A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az ország különböző tájairól.
A vasárnapi, a napi evangéliumhoz kapcsolódó elmélkedések azfolyóiratban is megjelennek.
2013. március 11. hétő
Iz 65,17-21; Jn 4,43-54
"Hacsak jeleket és csodákat nem láttok, nem hisztek!"
Sokszor megdöbbenek, hogy az evangélium egy-egy mondata
menyire pontosan kifejez olyan dolgokat, amiket mi csak körülírogatunk.
Valóban. Mi emberek mindig okosabbak akarunk lenni Istennél,
mindig jobban akarjuk tudni, hogy minek hogyan kéne lennie,
kinek mit és hogyan kéne csinálnia ahhoz, hogy odafigyeljünk
rá. Hányszor beleesem magam is abba a hibába, hogy valakit
az alapján ítéljek meg, hogy mit tud felmutatni, mit ért
el eddig, milyen teljesítményeket tud lobogtatni?
Örök kérdés a gyerek felé: mi volt ma az iskolában? Amire
persze azt kell válaszolni, hogy milyen jegyeket hozott aznap
haza. Pedig mennyivel fontosabb az, ami benne végbe megy!
Milyen érzelmei voltak, azokra hogyan tudott reagálni, hogyan
tudta értelmezni őket, megküzdeni velük? Mi zajlott a lelkében?
Milyen jó lenne Istenre bízni a külsőségeket, a kívülről
látható jeleket, és csak a többivel foglalkozni! Hinni azoknak,
de főleg azokban, akik nem nyomulnak látványosan az első
sorokba!
Elhinni, hogy Isten bennük is dolgozik, és nekünk nem az
a teendőnk, hogy megszabjuk a tetteiket, kipréseljünk belőlük
valamicske (szerintünk) jót, hanem hogy engedjük, hogy Isten
ott és úgy nyilvánuljon meg bennük, ahogy ő akar.
[Kis Vidám Csapat, Budapest]
2013.
március 12. kedd
Ez 47,1-9.12; Jn 5,1-3a.5-16
"A betegek, vakok, sánták, sorvadásosak tömege
feküdt ezekben, és várták a víz megmozdulását."
Pedig csak egy gyógyult meg közülük, aki először ért
a vízhez, és sokuknak erre esélye sem volt, mégis ott
várakoztak. Vajon mire?
Jöhetnek olyan napok, amikor nem tudunk mást tenni, csak
várakozni. Minden sötét, kilátástalan, és nincs erőnk
megváltoztatni életünk folyását. Csak ülünk kábultan,
némán és mozdulatlanul. Lehetséges ez.
Mégis, egyszer csak jön az angyal, és felkavarja az állóvizet.
Az is könnyen megeshet, hogy nem mi érünk oda elsőnek,
nem a mi életünk lesz más valami csodától.
Akkor kell továbbmenni. Más utakat keresni. Más módokat,
más lehetőségeket.
Milyen bölcs az, aki meglátja, mikor kell várni, és mikor
változtatni! Aki megtalálja az utat a lehetséges változtatás
felé!
Uram, kérlek, add, hogy én is megleljem!
"A különbség a között, amit megteszünk, és amire képesek
lennénk, megváltoztathatná a világot." (M. Gandhi)
[Közelebb Közösség, Szár]
2013. március 13.
szerda
Iz 49,8-15; Jn 5,17-30
"Az én Atyám mindmáig munkálkodik, és én is munkálkodom."
Mi ez, ha nem bizonyosság? Csipetnyi kételkedés nélkül.
Mennyi bonyolult filozófiai, teológiai kérdést vethet
fel, hogy vajon Isten csak megteremtette a világot
a maga törvényszerűségeivel, aztán szabadjára engedte?
Netán részt vesz a fenntartásában is? Vagy mit is csinál
voltaképpen? Mi is lenne ebben az egészben a mi szerepünk?
Minderre milyen tiszta és egyszerű válasz ez!
Ezek szerint mindkettőnknek dolga van, sőt munkatársak
vagyunk!
Mindig felvetődik bennünk a kérdés: vajon eleget munkálkodom-e?
Azt hiszem, soha nem fogunk tudni igennel válaszolni
rá.
De ott van egy másik kérdés is a mondat első felére vonatkozóan:
Hagyom-e, hogy Isten eleget munkálkodhasson? Vetem-e
a magot, függetlenül attól, hogy hova esik? Vagy húzom
is azt a szerencsétlen sarjat? Kockáztatva ezzel, hogy
elszakad, és soha nem lesz belőle semmi?
Tudunk-e együtt dolgozni az Úrral?
[Közel Közösség, Budapest és környéke]
2013. március 14. csütörtök
Kiv 32,7-14; Jn 5,31-47
"Ne gondoljátok, hogy vádolni foglak benneteket
az Atya előtt."
Pedig mennyire ezt gondoljuk!
Ha nem változtatjuk meg minimum a fél világot, és marad
éhező a földön halálunk után, akkor senkik és semmik
vagyunk.
Mikor leszünk együttérzőek saját magunkkal? Mikor gyúl
ki bennünk a szeretet lángja saját kis Bokrunk iránt?
Mikor hisszük el, hogy ha nem ütjük, akkor is alakul?
Döbbenettel töltött el, amikor rájöttem, hogy a közösségem
tagjai a saját közösségüket kis szerencsétlennek élik
meg, pedig ők azok, akik számszerűen a legtöbbet tették
ebben az évben a Bokorért! Mégis így éreznek!
Mit kéne tenniük azért, hogy érezhessék a Bokor szeretetét
is? Mert a puszta létük nem elég. Nincs feltétel nélküli
elfogadás. A Bokor keményebb, mint Isten.
Mit teszek azért, hogy a fiatalok ne érezzék a folyamatos
feléjük irányuló - kimondott vagy kimondatlan - korholást?
Hogyan próbálom megérteni az ő világukat, az ő gondolataikat?
Mit tanultam tőlük?
Hány új ismeretséget kötöttem az elmúlt időben a Bokron
belül?
[Kis Vidám Csapat, Budapest]
2013. március 15. péntek
Bölcs 2,1a.12-22; Jn 7,1-2.10.25-30
"Nem akart ugyanis Júdeában tartózkodni, mivel
a zsidók meg akarták ölni."
"Ti menjetek fel az ünnepre,
erre
az ünnepre még nem megyek fel, mert az én időm még nem
jött el."
Ha csak ezt az egyszerű dolgot tudnánk, mennyivel több
lehetne az életünk! Ha mindig tudnánk, mikor minek van
itt az ideje!
Ebből a részből azt érzem, hogy Jézusnak volt esze. Nem
ment agyatlanul a vágóhídra csak azért, hogy elmondhassa,
hogy őt kivégezték. Ugyanakkor nem várta el, hogy társai
is vele együtt vállalják azt, amit ő vállal! Sőt, más
helyről tudjuk, hogy még le is beszélte őket! Jézusnak
sosem kellett semmi, ami nem belülről jött.
Tudjuk-e megtenni azt, és akkor, amikor ideje van?
Vagy szeretnénk megmutatni, hogy mi vagyunk valakik,
és akkor is mutogatunk, amikor nincs itt az ideje?
Amit teszünk, belső erőből vagy belső kényszerből tesszük-e?
Elvárjuk-e, hogy mások is megtegyék azt, amit mi, vagy
rájuk bízzuk, hogy szabadon eldönthessék: ők mikor, és
mennyit tesznek?
[Közelebb Közösség, Szár]
2013. március 16. szombat
Jer 11,18-20; Jn 7,40-53
"Nem az írás mondta-e, hogy Dávid magvából
és Betlehemből, abból a faluból, ahol Dávid élt,
jön el Krisztus?
- Ellentét támadt tehát miatta a sokaságban."
Miatta?
Talán bizony az ő kívánsága volt, hogy az emberek
végtelen korlátoltságukban csökönyösen ragaszkodjanak
a vesszőkhöz, pontokhoz és mindenféle írásokhoz?
Ahelyett, hogy a szívükbe néztek volna...
Hányszor teszünk mi is "miatta" valamit, ahelyett,
hogy a szívünkkel néznénk az előttünk állót! Mert
persze van olyan, hogy nem megy, hogy valamiért nem
vagyunk képesek rá. Szorít az idő, a perc, a saját
nyomorunk, hogy mi mindenáron "jók" akarunk lenni.
De jó lenne legalább tudni, hogy nem "miatta" kell
tennünk bármit is, hanem az előttünk álló embert
is észre kell vennünk nagy eszméink ködében! Hogy
az Ember még az Eszménél is fontosabb!
Mi a fontosabb nekem: a Bokor vagy a benne lévő emberek?
Mi az, amit hajlandó vagyok feláldozni az eszméimért?
És mi az, amit nem?
[Közel Közösség, Budapest és környéke]
2013. március 17.
- Nagyböjt 5. vasárnapja
Jn 8,1-11 - Tettenérés
és népharag
A házasságtörő asszony története felháborító az igazságosság-etikát valló emberek számára, amint a tékozló fiúé is az volt. Induljunk ki most a múltbeli történetből, és aztán tegyük át a mába.
1. A házasságtörő asszony és Jézus
A Főtanács már eldöntötte, hogy megöli Jézust.
Jézus tudja, hogy életére törnek, de felmegy
Jeruzsálembe a húsvéti ünnepekre. Ott a templomudvarban
tanít, és szellemi csatát vív ellenségeivel,
akik le akarják járatni őt a nép előtt.
Így történik, hogy az erkölcs őrei, az írástudók
és farizeusok előcibálnak egy nőt, akit tetten
értek, amikor éppen megcsalta a férjét. Ezt az
asszonyt használják fel arra, hogy Jézust kelepcébe
csalják.
Aljas tervüknek megfelelően Mózes törvényét idézik
Jézusnak, amely szerint, "aki házasságot tör,
azt ki kell irtani" (5Móz 22,22). Mit szól ehhez
a Mester? A csapda abban áll, hogy ha jóváhagyja
a mózesi törvényt, megtagadja önmagát, de szembekerül
a rómaiak törvényével is, mert a kivégzés Róma
joga. Ha pedig ellenzi a kivégzést, akkor szembekerül
Mózes törvényével, ami Isten törvénye. Az egyik
esetben államellenes lázadónak minősül, a másik
esetben pedig törvényszegőnek, mert szerintük
ellentmond Isten törvényének.
Jézus megoldása eredeti. A porba írogat, majd
azt mondja: "Aki bűn nélkül van közületek, az
vesse rá az első követ!" Nem tudjuk, mit írt
a porba, de annak nyomán a vádlók és az ítéletet
végrehajtani készülő lincselők egymás után elkullognak.
Egyedül maradva az asszonnyal, kijelenti, hogy
ő sem vádolja, és nem ítéli el. Azzal küldi útjára,
hogy ne vétkezzen többé.
A vádlók azt is felfoghatják, hogy Mózes törvénye
rossz, számukra is, mert az elkullogók bűneinek
kiderülése után, esetleg őket is bíróság elé
lehetne hurcolni. De legfőképpen a jézusi erkölcsi
törvény magasabbrendűsége derül ki, amely szerint
Isten csak szeretni és megbocsátani tud, büntetni
képtelen, mert ő maga a Szeretet és az Irgalom.
Jézus a maga példájával bizonyítja is, hogy ő
sem vet követ a bűnösre, mert ő nem büntetéssel,
főleg nem halálbüntetéssel, hanem a jósággal
akar megmenteni másokat.
2. A bűnözők és mi
Lehetne a mából számtalan példát hozni a házastársi
hűtlenségre, a házastárs megcsalására. Végig
lehet gondolni, hogy mit tesz egy megcsalt
férj vagy feleség a párjával.
Van, aki "kinyírja", megöli a feleségét vagy
a férjét, és még hivatkozhat is a mózesi törvényre,
amely bírói és ítéletvégrehajtói felhatalmazást
ad a vétkes elítélésére, és bizonyos értelemben
a népharag szentesítésére.
A jogállamban az ítéletet és ítélet végrehajtást
az állam vállalja magára. A közbűntényes ügyeket
és a polgári pereket, a válópereket is. Ha csak
az utóbbit nézzük, hogy mi folyik az ilyen bírósági
válópereken, arról azok beszélhetnek, akik így
akarták megoldani a sérelmüket. De arról is ők
tudnak beszélni, és ha vannak gyermekeik, főleg
ők, hogy mi következik az ilyen bírói ítéletek
után.
Megoldás lenne a jézusi erkölcs? - kérdezhetjük.
De hát ki lenne az az őrült, aki egy házasságtörő
bűnét csak úgy megbocsátja? Aki a vétkest újra
szeretni tudja?! Mond-e valamit a "vétlennek"
ez a jézusi mondat: "Az dobja a másikra
az első követ, aki bűn nélkül való"?
Lehet hadakozni és vitatkozni Jézus igazán:
hogy lélektani lehetetlenség megbocsátani, hogy
nem érdemli meg a szeretetet, aki ennyire elvetemült,
hogy büntetés nélkül a bűnös csak jobban felbátorodik,
és úgy sem változik meg soha... De mindez csak
önigazolás lenne, és nem őszinte szembenézés
önmagunkkal.
[Kovács László, Budapest]