A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fûzik
csokorba az ország különbözõ tájairól hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig.
A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2014. március 30. - Nagyböjt
4. vasárnapja
Jn 9,1-41 - Megvilágosodás és világítás!
A felnőtt keresztségre készülők második vizsganapján az Egyház így
imádkozik: "Mindenható, örök Isten, gyarapítsd Egyházadat mindnyájunk örömére,
hogy azok, akik a földi életre megszülettek, kegyelmedből újjászülessenek
a mennyei életre!"
A vakon született kétszeresen is hátrányos helyzetűnek számított. Hiszen
nemcsak a napvilág volt elzárva előle, hanem kortársai bűnösnek, azaz Istentől
megvetettnek is tartották. Jézus tanítványai is ilyen előítéletesen gondolkodtak,
noha Jézus munkálkodásának ideje hamarosan lejár, és nekik kellene folytatniuk
művét: a hit világosságára elvezetni minden embert. Jézus már nem magyarázkodik,
hanem cselekszik. Ő a "világ világossága" - mint Isten küldötte
- megadja a látást a testi-lelki sötétségben levőnek. A szombaton tilos munkával
(sarat csinál, megkeni vele a vak szemét) ismét aláhúzza, hogy a szombat
van az emberért, és nem fordítva. A "küldött" nevű tóban való megmosakodás
megnyitja a vak szemét, és az megvilágosodottá, látóvá és világítóvá válik.
Utalás ez a vízben való bemerítés (=keresztelés) szertartására, amelyben
megtisztulás, megvilágosodás és hitvallásra felszólítás ("Most világosság
gyúlt benned Krisztus által. Úgy élj ezután, mint a világosság fia!")
történik.
A továbbiakban megtudjuk, hogyan terjed el a csodás gyógyulás híre, kezdve
a szüleitől a szomszédokon át a farizeusokig. A kihallgatások nyomán egyre
jobban megvilágosodik értelmileg is, és mind bátrabban száll szembe a kételkedő és
vádaskodó vallási hatalommal. Prófétának tartja, és Istentől igazoltnak mondja
Jézust. Még a kiközösítést is vállalja érte, vagyis hisz annak, aki ilyen
jót tett neki.
Jézus nem hagyja magára az érte szenvedést vállaló hitvallót. Megkeresi, és
kinyilvánítja neki személyének titkát. Ezzel elvezeti a benne való hitre,
ahogy majd a követői is ezt teszik a megkeresztelt új tanítványokkal. Ugyanakkor
nyilvánvalóvá teszi a megvilágosultak Vele való sorsközösségét, az üldözések
vállalásának szükségességét, hiszen az idők végéig lesznek a látókkal szemben
elvakultak, a sátán vakságában megmaradók.
Mindenesetre értük szól a keresztelendők második vizsganapjának könyörgő imája: "Jóságos
Istenünk, lelkesítsd mindig családodat: te vezesd jó útra, ha tévelyeg, te óvd
kegyesen, ha jó úton jár, és te kormányozd örök szeretettel, hogy elérje
az üdvösséget, Krisztus, a mi Urunk által."
[Várnai László, Balatonboglár]
"A Szabadító tehát így szólt hozzá: Ha csak nem láttok jeleket és csodákat, egyáltalán nem hisztek." (Jn 4,48)
- Mennyi bennem a szenzációhajhászás?
- Mennyire érzem magam csodavárónak?
- Mennyire berzenkedem a csodáktól?
[Angel]
Jézus közénk jött, hogy elmondja, elénk élje,
megtanítsa, hogyan valósítható meg az Izajás által
is bemutatott (Mennyei Atyánk által a szívünkbe írt) öröm és
béke országa - a szeretet országa már itt
a Földön is.
S Jézus mennyire ismerte az emberi természetet: galileai útja
során a kétségbeesett édesapa kérését
hallva: "...így szólt: Ha jeleket és csodákat
nem láttok, nem hisztek."
Ez az egyszeri találkozás elegendõ volt, hogy megtörténjen
a valódi csoda: az édesapa hitre jutása - amely megváltoztatta
az õ és egész háza népe életét.
Fia gyógyulása már a hit gyümölcse volt.
Mennyei Atyám, mekkora erõforrás a hitem?
Bele tudok-e simulni akaratodba, keresem-e, felismerem-e mindennapjaim
során?
Bajok, gondok esetén tudok-e mindig erõt kérni Tõled,
s azt mondani, hogy legyen meg a Te akaratod?
Észreveszem-e életemben az apró csodákat, hálát
adok-e értük?
Segíts Istenem, hogy minden nap megújuló hittel tudjuk építeni
Országodat, vállaljuk a Jézusunk által elénk élt
utat!
[Mravcsik Sándor és Tünde, Salgótarján]
2014. április 1. kedd
Ez 47,1-9.12; Jn 5,1-3a.5-16
"ahová elér a folyó, egészséges lesz és élni fog minden lény." (Ez
47,1-9.12)
"Volt ott egy ember, aki már harmincnyolc esztendeje szenvedett." (Jn
5,1-3a. 5-16)
A Beteszda-fürdőnél nagyon sok beteg várta a gyógyulást. Jézus tudta, hogy
mire számíthat, tudta, hogy nem tud mindenkit meggyógyítani, mindenkin segíteni.
Kiválasztott valakit, aki talán a leghosszabb időt töltötte a csodára várva
- már 38 éve várt. (38 év, egy emberöltő!) Aki megélte a tagadást, haragot,
alkudozást, önsajnálatot, és végül beletörődött a helyzetébe: a csoda karnyújtásnyira
van, de neki nincs embere, aki elérhetővé tenné. Volt ideje végiggondolni
az életét, mit csinált rosszul, mit rontott el, kit bántott, hol vétett az
Isten ellen? Bizonyára bűnbánatot is tartott, elvégezte a tisztulási szertartásokat, és
igyekezett jónak lenni a "betegek társadalmában". Nem adta fel,
nem adhatta fel, hiszen nem volt hova mennie, nem volt senkije! Muszáj volt
hinnie, hogy a Csoda eljön.
Az ószövetségi rész az éltető megmentő vízről szól, ami a templomból fakad.
János idézete egy fürdőről szól, ahol az életüket akarják visszakapni az
emberek, az angyal által felkavart forrásvíz által.
A beteszdai gyógyulásnak azonban semmi köze a vízhez. Jézus azt mondja, "menj", és
a beteg felkel és elmegy. Mert Jézus az élő víz! Nincs szükség semmi másra
a csodához!
A csoda elérhető, csak várnunk kell... csak idő kell... csak hinni kell. És
a várakozás üres idejét megtölteni tartalommal! Ez az üzenet?
Tanuljunk meg várni? Tanuljunk meg türelmesnek lenni? Tanuljunk meg időt
szánni? A mi hosszú időnk most egy sorban-állásnyi, egy találkozásnyi, egy
nagyböjtnyi... hol van ez a 38 évtől?
Te tudsz: VÁRNI....? És ha vársz, hogyan vársz?
[Bitterné Gyöngyi, Mór]
2014. április 2. szerda
Iz 49,8-15; Jn 5,17-30
"Atyám szüntelen munkálkodik, ezért én is munkálkodom" (Jn
5,17)
Jézus és az Atya egyek, szóban, tettben, gondolkodásban. Ezt az egységet
lehet dogmatikailag is értelmezni, de szerintem nem ez a lényeges. Az egység
a szeretetben nyilvánul meg, a szeretet adásában, elfogadásában és áramlásában.
A szeretetben való egységnek földi megnyilvánulása a házasság, a lét- és
sorsközösség felvállalása.
Az Atya azért küldte Jézust, hogy erre a szeretetre tanítsa meg az embereket,
Jézus vállalta ezt a küldetést, és egyben tovább is adta nekünk, hogy mi
is hasonlóképpen cselekedjünk.
Életünket próbáljuk meg úgy élni, hogy az minél nagyobb egységben legyen a Szeretet-Isten,
az Atya elképzelésével, ne a saját akaratunkat keressük, hanem az Atyáét. Hallgassuk
meg Jézus szavát, higgyünk benne, váltsuk tettekre, így tapasztalhatjuk meg a
szeretet örök életét.
[Halászné Kovács Zsófia, Budapest]
2014. április 3. csütörtök
Kiv 32,7-14; Jn 5,31-47
Hiába Jézus minden erőlködése, nem tartják hitelesnek.
A hallgatóság úgy gondolja, hogy valakinek a hitelességét, csak egy másik ember
igazolhatja. Jézus az Atyára hivatkozik és hosszasan magyaráz, nem értik, talán
nem is akarják megérteni.
Mai szemmel is nehezen érthető, jobb lenne kihagyni, átugorni ezt a részt.
Azért, mert kellemetlen. Azért, mert igazán hinni veszélyes, esetleg azzal
jár, hogy fel kell adnom régi énemet, amit oly nehezen tudtam összerakni. Valami
nagyon jó dologról, a megmentésemről lenne szó, de ennek túl nagy az ára.
Pedig kell a bizonyosság, pontosabban a biztonság. Az ember hinni akar valakinek és
tudni szeretné a jövőjét.
Kissé fáradtan, kissé elbizonytalanodva hiszünk a színes újságok horoszkópjaiban,
mert szép holnapról írnak, lesznek nehézségeink, de végül minden jóra fordul,
mint a szerelmes regényekben.
Hiszünk a munkahelyi karrierben, a sikeres ember mitoszában, aki kissé átgázol
a többieken, de kitartása végül is elnyeri jutalmát, az elismertséget és a
pénzt.
Hiszünk a slágerek könnyed igazságában, többre nincs erőnk.
Igazából a politikusokban hiszünk, mert ők azt mondják, amit hallani szeretnénk.
Persze nem az ellentábor ripacsaiban, mert azok mind hazudnak. Csak a jól kell
tudni szavazni, a megfelelő pártra, és ők mindent jóra fordítanak, nekem semmi
dolgom, csak hinni.
Hinni magamban és a szerencsében.
Mennyi üres "hinni" után juthatunk el a "tenni" megváltó hatalmához,
tenni, ami nekem és a másiknak is jó. Tenni Jézus tanítását és élvezni annak
gyümölcseit.
[Kiss Gábor, Pilisborosjenő]
2014. április 4. péntek
Bölcs 2,1a.12-22; Jn 7,1-2.10.25-30
János elbeszélésében a sátoros ünnep (szukkot) epizódja a kísértés,
a kétely és az ellenségesség indulatainak hullámverésébe állítva azt
mutatja meg, kicsoda Jézus.
Jézus evangelizációs cselekedeteinek útján a csodatételek után vagyunk, melyek, úgy
tűnik, ugyancsak megosztották az embereket. A farizeusok a csodatételeket puszta
szemfényvesztésnek, a szombati gyógyítást pedig egyenesen a Mózes-i Sabbath-törvény
megszegésének látták, amiért büntetés jár - ezért is akarják elfogatni Jézust.
A tanítványok számára viszont az isten-fiúság bizonyítéka volt a csodatétel,
s mivel hitük csak a kézzelfoghatóban tudott bizonyságot lelni, a csodák nyilvánossá tételét
s új és új megismétlését várták el Jézustól - ezért is szólítják fel a Jeruzsálembeli
szukkot-ra elzarándokolni nem akaró mesterüket: "ha képes vagy ilyenekre,
akkor lépj a világ színe elé". A kishitű tanítványok mintegy kísértőként
beszélnek itt Jézushoz, ami sokkal súlyosabban esik latba a mai olvasó előtt,
mint a mózesi törvényt félremagyarázó farizeusok ellenségessége, jóllehet mindkét
viszonyulásnak ugyanaz a gyökere: a hit deficitje, aminek következtében egyik
tábor sem ismeri fel, hogy miféle üzenetet közvetít Jézus. De a sem ide, sem
oda nem tartozó jeruzsálemi nép is bizonytalan, s csak az ellentmondást látja:
lehet-e az a Messiás, akinek emberi, azaz ismerhető származása van, akiről
mégis az látszik, hogy, mint a Messiás, felül áll a törvényen (hiszen nem fogják
el, bár a törvény ellen beszél).
János elbeszélésében Jézus a hit korlátozottságának mindhárom indulati formájával
szemben rendíthetetlen: a tanítványi kísértés ellenére titokban megy fel Jeruzsálembe,
a farizeusi támadást érvekkel védi ki, a nép zavaros ordítozásában is kihallható kérdésre
- "ki vagy te?" - sokértelmű kinyilatkoztatással felel: "az
Igaz küldött, akit ti nem ismertek". "Könnyű neki - mondanák könnyed
pongyolasággal rövidre zárva a kérdéseket tanítványaim -, hisz mindent tudott
már előre és Isten állt mögötte, mi emberek meg olyan keveset tudhatunk és érthetünk,
s mindegyre csak a kétely, a kísértés és az ellenségesség indulati hullámverésében állunk."
[Berta Erzsébet, Debrecen]
2014. április
5. szombat
Jer 11,18-20; Jn 7,40-53
E szavak hallatára a népből némelyek így beszéltek: "Valóban ez
a Próféta!" Mások meg: "Ő a Messiás!" De voltak, akik így
vélekedtek: "Hát jöhet a Messiás Galileából? Az Írás szerint Dávid
családjából s Betlehem városából kell a Messiásnak jönnie." Így
szakadás támadt miatta a nép közt. Némelyek már el akarták fogni, de
senki sem vetett rá kezet. A szolgák is visszatértek a papokhoz és a
farizeusokhoz. Ezek kérdőre vonták őket: "Miért nem hoztátok magatokkal?" A
szolgák mentegetőztek: "Még soha sem beszélt úgy ember, ahogy ez
beszél." Erre a farizeusok megkérdezték tőlük: "Csak nem vezetett
titeket is félre? Hitt-e benne valaki a tanács tagjai vagy a farizeusok
közül? Csak ez az átkozott népség, amely mit sem ért a törvényből." Egyikük
azonban, Nikodémus, aki egy alkalommal fölkereste (Jézust), azt mondta
nekik: "Elítél törvényünk valakit is anélkül, hogy először meghallgatták,
s meggyőződtek volna róla, hogy mit tett?" De azt mondták neki: "Csak
nem vagy te is galileai? Nézz utána, s megbizonyosodsz, hogy Galileából
nem támad próféta." Ezután mindnyájan hazamentek.
Először az egész valahogy értelmetlen és lényegtelen. Azután - néhány újra-, és
hozzáolvasás után - kezd egy kicsit világosodni: az ószövetségi próféciákat, és
a tekercsekben leírtakat szó szerint, precízen értelmező zsidók számára ennek
a kérdésnek az eldöntése alapvető, és megkerülhetetlen.
Ha Jézus onnan jön, ahonnan megjövendölték, lehet a Messiás. Ha nem, akkor
csak egy újabb próféta, akire azt mondják: "Soha ember így nem beszélt." Pontosabban,
azután, amikor nyíltan megvallja magát Isten Fiaként, és részeként, onnantól
még csaló és népámító is, nemcsak egy a próféták közül, mint a mohamedánok
számára.
Nekem más, könnyebb is, nehezebb is a kérdés, Jézus elfogadása, vagy tagadása
nap mint nap:
Könnyebb, mert ma nem kockáztatok annyit, mint Nikodémus, ha nyíltan kiállok Érte, és
tanításáért.
Nehezebb, mert nem annyit kockáztatok mint Nikodémus, ha nyíltan kiállok Érte, és
tanításáért.
A végső kérdés: vele maradhatok-e, vagy nélküle?
[Demeczky Péter, Pilisborosjenő]
2014. április 6. - Nagyböjt
5. vasárnapja
Jn 11,1-45 - Test és lélek feltámasztása
Azt gondolom, hogy jobbára annak idején is, és ma is a test feltámasztása
jelentette/jelenti a legnagyobb szenzációt a leírt történetben, mint
ahogy Jézus fizikai valójának feltámadása sem véletlenül alaptézise hitünknek.
Mindezeken túl ezen pár gondolattal mégis arra irányítanám a figyelmet,
hogy a test feltámadásával együtt jár a lélek feltámadása is! A modern
orvostudománynak köszönhetően mi is vissza tudunk már hozni "holtakat" az élők
világába, speciális újraélesztések, speciális műtétek, donorok - és hadd
ne soroljam tovább - segítségével. Mindezen szenzációk természetesen
címlapokra kerülnek, s a csodával tartják határosnak az adott eseteket.
A lelkek feltámasztása mindezen túl teljesen más feladat, amelyhez teljesen
más "szakemberekre" és eszközökre van szükség. A halott lélek számomra
azt is szimbolizálja, hogy olyan emberrel állhatok szemben én magam is, aki
nemcsak az Isten országa ügyének szempontjából halott, de még az e világot
is halottként szemléli. Ezeket az embereket feltámasztani, "lelket önteni", "lelket
verni beléjük" már lehet az én feladatom is. Hit kérdése - nem pedig szakértelemé -,
hogy el tudom-e hitetni először is magammal, hogy képes vagyok megmenteni egy
lelket, valamint a kiszemelt személlyel el tudom-e hitetni, hogy többre, jobb
sorsra érdemes, mint eddigi életében. Hinni valamiben és elhitetni azt a valamit,
csodákra tesz képessé önmagamat és az "áldozatot" illetően is.
Elhiszem-e, hogy a legmélyebb szakadékokból is, a halál torkából is van kiút?
Elhiszem-e, hogy amíg él a hitem, addig él a remény is? Mindezeket el tudom-e
hitetni esetleg másokkal is..., még ha ezen "hőstettemmel" nem kerülök
is egyetlenegy címlapra sem...?
[Németh László, Sopron]
"Az ikreknek nevezett Tamás azt mondta tanítványtársainak: Menjünk mi is, hogy vele haljunk." (Jn 11,16)
- Mire próbálom buzdítani társaimat?
- Menyire vagyok vevő a hősiességre?
- Miért, kiért vagyok hajlandó az életemet is áldozni?