A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az ország különböző tájairól.
 A  vasárnapi, a napi evangéliumhoz kapcsolódó elmélkedések
   az folyóiratban
    is megjelennek.
folyóiratban
    is megjelennek.
2013. február 25.  hétő
                  Dán 9,4b-10; Lk 6,36-38
"Ó Uram, nagy és félelmetes Isten, hozzád
                    könyörgök. Te megtartod szövetségedet, és irgalmat tanúsítasz
                    azok iránt, akik szeretnek [téged] és megtartják parancsaidat."
                    (Dán 9,4)
                    "Legyetek hát irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas."
                    (Lk 6,36)
                    A fenti igeszakaszok iskolapéldái annak, mennyire másképp
                    látja a Jóistent az Ószövetség és az Újszövetség embere.
                    S ezalatt
                    nem elsősorban azt értem, hogy az Ószövetség istenképe a
                    tisztességes Isten, aki irgalmasan jár el a bűnös lelkekkel,
                    ha cserébe
                    azok szeretik őt és megtartják parancsait, s ebből következik,
                    hogy ellenkező esetben ellentétesen jár el. Közhely ez már!
                    Azonban mindez egy passzív istenképre utal, amely kimerül
                    az istenség imádatában és a parancsok betartásában. Szó sincs
                    tehát embertársaink, főként pedig ellenségeink szeretetéről.
                    Mennyivel gazdagabb képet kapunk az Újszövetségben! Legyetek
                    irgalmasak, pontosabb fordításban 'váljatok olyan irgalmassá,
                    amilyen irgalmas az Atyátok'. Tehát olyanná kell válnunk,
                    mint a Jóisten. Milyen a Jóisten? Nem igazságos, hanem mindenkit
                    szerető, mindenkivel irgalmas. Itt tehát egy aktív istenképet
                    tapasztalunk, hiszen rávilágít: Istent nem lehet önmagában
                    szeretni, csupán az által, ha másokat szeretünk és mindenkivel
                    - ellenségeinket is beleértve - irgalmasak, megbocsátók vagyunk.
[Bajnok Kata, Budapest]

2013. február 26.  kedd
                   Iz 1,10.16-20; Mt 23,1-12
Jól ismerjük Jézus farizeusokról szóló, elmarasztaló gondolatait,
                    de feltesszük-e magunknak, hogy mit akar üzenni nekünk ez,
                    vagy az a szentírási szakasz? Nem vagyunk-e mi is farizeusok
                    egy kicsit? Nincs-e némi igazságtartalma ránk nézve annak
                    a félmondatnak, hogy "bár tanítják, de tetté nem váltják"
                    őket? 
                    Szeretnénk hinni - talán jogosan -, hogy Jézus szavait mi
                    értettük meg legtisztábban, és a hármas eszmény - adás, szolgálat,
                    erőszakmentesség - megfogalmazásával, mi tudjuk legjobban
                    megértetni is, mit akart és akar Jézus. Azonban rendszerint
                    megbotlunk ezen a tisztán látott keskeny úton, amikor egy-egy
                    hétvégi buliban sokszorosát költjük annak, amit sajnálunk
                    egy hajléktalantól; hosszasan mérlegelünk, hogy berakjuk-e
                    az elmulatott pénz töredékét a közösség közös kasszájába,
                    vagy hogy harmadik világbeli - esetleg hazai - rászorulóknak
                    juttassuk. 
                    Elgondolkodtatható lehet az is, hogy közösségi találkozóinkon,
                    nagytáborban olyan autók parkolnak a rendszerint kicsinek
                    bizonyuló parkolókban, amikre egy sokat látott püspök is
                    csak csettintene. Évekig tudunk veszekedni, "agyaskodni"
                    a katonai szolgálat dolgán, és az erőszakmentességre nyílt
                    levelekben hívjuk fel mások figyelmét, miközben a jóízű cigányozás,
                    zsidózás, politikai gyűlölködés mindennaposak körünkben is,
                    nem egyszer közösségi társunkkal szemben.
                    Érdemes tehát a prófétára hallgatnunk: "Tanuljatok meg jót
                    tenni: keressétek az igazságot, segítsétek az elnyomottakat,
                    szolgáltassatok igazságot az árvának, s védelmezzétek az
                    özvegyet", és minduntalan emlékezni Jézus szavaira, nem utolsó
                    sorban ezekre: "Aki felmagasztalja magát, azt megalázzák,
                  aki megalázza magát, azt felmagasztalják".
[Pálinkás Barnabás, Budapest]

2013. február 27. szerda
                       Jer 18,18-20; Mt 20,17-28
Amikor 17 éves koromban Amerikában töltöttem két hónapot
                        egy evangélikus családban, és a körülöttük levő közösségben,
                        kamasz fejjel a legjobban az fogott meg, hogy Heather,
                        a nálam 1-2 évvel időseb cserepartnerem és a barátja,
                        Danie mennyire türelmesek. Hajlandóak újra és újra elmagyarázni
                        a leckét a nehezen tanuló, szegényebb családban élő kislánynak,
                        Samnek, akihez minden héten felmentek, és akit minden
                        héten egyformán lelkesen hívtak a közösségi ifjúsági
                        alkalmaikra, függetlenül attól, hogy épp' milyen kedve
                        volt. Engem is tanítottak autót vezetni, és a bénázásom
                        feltűnően nem zavarta őket, nem értettem, ez hogy lehet.
                        Honnan veszik ehhez az erőt? Hogy tolerálják ilyen könnyen
                        a tökéletlenséget, értetlenséget, ügyetlenséget?
                        Eltelt
                        több mint tíz év, azóta türelmesebb lettem én is. De
                        mégis ez jutott most eszembe, ahogy a mai evangéliumot
                        olvasom. Jézus is annyira türelmes a tanítványaival.
                        Újra és újra elmondja nekik, hogy mi a fontos, hogyan
                        éljenek, mitől lesznek boldogok. Újra és újra átfogalmazza,
                        mindig az adott helyzethez legjobban illeszkedve. Pedig
                        már elmondta. És most a Zebedeus fiaknak és a tanítványoknak
                        újra elmondja, más szavakkal. (Egyébként nem tudom, hogy
                        miért haragudtak a tanítványok. Azért, hogy miért nem
                        nekik jutott eszükbe, hogy protekciót kérjenek, vagy
                        azért mert morális fölényüket szerették volna hangsúlyozni?)
                        Jézus nem azt mondja, hogy nem megmondtam már, hogy ne
                        aggodalmaskodjatok, gondoskodik a nektek illő helyről
                        mennyei Atyánk? Nem megmondtam már, hogy legyetek olyanok,
                        mint a gyermek, mikor foglalkoznak ők a jobbon meg balon
                        üléssel? Nem megmondtam már, hogy a gazdagok nem férnek
                        át a tű fokán és legyen elég az egy dénár, miért akartok
                        többet, mint ami alapból jár? Nem megmondtam már? Mond
                        egy új hasonlatot ehelyett. "Tudjátok, hogy azok,
                        akik a nemzetek fejedelmei, azok uralkodnak rajtuk, és
                        akik nagyok, azok hatalmaskodnak felettük. Köztetek azonban
                        ne így legyen, hanem aki nagy akar lenni köztetek, az
                        legyen a szolgátok, és aki első akar lenni köztetek,
                        az legyen a ti szolgálótok."
Hálás vagyok a sokféle megfogalmazásért, a példabeszédekért, mert változó, hogy épp melyik érint meg. Nekem vajon milyen gyakran sikerül a "Nem megmondtam már..." kezdetű mondataimat lenyelnem tanítás közben, vagy családban, barátok közt?
[Rauscher Anna, Budapest]

2013. február 28. csütörtök
                                Jer 17,5-10; Lk 16,19-31
A dúsgazdag és a szegény Lázár
                        A mai evangéliumból nagyon
                        könnyen kiolvasható a szigorú, meg nem bocsájtó, félelmetes
                        Isten képe, aki fenyeget,
                        miszerint ha nem felelünk meg bizonyos elvárásoknak,
                        akkor a pokolra kerülünk, ezért hát jobban tesszük, ha
                        vigyázunk. A mennyországba való bejutási szabályokat
                        pedig megtalálja ki-ki a maga egyházánál. Azt, hogy a
                        halál után mi van, nem tudhatjuk biztosan, de ami ennél
                        fontosabb, nem is biztos, hogy ez a kérdés az itteni
                        életünk szempontjából releváns. Meggyőződésem ugyanakkor,
                        hogy ez a rész sokkal többről szól, mint a halál utáni
                        lehetőségekről.
                        Számomra arra világít rá, hogy ha nem
                        figyelünk oda, akkor az itteni életünket élhetjük pokoli
                        körülmények
                        között és tehetjük saját magunk számára a boldogság irányába
                        átjárhatatlanná a mindennapi túlzott hajtással, felesleges
                        idegeskedéssel, mókuskerekezéssel, be nem vallott függőségeinkkel,
                        megszokásainkkal. Azt gondolom, függetlenül attól, hogy
                        élethelyzetünkben szegény Lázárhoz, vagy a dúsgazdaghoz
                        érezzük magunkat közelebb, rutinból Isten Országát építeni
                        nem fogunk tudni. Meg kellene próbálni tudatunkra ébredni.
                        Észre kell venni a körülöttünk lévő világot, hol kell
                        változtatnunk, hol tudunk segíteni, Országot építeni
                        itt és most. Ez az ami rajtunk múlik, minden továbbit
                      pedig majd meglátunk annak idején.
[Frank Tamás, Budakeszi]

2013. március 1.  péntek
                       Ter 37,3-4.12-13a.17b-28; Mt 21,33-46
Példabeszéd a gonosz szőlőmunkásokról
                        A szőlő ura előbb
                        néhány szolgát küld: a munkások megölik őket. Még több
                        szolgát küld: őket is megölik. A saját
                        fiát küldi: hiába, őt is elpusztítják. Mit tesz a szőlő
                        ura ezután a munkásokkal?
                        Azért szeretem ezt a példabeszédet, mert Jézus nem hagyja
                        rá a hallgatóira a válaszukat: az úr eljön és elbánik
                        a gonoszokkal. Meggyőződésem, hogy azért, mert azt gondolta,
                        Isten nem ilyen. Aki gyönge, annak van szüksége mások
                        legyőzésére, hogy erősnek érezhesse magát. De Istent
                        nem ebből a fából faragták. Elpusztíthatjuk a követeit,
                        megölhetjük a fiát. Ha kellően elszántak vagyunk, akkor
                        (Nietzsche után) azt is gondolhatjuk, hogy Istent is
                        megölhetjük. De valójában nincs hatalmunk felette. Magunkból
                        persze kiirthatjuk, és a környezetünkben is végezhetünk
                        pusztítást. És akkor mi lesz? Isten visszajön a hátsó
                      ajtón, vagy azon, amit épp nyitva hagyunk neki. 
                      Isten hatalma
                        nem ebből a világból való. Ha e világból való volna a
                        hatalma, akkor az angyalok megmentették
                        volna Jézust, legyőzve a zsidó főpapokat és a római légiókat.
                        Megakadályozták volna a népirtást az indiánok, négerek,
                        zsidók és egyéb népek körében, legyőzve a népirtókat.
                        Megmentenék a súlyos beteg kisgyerekeket és nagymamákat,
                        legyőzve a betegségeket; féken tartanák a földrengéseket,
                        a szélviharokat és a természet minden erőit. De nem,
                        Isten nem ilyen. Nekünk adott hatalmat a világ és benne
                        mi magunk pusztításra és gyógyításra. Egyszerre vagyunk
                        szőlőmunkások, szolgák és az ő fiai. A saját döntésünkön
                      múlik, hogy ezt a hatalmunkat mire használjuk.
[Bajnok Kristóf, Budapest]

2013. március 2. szombat
 Mik 7,14-15.18-20; Lk 15,1-3.11-32
Te, ma este kikérem apámtól örökrészemet... nem,
                            nem beszéltem még vele, hát, lehet, hogy sejti. Végülis
                            nem mindegy? Az az én részem, az enyém, igaz, apámtól
                            van, de megérdemlem. Tulajdonképpen nem csak megérdemlem,
                            jár nekem. Ez az örökség lényege, nem? Ami apámtól
                            jár nekem, hát naugye.
                            Nem tudom, mit szól majd... Apám jó ember, a maga
                            idejében nagy koponya volt, de azért felette is eljártak
                            az évek, már messze nem a régi. Ideje kezembe vennem
                            a saját sorsomat! Van is pár tervem, hogy hova megyek,
                            mit fogok csinálni... meg egy kicsit élvezni is akarom,
                            végül is ezért van, nem? Na, apám itt rontotta el
                            a témát. Persze, persze, ő boldognak mondja magát
                            és hát tudod, lehet, hogy az is. De mindig is voltak
                            fura dolgai, mindenféle suttyókat hívott meg vacsorára,
                            pénzt adott nekik meg beszélgetett velük, ilyesmik.
                            Többüknek munkát szerzett meg lakhatást, teljes családoknak
                            is... Persze, nem az alamizsnát sajnálom én, olyat
                            minden jóérzésű ember ad, hát persze, én is megkérem
                            az egyik szolgámat, adjon néha nekik pár fillért,
                            jópofa dolog... nade hogy bejöjjenek ide a mi otthonunkba?!
                            Épp ideje olyan helyre költöznöm, ahol nem kell ennyire
                            közösködnöm velük. Fehér bőrű, jó képességű emberek
                            vagyunk, vagy mi, félek, lezülleszt az ilyen társaság
                            és aki korpa közé keveredik... meg a disznók, fúj,
                            de egy tisztátalan állat az. Na látod. Csak magamat
                            óvom, hát már az is baj?!
                            Apám, tudod, néha olyan
                            furcsa. Azt hiszem, hagyni fog elmenni és pont nem
                            azért, mert nem szeret. Nekem,
                            nekünk a bátyámmal szabad szabaddá lenni... ja, hogy
                            a bátyám nem akar, ő dolga. Apám nem méricskél köztünk
                            soha. Nem, nem igazságtalan, valahogy ez nem téma
                            neki, túllép a dolgon. Nem, nem is kerüli a konfliktust...
                            hogyan is magyarázzam... Egyszerűen örül, ha adhat,
                            ha ölelhet, ha szerethet. Ilyen ember. Nem, nem felejt
                            el, abban biztos vagyok... hogy hazavár-e majd? Hát,
                            nem tudom. Jól a szívébe vési az embereket, az már
                            igaz, akár ha csak szolga is valaki, vagy ha koldusszegény.
                            Én meg mégiscsak a fia vagyok! 
                            Te, de jó is lesz,
                            dögleni fognak utánam a csajok! Tetszik az ilyen
                            pénzes fickó nekik, én mondom. Csináltatok
                            pár új öltözetet is. Jó, tudom, hogy nem a ruha teszi,
                            de majd nézd meg, sokkal befolyásosabb körökbe lesz
                            bejárásom így. Meglátod, sokra fogom még vinni! Szolgákat
                            is fogadok majd, ők viszik az új holmikat. Csak minőséget
                            veszek, mindenből; szebb, tartósabb, megérdemlem!
                            Mondhatni, szükségem van rá! Nem is értem, hogy élhettem
                            eddig ilyen pőrén. Meg egyéb terveim is vannak...
                            Utazni kéne főleg, azt mondják, a Földközi-tenger
                            partján olyan városok vannak, égbe nő a tornyuk.
                            A felhők között aranyláncot húznak ki szerecsen rabszolgák
                            és pávák sétálnak rajtuk fel s alá! Nem is értem,
                            miért nem tódul oda a világ pávákat nézni, mi érdekesebb
                            van a földtúrásban meg a birkaterelésben, nem értem
                            apámat, komolyan! Látott már aranyláncon madarat
                            ugrálni? Nem? Naugye, én látni fogok! És ott sokkal
                            szebbek a nők is, az arcuk egyik felére holdacskát
                            festenek, a másikra napot, úgy táncolnak a férfiaknak,
                            hát bolond lennék nem megnézni, nem igaz?
                            Jó, jó,
                            igen, még egy pohárkát, aztán megyek... megmondom
                            apámnak, meg én! Nem, nem félek, jó ember,
                            mint mondtam, szeret minket... engem meg a bátyámat,
                            tényleg szeret... kiadja majd, én mondom neked, biztos,
                            hogy kiadja. Csak olyan furcsa lesz a szeme ilyenkor...
                            ehh, mindegy is. Igen, inkább kérek még egy pohárral,
                            de utána már tényleg megyek!
[Garay Zsófia, Budapest]

2013. március 3.
                                    - Nagyböjt 3. vasárnapja
                                 Lk 13,1-9 - Terroristák
                                és földrengés
A mai evangélium két történetet és egy példát idéz. Mindkettőnek súlyos tanulságai vannak számunkra.
1. Két történet
                                Pilátus katonái a templom udvarán az áldozatbemutatók
                                  közé rontottak, és sok ember vérét ontották.
                                  Siloéban rádőlt a torony a tömegre, és tizennyolc
                                  ember meghalt. 
                                Tegyük át a helyszínt közelebb, hogy még érzékletesebbé
                                tegyük a mondanivalót.
                                Rádióhír: A Bazilika előtti téren a húsvéti körmenetre
                                induló tömegre terroristák támadtak, és sortüzet
                                adtak le. Az áldozatok száma eléri a százat.
                                - TV-hír: Budapesten a Sziklabarlang fölötti
                                betonkereszt ledőlt, és a barlangkápolna előtt
                                tizennyolc ember halálát okozta. - A riporterek
                                felkeresték az áldozatok hozzátartozóit. A riportalanyok
                                közül a vallásosak csaknem mind azt panaszolták,
                                hogyan engedhette meg az Isten ezt a szörnyűséget,
                                és miért az ő hozzátartozójukat büntette a jó
                                Isten.
                                A történetek természetesen kitaláltak, de a vélemények
                                nagyon is valóságosak és általánosak. Még ma
                                is Istent okoljuk, ha valami baj ér, és azt gondoljuk,
                                hogy azzal Isten büntet minket.
                                Újra és újra tudatosítanunk kell magunkban, hogy
                                Isten csak szeretni tud, büntetni csak más emberek
                                vagy mi magunk tudunk. Isten a maga nagy szeretetében
                                szabadságot adott nekünk, de nem azért, hogy
                                embereket gyilkoljunk.
                                Ami pedig a természeti csapásokat illeti, azok
                                a természet fizikai törvényei szerint működnek,
                                és Isten szándéka szerint nem az céljuk, hogy
                                embereket pusztítsanak. Az ember az alaposabb
                                tervezés és építkezés, másrészt a tudományos
                                előrejelzés fejlesztése révén érheti el, hogy
                              elkerülje a katasztrófákat.
2. A fügefa példája
                                Arra pedig, hogy rosszindulatúan feltételezzük,
                                  hogy mások bűnösek, és azért érte őket szerencsétlenség,
                                  Jézus felháborodottan válaszolt.
                                Valahogy így: Jó lenne, ha a magatok bűneivel
                                foglalkoznátok. Mert ti megúsztátok ugyan a más
                                emberek vagy a természeti folyamatok okozta tragédiákat,
                                de nem fogjátok megúszni azt, hogy magatok el
                                ne vesszetek az Isten Országa számára. Bűneitekkel,
                                így a rosszindulatú gyanúsítgatásokkal is veszélyeztetitek
                                magatokat. Bűnök helyett a szeretet gyümölcseit
                                kellene teremnetek!
                                A fügefa példája súlyos fenyegetés ugyan, de
                                Jézus még ezt is úgy mondja el, hogy ő most még
                                próbál segíteni. Noha már évek óta beszél, és
                                próbálja termékennyé tenni a lelküket, de ez
                                eddig semmit sem használt. Még egy esély, hogy
                                ő, az Atya vincellérje most, az idén is körülássa
                                a fát, és megtrágyázza, vagyis szívük keménységét
                                fel akarja lazítani, és igéivel termővé akarja
                              tenni, abban bízva, hátha termőre fordulnak.
[Kovács László, Budapest]
  



 
 
 
                
