A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az ország különböző tájairól.
A vasárnapi, a napi evangéliumhoz kapcsolódó elmélkedések azfolyóiratban is megjelennek.
2013. február 25. hétő
Dán 9,4b-10; Lk 6,36-38
"Ó Uram, nagy és félelmetes Isten, hozzád
könyörgök. Te megtartod szövetségedet, és irgalmat tanúsítasz
azok iránt, akik szeretnek [téged] és megtartják parancsaidat."
(Dán 9,4)
"Legyetek hát irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas."
(Lk 6,36)
A fenti igeszakaszok iskolapéldái annak, mennyire másképp
látja a Jóistent az Ószövetség és az Újszövetség embere.
S ezalatt
nem elsősorban azt értem, hogy az Ószövetség istenképe a
tisztességes Isten, aki irgalmasan jár el a bűnös lelkekkel,
ha cserébe
azok szeretik őt és megtartják parancsait, s ebből következik,
hogy ellenkező esetben ellentétesen jár el. Közhely ez már!
Azonban mindez egy passzív istenképre utal, amely kimerül
az istenség imádatában és a parancsok betartásában. Szó sincs
tehát embertársaink, főként pedig ellenségeink szeretetéről.
Mennyivel gazdagabb képet kapunk az Újszövetségben! Legyetek
irgalmasak, pontosabb fordításban 'váljatok olyan irgalmassá,
amilyen irgalmas az Atyátok'. Tehát olyanná kell válnunk,
mint a Jóisten. Milyen a Jóisten? Nem igazságos, hanem mindenkit
szerető, mindenkivel irgalmas. Itt tehát egy aktív istenképet
tapasztalunk, hiszen rávilágít: Istent nem lehet önmagában
szeretni, csupán az által, ha másokat szeretünk és mindenkivel
- ellenségeinket is beleértve - irgalmasak, megbocsátók vagyunk.
[Bajnok Kata, Budapest]
2013. február 26. kedd
Iz 1,10.16-20; Mt 23,1-12
Jól ismerjük Jézus farizeusokról szóló, elmarasztaló gondolatait,
de feltesszük-e magunknak, hogy mit akar üzenni nekünk ez,
vagy az a szentírási szakasz? Nem vagyunk-e mi is farizeusok
egy kicsit? Nincs-e némi igazságtartalma ránk nézve annak
a félmondatnak, hogy "bár tanítják, de tetté nem váltják"
őket?
Szeretnénk hinni - talán jogosan -, hogy Jézus szavait mi
értettük meg legtisztábban, és a hármas eszmény - adás, szolgálat,
erőszakmentesség - megfogalmazásával, mi tudjuk legjobban
megértetni is, mit akart és akar Jézus. Azonban rendszerint
megbotlunk ezen a tisztán látott keskeny úton, amikor egy-egy
hétvégi buliban sokszorosát költjük annak, amit sajnálunk
egy hajléktalantól; hosszasan mérlegelünk, hogy berakjuk-e
az elmulatott pénz töredékét a közösség közös kasszájába,
vagy hogy harmadik világbeli - esetleg hazai - rászorulóknak
juttassuk.
Elgondolkodtatható lehet az is, hogy közösségi találkozóinkon,
nagytáborban olyan autók parkolnak a rendszerint kicsinek
bizonyuló parkolókban, amikre egy sokat látott püspök is
csak csettintene. Évekig tudunk veszekedni, "agyaskodni"
a katonai szolgálat dolgán, és az erőszakmentességre nyílt
levelekben hívjuk fel mások figyelmét, miközben a jóízű cigányozás,
zsidózás, politikai gyűlölködés mindennaposak körünkben is,
nem egyszer közösségi társunkkal szemben.
Érdemes tehát a prófétára hallgatnunk: "Tanuljatok meg jót
tenni: keressétek az igazságot, segítsétek az elnyomottakat,
szolgáltassatok igazságot az árvának, s védelmezzétek az
özvegyet", és minduntalan emlékezni Jézus szavaira, nem utolsó
sorban ezekre: "Aki felmagasztalja magát, azt megalázzák,
aki megalázza magát, azt felmagasztalják".
[Pálinkás Barnabás, Budapest]
2013. február 27. szerda
Jer 18,18-20; Mt 20,17-28
Amikor 17 éves koromban Amerikában töltöttem két hónapot
egy evangélikus családban, és a körülöttük levő közösségben,
kamasz fejjel a legjobban az fogott meg, hogy Heather,
a nálam 1-2 évvel időseb cserepartnerem és a barátja,
Danie mennyire türelmesek. Hajlandóak újra és újra elmagyarázni
a leckét a nehezen tanuló, szegényebb családban élő kislánynak,
Samnek, akihez minden héten felmentek, és akit minden
héten egyformán lelkesen hívtak a közösségi ifjúsági
alkalmaikra, függetlenül attól, hogy épp' milyen kedve
volt. Engem is tanítottak autót vezetni, és a bénázásom
feltűnően nem zavarta őket, nem értettem, ez hogy lehet.
Honnan veszik ehhez az erőt? Hogy tolerálják ilyen könnyen
a tökéletlenséget, értetlenséget, ügyetlenséget?
Eltelt
több mint tíz év, azóta türelmesebb lettem én is. De
mégis ez jutott most eszembe, ahogy a mai evangéliumot
olvasom. Jézus is annyira türelmes a tanítványaival.
Újra és újra elmondja nekik, hogy mi a fontos, hogyan
éljenek, mitől lesznek boldogok. Újra és újra átfogalmazza,
mindig az adott helyzethez legjobban illeszkedve. Pedig
már elmondta. És most a Zebedeus fiaknak és a tanítványoknak
újra elmondja, más szavakkal. (Egyébként nem tudom, hogy
miért haragudtak a tanítványok. Azért, hogy miért nem
nekik jutott eszükbe, hogy protekciót kérjenek, vagy
azért mert morális fölényüket szerették volna hangsúlyozni?)
Jézus nem azt mondja, hogy nem megmondtam már, hogy ne
aggodalmaskodjatok, gondoskodik a nektek illő helyről
mennyei Atyánk? Nem megmondtam már, hogy legyetek olyanok,
mint a gyermek, mikor foglalkoznak ők a jobbon meg balon
üléssel? Nem megmondtam már, hogy a gazdagok nem férnek
át a tű fokán és legyen elég az egy dénár, miért akartok
többet, mint ami alapból jár? Nem megmondtam már? Mond
egy új hasonlatot ehelyett. "Tudjátok, hogy azok,
akik a nemzetek fejedelmei, azok uralkodnak rajtuk, és
akik nagyok, azok hatalmaskodnak felettük. Köztetek azonban
ne így legyen, hanem aki nagy akar lenni köztetek, az
legyen a szolgátok, és aki első akar lenni köztetek,
az legyen a ti szolgálótok."
Hálás vagyok a sokféle megfogalmazásért, a példabeszédekért, mert változó, hogy épp melyik érint meg. Nekem vajon milyen gyakran sikerül a "Nem megmondtam már..." kezdetű mondataimat lenyelnem tanítás közben, vagy családban, barátok közt?
[Rauscher Anna, Budapest]
2013. február 28. csütörtök
Jer 17,5-10; Lk 16,19-31
A dúsgazdag és a szegény Lázár
A mai evangéliumból nagyon
könnyen kiolvasható a szigorú, meg nem bocsájtó, félelmetes
Isten képe, aki fenyeget,
miszerint ha nem felelünk meg bizonyos elvárásoknak,
akkor a pokolra kerülünk, ezért hát jobban tesszük, ha
vigyázunk. A mennyországba való bejutási szabályokat
pedig megtalálja ki-ki a maga egyházánál. Azt, hogy a
halál után mi van, nem tudhatjuk biztosan, de ami ennél
fontosabb, nem is biztos, hogy ez a kérdés az itteni
életünk szempontjából releváns. Meggyőződésem ugyanakkor,
hogy ez a rész sokkal többről szól, mint a halál utáni
lehetőségekről.
Számomra arra világít rá, hogy ha nem
figyelünk oda, akkor az itteni életünket élhetjük pokoli
körülmények
között és tehetjük saját magunk számára a boldogság irányába
átjárhatatlanná a mindennapi túlzott hajtással, felesleges
idegeskedéssel, mókuskerekezéssel, be nem vallott függőségeinkkel,
megszokásainkkal. Azt gondolom, függetlenül attól, hogy
élethelyzetünkben szegény Lázárhoz, vagy a dúsgazdaghoz
érezzük magunkat közelebb, rutinból Isten Országát építeni
nem fogunk tudni. Meg kellene próbálni tudatunkra ébredni.
Észre kell venni a körülöttünk lévő világot, hol kell
változtatnunk, hol tudunk segíteni, Országot építeni
itt és most. Ez az ami rajtunk múlik, minden továbbit
pedig majd meglátunk annak idején.
[Frank Tamás, Budakeszi]
2013. március 1. péntek
Ter 37,3-4.12-13a.17b-28; Mt 21,33-46
Példabeszéd a gonosz szőlőmunkásokról
A szőlő ura előbb
néhány szolgát küld: a munkások megölik őket. Még több
szolgát küld: őket is megölik. A saját
fiát küldi: hiába, őt is elpusztítják. Mit tesz a szőlő
ura ezután a munkásokkal?
Azért szeretem ezt a példabeszédet, mert Jézus nem hagyja
rá a hallgatóira a válaszukat: az úr eljön és elbánik
a gonoszokkal. Meggyőződésem, hogy azért, mert azt gondolta,
Isten nem ilyen. Aki gyönge, annak van szüksége mások
legyőzésére, hogy erősnek érezhesse magát. De Istent
nem ebből a fából faragták. Elpusztíthatjuk a követeit,
megölhetjük a fiát. Ha kellően elszántak vagyunk, akkor
(Nietzsche után) azt is gondolhatjuk, hogy Istent is
megölhetjük. De valójában nincs hatalmunk felette. Magunkból
persze kiirthatjuk, és a környezetünkben is végezhetünk
pusztítást. És akkor mi lesz? Isten visszajön a hátsó
ajtón, vagy azon, amit épp nyitva hagyunk neki.
Isten hatalma
nem ebből a világból való. Ha e világból való volna a
hatalma, akkor az angyalok megmentették
volna Jézust, legyőzve a zsidó főpapokat és a római légiókat.
Megakadályozták volna a népirtást az indiánok, négerek,
zsidók és egyéb népek körében, legyőzve a népirtókat.
Megmentenék a súlyos beteg kisgyerekeket és nagymamákat,
legyőzve a betegségeket; féken tartanák a földrengéseket,
a szélviharokat és a természet minden erőit. De nem,
Isten nem ilyen. Nekünk adott hatalmat a világ és benne
mi magunk pusztításra és gyógyításra. Egyszerre vagyunk
szőlőmunkások, szolgák és az ő fiai. A saját döntésünkön
múlik, hogy ezt a hatalmunkat mire használjuk.
[Bajnok Kristóf, Budapest]
2013. március 2. szombat
Mik 7,14-15.18-20; Lk 15,1-3.11-32
Te, ma este kikérem apámtól örökrészemet... nem,
nem beszéltem még vele, hát, lehet, hogy sejti. Végülis
nem mindegy? Az az én részem, az enyém, igaz, apámtól
van, de megérdemlem. Tulajdonképpen nem csak megérdemlem,
jár nekem. Ez az örökség lényege, nem? Ami apámtól
jár nekem, hát naugye.
Nem tudom, mit szól majd... Apám jó ember, a maga
idejében nagy koponya volt, de azért felette is eljártak
az évek, már messze nem a régi. Ideje kezembe vennem
a saját sorsomat! Van is pár tervem, hogy hova megyek,
mit fogok csinálni... meg egy kicsit élvezni is akarom,
végül is ezért van, nem? Na, apám itt rontotta el
a témát. Persze, persze, ő boldognak mondja magát
és hát tudod, lehet, hogy az is. De mindig is voltak
fura dolgai, mindenféle suttyókat hívott meg vacsorára,
pénzt adott nekik meg beszélgetett velük, ilyesmik.
Többüknek munkát szerzett meg lakhatást, teljes családoknak
is... Persze, nem az alamizsnát sajnálom én, olyat
minden jóérzésű ember ad, hát persze, én is megkérem
az egyik szolgámat, adjon néha nekik pár fillért,
jópofa dolog... nade hogy bejöjjenek ide a mi otthonunkba?!
Épp ideje olyan helyre költöznöm, ahol nem kell ennyire
közösködnöm velük. Fehér bőrű, jó képességű emberek
vagyunk, vagy mi, félek, lezülleszt az ilyen társaság
és aki korpa közé keveredik... meg a disznók, fúj,
de egy tisztátalan állat az. Na látod. Csak magamat
óvom, hát már az is baj?!
Apám, tudod, néha olyan
furcsa. Azt hiszem, hagyni fog elmenni és pont nem
azért, mert nem szeret. Nekem,
nekünk a bátyámmal szabad szabaddá lenni... ja, hogy
a bátyám nem akar, ő dolga. Apám nem méricskél köztünk
soha. Nem, nem igazságtalan, valahogy ez nem téma
neki, túllép a dolgon. Nem, nem is kerüli a konfliktust...
hogyan is magyarázzam... Egyszerűen örül, ha adhat,
ha ölelhet, ha szerethet. Ilyen ember. Nem, nem felejt
el, abban biztos vagyok... hogy hazavár-e majd? Hát,
nem tudom. Jól a szívébe vési az embereket, az már
igaz, akár ha csak szolga is valaki, vagy ha koldusszegény.
Én meg mégiscsak a fia vagyok!
Te, de jó is lesz,
dögleni fognak utánam a csajok! Tetszik az ilyen
pénzes fickó nekik, én mondom. Csináltatok
pár új öltözetet is. Jó, tudom, hogy nem a ruha teszi,
de majd nézd meg, sokkal befolyásosabb körökbe lesz
bejárásom így. Meglátod, sokra fogom még vinni! Szolgákat
is fogadok majd, ők viszik az új holmikat. Csak minőséget
veszek, mindenből; szebb, tartósabb, megérdemlem!
Mondhatni, szükségem van rá! Nem is értem, hogy élhettem
eddig ilyen pőrén. Meg egyéb terveim is vannak...
Utazni kéne főleg, azt mondják, a Földközi-tenger
partján olyan városok vannak, égbe nő a tornyuk.
A felhők között aranyláncot húznak ki szerecsen rabszolgák
és pávák sétálnak rajtuk fel s alá! Nem is értem,
miért nem tódul oda a világ pávákat nézni, mi érdekesebb
van a földtúrásban meg a birkaterelésben, nem értem
apámat, komolyan! Látott már aranyláncon madarat
ugrálni? Nem? Naugye, én látni fogok! És ott sokkal
szebbek a nők is, az arcuk egyik felére holdacskát
festenek, a másikra napot, úgy táncolnak a férfiaknak,
hát bolond lennék nem megnézni, nem igaz?
Jó, jó,
igen, még egy pohárkát, aztán megyek... megmondom
apámnak, meg én! Nem, nem félek, jó ember,
mint mondtam, szeret minket... engem meg a bátyámat,
tényleg szeret... kiadja majd, én mondom neked, biztos,
hogy kiadja. Csak olyan furcsa lesz a szeme ilyenkor...
ehh, mindegy is. Igen, inkább kérek még egy pohárral,
de utána már tényleg megyek!
[Garay Zsófia, Budapest]
2013. március 3.
- Nagyböjt 3. vasárnapja
Lk 13,1-9 - Terroristák
és földrengés
A mai evangélium két történetet és egy példát idéz. Mindkettőnek súlyos tanulságai vannak számunkra.
1. Két történet
Pilátus katonái a templom udvarán az áldozatbemutatók
közé rontottak, és sok ember vérét ontották.
Siloéban rádőlt a torony a tömegre, és tizennyolc
ember meghalt.
Tegyük át a helyszínt közelebb, hogy még érzékletesebbé
tegyük a mondanivalót.
Rádióhír: A Bazilika előtti téren a húsvéti körmenetre
induló tömegre terroristák támadtak, és sortüzet
adtak le. Az áldozatok száma eléri a százat.
- TV-hír: Budapesten a Sziklabarlang fölötti
betonkereszt ledőlt, és a barlangkápolna előtt
tizennyolc ember halálát okozta. - A riporterek
felkeresték az áldozatok hozzátartozóit. A riportalanyok
közül a vallásosak csaknem mind azt panaszolták,
hogyan engedhette meg az Isten ezt a szörnyűséget,
és miért az ő hozzátartozójukat büntette a jó
Isten.
A történetek természetesen kitaláltak, de a vélemények
nagyon is valóságosak és általánosak. Még ma
is Istent okoljuk, ha valami baj ér, és azt gondoljuk,
hogy azzal Isten büntet minket.
Újra és újra tudatosítanunk kell magunkban, hogy
Isten csak szeretni tud, büntetni csak más emberek
vagy mi magunk tudunk. Isten a maga nagy szeretetében
szabadságot adott nekünk, de nem azért, hogy
embereket gyilkoljunk.
Ami pedig a természeti csapásokat illeti, azok
a természet fizikai törvényei szerint működnek,
és Isten szándéka szerint nem az céljuk, hogy
embereket pusztítsanak. Az ember az alaposabb
tervezés és építkezés, másrészt a tudományos
előrejelzés fejlesztése révén érheti el, hogy
elkerülje a katasztrófákat.
2. A fügefa példája
Arra pedig, hogy rosszindulatúan feltételezzük,
hogy mások bűnösek, és azért érte őket szerencsétlenség,
Jézus felháborodottan válaszolt.
Valahogy így: Jó lenne, ha a magatok bűneivel
foglalkoznátok. Mert ti megúsztátok ugyan a más
emberek vagy a természeti folyamatok okozta tragédiákat,
de nem fogjátok megúszni azt, hogy magatok el
ne vesszetek az Isten Országa számára. Bűneitekkel,
így a rosszindulatú gyanúsítgatásokkal is veszélyeztetitek
magatokat. Bűnök helyett a szeretet gyümölcseit
kellene teremnetek!
A fügefa példája súlyos fenyegetés ugyan, de
Jézus még ezt is úgy mondja el, hogy ő most még
próbál segíteni. Noha már évek óta beszél, és
próbálja termékennyé tenni a lelküket, de ez
eddig semmit sem használt. Még egy esély, hogy
ő, az Atya vincellérje most, az idén is körülássa
a fát, és megtrágyázza, vagyis szívük keménységét
fel akarja lazítani, és igéivel termővé akarja
tenni, abban bízva, hátha termőre fordulnak.
[Kovács László, Budapest]