A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fûzik
    csokorba az ország különbözõ tájairól hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig.
    A  vasárnapi elmélkedéseket az folyóirat aktuális számából vettük át.
folyóirat aktuális számából vettük át.
2014. április
                6. - Nagyböjt 5. vasárnapja
           Jn 11,1-45 - Test és lélek feltámasztása
Azt gondolom, hogy jobbára annak idején is, és ma is a test feltámasztása
          jelentette/jelenti a legnagyobb szenzációt a leírt történetben, mint
          ahogy Jézus fizikai valójának feltámadása sem véletlenül alaptézise
          hitünknek. Mindezeken túl ezen pár gondolattal mégis arra irányítanám
          a figyelmet, hogy a test feltámadásával együtt jár a lélek feltámadása
          is! A modern orvostudománynak köszönhetõen mi is vissza tudunk már
          hozni "holtakat" az élõk világába, speciális újraélesztések,
          speciális mûtétek, donorok - és hadd ne soroljam tovább - segítségével.
          Mindezen szenzációk természetesen címlapokra kerülnek, s a csodával
          tartják határosnak az adott eseteket.
    A lelkek feltámasztása mindezen túl teljesen más feladat, amelyhez teljesen
    más "szakemberekre" és eszközökre van szükség. A halott lélek számomra
    azt is szimbolizálja, hogy olyan emberrel állhatok szemben én magam is, aki
    nemcsak az Isten országa ügyének szempontjából halott, de még az e világot
    is halottként szemléli. Ezeket az embereket feltámasztani, "lelket önteni", "lelket
    verni beléjük" már lehet az én feladatom is. Hit kérdése - nem pedig
    szakértelemé -, hogy el tudom-e hitetni elõször is magammal, hogy képes vagyok
    megmenteni egy lelket, valamint a kiszemelt személlyel el tudom-e hitetni,
    hogy többre, jobb sorsra érdemes, mint eddigi életében. Hinni valamiben és
    elhitetni azt a valamit, csodákra tesz képessé önmagamat és az "áldozatot" illetõen
    is.
    Elhiszem-e, hogy a legmélyebb szakadékokból is, a halál torkából is van kiút?
    Elhiszem-e, hogy amíg él a hitem, addig él a remény is? Mindezeket el tudom-e
    hitetni esetleg másokkal is..., még ha ezen "hõstettemmel" nem
    kerülök is egyetlenegy címlapra sem...? 
[Németh László, Sopron]

"Az ikreknek nevezett Tamás azt mondta tanítványtársainak: Menjünk mi is, hogy vele haljunk." (Jn 11,16)
   - Mire próbálom buzdítani társaimat?
   - Menyire vagyok vevõ a hõsiességre?
   - Miért, kiért vagyok hajlandó az életemet is áldozni?
[Angel]
2014. április 7. hétfõ
       Dán 13,1-9.15-17.19-30.33-62 Jn 8,12-20 
 "Én vagyok a világ világossága, aki engem követ nem jár sötétségben,
        hanem övé lesz az élet (???) világossága." (Jn 8,12)
        Krisztus a világ világossága. Az ember két világ polgára: benne él az
        anyagi, látható, fizikai világban (ez az élet a biosz), és benne él a
        nem látható, érzékfeletti, szellemi világban (ez az élet a dzoé). A fizikai
        világban a fényt árasztó, világosságot adó égitest a Nap. Krisztus pedig
        a szellemi világ Napja. Ugyanazt adja a szellemi világ számára, mint
        a fizikai Nap a fizikai világ számára. Krisztus Nap-szerûsége nyilvánult
        meg a színeváltozás hegyén, amikor legszûkebb (legfejlettebb) tanítványi
        körének megmutatta fény-természetét.
        A fizikai Nap biztosítja számunkra az életet, a világosságot, a meleget,
        utat mutat, lehetõvé teszi a látást, a tapasztalást. Ugyanígy élteti
        bennünk Krisztus az el nem múló, örök életet, a dzoét, megvilágítja számunkra
        azt a másik világot, amiben már most is benne élünk, átélhetjük szeretete
        melegét, ha megnyitjuk szívünk ajtaját és magunkba engedjük fényét. Megismerhetjük
        világosságának fényében az Igazságot, megmutatja számunkra a járható utat,
        mely az Atyához vezet.
        A Nap is és Krisztus is személyválogatás nélkül adja éltetõ fényét mindenkinek.
        Persze megteheti az ember, hogy bemegy az ablak nélküli szobába, elzárja
        magát a fénytõl. A világosság hiánya a sötétség - a Krisztus-nélküliség.
        A világosság - a fény befogadása, Krisztus befogadása, melynek következménye,
        hogy az ember maga is világossággá válik mások számára. "Ti vagytok
        a világ világossága" - mondja Jézus a hegyi beszédben. A valódi Én-em életadó, éltetõ,
        melegítõ és útmutató világosság a magam és mások számára. Krisztusom,
        kérlek, segíts, hogy a Nap fényérõl, melegérõl minden nap eszünkbe jusson,
        hogy Te vagy a Világosság, és nekünk is világossággá kell lennünk.
      
[Miklovicz Lászlóné Panni, Nõtincs]

2014. április
          8. kedd
   Szám. 21,4-9; Jn 8,21-30 
"....Ahová én megyek, oda ti nem jöhettek. Ti innen alulról valók
        vagytok, én fölülrõl vagyok, ti e világból vagytok, én nem vagyok e világból… Ha
        nem hiszitek ugyanis, hogy én vagyok, meghaltok bûneitekben." (Jn
        8,22-23)
        Kemény szavak hangzanak el azok felé, akik nem ismerik Õt. Hiába találkoztak
        Vele, beszéltek Vele - mégsem ismerték fel valódi Lényét. Csak az embert
        ismerték, az evilágit, pedig õ nem e világból való. Abból a másik világból
        jött, annak a másik világnak a fényét hozta el, hogy megvilágítsa az
        e világban uralkodó sötétséget. Annak a másik világnak a Napja, a megvilágítója
        Krisztus. Aki nem hiszi, hogy Krisztus van, vagyis a szellemi világ létezik, és Õ a
        szellemi világ életadó Napja, abban nincs élet (dzoé). Aki hisz Krisztusban,
        aki befogadja Krisztust, az már a jelenben, a földi életben elérheti
        az örök életet. Ahogy kétféle élet van (biosz és dzoé) - úgy kétféle
        halál is van. Van biológiai halál, (mert a biosz elmúlik) és van szellemi
        halál is. Aki a bûneiben él, a sötétben él, abban a dzoé meghal, az a
        szellemi halál állapotában él.
        Húsvétra készülünk, a feltámadás ünnepére. Krisztus legyõzte a halált
        a szeretet által, és megadta ennek lehetõségét minden ember számára.
        Ha az ember képes legyõzni az önzését, ha meghal önmaga számára, akkor
        feltámad benne az örök élet. Minden önzõ megnyilvánulás egy kis halál, és
        minden önzetlen, szeretetteljes megnyilvánulás egy kis feltámadás az
        ember életében.
        Krisztusom, segíts, hogy életadó erõdet befogadva egyre jobban megértsem
      a Húsvét üzenetét, és megvalósuljon az életemben a feltámadás csodája.
      
[Miklovicz Lászlóné Panni, Nõtincs]

2014. április 9. szerda
   Dán 3,14-20.49-50.91-92.95; Jn 8,31-42 
"Ha kitartotok tanításom mellett, valóban tanítványaim vagytok,
        megismeritek az igazságot és az igazság szabaddá tesz titeket." (8,31-32)
  A két versben tömören megtalálható, mit jelent Jézust követni, tanítványának
  lenni.
  1. Hiszek Benne, hiszek Neki, tanításának és életének, mivel tanítását elénk élte.
  Hiszem, amit Istenrõl, emberrõl, életrõl és bûnrõl mondott. Hiszem, hogy igazat
  mondott, az igazságot mondta.
  2. Tanítványnak lenni azt jelenti, hogy megmaradok ebben a hitben, azaz megmaradok Õbenne.
  Kitartok a Vele való közösségben mindhalálig. Ez az igazi hit, ez a tanítvány élete.
  Mit jelent ez? Döntéseimet megbeszélem Jézussal. Vagy talán így jobban hangzik:
  megimádkozott döntések sorozata az életem.
  3. Jézus tanítványának lenni azt jelenti, hogy szüntelenül tanulom az igéjét és
  az életét. Ezért is vagyok a tanítványa.
  4. Nem rekedhetek meg tanítványságom egy pontján, hanem egyre mélyebben igyekszem
  igéjét megérteni, lényét átélni. (Akár misztikus találkozás átélésével is!)
  5. Tanítvánnyá lenni teljes ráhangolódottságot jelent, vagy egy életformát,
  egy jézusi életformát.
Mi lesz a következmény?
  Felszabadít a félelmektõl, a szorongásoktól /életfélelmeket és halálfélelmet
  is beleértve!/
  Felszabadít önmaga, rabszolgasága alól. Önmagam körül pörgéstõl, az önközpontúság
  nyomorától.
  Nem arra figyelek, hogy mit mondanak az emberek, hanem hogy mit mond az én
  Uram.
  Felszabadít a bûn feltétlen hatalma alól. Nem bûntelennek leszünk, hanem nem
  vagyunk védtelenül kiszolgáltatva a bûnnek.
  Hogyan is áll az én tanítványságom? Miben kell erõsödnöm a mai szakasz alapján?
    
[Horváth József, Tata-Táska]

2014. április 10. csütörtök
   Ter 17,3-9; Jn 8,51-59
"Bizony, bizony, mondom nektek!..." (Jn 8,58)
      Ezen a héten folyamatosan Jézusnak a zsidókkal folytatott vitáját olvashatjuk
      a napi evangéliumban. Engem magabiztossága ragadott meg: A Teremtés Könyvébõl
      ismert örök szövetség örökösének, beteljesítõjének tartja magát. Õ igazán
      ismeri azt az Atyát, aki Ábrahámnak ígéreteket tett, s megtartja parancsait.
      Igazat mond, mert közvetlen közelrõl ismeri, egy vele. 
      Döbbenetes azonban, hogy a vele szemben álló zsidók ugyanolyan magabiztosak! Õk
  is azt állítják, hogy a Jézus által emlegetett Atya az Istenük. Jézus a vitában
  azt veti a szemükre, hogy hazudnak, nem is ismerik az Atyát, s testileg hiába Ábrahám
  leszármazottai, nem az õ lelkülete van bennük.
  Jézus mindent kész vállalni küldetése véghezviteléért. Leszámolt az életével,
  már állandó életveszélyben él, csak még "nem jött el az õ órája".
  Nem csak földi dimenzióban gondolkozik, tudja, hogy az Atyához megy, s, aki
  megtartja tanítását, az "nem ízleli meg a halált örökre".
É  n mennyire ismerem az Atyát? Magabiztosságom a mélyen átélt kapcsolatból,
      a vele való egységbõl fakad, amit a szeretet parancsainak megtartása igazol?
      Vagy csak hajtogatom, hogy "Ábrahám fiai", az Újszövetség örökösei,
      a Jézust követõ Bokor tagjai vagyunk? Lehet úgy Istenünknek mondani az
      Atyát, hogy igazából nem ismerjük? Törekszem minden nap jobban érteni, és
      hallgatni Rá?
      Az üldöztetés gyötrelmei, az áldozatos szeretet útjához kapcsolódó lemondások,
  fájdalmak csak akkor nem törnek meg bennünket, akkor nem érezzük hiábavalónak
  a napi jó szándékú törekvést és küzdelmet, ha túllátunk a halál óráján, életünknek örök életre
  nyíló távlata van. Ezt a látásmódot azonban csak a megélt istenkapcsolat és
  a megtett jócselekedetek erõsíthetik. A nagyböjt legsötétebb napjaiban van
  talán a legnagyobb szükségünk erre a reménysugárra.
[Csiky Lajos, Budapest]

2014. április 11. péntek
     Jer. 20,10-13; Jn 10,31-42
"Én és az Atya egy vagyunk." (Jn 10,38)
  Jézus újra "kiverte a biztosítékot" a zsidóknál. 
  Követ ragadnak, hogy megkövezzék, ezért a mondatátért. Hogy merészel ilyet
  mondani?
  Jézus felteszi a kérdést; melyik jótettéért akarják õt megkövezni?
  - Jótettért nem kövezünk, na de káromkodásért, amiért Istenné tetted magad,
  azért igen!
  - Még hogy Istennek,? Példátlan! Micsoda merészség? Micsoda önteltség?
  - Még, hogy egy... VELE, akinek a nevét sem mondhatjuk ki? 
Jézus újra hivatkozik tetteire; ha neki nem hisznek, akkor higgyenek a
      tetteinek! Azoknak, amiket Õ az Atyja nevében mûvelt!
      Ha elhinnék, amit az Atya mondott Dávid által ("...Istenek vagytok." Zsolt
      81,6)
      Ha elhinnék! Ha komolyan elhinnék, és követnék az Atya akaratát!
      De nem, mert elvakultak; csak a szavakat hallják, ami mögötte van, nem nézik.
      Más akolba tartoznak. Másfajta juhok, nem Jézuséi. Másképp bégetnek. Másképp
  cselekszenek.
• Mi, ma melyik akolba tartozunk?
• Hogyan bégetünk?
• Hogyan cselekszünk?
• Minket megköveznének?
[Kovácsné Sári, Halásztelek]

2014. április 12. szombat
     Ez 37,21-28; Jn 11,45-57
Lázár feltámasztása után... a fõpapok és a farizeusok összehívták a fõtanácsot, és így
      tanakodtak: "Mit tegyünk? Ez az ember sok csodát mûvel. Ha engedjük,
      hogy folytassa, mindnyájan hisznek majd benne." (Jn 11,48)
      Míg Jézus kisebb-nagyobb csodákat mûvelt, nem terjedt a híre a hatalmasságokig.
      A kánai menyegzõ híre, a vakok, vérfolyásosok, leprások, bénák gyógyulása
      nem ért fel hivatalos szintre - csak az érintett családja, környezete figyelt
      föl rá... A hithez személyes érintettség szükséges(?) 
      - A mindennapos elfoglaltságok közepette föltûnnek-e még az apró csodák? Egy-egy
  emberben, eseményben felismerem-e az Isten dicsõségét, bizonyítékát, szeretetét?
  .... Fejleszd, finomítsd bennem, Mindenható Atyám, ezt az érzéket!
  A halott
  föltámasztása már beindította a veszélyhelyzet érzékelését. Meglendül
      a besúgóhálózat, a hír értékû információ eléri a vezetõket is. Hogyan reagálnak?
      Egy pillanatra sem gondolkodnak el a tényen - pedig kiderül: az "apró csodák" is
      a farizeusok fülébe jutottak. A helyzetük egyértelmûen megszabja a gondolkodásukat,
      ez az ember veszélyes. Hogy lehet benne valami földöntúli erõ, föl sem
      merül bennük. Nem a csoda súlyát mérlegelik, nem a miértet kutatják, hanem
      a befolyásukat féltik. Meg sem fordul a fejükben, hogy isteni erõ dolgozhat
      Jézusban.
      - Mit érzek én veszélynek? A befolyásom csökkenését, vagy a kicsiségemet az
  Atya elõtt? Érzem-e a veszélyét, hogy távolabb kerülök tõle, ha imában, emberszeretetben
  elhanyagolom a kapcsolatunk építését? Az emberek kritikátlan elismerését várom
  el, vagy vállalom, hogy az elveimmel meghökkentem, elgondolkozásra sarkalok
  másokat? Vállalom, hogy nem leszek ezzel "népszerû", vagy inkább
  bólogató János maradok?
  Adj erõt, Istenem, hogy ne a pillanatnyi emberi sikerekre törekedjek, hanem
  a Te Országodért való jelszerepre akarjak és tudjak törekedni!
[Benyhéné Zsuzsa, Budapest-Madrid]

2014. április 13. - Virágvasárnap
      Mt 21,1-11 - Felismerni a valódi Jézust
A mai vasárnapon az Egyház Jézus jeruzsálemi bevonulására emlékezik. Ez
      az utolsó vasárnap Húsvét elõtt. Amikor az elmélkedést írom, éppen Advent
      van, Karácsonyt várjuk...
  Elsõ gondolatom az volt, hogy nem könnyû Karácsonyt várva a Húsvétkor történtekrõl
  elmélkedni. Sokat töprengtem arról, hogy mit írhatnék, mi az a közös pont,
  ami mindkét idõpontban aktuális üzenet. Próbáltam elképzelni mindkét esemény
  történéseit, próbáltam belehelyezkedni a cselekménybe... Arra jöttem rá, hogy
  mind a karácsonyi Gyermekben, mind a Jeruzsálembe bevonuló "Királyban" nehéz
  felismerni a valódi Jézust. Nagyon könnyen szem elõl téveszthetjük a lényeget.
Így történt ez a virágvasárnapi tömeghisztériában is. A tanítványok és a nép
az önmaguk által elképzelt, megálmodott királyt látták bevonulni Jeruzsálembe.
Végre minden összeállt: a tömeg ujjong, a farizeusok nem mernek fellépni, végre
most elhozza Izrael számára a szabadulást, és - nem mellékesen - bizonyára õk
is fontos pozíciót kapnak majd az új királyságban... Az ünneplés ennek az ideának
szólt és - mint ahogy azt néhány nap múlva tapasztaljuk - a kiábrándultságuk, álomból ébredésük "jutalma",
hogy keresztre feszítik a ma még ünnepelt "királyt".
  Ha a tanítványok megértették volna Jézus tanításának a lényegét, ha felismerték
  volna, hogy milyen országról, milyen királyságról beszélt az elõzõ három év
  során, nem lett volna ez a nagy bevonulás... 
  A mi életünkben is veszélyes, ha a saját elgondolásunkat akarjuk "ráhúzni" Jézus
  személyére. Gyakran elõfordul, hogy megszületik a fejünkben, szívünkben egy
  - gyakran jó szándékú - elmélet, és ehhez keressük a különbözõ mondatokat a
  Bibliából, ehhez próbáljuk igazítani Jézus-képünket. Így teszi ezt minden egyház,
  minden kisebb-nagyobb keresztény közösség... és így tesszük gyakran mi is.
  Mégis, ha körbenézünk, azt látjuk, hogy bár ugyanahhoz a Jézushoz tartozónak
  mondjuk magunkat, nagyon fontos dolgokban különbözünk, és - ami a nagyobb baj
  - ujjal mutogatunk a másikra.
  Fontos lenne felfedezni - ahogy Karl Herbst nevezi - a valódi Jézust! Fontos
  lenne megtisztítani a sok rárakódott elmélettõl, hagyománytól, mítosztól, és
  felfedezni, hogy ki is õ, mit is akart elmondani nekünk az Atyáról!
Úgy gondolom, hogy ehhez nem kis bátorságra és nyitottságra, valamint sok-sok átimádkozott, átelmélkedett
idõre van szükségünk. Nekem is, Neked is, mindannyiunknak... Segítsen ebben minket
Jó Atyánk!
[Schaul Árpád, Sopron]
  



 
 
 
                
