A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az ország különböző tájairól.
A vasárnapi, a napi evangéliumhoz kapcsolódó elmélkedések azfolyóiratban is megjelenik.
2013. február 18. hétő
Lev 19,1-2,11-18; Mt 25,31-46
"Szentek legyetek, mert én, az Úr, a Ti Istenetek,
szent vagyok." "Szeresd felebarátodat, mint magadat!"
Ez a két mondat keretezi a Tízparancsolat tételes rendelkezéseit.
Ilyen, vagy hasonló kijelentésekre Jézus is hivatkozott;
etikája részben kibontható az idézettekből Ugyanakkor elég
könnyű értelmezési viták irányába elmenni, ha csak a fenti
szavakra hagyatkozunk. (Mit jelent pontosabban Isten - követendő
- szentsége, ill. hogyan szeressük - helyesen - önmagunkat?...)
Jézus ennél egyértelműbben fogalmazott, ill. többet mondott.
("Legyetek mennyei Atyátoknak fiai aki felhozza napját jókra
és gonoszakra,
esőt ad igazaknak és hamisaknak", ill. "Szeressétek egymást,
ahogyan én szerettelek titeket!")
Újszövetségi ige-szakaszunk az ún. ítélet-tabló. A tízparancsolat
után olvasva feltűnik, mennyire más a jézusi norma hangsúlytevése.
Jézus nem arról beszél; mit ne tegyünk embertársainkkal.
Neki fontosabb, hogy felismerjük Őt minden szenvedőben, és
szolgáljunk a szükségben lévőknek. Ez olyan feladat, amellyel
gyakorlatilag nem lehet elkészülni, és teljesítésében sose
lehetünk biztosak.
Te tudod, Uram, hogy néha kényelmetlenül nyomasztó az Általad
felállított magas mérce. Kérlek, mégse engedd, hogy beérjem
kevesebbel!
[Horváthné Bajai Éva, Paks]
2013. február 19. kedd
Iz 55,10-11; Mt 6,7-15
"...és bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is
megbocsátunk azoknak, kik ellenünk vétkeztek."
Nem vétekről van itt szó (hamartész), nem botlásról (paraptóma),
nem törvényszegésről (parabazisz), hanem esetlenségről, elmaradásról,
sutaságról (ofeilémata), azaz: nézd el nekem Uram, hogy messze
nem vagyok tökéletes, de még csak nem is hajazok arrafelé
- ha... és álljunk meg: ne áltassuk magunkat, nem feltétel
nélküli az isteni megbocsátás!!
(".... ne vígy minket a kísértésbe..." nem ingyen adod!)
... ha én is képes vagyok elfogadni a másik sutaságát, másképp-gondolkodását,
elmaradozásait, botlásait...
... és nem kívánom a pokolba, vagy csak egyszerűen 'melegebb
tájakra'.
[Zsombok házaspár, Budapest]
2013. február 20. szerda
Jón 3,1-10; Lk 11,29-32
"Mert, ahogy Jónás jel volt a niniveieknek, úgy jel lesz
az emberfia is e nemzedéknek."
Jónás szava elég volt a niniveiek számára, és ők hittek
az Istennek.
Egy számukra idegen szava elég volt hozzá!
Jézus kevés a zsidóknak, a jelek melyeket mutatott kevés
volt nekik.
Akikkel három éven át együtt élt, a tanítványoknak is kellett
a feltámadás és a pünkösd!
És ezért kell nekünk is ez a feltámadás és ez a pünkösd:
Most már hiszem, hogy Isten engem is meg akar szólítani
és küldetést is akar adni.
[Széplaki István, Pécel]
2013. február 21. csütörtök
Eszt 14,1.3-5.12-14; Mt 7,7-12
"Mindazt, amit akartok, hogy veletek tegyenek
az emberek, ti is tegyétek velük."
A fenti mondatot általában a negatív formájában szoktuk
idézni: "Amit nem akarsz, hogy veled tegyenek, te se
tedd másnak." Ezt a mondatot olyan megállapításnak gondoljuk,
amit mint közös nevezőt, a világon minden jó szándékú
ember elfogadhat, függetlenül attól, hogy melyik vallásba
született. Ezt igaznak és követendőnek gondolják azok
is, akik Istenről nem sokat gondolkodnak, vagy egyenesen
ateistának mondják magukat.
Jézus itt pozitív megfogalmazásban mondja el ugyanezt
a felszólítást. Vegyük észre, hogy noha látszólag ugyanazt
állítja a két mondat, mégis a jézusi megfogalmazás sokkal
többet mond. Nem elég, ha nem teszek rosszat. Tenni kell
a jót! Ez az igazi arany szabály. Az előbbit csak ezüst
szabálynak mondhatjuk. S ahogy nem láttunk még olyan
sportolót, aki az ezüstérmet célozza meg, ugyanígy mi
sem érhetjük be kevesebbel. Az arany szabályt kell követnünk,
ha a jézusi mércét tűztük ki magunk elé. Édeskevés, ha
csak ennyit tudunk felmutatni: "Nem loptam, nem csaltam,
nem hazudtam." De mi jót tettél? - ezt fogják számon
kérni, és ezt a kérdést kell magunknak is feltennünk
nap, mint nap.
A mai evangéliumi szakasz a szülői szeretetet, mint nyilvánvaló
tényt hozza elénk. Senki nem akar rosszat a gyerekének.
Sőt, mindenki a legjobbat akarja neki. Ennek érdekében
mi szülők a legnagyobb áldozatra is képesek vagyunk.
Ugyanígy biztosak lehetünk benne, hogy Isten is ugyanilyen
gondoskodó szeretettel van irántunk, minden ember iránt.
A feladat nekünk is adott: minden emberhez ezzel a szeretettel
kell fordulnunk. Ha kevesebbel is beérjük, ha szűkítgetjük
a kört, akkor még nem igazán értettük meg a jézusi tanítást.
[Gyulai Zsolt, Budapest]
2013. február 22. péntek
- Szent Péter apostol székfoglalása
1Pét 5,1-4; Mt 16,13-19
1. Az ünnep tartalma
Urunk, Jézus Krisztus Szent Péter apostolnak ígérte meg:
"Te Péter vagy, és én erre a sziklára építem
Egyházamat."
Péter apostol, amikor az angyal segítségével csodálatos
módon megszabadult Heródes király börtönéből, megerősítette
a jeruzsálemi híveket, és "más helyre" távozott. A
szíriai Antiochiában akkor már sok hívő volt, és az
ő első püspökük lett Szent Péter. Antiochiai székfoglalását
ünnepeljük a mai napon. Ott nevezték először a Krisztus-hívőket
keresztényeknek.
2. Péter és Júdás
Júdás akkor kerekedik felül, ha kilátástalannak látjuk
életünket, Péter akkor kerekedik felül, ha túllátunk
a legmegrázóbb eseményen is. A mélypont az, ahonnan
csak segítséggel bírunk felkelni. Júdás nem kért
segítséget, Péter kért, és kapott is. Ha istenkapcsolatunkat
nem
újítjuk meg, akkor pókhálószerűen beszövi életünket
egy olyan öntudat, hogy mindent meg tudunk oldani
magunkban. És azt hisszük, hogy az a biztos, amit
nem bízunk másra.
Júdás zárt ember, Péter nyitott. Júdás a múlt embere,
Péter a jövőé. Júdás csak hátrafelé tud nézni, Péter
előre is. Igaz, hogy mindkettőjüknek volt egy olyan
jelen pillanatuk, amikor teljesen kitaszítottnak
érezték magukat,
és innen nagyon különbözően léptek tovább. A megtérés
lehetősége sohasem veszik el.
Valójában mindketten kősziklák. De mennyire különbözőek.
Júdás kővé merevedett lelkű ember, akinek halál utáni
élete Isten titka. Péter pedig az a szikla, amelyre
építkezni lehet. Tanuljunk Júdásból, hogy Péterré váljunk.
(Sánta
János)
3. Hitvallók egyháza
Jézus ... megkérdezte tanítványait: "Kinek tartják az
emberek az Emberfiát?" ... "És ti kinek tartotok engem?"
-
Előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy személyesen megvalljuk,
hogyan
is állunk a Mesterrel...
Majd harmadszor is megkérdezte tőle: "Simon, János fia,
szeretsz?" Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte:
"Szeretsz engem?" S így válaszolt: "Uram, te mindent
tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek." Jézus ismét azt
mondta: "Legeltesd juhaimat!" (Jn 21,17) - Lassú válaszunkra
válaszol Isten: feladattal lát el...
"Viseljétek gondját, ne kényszerűségből, hanem szabad
akaratból Isten szerint; ne rút nyerészkedésből, hanem
buzgóságból; nem uralkodva a választottak fölött, hanem
szívből, mint a nyájnak példaképei." (Péter első levele)
- Micsoda bizalom, mekkora feladat...!
4. Melléklet: Mi játszódhatott le Péter szívében?
Mese két elemi érzésről
Nincs szerencsétlenebb
egy kutyánál, amelyet gazdája
éjszakára kizárt a házból.
Nincs boldogabb
a kutyánál, amelyet gazdája aztán
a házba mégis visszaengedett.
(Somlyó György: Mesék könyve)
[Szegheő József - Totya, a pesti]
2013. február 23. szombat
MTörv 26,16-19; Mt 5,43-48
"Ma az Úr, a te Istened azt parancsolja
neked, hogy tedd meg mindezeket a parancsokat és
rendeleteket:
tartsd meg tehát és teljesítsd őket teljes szívedből
és teljes lelkedből. Te ma az Urat választottad,
hogy Istened legyen, hogy az ő útjain járj, megtartsd
szertartásait, parancsait s rendeléseit, s az ő szavának
engedelmeskedj, az Úr pedig ma téged választott,
hogy tulajdon népe légy, amint szólt neked, s megtartsd
minden parancsát, s fennköltebbé tegyen téged minden
nemzetnél, amelyet teremtett, a maga dicséretére,
hírnevére és dicsőségére, hogy szent népe légy az
Úrnak, a te Istenednek, amint megmondta."
Isten úr,
aki parancsol, rendeleteket bocsát ki, szertartásokat
ír elő, megszabja az utat, amelyen
járni kell, engedelmességet követel. Nemcsak a hatalmának
kijáró tisztelet miatt, hanem belső meggyőződésből,
teljes szívvel, teljes lélekkel kell az embernek
teljesítenie Isten rendelkezéseit.
Kölcsönös választás következménye ez a kapcsolat
Isten és ember között. Isten nem igázza le, nem veti
hatalma alá az embert, hanem elfogadja az ember szabad
választását, amellyel Istenének ismeri el őt, viszonzásként
saját népének nevezi. A kölcsönös választásból szövetség
lesz, amelyben mindkét félnek vannak kötelességei
és jogai. Az ember kötelessége, hogy Isten útjain
járjon, elvégezze az előírt szertartásokat, betartsa
a parancsokat és rendelkezéseket, és engedelmeskedjen
Isten szavának. Ha mindezt megteszi, joga van arra,
hogy saját Istenének nevezze az Örökkévalót, hogy
ne legyen árva, elveszett, kóborló pásztornép többé,
hanem tartozzék valakihez, Isten választott népe
legyen.
Az Örökkévalónak joga van arra, hogy vezesse és irányítsa
azt a népet, amelyik őt választotta, cserébe tulajdon
népének nevezi, minden más teremtett nemzetnél fennköltebb,
elkülönített (szent) népévé teszi, s ezzel önmaga
dícséretét, hírnevét és dicsőségét növeli a többi
nép körében.
Világos feltételek mindkét oldalon; mit ad és mit
kap az egyik és a másik szövetkező fél, annak érdekében,
hogy mindketten előbbre lépjenek, a választott nép
a többi néphez képest emelkedik ki, Isten a többi
nép számára válik ismertté. Mindkét fél nyer ezzel
a szövetséggel, akik nem részesei (a többi nép, a
többi istenek) veszítenek: kiválóságot, dicséretet,
hírnevet, dicsőséget.
Ez a szövetség az evolúciós versengés elvét a biológiai
és gazdasági szintről átvitte az eszmei, vallási,
ideológiai szintre, és ezzel útjára indította a társadalmi
és történelmi haladás eszméjét, összes áldásával
és átkával együtt.
"Hallottátok, hogy azt mondták: ’Szeresd
felebarátodat (Lev 19,18) és gyűlöld ellenségedet.’
Én viszont
azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és
imádkozzatok üldözőitekért, hogy fiai legyetek mennyei
Atyátoknak, mert ő fölkelti napját a gonoszokra és
a jókra, s esőt ad igazaknak és gazembereknek. Ha
ugyanis csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek,
mi lesz a jutalmatok? Nemde a vámosok is ugyanezt
teszik? És ha csak a testvéreiteket köszöntitek,
mi rendkívülit tesztek? Nemde a pogányok is ugyanezt
teszik? Ti tehát legyetek tökéletesek, mint ahogy
a ti mennyei Atyátok tökéletes."
Isten mennyei
atya, aki napot és esőt ad jóknak és rosszaknak,
igazaknak és gazoknak. Isten tökéletes,
mert szereti a barátait, és szereti az ellenségeit,
az üldözőit is, akik nem szeretik őt.
Aki ennek az Istennek szeretne fia lenni, annak erre
a tökéletességre kell eljutnia. A szeretet mibenlétéről
sok más helyen is tanított Jézus, itt most elég azt
felidéznünk, hogy jó indulat, jó akarat és jó tettek
fejezik ki, jó érzések vagy érzelmek ritkán kísérik.
Nem könnyű feladat jó indulattal, jó akarattal viseltetni
rokonaink és barátaink iránt, majd jó tettekkel is
kifejezni szeretetünket.
Még nehezebb ez felabarátaink - nemzetünk többi,
nem rokon, nem barát tagja - iránt. Gondoljunk csak
a magyar társadalom elszegényedett, kultúrától, tudástól,
alkotó munkától, termeléstől messze távolodott rétegeire,
akiknek száma közel jár a magyarországi lélekszám
egyharmadához. Őket szeretni mindenképpen megköveteli,
hogy megosszuk velük mindazt, amiben náluk jobban
állunk, a kultúrát, a tudást, a munkát, de legalább
a jövedelmünket.
Ha ezt megtesszük, akkor még mindig csak felebarátaink
egyharmadát szeretjük, hátra van még kétharmaduk.
Fele a vetélytársunk, hiszen ugyanazon munkaerőpiacon
akarjuk eladni a tudásunkat, a tapasztalatainkat,
az időnket, hogy megéljünk, és másokat segíthessünk.
Melyikünk nem szeretne első lenni 15 vagy éppen 150
pályázó közül? Melyikünk nem gondolt még arra egy
sikertelen jelentkezés után, hogy igazságtalanul
döntöttek, nem a szakmai és személyi alkalmasság
volt az elsődleges szempont, hanem az ismeretség,
a "valaki szólt az érdekében"? Hányan utasítanánk
vissza, hogy hasonló helyzetben valaki szóljon a
mi érdekünkben? És még a hasonlónak ismert, tisztelt
és becsült társakkal is milyen nehéz tárgyszerűen
szót érteni, ha kiderül, hogy közös jövőnkről más
társadalomszervezési elvek mentén gondolkodnak!
Vannak, akik nálunk sikeresebbek, őket vagy irigyeljük,
ha sikerüket a tudásuknak, a képességeiknek, a szorgalmuknak
köszönhetik, vagy megvetjük, ha szerencsés véletlen
folytán kerültek oda, ahol vannak. Tehetős, hatékony
embereket megnyerni, hogy nálunk sikeresebben támogassák
a céljainkat, szinte reménytelen feladat, de nem
lehetetlen. Nekik több idejük van arra, hogy elgondolkodjanak,
mire is jó az, amit csinálnak. Hátha csak arra várnak,
hogy ötleteket kapjanak?
Hol vagyunk még az idegentől, az ellenségtől, aki
el akar üldözni minket arról a néhány négyzetméterről
is, amely történelemünk viharai után még a talpunk
alatt maradt? Melyikünknek van ideje, energiája még
rájuk is gondolni, jó indulatot, jó akaratot mutatni
irántuk?
Mégsem lesz más folytatás, csak az, amelyről Jézus
beszélt: a természeti és társadalmi erőforrásokat
kivétel nélkül mindenkivel meg kell osztanunk, mert
a kiválasztás, a kivételezés, az előbbre és hátrébb
sorolás, a verseny sok mindenre jó volt, de nem tökéletes.
Többet árt, mint használ, elpusztítja a környezetünket,
és gyűlölködő táborokra osztja a föld népeit, akik
csak egymástól tudják elvenni, amit a sikeresebbek
már elvettek a természettől. A régi nem tökéletes,
nekünk viszont már csak tökéletes, mondhatnánk úgy
is: valóban fenntartható megoldásokat szabad megcéloznunk.
Mózes Másodtörvénykönyvének Istene nem Máté Hegyibeszédének
Istene.
Istent választanunk kell magunknak, ahogyan Mózes
népe tette több, mint háromezer évvel ezelőtt.
Más nem fog választani helyettünk.
[Zöldy Mária, Budapest]
2013. február 24.
- Nagyböjt 2. vasárnapja
Lk 9,28b-36 - Hegyet
mászni nem kirándulás?!
"Fel a hegyre!"
Ha az embernek sok a teendője, de meg tud állni,
és el tud gondolkodni egy pillanatra, máris
képes lesz sorrendet felállítani, eltűnik belőle
az aggódó, a torokszorító érzés. Naponta "fel
kell kapaszkodnunk egy magas hegyre": vagyis
elmélkedve eltávolodni mindentől, mindenkitől,
még saját magunktól is. Mert a félrevonulás
megadja a lehetőségét annak, hogy felülemelkedjünk
a dolgainkon, és egyúttal rálátást is ad. Lehet-e
e nélkül napjaink irtózatos kuszaságában nemhogy
keresztényként, de egyáltalán emberként élni?!
Egyedül így, felülről szemlélve lehet mindent
jól látni. A feladatok, a megoldhatatlannak látszó
nehézségek, a bonyolult helyzetek azzal nyomnak
a földre, hogy nem látjuk a helyes arányokat.
Mivel „nyakig” benne vagyunk az események, teendők,
érzések sodrásában, nem láthatjuk, merre van
a kiút: Mi mennyit ér, és megéri-e félni tőle,
kell-e egyáltalán törődni vele, s ami ma elviselhetetlennek
tűnik, mi marad meg abból egy hét múlva?
Addig kell imádkozni, elmélkedni, amíg egyszercsak
be nem következik ez az elváltozás. Felismerjük,
hogy kicsoda számunkra Jézus, hogy itt és most
mi a lényeges tennivalónk, illetve erőt merítünk
annak megtételéhez.
Jézus követése nem sétagalopp
Jézus életútjához a szenvedés és kereszthalál
is hozzátartozik A színeváltozás jelenetének
szövegkörnyezetében éppen a szenvedésen van a
hangsúly. A szakasz előtt és után egyaránt szenvedésről
szóló jövendölések olvashatók, amelyeket a tanítványok
nemcsak értetlenül, hanem heves tiltakozással
is fogadnak Az Atya szózata - "őt hallgassátok"
- mindenekelőtt a szenvedés valóságának az elfogadását
jelenti, amivel persze a Jézussal való sorsközösség
vállalása is együtt jár.
Ha az ember akarja célt, az Ország-építést, a
Jézus-követést, akkor el kell vállalnia az eszközöket
is, amelyek segítik a cél elérését. Ilyenek pl.
az önmegtagadás, a böjt, a bűnbánat stb. A napokban
hallottam egy reklámszöveget, amely ide illik:
"Ahhoz, hogy sikeres legyél, mindennap le kell
győznöd legnagyobb ellenfeledet, önmagadat!"
Már a világ fiai is tudják!!
Az Úr pedagógiája
A tanítványok tapasztalása azokra a vallásos
élményekre emlékeztet, amelyekben a megtéréskor,
vagy az Istennel való találkozás egy-egy felfokozott
pillanatában részük volt, s amelyek valamelyest
közelebb hozták számukra a természetfelettit.
De minden elmélyült Isten-tapasztalás után vissza
kell térni a mindennapok szürke, gondokkal és
keresztekkel terhes világába. Ám éppen ezek a
tapasztalatok tudatosítják újra meg újra az előttünk
álló célt.
Jézus beszélget Mózessel és Illéssel, számára
fontos a kommunikáció, itt a megerősítés feladatának
tisztázásában. Jézus többnyire nem vitt magával
senkit az imáihoz. Erre az alkalomra, amikor
néhány órára megnyilvánult a dicsősége, magával
vitte három apostolát. Jó pedagógusként igyekezett
egy kis előzetes biztatást adni neki. Valami
olyan élményt, ami nagyon komoly gondolati-lelki
támaszt jelent majd akkor, amikor vállalkozása
kudarcot vallani látszik, amikor elfogják, és
halálra kínozzák.
Szükségünk van olyan pillanatokra, amelyek a
nehézségek idején biztos alapot adnak a továbblépéshez,
mint ahogy az apostoloknak is erőt adhatott a
megdicsőült Jézusra emlékezni a szenvedések idején.
Szükségünk van élményekre, amelyek - mint az
utcai lámpák ritkás fénye - elkísérnek bennünket,
és erőt adnak a következő biztos pontig. Ne felejtsünk
el a örömökre visszanézni, és erőt meríteni belőlük
a nehézségek idején!
[Horváth József, Tata]