A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fűzik csokorba az ország különböző tájairól.
A vasárnapi, a napi evangéliumhoz kapcsolódó elmélkedések azfolyóiratban is megjelenik.
2013. február 13. Hamvazószerda
Joel 2,12-8; 2 Kor 5,20-6,2; Mt 6,1-6
& 16-18
Két engedélyezett fegyvere van Isten gyermekének: az egyik
a böjtölés, a másik az imádság. Ma mindkettőre erőteljes
buzdítást kapunk. Megvan az ideje a kiáradásnak és megvan
az ideje a visszahúzódásnak, bűnbánatnak, böjtnek, befelé
figyelésnek. Ma az utóbbinak jött el az ideje. Napjainkban
a nagy kampányok, szlogenek, reklámok korszakában milyen
világos és egyértelmű felhívást kapunk Istentől: "térjetek
hozzám teljes szívetekből..." (Joel 2,12)
Pál apostol még ráerősít erre a felhívásra (2Kor 5,20): "...Isten
maga buzdít általunk. Krisztus nevében kérlek: engesztelődjetek
ki Istennel!..." Pont ma, pont most, nem majd, nem máskor:
"...Nézzétek, itt a kellő idő!..." (2Kor 6,2)
A "hogyan"-ra is kapunk útmutatást: "Mikor böjtöltök, ne
legyetek komorak, mint a képmutatók. "...illatosítsd be fejedet
mosd meg arcodat, hogy ne az embereknek mutasd böjtölésedet,
hanem Atyádnak, aki a rejtekben is jelen van." (Mt 6,16)
Az imádkozás körülményeire is hasonló ösztönzést kapunk:"...menj
be a szobádba, zárd be az ajtót, és úgy imádkozzál a rejtekben
lévő Atyádhoz."...ne szaporítsátok a szót, "...Hiszen
tudja a ti Atyátok, mire van szükségtek, még mielőtt kérnétek."
(Mt 5,6)
Nem maradt más hátra, mint szívünk összes melegségével és
elménk teljes figyelmével, Istennel teljes egységre lépve
elmondani a "Mi Atyánk"-ot, így egymással is egységbe kerülünk.
Úgy legyen minden egyes szava!
[Faragóné Bircsák Márta, Budapest]
2013. február 14. csütörtök
ApCsel 13,46-49; Lk 10,1-9
Pál és Barnabás bátran szól a tömeghez, akik meghallgatják
őket, és ezek lehetnek pogányok is. Ők is örvendezhetnek
és magasztalhatják az Urat, mert megkaphatják az örök életet.
És így az egész vidéken (környéken) elterjed az Úr igéje.
Jogom van-e méricskélni, válogatni, hogy kihez szólok, kinek
adok bölcs tanácsokat? Ha csak 10% hallgat meg, olvassa a
BTV ajánlóimat, vagy még ennél is kevesebb, akkor azonnal
abba kell hagyni, mert nem éri meg? A nem közülünk valók
miért értik jobban a dolgokat? Talán mert őket nem gátolja
semmi, nyitottak az igazságra.
Kérem, hogy mi is lehessünk ilyen nyitottak!
Jézus kiküldi
72 tanítványát minden városba és helységbe. Mint a bárányokat
a farkasok közé. Meghagyja nekik, hogy
semmit ne vigyenek magukkal, térjenek be egy házba és maradjanak
ott, ha befogadják őket. Azt egyék, amit eléjük tesznek.
(Ne válogassanak!) Gyógyítsák a házban lévő betegeket és
vigasztalják őket: Elközelített az Isten országa.
Vajon merünk-e kettesével betérni idegen vagy nem idegen
házba? Tudom-e vállalni a vándorló életmódot, vagy inkább
a saját házamban gubbasztok?
A mai korban ismerjük a munka kapitalista világát. Munka-alkoholizmusnak
is szoktuk hívni. De vannak munkák, amiket el kell végezni,
és sajnos nincs rá elég jelentkező. Megtehetem, hogy válogatok
a munkákban? Örülök, hogy egyáltalán van munkám? Össze-vissza
járkálok, vagy módszeresen látogatom végig az utcámat, a
területemet, az ismerőseimet? Tudok vigasztalni? Mivel vigasztalok?
Mit mondok egy halálos betegnek? Hogyan gyógyítok? Mit jelent
számomra: Elközelített az Isten országa? Ez csak adventben
érvényes?
Sokszor gondolok arra, hogy már hány advent volt, hányszor
vártuk az Eljövendőt (aki el fog jönni és már el is jött
néhányszor!), és még mindig nem látható a megnyugvás, a megváltás,
a megkönnyebbülés.
Kérem, hogy mindig befogadjanak, ahova megyek, és szívesen
végezzem el a rám bízott és vállalt munkáimat! Amen.
[Kramm Hampel Mária, Törökbálint]
2013. február 15. péntek
Iz 58,1-9a; Mt 9,14-15
"Íme, ez a böjt, ami tetszik nekem: oldd le a jogtalan bilincseket, oldozd meg az iga kötelékeit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, és minden igát törj össze! Íme törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a bujdosó szegényeket vidd be házadba! Ha mezítelent látsz, takard be, és testvéred elől ne zárkózz el! Akkor előtör, mint a hajnal, világosságod és sebed gyorsan beheged; színed előtt halad igazságod, és az Úr dicsősége zárja soraidat. Akkor, majd ha szólítod, az Úr válaszol, ha kiáltasz, így szól: 'Íme, itt vagyok!'" (Iz 58,6-9)
A böjt megtapasztalás is, megismerjük valódi korlátainkat,
és spirituális tapasztalatokhoz is jutunk. Ez a megtapasztalás
szükséges életünk Istenre hangolásához, és embertársainkhoz
való küldetésünk hitelességéhez is.
Tele hassal nem lehet sportolni, táncolni, énekelni,
vagy komoly dolgokra odafigyelni. Ezt mindenki belátja.
Létünknek, fejlődésünknek, életünknek azonban vannak
mélyebb rétegei. Ezt felismerni már komolyabb odafigyelést
igényel. A böjt eszköz és út annak megtapasztalásához,
Isten él bennem, és én Istenben élek.
Bizonyos értelemben mindenki böjtöl. De most nem az egészségünk
érdekében tartott böjtről van szó, hanem a szellemi egészség,
nyitottság megteremtéséről, ami ugyan sokszor magában
foglalja, de sokkal több az ételtől, italtól tartózkodásnál.
Isten azt akarja tőlünk, hogy: "Éhezzük és szomjúhozzuk
az igazságot" (Mt 5,6). Ha böjtölünk, fokozottan
érezzük az éhséget és a testi gyengeséget. Egyúttal megerősít
bennünket abban, hogy Isten az, Aki támaszt ad és ellátja
szükségleteinket. Ez fontos lecke számunkra, mert ha
elhanyagoljuk a szellemi táplálékot, az imádkozást, a
Szentírás tanulmányozását – amelyek a böjtölés segítőeszközei
ahhoz, hogy Isten szellemileg átváltozott fiaivá és leányaivá
váljunk –, akkor rohamosan legyengülünk szellemileg is.
A böjtölés fontos része az Istennel való helyes és erős
kapcsolat kiépítésének (Lk 2,36-37; ApCsel 13,2).
A böjtölés megszabadít minket az étvágyunk szolgaságból,
miközben tekintetünket a valódi "élet kenyerére"",
Jézus Krisztusra összpontosítjuk (Jn 6,48-51&63).
[Vágujhelyi Pál, Budakeszi]
2013. február 16. szombat
Iz 58,9b-14; Lk
5,27-32
Az ószövetségi olvasmány arra tanít, hogy ha böjti
önsanyargatással akarjuk felhívni magunkra Isten
figyelmét, csalódni fogunk. Az általa kedvelt böjt
embertársaink megbecsüléséből és az irgalmasság cselekedeteiből
áll: "eltávolítod körödből az igát, az ujjal mutogatást
és a gonosz beszédet, (...) odaadod az éhezőnek kenyeredet,
és jóllakatod az elnyomottat".
És ezzel sikerül majd felhívni magunkra Isten figyelmét?
Mindenféle szép ígéretek fűződnek az ilyen böjthöz,
nekem a legjobban az tetszik, hogy „A rések betöltőjének
neveznek majd”. Ám úgy tűnik, az ígéretek közül az
Isten részéről csak az következik, hogy "Maga az
Úr vezérel szüntelen". A többi ígéret lehet a mi
irgalmas és szerető tevékenységünk egyenes következménye.
Mert ha nem a magunk – akár jogos – hasznát keressük
csak, valóban felüdülünk, valóban jobban érezzük
magunkat, és jobbnak a világot is.
Nem meglepő persze, hogy Jézus a kijelölt evangéliumi
részben is úgy viselkedik, ahogy az Atya várja tőle:
irgalmas szeretettel. "Nem az egészségeseknek van
szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Mert nem az
igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket, hogy megtérjenek."
Engem az lep meg inkább, ahogy ez a Lévi nevű vámos
viselkedik. Miért van, hogy az első rövid felszólításra
otthagy csapot-papot, és elmegy Jézussal? Van ennek
előzménye kettejük között? Vagy Máté tudta, hogy
ki hívja magával? Esetleg hallotta őt valahol tanítani?
Vagy a csodatevő gyógyítót tisztelte benne?
És én, aki tudom, hogy Jézus kicsoda, elmennék-e
vele? Otthagynék-e biztos megélhetést érte? Meddig
mennék vele? A dicsőséges jeruzsálemi bevonulásig?
Az Olajfák hegyéig? Elkísérném a Golgotára?
Kérlek, Uram, mutasd meg, hogy el kell-e hagynom
valamit érted! Mit? Vagy van-e valaki, akihez jobban
ragaszkodom, mint hozzád?
[Csepregiék, Budapest]
2013. február 17.
- Nagyböjt 1. vasárnapja
Lk 4,1-13 - "Kincs,
hír, gyönyör, legyen bár, mint özön..."
Jézus küldetésének utolsó cselekedete egy vacsora
lesz, de az első egy böjt! A küldetéstisztázás
után vagy közben ott a megkísértés.
A Sátán a nagyokat, az elkötelezetteket kísérti
meg, a többieknek még hívogató szót sem kell
szólnia, a legtöbben maguktól követik.
Jézust a Lélek viszi a pusztába. A Lélek nem
tesz értelmetlen bábuvá, tudatunktól megfosztott
eszközzé, nem szünteti meg a kísértés és elbukás
veszélyét. Sőt, aki a Lélek által Isten fiának
tudhatja magát, az különösen ki van téve a kísértésnek.
Jézus megkísértése mutatja, hogy működésének
földi vonatkozásán túlmenő, kozmikus dimenzió
is vannak.
Kenyér! A kortársak azt várták a Messiástól,
hogy kenyeret adjon, mint Mózes a pusztában.
A munka nélkül megszerezhető kenyér mindig foglalkoztatta
az embereket. A Sátán az igazi küldetéstől eltérő
lehetőséget villant fel, akkor Jézusnak, ma nap-nap
után nekünk! A mindennapi kenyér gondja sokakat
elbizonytalanít. Jézus nem állítja szembe a kenyeret
és Isten igéjét, hanem arra emlékeztet, hogy
ha az ember alkalmazkodik a Teremtő Isten rendjéhez,
megtartja parancsait, végzi munkáját, megbecsüli
és segíti embertársait, akkor van kenyér, akkor
"él" az ember! Aki hisz Jézusban, az éhség, fájdalom
és nyomorúság ellenére is bizalommal van iránta.
Világi hatalom, gazdagság! Ugye nem kétséges,
hogy a földkerekség országait erőszakkal alapították,
és csalással tartják fenn?! A korabeli zsidók
(is!) királyi messiást vártak, aki nemcsak Izrael
szabadulását, hanem a világuralmat is meghozza
számukra. Nem kétséges, hogy a hatalom – hacsak
nem szolgáló! - a Sátán eszköze. Isten Fiának,
Isten fiainak (Jézus követőinek) nem szabad ragaszkodniuk
hozzá.
Isteni jel! Az egykori elképzelés az volt, hogy
a Messiás az égből száll alá, vagy a templom
tetején állva teszi ismertté magát a nép előtt.
Egyetemes emberi jellemvonás, hogy szeretnénk
kézzelfoghatóan megbizonyosodni Isten jelenlétéről,
egyértelmű jelet kapni küldöttéről.
Jézus azonban nem hatalomfitogtatással, uralkodással,
hanem mindenkire kiterjedő, szolgáló szeretettel
akarja megmutatni az emberek közti jelenlétét.
Figyelmeztető a mondat: "Egy időre elhagyta
az ördög".
Nagyböjtben éljen bennünk a tudat, hogy Isten
Országa bennünk van!
Amikor az ember jó, szeretetben él. Ha senki
nem gondol a kincshalmozásra; ha ahelyett, hogy
felélnénk és elvennénk a másokét, mindenki kenyeret
ad az éhezőnek, ruhát a fázónak; ha az ellenségek
szeretik egymást, ha nem lesz szükség katonára;
ha mindenkinek meglesz a maga törvénye a lelkiismeretében,
ha az afféle tákolmányok, mint a "társadalom",
az "igazságosság", el fognak tűnni; ha Jézus
szava életté nemesül bennünk: ez lesz majd az
igazi jel, és ekkor itt lesz már az Isten Országa.
Miként élem meg az agyagi javak, a hatalmi pozíció
és az érvényesülés kísértéseit?
[Horváth József, Tata]