Bokor közösség
Elmélkedések

Vasárnapi elmélkedések

 

2025. szeptember 7. - Évközi 23. vasárnap
Lk 14,25-33 - Döntsünk megfontoltan!

A mindennapok során a meggondolatlanság sok-sok formájával találkozhatunk. Hányszor halljuk például: Döntsünk gyorsan, hirtelen, minden megfontoltságot és meggondolást nélkülözve! Ezt sugallja az is, hogy állandó fogyasztásra akar ösztönözni bennünket a televízióban és a rádióban elhangzó reklám. Az élet szinte minden területén igyekeznek reánk erőltetni ezt a fajta gondolkodást, szemléletet és életvitelt. Még erre is kitalálták a "jó és gyors, kényelmes" "megoldást": "Ja, ha nincsen pénzed? Semmi gond, semmi baj. Adunk kedvező hitelfelvételt, vagy részletfizetési lehetőséget." S ha nem vagyunk elég óvatosak, könnyen lépre megyünk és bajba kerülünk. Az emberek többsége nem tervez, nem gondolkodik előre, hanem csupán máról holnapra él. Ez a könnyelműség azután csődbe is sodorhatja a családok életét. Derékba törhetnek emberi sorsok. A jobb élet reményében egy rossz, elhibázott döntés könnyen bizonytalanná teheti a családok jövőjét.
Sokan építenek közülünk "tornyot" anélkül, hogy halvány esélyük lenne a befejezésre. A csonka tornyok mint megannyi torzó magasodnak az ég felé. Mindez az ember meggondolatlanságát hirdeti. Hirdeti, hogy sok ember a rossz, a bizonytalan, a csak evilági "értékek" mellett akar elköteleződni. Elfeledkezünk a keresztény értékekről, Jézus Krisztus tanításáról, az evangéliumról, a Jézus Krisztus személye melletti elköteleződésről. A példabeszéd komolyan figyelmeztet bennünket arra, hogy az "élet" kicsúfolja ezt a meggondolatlan emberi magatartást.
Mi essünk ebbe a hibába, csapdába! Ámen.

[Tóth Miklós, Rábatamási]

"Jó a só, de ha a só is megbolondul, miben nyer majd ízt?" (Lk 14,34)

   - Mikor érzem íztelennek az életemet?
   - Menyire tartom nyitva a fülemet az intő szavak meghallásra?
   - Kivel vitatom meg a komoly döntéseimet?

[Angel]

Az oldal tetejére


2025. szeptember 14. - Évözi 24. vasárnap
Jn 3,13-17 - A Szent Kereszt felmagasztalása

Az Egyház történelméből ismerjük, hogy Nagy Konstantin császár édesanyja, Szent Ilona császárné kerestette és találta meg a Golgota hegyén a Szent Kereszt ereklyéit. 335-ben szeptember 13-án Jeruzsálemben ünnepélyesen felszentelték a Szent Sír bazilikát. Másnap először mutatták fel az egész nép előtt a díszes tartóban a Kereszt-ereklyét, és áldást adtak a hívekre. A kereszt Isten irántunk való szeretetének nagy jele. Jézus Krisztusban új életet nyertünk az által, hogy Ő hűséges maradt a Mennyei Atyától kapott küldetéséhez. Hirdette az evangéliumot. Gyógyította a betegeket. Felemelte az elesetteket és a szegényeket. Megbocsátotta bűneinket. Hirdette Isten irántunk való irgalmas szeretetét. Egész életével példát adott nekünk is a jócselekedetekre. Jézus Krisztus keresztet is vállaló lelkisége értelmet ad minden földi szenvedésnek, amit a bűn és az ember hozott a világba.
A római liturgiában két ünnepe is volt a Szent Keresztnek. Az Egyház külön megemlékezett a Szent Kereszt megtalálásáról május 3-án, és ma a Szent Kereszt felmagasztalásáról emlékezik meg. Szent XXXIII. János pápa egyesítette a két ünnepet.
Emlékezzünk meg a holnapi ünnepről is, a Fájdalmas Szűzanyáról. Az Egyház mindig nagy szeretettel és tisztelettel szemlélte a Szűzanya szenvedését és fájdalmát. E két ünnepet összekapcsolhatjuk. Mária igent mondott Isten tervére. Ettől kezdve mindig Isten akarata szerint cselekedett. Nem lázadozott, amikor Betlehemben egy barlangistállóban kellett megszülnie gyermekét. Amikor menekülnie kellett Egyiptombaő stb. A legnehezebb az lehetett, amikor elkísérte szenvedő fiát a Golgota hegyére. Mit érezhetett az édesanyai szív? Hallotta a keresztről a következő szavakat: "Asszony, íme a te fiad." Amikor ölében tartotta a halálba dermedt testet. Ezekre a fájdalmas eseményekre is érvényes volt a "Történjék velem szavaid szerint!" mondat, vállalás. Az édesanya közösséget vállalt fiával mind az örömben, mind a szenvedésben. Énekeljük is: "Áll a gyötrött Istenanyja, kín az arcát könnybe vonja, úgy siratja szent Fiát."

Az ünnephez kapcsolódóan ismertetem a különböző keresztábrázolásokat Szabó Gyula mezőörsi plébános elmondása alapján.

Keresztábrázolások >>

Ezek alapján elmélkedjünk és gondolkodjunk el a különböző kereszt-ábrázolásokon és azok jelentésén!

[Tóth Miklós, Rábatamási]

"Példát adtam ugyanis nektek, hogy amit én tettem veletek, ti is úgy tegyetek." (Jn 13,15)

   - Milyen fokban példaértékű a viselkedésem?
   - Mennyire érzem tisztának magamat?
   - Milyen túlzásokba esem? Mikor? Miért?

[Angel]

Az oldal tetejére


2025. szeptember 21. - Évközi 25. vasárnap
Lk 16,1-13 - Egy példabeszéd tanulságai

A példabeszéd a gazdagok világát mutatja be, mégpedig az anyagi javakat tekintve. Ez az intéző kétszeresen is agyafúrt és gátlástalan ember. Először is tudja, hogyan kell az ügyintézés közben megkárosítania a gazdáját a saját hasznára. Mindeközben gazdája bizonyára megbízik benne. Másodszor, ha kell, ha az érdeke úgy kívánja, átáll az adósokhoz, és az ő érdekeiket képviseli, eddigi gazdájával szemben. Közülük szerez magának "barátokat".
Hiába ügyeskedett, mégsem volt annyira előrelátó és ravasz, mert hűtlensége mégis kitudódott. Gazdája rájött a csalásra. Amíg a gazdájának dolgozott, addig az adósok utálták. Az volt a célja, hogy a bérlőktől minél több pénzt, minél több hasznot csikarjon ki. Most fordulnia, változtatnia kell eddigi magatartásán. Meg akarja nyerni, meg akarja vásárolni az adósok könyörületét. Újabb csalást követ el. Átíratja az adósleveleket. A világ dolgait eszköznek használja, hogy barátokat szerezzen magának.
Természetesen sem Jézus, sem az evangélista nem helyesli egyik csalást sem. Jézus nem is őt (az intézőt, a hamis sáfár személyét) állítja középpontba és példaképnek, hanem inkább a "leleményességét", a gyors reagálást a számára olyan kínos és nehéz helyzetben.
Nagyobb biztonságot ad a testvéri közösség, mint a jó és jól jövedelmező evilági állás (lásd: intézőség). Ugyanígy nagyobb biztonságot ad, ha könyörületesek vagyunk embertestvéreinkkel szemben; ezáltal megérezzük, megtapasztaljuk testvéreinktől az igazi, őszinte hálát és köszönetet. Mérlegelhetjük és mérlegeljük is, hogy melyik jobb, és előrevivő: Vajon a testvéri közösség, vagy a jó intézői állás; a könyörületesség és az irgalom, vagy a jó intézői állás?
Hová, kibe vetem a bizalmamat, a hitemet? Istenbe, Jézus Krisztusba? Vagy csak az emberekbe, az evilági javakba és jól jövedelmező állásokba? Példaként említem, hogy amikor ezeket a sorokat írom, balesetben elhunyt Diogo Jota, portugál válogatott labdarúgó, a Liverpool játékosa: ő inkább az evilági javakat és a hírnevet részesítette előnyben. Néhány héttel korábban volt az egyházi esküvője.
Milyen furcsa és érdekes a mai világban sok ember gondolkodásmódja. Mindenki a maga pénze után fut. Mindenki gazdag akar lenni. S amikor ez sikerül, akkor szeretne ismét egyszerűen és szerényen élni, talán még a világtól is visszavonulni. Olyan ember, akinek az életét nem a bevétel és kiadás kettőssége határozza meg. Azt szeretné, ha olyan emberek vennék körül, akik nem számolnak állandóan, akik nem a pénzéért tisztelik és szeretik. Olyan ember szeretne lenni, aki tudja, hogy a barátság, az emberség, a hála, a könyörület, a család, a gyermekek, az unokák, a szeretet; ezek a jó tulajdonságok és keresztény, emberi értékek a mindennapi élet legnemesebb dolgai közé tartoznak. A pénz, a mammon világa nem ilyen. Ott adok és kapok van.
Jézus átnéz ezen a világon. Arra tanít, arra kér minket, hogy mi is lássunk túl ezen a világon. Ámen.

[Tóth Miklós, Rábatamási]

"Szólt azonban a tanítványokhoz is: Volt egy gazdag ember, akinek volt egy gondnoka, és őt vádolták be nála, mint vagyonának szétherdálóját." (Lk 16,1)

   - Kire bízom ügyeim intézését? Melyeket? Miért?
   - Milyen ügyeket lehet rám bízni?
   - Mennyire adok helyet "mószerolásnak"?

[Angel]

Az oldal tetejére


2025. szeptember 28. - Évközi 26. vasárnap
Lk 16,19-31 - Missziós vasárnap

Azokra a szerzetesekre és szerzetes nővérekre gondolunk, akik a missziós országokban szolgálnak és hirdetik Jézus Krisztus evangéliumát.
Az evangéliumban a szívtelen gazdag és a szegény Lázár példabeszédét olvassuk. Senki sem vádolhatja Jézust azzal, hogy földi életében kitért volna az emberi élet súlyos, nehéz kérdései elől. Látta a sok nyomorúságot, szegénységet és emberi igazságtalanságot. Látta, hogy milyen kiszolgáltatott helyzetben van körülötte sok ember. Ott, a közvetlen környezetében is. Nem is hagyta válasz és tanítás nélkül ezeket a mindenki által ismert nehéz élethelyzeteket és súlyos emberi problémákat. A fizikai rossz és az erkölcsi rossz egyaránt jelen van napjainkban is. Örök problémája ez az emberiségnek, de az egyénnek is. Válaszokat várunk kérdéseinkre. Amikor betegségek, szenvedések, bántalmazások érnek bennünket, legtöbbször mi is lázadozunk, megbotránkozunk, vagy az is előfordul, hogy megkérdőjelezzük vagy tagadjuk az Isten létét. Hibáztatjuk az Egyházat azért, hogy még a keresztény hit sem tud kielégítő válaszokat adni ezekre a kérdésekre. Jézus válasza: életünk súlypontja nem ebben a földi életünkben van. Itt kezdjük az életet, de odaát fog beteljesedni.
Ha a szegény, éhező Lázár oldaláról és szemszögéből nézzük a példabeszédet, akkor Jézus Lázárt vigasztalja. Nekünk is észre kell vennünk a szegényeket, a szenvedőket a rászorulókat és a betegeket, hogy hasonlóképpen bátorítsuk, vigasztaljuk és erősítsük őket.
Ha a dúsgazdag, szívtelen ember magatartása szemszögéből nézzük, akkor komoly figyelmeztetés, felhívás; sőt fenyegetésként is felfoghatjuk: Ember, vigyázz, mert elrontod az életedet, gyötrődni fogsz odaát, ha nem segítesz másokon, ha szívtelen vagy és kapzsi.
Lehet úgy is tekintenünk a példabeszédbeli két személyre, hogy az éhező Lázár az emberiség szégyene a gazdaságban élő emberek felelőtlensége, kapzsisága és telhetetlensége miatt.
Isten az egész emberiségnek ajándékozta a földet és annak javait. Nemcsak egyeseknek és a kiváltságosoknak. Nem!!!
Súlyosan vétkeznek azok a szívtelen gazdagok, akik elveszik a másét, és nyomorba, szegénységbe taszítják őket. Akik nem ismerik fel Istent a nélkülöző emberekben, embertársaikban, azoknak jogosan szól Jézus szava: "Nem ismerlek titeket." (Vö. Mt 7,23.) Legtöbbször mi emberek okozunk egymásnak fájdalmat és szenvedést.
Viták és vallomások c. könyvében nagyon jól fogalmazta meg ezt a helyzetet C. S Lewis: "A kínpadot, a korbácsot, a börtönt, a rabszolgaságot, a fegyvereket, a szuronyokat, a bombákat az ember hozta létre, nem pedig Isten. A szegénységet és a többletmunkát az emberi fösvénység vagy ostobaság okozta, nem pedig a természet fukarsága" (216. o.).
Mi ne zárkózzunk el szívtelenül szenvedő és gondokkal küzdő, rászoruló embertestvéreinktől! Ámen.

[Tóth Miklós, Rábatamási]

"Ábrahám pedig azt mondta: Birtokukba van Mózes és a Próféták, hallgassanak rájuk." (Lk 16,29)

   - Hogyan használom az Ószövetségi Szentírást? Mire?
   - Hogyan állok az okkult jelenségekkel?
   - Ki, mi vígasztal bajaimban?

[Angel]

Az oldal tetejére


 

 

Archív elmélkedések Achívum