A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fûzik
csokorba az ország különbözõ tájairól hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig.
A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2014. június 8. - Pünkösdvasárnap
Jn 20,19-2 - "Az Úr láttára öröm töltötte el
a tanítványokat"
Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak,
ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót.
Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: "Békesség nektek!" E
szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte
el a tanítványokat. Jézus megismételte: "Békesség nektek! Amint
engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket." Ezekkel a szavakkal
rájuk lehelt, s így folytatta: "Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok
bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad."
A tanítványok félnek. Mitől? Veszélyben volt az életük, a becsületük, az állásuk?
Jézus három éven át járt velük, tanította őket, példát mutatott nekik. Minden
hiába, a Mestert megölték, mindennek vége. Reményvesztetten ülnek együtt. Mire
várnak? Miért nem mennek haza a családjukhoz, dolgozni? Mária Magdolna már
megvitte a hírt a tanítványoknak, hogy él az Úr, de ők csak akkor hiszik el,
amikor saját szemükkel látják.
Az Úr láttán minden megváltozik, öröm tölti el őket. Jézus egész élete, tanítása értelmet,
tartalmat, jelentőséget kap. A tanítványok megkapják a Szentlelket; és vele
a küldetést. Jézus elküldi őket az emberekhez, vigyék el az örömhírt mindenkinek.
Mi is tanítványok vagyunk, mi is megkaptuk a Szentlelket. Érezzük erejét, támogatását? Érezzük
azt az örömöt, amit a tanítványok akkor éreztek? Végrehajtjuk a küldetést,
amit Jézus ránk (is) bízott? Vagy kifogásokat keresünk? Könnyű megmagyarázni
magunknak, hogy mit miért nem teszünk. Nehéz megvinni az örömhírt másoknak,
megélni kisebb és nagyobb körben. Ehhez kérjük a Szentlélek segítségét. Amen.
[Demeczky Péterné Makai Ágnes, Pilisborosjenő]
"Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket." (Jn 20,21)
- Tisztába vagyok-e a küldetésem tartalmával?
- Teljesen odaadom magam Jézusnak?
- Szavaim és tetteim összhangja hogyan növekszik?
Újjászületés
"Bizony, bizony mondom neked: Aki nem születik vízből és Szentlélekből,
nem mehet be az Isten Országába." (Jn 3,5)
Újjászületés: Az Isten erejét mélyen és életszerűen megtapasztalni úgy, hogy
jellegében a pünkösdre emlékeztet. Ezután a tanúságtevésben, az Örömhír hirdetésében és
a kisközösségi életben növekszik bennünk a világosság és a bizonyosság, hogy
itt Isten működik.
Akik többé-kevésbé, nyugodtan növekvő, újra meg újra új mélységeket megtapasztaló szellemi
növekedésben élnek, azok számára is nagy jelentőségű a karizmatikus megtapasztalás,
mert ezáltal sokkal tudatosabb, szabadabb és erőteljesebb élethez jutnak a Szentlélek által.
Kérdések:
- Számomra mi a bizonyossága annak, hogy az Isten Lelke működik bennem?
- Volt már újjászületési élményem?
- Honnan veszem az erőt az állandó újrakezdéshez, vagy a rendszeresség betartásához?
- Valóságosan találkoztam-e már a tűzbe merítő Lélekkel?
- A napi céltudatos élet is állandó megújulásra szorul.
- Céltudatos életstíluson a testvéri segítő kézen túl a Léleknek milyen szerepet
engedsz?
[Angel]
2014. június 9. Pünkösdhétfõ
1 Kir 17,1-6; Mt 5,1-12
A "Boldog-mondásoknak" könyvtárnyi irodalma van. Sokan próbálták
már értelmezni, elemezni. A fontos az, hogy ma mit mond nekem?
Az egyik lényeges üzenet számomra a jelen idő. Jézus nem arról beszél, hogy
itt a földi siralomvölgyben szenvedünk ugyan, DE majd a mennyországban jutalmat
kapunk (kivéve az üldözést). Nem.
ITT és MOST ígér boldogságot, ha szelíd, tiszta szívű, békességre törekvő...
vagyok.
A másik reményteljes üzenete az, hogy boldogságom nem mások viselkedésének
függvénye. Ne várjam hát, hogy megváltozzanak a körülményeim, a házastársam,
a gyerekeim, az anyósom... és akkor majd engedélyezem magamnak, hogy boldog
legyek.
A boldogság nem érzelem, hanem tudatállapot. Annak a tudata, hogy ISTEN SZERET.
[Györgyné Kollár Gabriella, Ajkarendek]
Az Úr Lelke van rajtam...
"Az Úr Lelke van rajtam, mert fölkent engem. Kiküldött, hogy örömhírt
vigyek a szegényeknek, s hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a vakoknak meg
a látást, hogy felszabadítsam az elnyomottakat." (Lk 4,18-19)
1. A Lélek azért jött, hogy küldjön. A reá hallgatót az Országért tenni akarás
jellemzi. Jézust az Úr Lelke indította fellépésére. Tanítványai is a Lélek
erejében
indultak a tanúságot tenni. (ApCsel 1,8)
2. A Lélek működése társadalmi méretű. A jézusi Szeretet Ország megvalósítása
céljából. Jézust a társadalmi gúla alján levőkhöz küldte a Lélek. Azokhoz, akiknek
semmi reményük nem volt a egzisztenciájuk megváltoztatására az adott társadalomban.
3. A Lélekkel betelt tanítvány minden erejével azon fáradozik, hogy építse a
jézusi kontraszt-társadalmat: a sok gyermek vállalásával, az éhezők megsegítésével,
a fegyveres erők elutasításával.
Kérdések:
- Csak várom a Lelket, vagy el is indulok bennem levése erejében? Minél többet
adok belőle, annál teljesebben leszek képes befogadni!
- Vallom-e, hogy a csak otthon ülő lelki élet nem Lélek szerinti élet?
- Vannak-e szegényeim, akikhez viszem az Örömhírt? Milyen társadalmi
rétegbe vetem
az Isten Igéit?
- Van-e társadalmi jellegű mozgás, emelkedő Ország-színvonal
körülöttem?
[Angel]
2014. június 10. kedd
1Kir 17,7-16; Mt.5, 13-16
Az ószövetségi író a nagy próféta előtt esik hasra. Pedig ebben a kis
történetben a még neve-sem-ismert özvegyasszony életpéldája világít fényesen.
A prófétaüldözések idején Illés is bujdosik, és egy, a fiával élő özvegyasszony
befogadja, megosztja vele kenyerét (ágyát ?), de még tudni kell, hogy épp
egy 3 éves aszály sújtja Samariát, szinte szó szerint "csoda, hogy életben
maradnak".
A csodához az kell, hogy az özvegyasszony önzetlen legyen és megossza azt a
keveset, amije van.
Emberi számítás szerint őrültség, de a jószívű ember mellett ott áll az Isten
!
Merek e ésszerűtlenül jószívű lenni ? Ha nem, bizony ne várjak csodát !
A Máté-részletben a sokszor hallott, átgondolt tanítást halljuk újra:
Jézus arra kéri tanítványait, követőit, hogy
1. Az élet minden profán mozzanatában sóként éljék meg másságukat, jézusi gondolkodásukat.
Vagyis munkahelyen, buszon, APEH-nél sorbanállva, orvosi váróban stb. az evilág
fiaitól eltérő jézusi ízt képviseljenek: önzetlen, derűs, örök életben bízó,
szerető viselkedést.
2. Az általános, megszokott, ámde hitetlen életben fényforrásként világító tetteket.
Ilyen az ószövetségi özvegyasszony viselkedése is, de mindenkinek adatik az életben
döntés, amikor az általános/ átlagos norma szerint dönthetünk feltűnés nélkül,
vagy jézusi alapon ésszerűtlenül, akár felháborítóan naív, önzetlen, szeretetteljes
módon.
Már ma csinálhatod jobban...!
[György Zoltán, Ajkarendek]
2014. június 11. szerda
1Kir 18,20-39; Mt 5,17-19
Az Úr az Isten... (1Kir 18,39)
Nem attól hiteles az igazság, hogy hányan állnak ki mellette vagy hányan
vallják. Mit ér a Baál-papok sokasága, ha az Élő Isten egyetlen prófétájának
van igaza? Közvélemény-kutatásokba és közmédia-véleményekbe veszett korunk
elkábul a harsogástól. A köz-vélemény is csak vélemény. Nem igazság. Nagyon
rossz érv a sokaság. "Mindenki ezt mondja!" Na és? Egyedül Isten
az igaz. Neki nem kell érveket halmoznia. A kétfelé sántikáló tömeg oda áll,
ahol saját érdekeit érvényesülni véli. Az erősebb mellé, a sokak mellé.
A nyerésre álló párt mellé. Akkor is, ha az nagyon istentelen eszméket
képvisel. Szégyelltek odaállni az üldözött Illés mellé, hát rossz lelkiismerettel Ácháb
papjaihoz szegődtek. Nekünk tán' könnyű vállalni Jézust, az Evangéliumot,
könnyű megszenvedni Isten igazságáért? Bizonyára nem, de hatalmas győzelmet
jelent és nagy tanúságtétel az egész világ előtt.
Jézus sem magyarázkodik. Istennek igaza van. Jézusnak igaza van. Meg kell
hallanunk, amit mond, egyértelműen követnünk kell a törvényt, a hegyi beszéd
parancsait. Sőt ez az iránta való szerettünk bizonyítéka. "Aki szeret
engem, megtartja parancsaimat. Atyám is szeretni fogja őt, elmegyünk és
Benne fogunk lakni." Viszolyog a kétfelé sántikálni kész természetünk
a jézusi törvényektől. Szeretnénk kikerülni, szeretnénk átírni. Legalább
néhány "i" betű erejéig... Csakhogy akkor az igazság gazsággá változik.
Elfogadni, teljesíteni kell, hogy országbeli gyermekei legyünk az Atyának.
Nincs más, ne is keressünk mást! Egyértelmű, mint a mai apostol, Barnabás
fontolgatás nélküli odaadása az Úrnak és az Egyháznak. Nem méricskél, spekulál,
- ad. Mert egyedül Te vagy a szent, Te vagy az Úr, Te vagy az egyetlen
fölség! Jó tenálad lenni, Uram!
[Podmaniczky Imre, Izsák]
2014. június 12. csütörtök
1Kir 18,41-48; Mt 5,20-26
"Mert mondom nektek, hogy ha a ti igazságotok bőven fölül nem múlja az írástudókét és
a farizeusokét, semmiképpen nem mentek be az Mennyeknek országába." (Mt
5,20) (Gromon András fordítása)
"a ti igazságotok"
A héber 'aman igéből származik az 'emet szó, mely elsődlegesen azt jelenti, hogy
valami szilárd, biztos, hitelreméltó, hűséges.
Van-e nekem igazságom? Olyan, ami biztosan az enyém? Olyan, amiért megküzdöttem,
megharcoltam, s most is folyamatosan fejlesztem? Az igazság nem bölcsek köve!
Nem lehet lenyelni, azaz egyszer és mindenkorra magamévá tenni. Ha nem fejlesztem,
nem növelem, megcsontosodik, s én magam is farizeussá válhatok, azaz olyan valakivé,
aki az igazságosság álarca mögé rejtőzik, s az Isten szeretetét az ismeretei
szűk körébe akarja zárni. Ekkor elkezdek haragudni az emberekre, akik tökfejek,
ostobák buták, bolondok, istentelenek. Mindenfélét gondolok róluk, majd ezt ki
is mondom, s a hozzám hasonlókkal nagy egyetértésben tudok lenni.
Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához,
hanem ha én általam. (Jn14,6)
Az igazság az Istennel való találkozáson alapul. Hol, hogyan szoktam találkozni
Istennel? Oda tudok bújni hozzá, s csendben együtt lenni Vele? Tudok figyelni
rá? Éhezem és szomjúhozom az igazságot, vagy úgy gondolom, hogy én élek itt, én
tudom jobban mi kell nekünk, ezért beszélgetéseim arra irányulnak, hogy felhívjam
figyelmét azokra a dolgokra, melyek elkerülték figyelmét, vagy nem jól látja "onnan
fentről"?
Jézus így imádkozott: Nem azt kérem tőled, hogy vedd ki őket a világból, hanem
hogy óvd meg őket a gonosztól. Hiszen nem a világból valók, amint én sem vagyok
a világból való. Szenteld meg őket az igazságban, mert hiszen a tanításod igazság.
Amint te a világba küldtél, úgy küldöm én is őket a világba. Értük szentelem
magamat, hogy ők is szentek legyenek az igazságban. (Jn 15-19)
[Smellerné Tóth Ildikó, Budapestt]
2014. június 13. péntek
1Kir 19,9a.11-16; Mt 5,27-32
Ezt az idézetet nem lehet kihagyni: .... és mondta (az Úr Illésnek): jöjj ki és állj meg ezen a hegyen az Úr előtt! ... ... és az Úr előtt megyen szélvihar, megszaggatva a hegyeket és törve kősziklákat, de az Úr nem volt abban a szélben, pusztító földrengés jött utána, de az Úr nem volt abban sem. A földrengés után tűzvész jött, nem volt az Úr a tűzben sem. És a tűz után egy halk, szelíd hang hallatszott ... ... amely ezt mondta: 'Mit csinálsz itt Illés?'
Elképzelem magam Illés helyébe - nem biztos, hogy tiszta alsóneművel meg
tudtam volna várni a 'halk, szelíd hangot', s még kerek mondattal válaszolni
arra a kérdésre is: 'Mit csinálsz itt?'.. ..
Kemény fiú volt ez az Illés, kibírta, nem szaladt el...
Ha elszaladt volna, a mennydörgés hangja utolérheti, talán megérzi a földrengést
is, láthatja a tűzvész füstjét, de a halk, szelíd hang - már biztosan nem jut
el füléig.
És akkor nincs üzenet! (Tehát meg kellene próbálni a helytállást nehéz helyzetben
is.)
Fordítsuk meg? Viharos hangulatban, padlót rengető asztalcsapkodásban, villámokat
lövellő tekintettel nem tudom Isten üzenetét elmondani, mert vagy elszalad
a 'páciens', vagy 'tele lesz a gatyája'. Ha meg kibírja, akkor olyan kemény
gyerek, hogy vagy 'nem árt neki' az üzenet, vagy nagyon elkötelezett.
A halk, szelíd módszer biztosabb eljárásnak tűnik.
(Tudhat valamit az Úr .. ..)
[Zsombok György, Budapest]
2014. június 14. szombat
1Kir 19,19-21; Mt 5,33-37
Elizeus elindult, követte Illést, és szolgálatába állt.
Sajátos próféta-meghívás: nem közvetlenül Isten hívja Elizeust, hanem
Illés választja ki utódául. Izraelben a vallási hűséget ezek az Istennek-adott
emberek tartották meg.
Elizeus mély barátságba kerül meghívójával, és folytatja annak isteni küldetését.
A
negyedik király késve érkezett meg Jézust köszönteni: csak a Keresztre-feszítettnek
tudta a hosszú útról megmaradt ajándékát - a szívét - felajánlani.
Minket a Feltámadott hívott meg munkatársának: kit közvetlenül, kit szülei,
barátai által. Ma sem könnyű vállalni a prófétai küldetést: figyelmeztetni
a világot Isten szeretet-tervére.
Beszédetek legyen: igen - igen; nem - nem. Ami ezt meghaladja, az a gonosztól
van.
Már a XX. század megélte az írott és kimondott szó devalválódását. Nemcsak
korosztályok értik nehezen egymást (érthetetlen liturgikus nyelv, új kifejezések
beáramlása a közbeszédbe stb.), hanem a használt nyelv hamis használata
is megzavarja az egymást értést. A politika, a sajtó és a média többi megnyilvánulása
is ezt látszik igazolni.
Lázár Ervin:
Pávárbeveszévéd
- Turgudsz irgígy bergeszérgélnirgi?
- Nergem.
- Hávát ivígy?
- Ivígy seve.
- Avakkovor nevem tuvuduvunk beveszévélgevetnivi.
- Bivizovony.
Rajtunk áll. hogy a szavak ismét visszanyerjék értelmüket és igazságukat.
Az isteni Igével-Szóval való őszinte kapcsolatunk segíthet ebben. Nem eskük és
politikai elkötelezettségek adják meg kimondott (és ki nem mondott) szavaink
hitelét, hanem csak az igaz szeretet.
Segíts minket Istenünk, hogy elfogadjuk meghívásunkat és megtaláljuk
Hozzád és
embertársainkhoz a szeretet megfelelő szavait!
[Szegheő József (Totya), Budapest]
2014. június 15. - Szentháromság vasárnapja
Jn 3,16-17 - "Isten nem azért küldte
fiát a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ."
A Nikodémussal folytatott beszélgetés végére szerkeszti be János, Jézus
tanításaként: "Úgy szerette Isten a világot"... Bennem ez további
gondolatokat és kérdéseket indított el. Miért teremtette Isten a világot?
Volt ezzel valami célja? És miért ilyen világot alkotott? Egyértelműen
jó-e ez a világ? Mik a saját tapasztalataink?
És ha már az Édenkert után a Jó mellett a Rossz is része lett a világnak, miként áll
hozzánk az Isten? Úgy, mint egy birkáit bottal verő juhász, vagy inkább, mint
egy szerető szülő, aki tévedéseivel, minden fogyatékosságával együtt szereti
gyermekét?
Vagy valójában mégsem annyira kudarc az ember? Lehet, hogy mégis javultunk
valamennyit az állatvilágból való kiemelkedésünk óta? Mert az emberiség mégis
képes volt a csodára, hogy az önzés világi törvényének dacára, időről időre
mindig kineveljen új, Istenre-figyelő embereket? Akik felismerik embertársaikban
az őket is szerető Istent! És egyre többen ismerik fel a Létezés törvényeként,
hogy ne csak a saját önzéseddel törődj, légy tekintettel a másik emberre, sőt, "Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat"! A világban a szociális gondolkodás történelmi
térnyerése elvitathatatlan. A jézusi búzaszem hasonlat még ennél is tovább
megy, amikor azt mondja, add tovább magadat, és cserébe megnyered a Létet,
az Életet. Én hiszem, hogy végül az ilyen emberek alakja marad meg az emberiség
kollektív emlékezetében!
A Teremtéstörténet szerint az ember vétkezett, az Isten terve ellen cselekedett.
Azonban ez nem abszolút döntés volt az ember részéről, így végül az ember kettős
tudata lett a végeredmény: Jó és Rossz egyszerre van jelen bennünk. És ez a
Jó és Rossz egy egész életen át küzdenek egymással. Mondhatnám úgy is: egyféle
skizofrénia épült be az emberbe, aki lelkiismerete révén érzi, tudja, mit kellene
tennie, de mégis gyakran az ellenkezőjét csinálja.
Isten a Fiát küldte a világba, és azóta is mindig küld embereket, akik Jézust
tekintik mintájuknak. Megfordítva is igaz a tétel: azóta is születnek időről
időre emberek, akik felismerik, csak az Isten terve szerint való élet tehet
boldoggá.
[Bajnok László, Budapest]