, hogy igen-igen, de ez velem nem történhet meg. Talán jobb is, hogy énünk véd  bennünket egészen addig, amíg nem vagyunk elég erősek és alázatosak az igazság  elviseléséhez. Ez az erő és alázat talán akkor érik meg, ha fogadjuk életünk  örömteli és nehéz helyzeteit is, őszintén szembenézünk azokban önmagunkkal, és  mindenkori képessé-günknek megfelelően megéljük, illetve megdolgozzuk azokat.  Akkor igazságnak fog látszani az, hogy én is csak egy vagyok embertársaim  közül, akik napról napra több-kevesebb sikerrel megküzdenek létükért – akkor, ha  elutasítom azokat az anyagi, szellemi és lélektani segéd-eszközöket, amelyek a  valódi élettől, annak megismerésétől tartanak távol. Az „én jobb vagyok, én  kivétel vagyok, velem ez nem történhet meg, rám ez nem vonatkozik”-érzésben az  eltorzult kiválasztottság-érzés is megnyilvánul. Meglehet, hogy Jézus egyik  pusztai megkísértése is ennek a ferdítésnek a tesztelése: hogy vesse le magát  nyugodtan a toronyból, hiszen úgyis halhatatlan. Válasza bizonyította  felkészültségét a feladatra: E világba szakadt lélektestvéreit immár képes  hazavezetni az Isten Országába, hiszen teljesen tisztában van mindkét világ  miben-létével és egymáshoz való viszonyával.
  Így  hát Jézus átlátva mindezeket, figyelmeztet: Tudatosítsuk, és ne tápláljuk  tovább különbség-illúzióinkat! Térjünk, forduljunk vissza arról az útról,  amelyen a teremtett élettől, önmagunktól és egymástól védekezve, vagy éppen  világunkat bekebelezve próbálunk túlélni. Ezen az úton haladva egyre távolabb  kerülünk Teremtőnktől. Egyre kevésbé számítunk Rá vagy bárki másra, és egyre  több mindent akarunk mi magunk megoldani. Az ősi hagyományok szerint az  Istenétől eltávolodott „történeti” ember az anyag törvényszerűségének  alávetett, ítélet alatt áll.
[Orbán Ágnes, Miskolc]

„És rátette kezeit, s azonnal  fölegyenesedett és dicsőítette Istent” (Lk.13,13)
       - Mennyire fontos  számomra a biológiai egészség?
       - Miben nyilvánul  meg életemben az Istent dicsőítés?
       - Dicsőítették már  mások miattam az Istent?
    [Angel]    
  



 
 
 
                
