A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2013. április 28. hétfő
ApCsel 14,5-17; Jn 14,21-26
Zárt templom, ahol senki sincs,
Jó Uram, itt vagyok megint.
A nap felkelt, máris elbukott, kéne a szó! - mégis hallgatok.
Itt ülünk, négyszemközt vagyunk,
Vétkeimen ketten hallgatunk.
Jó a csend, Uram, kérdezed, a gyertyádat te mért nem égeted?
Olyan bizalmuk volt a hallgatóság egyes köreiben, hogy gyógyítani tudtak. Pál egy bénalábú embert gyógyított meg, mivel látta, hogy hisz a gyógyulásában. Ez a tett elragadtatta a tömeget, isteneknek nevezték Pált és Barnabást. A pap pedig állati áldozatot akart bemutatni. Az apostolok erre így kiáltottak: "Férfiak, miért teszitek ezt? Mi is hozzátok hasonló halandó emberek vagyunk, s éppen azt hirdetjük nektek, hogy ezektől a hiábavaló dolgoktól térjetek meg az élő Istenhez, aki az eget és a földet teremtette, a tengert és mindazt, ami bennünk van. A letűnt időkben megengedte minden pogánynak, hogy a saját útján járjon, de önmagát sem hagyta tanúságtétel nélkül, mert jót cselekedett az égből: esőt, termékeny időket adott, betöltötte szívünket eledellel és örömmel."
Van-e bizalom irántunk a hallgatóságunk körében? Akár a családban, akár a nagyvilágban.
Megérezzük-e, meglátjuk-e, hogy a másik gyógyulásra vágyik, vagy azt, hogy valamilyen területen biztatásra, segítségre szorul?
Van-e bizalmunk abban, hogy Isten betöltötte szívünket eledellel és örömmel?
Zárt templom, a szeretet háza vagy, azt teheted, amit jónak
látsz.
A nap felkelt, menj Te is az utadon és átvilágít rajtad a Szeretet ragyogása.
[Rauscherné Németh Ágnes, Budapest]
2013. április
29. kedd
ApCsel 14,19-28; Jn 14,27-31a
"Békességet hagyok rátok, az én békémet adom nektek. Én nem úgy
adom nektek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék szívetek és ne is
szorongjon!"
Munkahelyi stressz, vagy éppen a munkanélküliek szorongása, kialvatlanság,
rohanás, feszültség, konfliktusok, feladatok, elvégzetlen házimunka, síró
gyerek.
Békesség kell nekünk! Egy kis csend, nyugalom, békesség. Isten békéje bennünk
lakozik, nekünk kell megtalálnunk. Lelassítanunk, megállnunk, magunkba
néznünk. Egy kis békesség. Nem úgy, ahogy a világ reklámozza, ajánlja.
Nekünk kell megtalálnunk a békét a saját lelkünkben. Megnyugodnunk, hogy
jók vagyunk, jól csináljuk, és holnap még jobban fogjuk, ma ennyire volt
erőnk, de holnap többre leszünk képesek. Meg kell ölelnünk azokat, akiket
szeretünk, bocsánatot kérni, ha megbántottuk őket. Karunkba venni a síró
gyereket, megsimogatni, magunkhoz szorítani szorosan. Elhinni, hogy ami
ma probléma, annak megoldása holnap talán gyerekjáték.
Szükségünk van erre a békére. Magunkkal, egymással. Ez a béke a legbiztosabb
alapja annak, hogy boldogan induljon a napunk, és boldog legyen az életünk.
És ha békesség van a szívünkben, már nem nyugtalankodik többé.
[Bálintné Kovács Flóra, Budapest]
2013. május 1. szerda
ApCsel 15,1-6; Jn 15,1-8
Az igazi szőlőtő
Jézus az Isteni világ és az anyagi lét összefonódását, szerkezetét kiválóan
jeleníti meg a szőlőtő példázatával. A szőlőt régtől fogva a legnemesebb
gyümölcsként tartják számon, a nedűjét, a bort pedig a legnemesebb italként.
A szőlősgazdának a nagy gondossággal termelt gyümölcs, a borásznak a
nemes bor okoz dicsőséget. Jézus ilyen szőlősgazdának nevezi Atyját,
akit életünk gyümölcsei dicsőítenek.
Érdekes, hogy a példázatban az Atya nem a föld, vagy a szőlő gyökerének
képében jelenik meg, hanem valami teljesen más minőség formájában.
Jézussal, az emberi létben való közösségünk szimbólumaként, egy növényként
létezünk, egy elszakíthatatlan kötelékben, a szeretetben egybefonódva.
Különlétünk ezért elképzelhetetlen és értelmetlen is nélküle. Jézus megismerésével,
tanításának befogadásával és tettekbe fordításával tisztulunk és erősödünk
meg igazán.
A szőlőtő képe még nagyon szép megfogalmazása az Atya és a Fiú képének
is. Habár a szőlőt gyümölcse alapján ítéljük meg, a termés nemessége valójában
a szőlőtő nemességében gyökerezik, ami által ez válik a gazda legnagyobb
kincsévé. Az Atya az anyagi létbe ültette a számára legkedvesebbet, a Fiát,
akiről mi, kis szőlővesszőkként fakadhatunk. A Vele való élő kapcsolat
gondoskodik tetteink minőségéről, tisztaságáról, a mennyiség pedig csak
rajtunk áll.
Az Isten a földi létben csak rajunk keresztül képes cselekedni, és csodát
hozni a világba, ahogy a gazda önmaga képtelen szőlőt teremni. Az ő gondoskodása
azonban nélkülözhetetlen a szőlőtő és a szőlővesszők fennmaradásához. Szeretetéről
biztosít minket, arról, hogy minden szükségünkben mellettünk áll. Ahogy
Jézus tagjává válunk, úgy leszünk képesek Isten szeretetét a világba hozni.
Az első apostoli zsinat
Már ez az elnevezés is milyen intézményes: zsinat... felsejlik az összes
ez utáni... mégis: itt, az elsőn valami nagyon igaz megegyezés születik.
Hogyan?
Pál régi vesszőparipája éles vitában kerül elő: "miért akarjátok a tanítványok
nyakára rakni az igát, amelyet sem atyáink, sem mi nem bírtunk elviselni?" -
és meghallgatják. Biztos jó vehemensen adta elő, ami ugye nem a megegyezés
elősegítője... Mégis éppen Jakab, a hűséges zsidó mondja ki a következtetést: "nem
kell terhet rakni azokra, akik a pogányságból tértek meg az Istenhez".
Csupán néhány szabály marad: tartózkodjanak a bálványoktól, a paráznaságtól,
a fojtott állattól, és a vértől. Ennyi! Micsoda rugalmasság!
Bennem is van ebből legalább szemernyi... ? Milyen szívesen idézem: "Szeress,
és tégy, amit akarsz!" És közben elítélem, de legalább felsőbbségesen
megmosolygom azt, aki csak picit is másként látja az életet, mint én. Sőt:
veszélyesebbnek tartom azt, aki csak picit gondolja másként, mint én... Hát
akkor ki is építi az intézményt...? Jézus mást vár tőlem: "Maradjatok
meg szeretetemben."
[Almássy Mara, Budapest]
2013. május 3. péntek
1Kor 15,1-8; Jn 14,6-14
"...ahová én megyek, az utat tudjátok. Ezt mondta neki Tamás: Uram,
nem tudjuk, hová mégy, hogyan tudhatnánk az utat? Jézus ezt mondta neki:
Én vagyok az út és a való(igaz)ság* és az élet**, senki sem jut az Atyához
csak rajtam keresztül (általam)." (Jn 14,4-6) /Vida ford./
* a görögben az /áléteia, valóság/ szó szerepel itt, és nem az /igazlelkűség/
** a görögben a /dzoé, örökélet/ szó szerepel itt.
Interjú a Mesterrel
Mester, Te nagyon jól ismered az embert. Tudod, hogy minden jó szándékú ember
tartalmas, Istennek-tetsző életre, és annak végén egy elfogadó, békés,
szép átmenetre, eutéliára vágyik. Most mi is feltesszük azt a kérdést,
amit egykor Tamás tett fel Neked. Mi az útja ennek? Az akkori beszélgetés
során Fülöp úgy vélte, ha látják a célt, az garantálja az úton járást.
Ezért mondta: "Uram, mutasd meg nekünk az Atyát és ez elég nekünk".
Te értetlenül válaszoltál neki. "...nem ismersz engem Fülöp? Aki látott
engem, látta az Atyát, hogy mondhatod: mutasd meg nekünk az Atyát?" Talán
tévesen gondolnánk, hogy a cél teljesebb látása jobban képes az úton tartani?
Nagyon is jól gondoljátok. Csakhogy tudjátok-e mi a cél? Az Atya
látása? A földi élet utáni transzcendens színről-színre látás? Vagy ez
csak következmény? Hallottátok, mit mondtam tanítványaimnak: én vagyok
az út, a valóság és az örökélet. Az Atyához eljutni csak általam, azaz
a szeretet útját járva, a látszat valóság mögötti Valóságra figyelve,
és az örökéletet itt és most megszerezve lehet. Ahhoz, hogy valaki láthassa
az Atyát, kell, hogy legyen "szeme a látásra" és "füle
a hallásra". Csak az láthatja meg az Atyát, aki már itt a jelenben
meglátja bennem, benned és minden úton-járóban az Atyát, aki képessé
válik "látni" és "hallani"!.
Kezdem érteni. A cél tehát az, hogy az úton-járás közben megtanuljunk ÚGY
szeretni, hogy ezáltal a Szeretet belénk költözhessen, és így már itt és
most birtokolhassuk (döntéseinkkel újból is újból megszerezhessük) az örökéletetet.
Ez lenne hát az üdvözülés megtapasztalása, már itt a jelenben?
Részben. Ez az Atya közelsége-ízének megtapasztalása, és végső látásának
előfeltétele is. Mert a színről színre látás csak, és csakis azt képes
leírhatatlan boldogító érzéssel eltölteni, aki itt már megtapasztalta annak
elő-ízét, az adás-szolgálat-kicsiség cselekedeteinek valódi boldogságát.
A földi lét során azonban olykor átélhettétek azokat a belső és külső akadályokat
is, amelyek átmenetileg képesek elhomályosítani az úton-járás igazi boldogságának
érzését. A színről-színre látás tisztánlátása során eltűnik majd minden
korlát és akadály, és ettől váltok igazán szabaddá a leírhatatlan boldogság
érzése számára.
Szabaddá válunk? De mi van a Te megváltásoddal, megszabadításoddal, kereszthaláloddal?
Én a Szeretet életét tanítottam nektek, és éltem elétek. Az erőszakos
halálom okozói azok voltak, akiknek nem volt füle a hallásra, ill. azok,
akik szándékosan tették magukat süketté. Én csak hűséges voltam "a gonosszal
nem szembeszálló", "a magát erőszakkal megvédeni nem akaró" -
Atyámtól kapott- tanításomhoz. Mindent megtettem és megteszek értetek, de
helyettetek semmit sem tehetek. A szabadságra való képességet Atyámtól kaptátok,
mert szeretni csak szabadon lehet. De szabadságotokat megszerezni, és megtartani
csak ti magatok vagytok képesek. Senki nem tehet szabaddá benneteket, csak
ti magatokat.
De hisz ez az önmegváltás, azaz önmagunk szabaddá tevése! Tehát Te is mikor
vállaltad a kereszthalált, nem a halált választottad, hanem a SZERETET mellett
döntöttél. Nagyon nagy árat fizettél érte, de számunka ez egy soha el nem
múló bátorítás arra, hogy van kiút, a valódi SZERETET számára nincs lehetetlen,
mert határtalan. Köszönjük, hogy értünk is döntöttél a SZERETET mellett.
[Bóta Tibor, Budapest]
2013. május 4. szombat
ApCsel 16,1-10; Jn 15,18-21
Figyelemre méltó az a bizalom, ahogyan az apostol, és kísérője függött Istenünk
vezetésén.
Ahhoz, hogy meghallják, észrevegyék, mi is a feladatuk, elsősorban erős figyelemre
volt szükségük. Nem volt a számukra kérdéses, honnan jön a vezetés, ki az,
aki ilyen-olyan módon kinyilvánítja akaratát.
Nekünk is meg kéne tanulni ezt a figyelmet, ezt a bizalmat. Annál is inkább,
mert e nélkül nehéz abban a mostoha körülménybe eligazodni, amivel Jézus
a mai igében szembesít. Nem csak eligazodni nehéz, de felvállalni, elviselni
is nehéz e nélkül a bizalom és figyelem nélkül azt a kitaszítottságot, megnemértést,
amit Jézus tanításának képviselete, megvalósítása eredményez az életünkben.
Nincs középút. Tartozhatunk a harcoló, taposó, gyűlölködő, vezethető, becsapható
tömeg közé, és akkor számíthatunk a barátságukra, előmenetelre, jutalomra
az emberek részéről. De csak addig, míg az érdek úgy kívánja. Egy perccel
sem tovább! Vagy ide tartozunk Jézushoz, és akkor, mint a világ számára haszontalan,
sőt káros elemeket, kivetnek maguk közül, de számolhatunk Isten mindennemű
támogatására ebben az életvitelben, vezetésre, ami nyugalmat, békét ad, testvérekre,
akik miatt biztonságban érezhetjük magunkat. Nem azért teszi ezt Istenünk,
mert az érdeke úgy kívánja, hanem azért, mert szeret.
[Dombi Zsuzsa, Bánya]
2013. május 5. - Húsvét 6. vasárnapja
Jn 14, 23-29 - "Elmegyek, de visszajövök
hozzátok"
1. A szeretet igazi mércéje a tanítás megtartása
Jézus tanításának félre nem magyarázható mondata: "Aki szeret
engem, megtartja tanításomat."
Sokan vannak, akik magyarázkodnak, kifogásokat keresnek, amikor bizonyítani
akarják, hogy Istenhez tartoznak:
hiszek Istenben, de nem vagyok vallásgyakorló;
hívő vagyok a magam módján;
elhiszem, hogy Isten létezik;
nem kell egyházhoz tartoznom ahhoz, hogy hívő legyek.
De senkitől nem hallottam még: Hívő vagyok, mert megtartom a jézusi parancsokat.
Egy kisgyerek pontosan tudja, akkor és úgy szereti szüleit, ha megtartja,
amit mondanak neki, ami kérnek tőle.
Nem csupán az általunk kiválogatott, könnyűnek tartott parancsokról van szó.
Jegyesekkel beszélgetve sokszor elhangzik ez a mondat: Lehetetlen megtartani
az ellenségszeretet parancsát, a megbocsátás tanítását, a mindenkihez lehajló
szolgálatot, a mérték nélküli adást.
Aki el akarja mondani magáról, hogy szereti Jézus Krisztust és az őt küldő
mennyei Atyát, egyet kell tennie: megtartani a parancsokat, magyarázkodás
és kibúvó nélkül.
2. Isten legméltóbb lakhelye a Földön az emberi szív
Aki megtartja a parancsokat, ezzel bizonyítva szeretetét, abban benne lakik
az Isten.
Isten lakhelye lehet a Földön minden: templom, természet, otthon, rászoruló
embertárs, hívő közösség. Igazán méltó helye az emberi szív.
Hosszú út vezetett addig a saját tapasztalatomig, hogy nem kívülről kell
várni, keresni, megtalálni a Mindenhatót, hanem felülről és belülről.
Az egyik középkori inkvizítorról írták: mindenhol kereste az ördögöt, csak
ott nem, ahol valóban volt, a saját hátán.
Ha Istent keressük, a lelkünk mélyére kell indulni, de nem egyedül, hanem
lélektestvéreink segítségével. Kell a magány az Isten-kapcsolathoz, de
nem a magányosság. Aminek nincs közösségi mozzanata, az nagyon hiányos
értéknek
bizonyul. A spiritualitást hirdető könyvek, eszmék nagy része megmarad
annál a felhívásnál, hogy valósítsd meg önmagad, legyél jóvá, lelki emberré.
Pedig
ennek a valóságos menetrendje az, amit egy Isten-kereső mondott: "Kerestem
Istent, nem találtam. Kerestem önmagamat, nem találtam. Kerestem embertársamat,
és megtaláltam mind a hármat."
Ha szívünkben vett lakást az ég, annak biztos jele a jóság, az egyenesség,
a céltudatosság, a másokért élés.
Hosszú ideje tanulgatom Jézus hagyatékát. Sokáig összetévesztettem a gondtalansággal. Amikor minden rendben megy, nincs betegség, zavaró körülmény, nehézség - azt hittem, ez a jézusi békesség.
Amikor imádságban megtapasztaltam a lélek békéjét, örültem, hogy megtaláltam a jézusi örökséget. De akkor jöttek a nehézségek, rosszindulat, támadások, kritikák, és gyorsan eltűnt a lelkem békéje.
Ma már egy kicsivel többet tudok a "felülről" jövő segítség által: nem mérgezem magam indulatokkal, hátsó gondolatokkal, értelmetlen kritikával, felesleges harcokkal, sértődöttséggel, önsajnálattal. Azóta több bennem a békesség. Ez valóban más, mint a világ békéje.
Jézus Krisztus elment, de minden nap visszajön hozzánk. Ha akarjuk.
[Vincze József, Pér]