A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fûzik
csokorba az ország különbözõ tájairól hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig.
A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2014. március 9. - Nagyböjt
1. vasárnapja
Mt 4,1-11 - Az emberi Jézus
"Gondolkodom, tehát vagyok" - hirdeti a filozófus
Descartes. Vagyis az emberi létezés alapvetõ tulajdonsága
az ismeretszerzés mellett a kételkedés, a választási és
döntési képesség. A vallás nyelvén
ez a megkísértettség, amely megszemélyesítve
a sátán mûve. Ebbõl Jézus is részt
vállalt emberré levésével. Arról nem írnak
az evangélisták, hogy nyilvános fellépése
elõtt milyen kísértések érték. Ám
Lukács megjegyzi, hogy a mostani próbatétele után
csak egy idõre hagyta el a vádló = szétdobáló =
sátán (vö. Lk 4,13). Azaz nem szûnt meg gondolkodni,
kételkedni, döntéseket hozni, még akkor sem,
amikor biztos volt útjában. Amikor Péter apostola
szembeszállt vele szenvedés bejelentése okán,
megkapta tõle a "sátán" minõsítést,
mert nem Isten tervei szerint gondolkodott (vö. Mt 16,23).
Jézus 40 napos böjtje végén történõ megkísértésének
szemléletes bemutatása azt a szellemi küzdelmet ábrázolja,
mely küldetése végrehajtásának lehetséges
módjairól szól. Jézus Atyjával megbeszélt
célja Izrael népének, majd apostolai révén
az egész világ Isten Országává alakítása
volt.
Hogyan lehet ekkora közösséget létrehozni? Gondolatvilágában
nyilván felmerült a korabeli világi, királyi-császári
minta. A római birodalom urainak alapelve a "kenyeret és
cirkuszt" adás volt.
Kézenfekvõ megoldásnak tûnt az éhség
ellen a test táplálása, akár a kövek kenyérré változtatásával
is. Õ azonban fontosabbnak tartotta a lélek táplálását
Isten akaratának tanításával. Döntésének
helyességét igazolta a kenyérszaporítás
kockázatos csodája, amely után a jóllakottak királyukká akarták
kiáltani.
A cirkuszt egy bibliai zsoltáridézet is alátámasztotta.
Vakmerõ látványos tettével tapsot és csodálatot
kiváltott volna ugyan, de követõkre nem számíthatott.
Isten elgondolásával szembeni próbatételnek élte
meg ezt a lehetõséget. Késõbbi számos csodája
ellenére sem álltak ki mellette Pilátus elõtt.
A hatalomtól való félelmükben Barabást választották!
A római világ országait, népeit a légiók
megfélemlítõ hadereje tartotta össze. Jézus
nem borult le az erõszak elõtt, hiszen a szeretet Istenét
imádta és szolgálta. Elûzte a sátáni
gondolatokat, és méltán részesült Isten angyalainak
szellemi szolgálatában. Így adott példát és
lelki erõt a szeretet isteni útján járásra, és
más utak kísértésének elutasítására.
[Várnai László, Balatonboglár]
"Akkor otthagyta Õt a Szétdobáló; és íme küldöttek (angyalok) érkeztek hozzá, s felszolgáltak neki." (Mt 4,11)
- Mitõl, kitõl tartom távol
magam?
- Kit, mit szolgál az életem?
- Meddig érdemes engem kísérteni?
[Angel]
2014. március 10. hétfõ
Lev 19,1-2. 11-18; Mt 25,31-46
Az utolsó ítéletről
Egyik mesében olvastam, hogy egy öreg apónak Isten
megígéri, hogy szenteste meglátogatja. Az öreg ember nagyon várja, de
egy kolduson és egy kis
gyermeken kívül nem megy be hozzá senki. Mikor megkérdezte Istent, hogy
miért nem jött el hozzá, kedves mosollyal azt felelte: "mindkét látogatód
én voltam."
Ahogyan a történetben szereplő bácsika, úgy mi sem ismerjük fel egymásban
az Urat. Főleg nem a piszkos, bűzős kéregetőben, a bűnözőben, a házsártos
anyósban, vagy a veszekedős, mogorva szomszédban. Na és hittestvérünkben?
Házastársunkban? Nehezen kezelhető gyerekünkben? Bennük észrevesszük
a ránk szoruló Ember Fiát? Miért, hát ránk szorul, kérdezhetnék sokan.
Igen, Isten kiszolgáltatottan érkezett a Földre és önként mondott le
hatalmáról. Irgalmat akarok és nem ítéletet, mondja tanítványainak több
helyen. (Máté 5,7 és Máté 12,7)
Jézus egyértelműen azonosítja magát a szenvedővel, a rászorulóval. A
kosokat sem különlegesen gonoszságért ítéli el az Úr, hanem a nem cselekvésért,
a közömbösségért.
Tudsz-e cselekvő könyörületet nyújtani a környezetedben lévő rászorulónak?
Manapság egyre több a katasztrófa turista. Aki szeret borzongva szörnyülködni,
logó kézzel bámészkodni, meg nem mozdulna, legfeljebb a mobilja után
kap, hogy fotózhasson.
Árvíz idején sokan segítettek, jó volt látni az összefogást, bár jócskán
maradtak nem cselekvők is...
A napokban egyetlen ember futott oda tevőleges segítséggel egy meztelen
haldoklóhoz. A bámészkodók gyűrűjében később is csak egy néni akadt,
aki segítő szándékkal lépett oda.
A hétköznapokban mit kér tőlünk ez a bibliai rész?
Nekem azt mondja: ne csak nézz, láss is. Vedd észre, mélyre hatoló, irgalmas
tekinteteddel a rászorulóban az embert. Azt az embert, aki szintén Istenhordozónak
született, tehát ott van benne is. Nem a te feladatot firtatni, miért
rászoruló, miért nem tesz ellene. A te feladatod, hogy irgalmas légy.
Hiszen az igazságnál fontosabbnak kell lennie a könyörületnek, a szeretetnek.
Adj időt, figyelmet a másiknak. Mind a kettő nagy kincs! Adakozzunk belőle!
Persze csak akkor tudunk adni, ha nekünk is van.
Van?
[Kálmán Márta, Budapest]
2014. március 11. kedd
Iz 55,10-11; Mt 6,7-15
"Mi Atyánk ... ne vigyél minket kísértésbe, hanem szabadíts meg
a gonosztól." (Mt 6,12)
Jézus ajánlott imádsága inkább minta, mint megkövült szöveg. Szinte
hétköznapi módon beszél Jézus és mintegy mintaként mondja a tanítványoknak,
hogy valami ilyenfélére gondolt imádság alatt. A Miatyánk stílusa igen
messze van az Egyház két évezredes gyakorlatától, nincs benne semmiféle
barokkos túlzás, nem egy giccses szófűzés, hanem egy egyszerű szerkezetű,
egyszerű hétköznapi gondolatokat tartalmazó szöveg. Szinte minden szavával
könnyű egyet érteni, egy ember erre a dolgokra vágyik: az Isten legyen,
hogy az Isten jó akaratú legyen, hogy legyen kenyerünk, hogy legyen az
Isten elnéző, megbocsátó az esetleges hibáinkkal szemben. Másrészt az
emberi együttélés méltányos és alapvető szabályát is kifejezi: az ellenünk
vétkező embertársunknak készen kell lennünk megbocsátanunk.
Talán csak egy zavaró mondat van benne ".... ne vigyél minket kísértésbe,
hanem szabadíts meg a gonosztól". Ezzel hosszú ideig nem tudtam mit kezdeni,
miért volna szándéka Istennek az, hogy kísértésbe vigyen, és miért kell
kérni, hogy ezt ne tegye velünk. Aztán eszembe jutottak az esküvőmön
mondott "eskü" szavaink, mert mi nem mondtunk esküt, hanem egy olyan
szófordulatot használtunk: segítsen minket abban az Isten, hogy... Lehetségesnek
gondolom, hogy itt is arról van szó, hogy segítsen minket abban az Isten,
hogy elkerülhessük a kísértéseket azáltal, hogy rá, az Ő küldetésére
koncentrálunk.
Segíts, Istenem, minket abban, hogy tömören és lényegre látóan tudjunk
fogalmazni imáinkban, életfeladatinkban, valamint, hogy szavunk legyen
egyértelmű, mentes a túlzásoktól! Valamint segíts abban is, hogy jó válaszokat
tudjunk adni a kísértés idején!
[Áts András, Budapest]
2014. március 12. szerda
Jón 3,1-10; Lk 11,29-32
Jónás próféta története a héber
irodalomban ismert volt.
Máté magyarázza is a jelet: "Amint ugyanis Jónás próféta három nap és
három éjjel volt a hal gyomrában, úgy lesz az Emberfia is a föld szívében
három nap és három éjjel." Nyilván való, hogy ez akkor, ott nem hangzott
illetve nem hangozhatott el, mert egyáltalán nem értette volna a hallgatóság,
hogy Jézus mit akar evvel mondani. Máté ezt a magyarázatot a feltámadás
fényébe adta Jézus szájába.
Jézus párhuzamot von Jónás és személye között. Elkeserítő eredményre
jut. A niniveik hallgattak Jónásra és bűnbánatot tartottak. Jézus korába
még keresztelő János felhívására is hajlandóak voltak az emberek bűnbánatot
tartani és megkeresztelkedni. Jézus azonban nem tapasztalja a metanoiát.
Nem értik Isten Országának örömhírét, nem is akarják meghallani: evilági
dolgokkal vannak elfoglalva, ezektől várják a boldogságot. Önmagunk megváltoztatása
fáradságos és áldozatokkal járó feladat, inkább változzanak meg mások,
legyen egy Messiás - erős, hatalmas - aki mindent elintéz helyettünk.
Csak mutassa már azt a jelet, hogy ne potyára hallgassuk és járjunk utána.
Miért
rossz, "gonosz" az a nemzedék, amely csodajelet követel a prófétától
felhatalmazásának bizonyítékául?
Azért, mert ha valaki megtérésre, életalakításunk megjobbítására szólít
fel, akkor legfeljebb azt szabad megkérdezni: "Helyes-e, Isten akarata-e,
amit ez itt mond?" - s ha igen, akkor követni kell a szavát. De a lelkiismerethez
intézett felhívás elől azáltal kitérni hogy "Előbb igazold csodával,hogy
Isten szól belőled!" - ez kétségtelenül rossz ("gonosz") viselkedés.
Az effajta "megvizsgálás" ugyanis a megtérés elutasításának szándékából
fakad.
Jézus maga volt a jel az akkori zsidóság számára. Az igazi, tiszta
isteni jel, a szerető Atyáról tanúságot tevő, s mégis csak kevesen hittek
neki,
és követték őt.
A mai ember is jelre vár, közben pedig bezárkózik, becsukja a szemét,
szívét. Akarjuk a jeleket, de nem ismerjük fel, elmegyünk mellette. A
világ más-más, távoli helyein keressük, közben a közelünkben történőkre
nincs szemünk. Jeleket akarunk, de csak olyat, ami egybecseng vágyainkkal,
nem pedig olyat, ami kizökkent csendes lustálkodásunkból. Jöhet bárki
jelként, ha nem azt mondja, ami nekünk tetszik. Vannak tiszta jelek,
csak mi belemagyarázunk minden egyebet, vagy teljesen félremagyarázzuk.
Észre kell vennünk a hétköznapi élet apró jeleit, meg kell tanulnunk
vágyni az után, ami már a miénk, amit az Isten már nekünk adott!
Bűnös
a nemzedékünk? Igen!
Van-e Jónás-jelünk? Bőven! Nyitott szem és fül biztos kell hozzá.
Jézusom!
Mennyivel jobb lenne, ha Isten megbízatásának szabotálásáért tengerbe-dobás
járna.
A hideg víz, a veszélyhelyzet talán előbb tettekre indítana. A csöndes,
szerető Isten csak nézi és felkínálja a lehetőséget nap, mint nap a cselekvésre,
de mi helyette azt mondjuk: de vagy majd. Két nagyon veszélyes szó. Az
esti lelkiismeret vizsgálatnál visszagondolhatnánk, hogy a mai napon
ezt hányszor mondtuk ki. Mind a kettő arra szolgál, hogy halogassunk.
S ne legyen dolgunk Isten ügyében.
Add Uram, hogy meglássam, és tanuljak a jelekből, hogy aztán Szentlelked
segítségével jellé válhassak magam is.
[Benéné F. Éva, Budapest]
2014. március 13. csütörtök
Eszt 14,1.3-5.12-14; Mt 7,7-12
Érdekes időpont egybeesés, hogy a zsidó vallásban ma ünneplik a Purimot,
mely a zsidók örömünnepe, hogy Eszter bátorsága megmentette a népét a perzsa
király miniszterének, Hámánnak ármánykodásától azáltal, hogy felfedte a
király előtt azt, hogy az ő életére is törnek. És mindezt - bár ellenségeik
voltak a perzsák - ellenszolgáltatás igénye nélkül tette. A király Eszter
önzetlensége és bátorsága láttán szabadságot adott a zsidóknak. Esztert
a nemzeti, faji elfogultságon felülemelkedő emberi gesztusa tette az Ószövetség
egyik legnagyobb nő alakjává. Az élet határhelyzeteiben az élet mellett
kell dönteni, még akkor is, hogyha ezer okunk van rá, hogy ne így tegyünk.
Így kell tennünk, legyen az egy megfogant élet, legyen az ellenségnek kikiáltott
felebarátunk vagy legyen ez egy elesett, már "gazdasági hasznot nem hozó"
idős ember, fogyatékkal élő vagy hajléktalan. El a kezekkel Taigetosztól!
Jézus is ezt a magatartást állítja elénk. Kérjetek és kaptok - mondja a
tanítványoknak, amit nyugodtan általánosíthatunk és lefordíthatunk a megértett
szeretet nyelvére: Ha kérnek tőletek, adjatok! Azért, mert Isten is ilyen.
Nem a mennyország miatt, vagy valami ítélettől való félelemtől. Azért,
mert ez a helyes működésetek, és ahogy Isten önmagában teljesen boldog,
ti is így lehettek teljesen boldogok. Amikor igazán azok vagytok, akiknek
Isten álmodott benneteket. Az ember teremtmény, és tudjuk, tapasztaljuk,
messze van Istentől. Mondhatni azt is egy szakadék választja el.
A vallások nagy igyekezete az, hogy ezt a szakadékot kitöltsék, csökkentsék.
A szakadék, ha mély is, de van rajta híd. Ez a híd az Atya átölelő karja,
a tékozló fiú apjának hívó, átölelő szeretete. Jézus örömüzenete éppen
az, hogy a szakadék felett van híd – és mindig is volt, csak homályosan
láttátok és nem akartátok, mertétek észrevenni. Annyira, hogy ma sem merjük.
Ilyen egyszerű lenne az egész Isten és ember között. Hiszen Isten haragszik!
Túl egyszerű ez az egész. No, be is indult a teológiai gépezet, hogy ezt
a "hidat" ha már Jézus tanítását nem lehetett letagadni helyettesítsük
be valamivel. Valami olyan tanult, értelmiségi dologgal. Hamar megtalálták.
A híd nem az Atya átölelő karja, hanem Krisztus keresztje. Azon keresztül
lehet átmenni, főleg ha lefizeted a hídpénzt. És helyreáll a teológia rendje.
A zsidók és nem zsidók számára egyaránt.
A hídpénz meg már messze elszakad a jelen evangéliumi részlet mondanivalójától.
A megváltás teológiája kiütötte a hegyi beszéd szellemét. Ami nagyon egyszerű:
jónak kell lenni. Mert jónak lenni jó! Kevésbé fárasztó bármi másnál. És
belőle élet fakad. Taigetosz helyett babák születnek, nem háborúzunk és
a "felesleges" emberek beilleszkednek egy közösség életébe. Mindennek és
mindenkinek helye van az élet asztalánál.
[Garay András, Dunakeszi]
2014. március 14. péntek
Ez 18,21-28; Mt 5,20-26
Várom a Lelket - ma, itt. Várom? Olvasom Ezékiel próféta és Jézus tanítását.
Ezékiel a 700 évvel korábbi Mózes tanítás gyakorlatát pontosítja: már nem
a nép létrejötte és megmaradása az első - "az atyák vétkét még a fiúk fiaiban
is megbosszulom" -, hanem az egyedi lélek létrejötte és megerősödése: "...mert
minden lélek az enyém: az apák lelke is, meg a fiúk lelke is az enyém.
Annak a léleknek kell meghalnia, aki vétkezik" (Ezé 18,4). "Hiszen nem
kívánom én a bűnös ember halálát - így szól az én Uram, az ÚR -, hanem
azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen." (Ezé 18,23) Tanításában az ember
már felelős a saját lelke kialakulásáért: a megtéréséért, vagyis valósága
látásáért.
És eltelik megint 700 év és eljön Jézus. Ő azt tanítja, hogy: "Tehát ha
valaki a legkisebb parancsolatok közül akár csak egyet is eltöröl, és úgy
tanítja az embereket, az a legkisebb lesz a mennyek országában...". Tehát
nem változtat, hanem ismét, újra és újra pontosítja a lassan eltérülő gyakorlatot:
"Mert mondom néktek, hogy ha a ti igazságotok nem több az írástudók és
farizeusok igazságánál, semmiképpen sem mehettek be a mennyeknek országába.”
Ő már látja a lelket az egyénben működni és működése gyakorlatának akadályait
is. Ezért a hangsúlyt áthelyezi arra, ami akadályozza a lélek szabad mozgását:
"Békülj meg ellenfeleddel hamar, amíg az úton együtt van veled, hogy át
ne adjon ellenfeled a bírónak, a bíró pedig a szolgának, és így börtönbe
kerülj. Bizony mondom néked: ki nem jössz onnét, mígnem megfizetsz az utolsó
fillérig" - vagyis ne ragadj bele abba, ami megakadályozhatja a lélek szabad
mozgását. Ha nem így teszel, bizony be maradsz zárva önmagad igazsága szűk
kis börtönébe és ki nem jössz, amíg le nem bontottad börtönödet, ami te
magad vagy: hiszen te vagy a rab, a börtön és a börtönőr is - Ezékiel szavaival:
amíg vétkezel. Fizetned kell: önmagaddal!
És ismét eltelt 2000 év és egy vesszőcske sem veszett el a tanításból,
hiszen itt van ma is mindez az ember világában: az atyák tanítása száll
tovább a fiúkra; ma is halott - az én Uram, az Úr számára - a vétekben
élő lélek; ma is élő a saját igazságomba, ítéletembe beleragadás.
Várom a Lelket - ma, itt. Nem az atyák elmélkedését, nem a próféták tanítását
várom, hanem az élő, megvilágosító lélek ismeretlen és közvetlen tanítását
a belső csöndből. A belső csendből, mert csak ekkor van bennem egységben
az "én népem", csak ebben az egységben érhet el a lélek és láthatom meg
önmagam valóságát, és csak ekkor működhet szabadon a világban is "az én
Uram, az Úr" akarata szerint. Eljön? Eljön újra? Hogy tudna szállást venni
nálam? És hogy nyilvánul meg a világban - ma, itt?
[Farkas István, Budapest]
2014. március 15. szombat
Mtörv 26,16-19; Mt 5,43-48
"Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok
azokért, akik üldöznek titeket." (Mt.5,44)
Jézus fellépése előtt a
törvény ezt mondta: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet.
Ezt Jézus így értékeli: Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek,
mi a jutalmatok? Nem ugyanezt teszik-e a vámszedők is?
Jézus a Szentháromság világából érkezett, ahol a Mennyei Atyához kell igazodni,
aki felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak.
Ti azért legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes.
Ez
nagyon nagy váltás. A Jézust követőnek el kell jutni az ellenség gyűlöletétől
az ellenség szeretetéig. Ez nem tanács, hanem parancs kibúvó nélkül.
Mit jelent ez a gyakorlatban Jézusnál? Például az Őt keresztre feszítőkre
tudja mondani: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit tesznek.
Mit jelent ez egy jó szándékú Jézust követő ember esetén? Az Isten népéhez
tartozó nem engedheti meg magának a vele szemben ellenségesen viselkedővel
szembeni ellenséges viselkedést. Jót kell tenni azokkal is, akik nekünk
rosszat tesznek, akik minket gyaláznak, akik tulajdonunkat elveszik, akik
a kölcsönt nem adják vissza, akik szóban vagy fizikailag bántanak minket,
...A jót tevés minimuma, hogy a rosszra nem válaszolunk rosszal.
Kivétel nélkül minden embert szeretnünk kell. Ennek a teljesítése nem egyszerű
feladat. Soha nem szabad feladnunk a tökéletesség irányába történő igyekezetünket.
A szeretetnek mindannyiunk életében vannak és lehetnek fokozatai: házastársi,
rokoni, baráti, testvéri, ... ellenséggel szembeni. Az utolsó, a leggyengébb
szeretettel jellemzett fokozat sem jelentheti a rosszra adott rossz viszonyulást.
A megvalósítás nehézségeinek leküzdéséhez sokat segíthet az ima (imádkozzatok
azokért, akik üldöznek/bántanak titeket) és a problémánk testvéreinkkel
való megosztása, átbeszélése.
Nekünk nem lehetnek ellenségeink, azt viszont nehezen tudjuk kizárni, hogy
esetleg mi válunk valaki(k) ellenségévé, például elveink melletti határozott
kiállásunk következményeként. A türelmes magatartás, az erőszak nélküli
viselkedés jelentheti ilyen esetben az ellenség szeretését. A mai (március
15.) évforduló is ilyen határok betartása mellett lehet ünnep számunkra.
[Kaszap István, Pécel]
2014. március 16. - Nagyböjt 2. vasárnapja
Mt 17,1-9 - Az isteni Jézus
Napjaink szépségkultuszának varázsszava a kisugárzás. A szépségversenyeken
megmérettetők a testi adottságokon túl az intellektusukkal és a lelki harmóniájukkal
nyerhetik el az első helyet. A külső és belső megelégedettség összhangja
teremti meg a jó és vonzó kisugárzást. A pozitív gondolkodás és az empátia
mellett a szeretet adása teljesíti ki az embert. Vagyis "értsük meg a másik
embert, és sugározzunk feléje szeretetet. A szeretet a legnagyobb erő az
univerzumban, ugyanis erre születtünk. Segítsünk másokon! Minél többet
segítünk, annál többet kapunk majd vissza az életben. Persze az adás öröméért
segítsünk, ne azért, hogy visszakapjuk" (internet-cikk a kisugárzásról).
A kisugárzást az aura biztosítja, amely a fizikai testet körülölelő energiamező.
Ezt szabad szemmel nem látható, de érzékelhető fénygyűrűk alkotják. A legkülsőbb,
a legfinomabb rétege az isteni test.
A mindent megérteni és megmagyarázni akaró modern emberhez talán ilyen
tudományosnak tűnő nyelven lehet közel hozni Jézus színeváltozását. Hiszen
a hegyen történő átváltozása: sugárzó arca és ragyogó ruhája - három tanítványa
számára - istenségének megnyilvánulása volt. A fényes felhő az Ószövetségen
felnőtt hívőknek az Egy Isten közelségét jelentette. Imádságában Jézus
ebbe a mennyei fénybe öltözött, és szeretett Fiának nevezte őt a Mennyei
Atya szózata. Mózes és Illés megjelenése pedig arról tesz bizonyságot,
hogy az imádkozónak a szellemvilág is átjárhatóvá lesz. Az imádkozó Jézus
istentapasztalatának kisugárzása örömmel és félelemmel töltötte el tanítványait.
Azzal a jó érzéssel, hogy a mennyei világ részesei lehetnek, ahol szeretnének
örökre lakni. Ugyanakkor Jézus isteni nagysága mellett a saját emberi kicsiségük
tudata félemlíti meg őket. Jézus megérintő gesztusa és bátorító hangja
gyógyító szeretetenergiaként sugárzik rájuk, és visszahelyezi övéit az
isteni való világból az emberi szenvedés és mulandóság világába. Az örök
isteni szeretet megtapasztalása, mint életük végső célja maradhatna meg
bennük, ha így tudnának imádkozni, és adna erőt Jézus követéséhez, ha elfogadnák
szenvedésének tényét. A halálon győztes Krisztusban való hitük növeli majd
fel Pétert és társait az isteni Jézus megvallására.
Hol tartok az istentapasztalat útján? Vannak mestereim, akiknek fényében
jó megfürödnöm? Szívesen tartózkodnak környezetemben embertársaim?
[Várnai László, Balatonboglár]
"Ennek hallatára azután a tanítványok arcra borultak, mert nagyon megrémültek." (Mt 17,6)
- Mi
szokott megrémíteni?
- Mennyire hagyom bátorítani magam?
- Mennyire próbálom bátorítani azt aki
rászorul?
[Angel]