Bokor közösség
Elmélkedések

Vasárnapi elmélkedések

 

2024. október 6. - Évközi 27. vasárnap
Mk 10,2-16 - Túl a mózesi felfogáson

A házasság tipikus példája annak, hogy a jézusi szeretetfelhívásból nagy szeretettel csinálunk az Ószövetség által igazolt parancsolatot, amely ellen, aki vét, annak egyszer és mindenkorra annyi. Nem véletlen, hogy Jézus Újszövetségét boldogan összekeverjük Mózes törvényeivel. Az egyház ugyanis, ahogy fokozatosan kialakult, törvényeket szerkesztett, és nem érezte, hogy a szeretet nem létezik szabadság nélkül.
A legtöbb ember jogilag hivatkozik a házasságra, mint a legfontosabb parancsok egyikére, főként akkor, ha úgy érezzük, hogy jogilag mindent megtettünk felbonthatatlansága ügyében. A nő és a férfi is tulajdonának tekinti a másikat, akivel tetszése szerint rendelkezik, akit jutalmaz, büntet, megfoszt, vagy kegyesen eltekint a következményektől, de ami történt - bármi legyen is az -, nem lesz elfelejtve. A következő alkalommal már előzmények lesznek, és azok alapján születik meg az igazság méltó ítélete.
Két dolog jut eszembe. Az egyik: A házasság két egyenrangú fél szeretetben történő elköteleződése. Nem kényszerzubbony! Jézus tanítását az egyszerűség kedvéért parancsként szeretjük megfogalmazni. A szeretet azonban nem parancsol, hanem kér, lehetőséget kínál annak, aki komolyan veszi az ajánlatot. Sajnos sokan úgy gondolkoznak, mint Mózes idejében: Ha a másik mindenben megfelel nekem, akkor elfogadom azt, amit a másik nyújt nekem. Ha bármi elromolna, változnia a másiknak kell! A szeretet azonban mást is kérdez! Én megfelelek-e a másiknak, és hajlandó vagyok-e miatta változni, vagy ez csak az ő feladata? Nemcsak testileg, mert úgy könnyűnek tűnhet, és még aláírni sem nehéz. Csakhogy a szeretet nem telepszik rá a másikra, és mindig kész önként megfelelni a másiknak.
A másik, hogy amikor a szeretetből parancsot csinálunk, akkor úgy vagyunk, mint a napkeleti bölcsek: más úton megyünk tovább, mint amin Jézus járt. A törvény ikertestvére az igazság, csakhogy Isten igazsága a szeretet, a megbocsájtás, az elfogadás, és ha kell az elengedés - még akkor is, ha be kell vallanunk, hogy számunkra a törvény sajnos előbbre való, mint amit Jézus felkínál.

[Sulyok Gábor, Budapest]

"Elmenvén hirdessétek: Közel jött az egek királysága." (Mt 10,7)
   - Mennyire érzem Isten Országának közelségét?
   - Mennyire tudom megéreztetni Isten Országának közelségét?
   - Mennyi energiát vagyok hajlandó "pazarolni" Isten Országára?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. október 13. - Évközi 28. vasárnap
Mk 10,17-30 - A birtoklás vonzásában

A nincstelen ember vágya, hogy legyen valamije, aztán ha van, legyen még több.
A kereszténység ott kezdte, ahol a názáreti próféta: "Az emberfiának nincs hol lehajtania a fejét." Ő nem ismerte a tulajdon gyönyörűségét, és követői az első adandó alkalommal bebizonyították, hogy a vagyonközösség csak rövid időre érvényes. Aztán ha lehetséges, beszűrődve a gazdagok közé, természetesen megtérítve azokat, elfeledkeztek arról, amiért jöttek, vagyis hogy szétosszák azt, amijük van. Biztonság kedvéért szentté avatták a magántulajdont, és a vágyakozókat az igazság meghirdetésével tisztes távolságba küldték, hogy ne zavarják konzumszintjüket.
Na persze ez azóta sem változott. Ahogy egy költő mondja: (mi) "lassan beszopjuk magunkat a bőségben élők világharmadába, mely mélán ejtőzik, mint az óriáskígyó középső harmada két rész éhség között" (Skandináv költők antológiája, Gondolatformán). Voltak a történelem folyamán szent Ferencek, de bolondnak nézték őket, és igyekeztek visszatérni a "normális" életbe, ahol azon töpreng a keresztény és nem keresztény világ, hogy miképpen lehet rögzíteni, megőrizni a jelen jóléti szintet azok számára, akiknek van mit megőrizni. Ja, hogy az emberiség majdnem fele éhezik, nincs jóformán semmije vagy egyenesen éhen hal? Hát majd az Isten megjutalmazza őket a szenvedéseikért. Mit tehetünk mi?
A legendák világában született történet, hogy Jézus újra megjelent, és Pétertől megkérdezte, hová megy a Via Appián. Péter meg igyekezett igazolni lelépési szándékát, mondván, hogy kár bármit is tenni ebben a gonosz városban. Mintha csak a mi lelkünkből beszélt volna!
Hogy lehet eljutni a Mennyek országába, ha nem tudom megvenni a jegyet oda. Hát a jegyhez pénz kell, meg magántulajdon, hogy megőrizhessem azt, amit keservesen megszereztem. Ha kell, akár kerítést építek, hogy távol tartsam azokat, akik be akarnának törni és elrabolni félve őrzött kincseimet, egy életem értékeit!
Szegény Jézus azt hitte, hogy értik, amit mondott és ami szerint élt, de hát az evangélium maga bevallotta, hogy már a kezdetekben nem értették. Jézus nem kért útlevelet, személyit, igazolást, hogy valaki rászoruló-e, egyszerűen segített.

[Sulyok Gábor, Budapest]

"Amikor kiment az útra, odafutott hozzá valaki és térdre esve előtte megkérdezte őt: Jó rabbi mit tegyek, hogy örökéletet örököljek?" (Mt 10,17)
   - Kit tartok jónak? Mi miatt?
   - Hová szoktam sietni?
   - Mennyire tisztelem az emberi életet?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. október 20. - Évközi 29. (Missziós) vasárnap
Mk 10,35-45 - Új világszemlélet

Kereszténységünk alapvető elvárása, hogy ott legyünk a győzelmi menetben, hogy részesei legyünk az isteni dicsőségnek, hiszen kiittuk a kelyhet, amit kellett, és meg vagyunk keresztelve, tehát igazság szerint nekünk az jár. Egész életünket átszővi a "valamit valamiért" lelkülete, hát az Isten sem gondolhatja másképpen.
A 2024-es párizsi olimpia megnyitója enyhén szólva botrányosra sikerült. Legszívesebben Pétert idéznénk, aki felháborodott, amikor Jézus arról beszélt, hogy szenvednie, sőt meghalnia kell. Ahogy Péter mondta: "Veled ilyesmi nem történhet meg!" Velünk sem történhet meg, hogy elviseljük a becsületünkbe gázolást, a gúnyolódást, és Jézus dicsősége ne ragyogja be életünket. Néhányan azt javasolták, hogy tiltakozzunk, mások imaláncot szerveztek, Istennek átpasszolva a megoldást, jelezve, hogy ez velünk nem történhet meg.
Jézus azonban, bár nem tudta, hogy ma éppen missziós vasárnap lesz, világosan elénk tette az új világszemléletet, és azt az utat, amely egyedül vezet valahová, de minket jobban érdekel az eredmény, mint az önzetlen szeretet vállalása. Azt akarta, hogy ne tekintsük az Atyát adósunknak, aki köteles kárpótolni, majd a végén meg kifizetni minket.
"Aki utánam akar jönni, annak ki kell innia a kelyhet." Mert egy új világot kell útjára indítani, amely azoké, akik vállalják a szolga, sőt rabszolga sorsát. Ebben az új világban az utolsókból lesznek az elsők, és a nagyokból és hatalmasokból mindenki szolgái. Túl sok bennünk az igazság, és kevés a szeretet. Hogy gondolta Jézus? Mi csak szenvedünk és vért izzadunk, mások meg élvezik az életet? Nekünk nem jár semmi? Sajnos a kereszténységünk meg van keresztelve, de nem a jézusi keresztséggel, hanem az ószövetségi szellemiséggel, amely azt hajtogatja, hogy aki Istenben bízik, az meg nem szégyenülhet.
Jézus kiben bízott, hogy úgy megszégyenült? Hát a tanítványokban, meg bennünk, akiknek az a meggyőződésünk, hogy velünk ez nem történhet meg. De igen, meg kell történnie, hogy magunkra véve a szolgai sorsot, életünk által értelme legyen a jézusi életnek.

[Sulyok Gábor, Budapest]

"Köztetek azonban ne legyen így! Hanem aki nagy akar lenni köztetek, legyen a ti szolgálattevőtök." (Mk 10,43)
   - Milyen szolgálatot vállalok? Ki számára?
   - Milyen fajta dicsőségre vágyom?
   - Mennyire élvezem, ha kiszolgálnak?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. október 27. - Évközi 30. vasárnap
Mk 10,46-52 - Milyen hitünk van?

Kereszténységünk legfontosabb lépése, hogy mondd el a Hiszekegyet meg a Miatyánkot - és ez jelenti számunkra a hitet. Ez a szerencsétlen vak vajon milyen Hiszekegyet mondogatott, hogy Jézus felfigyelt rá? Ennek az embernek nem volt hitvallása, csak hite! Mégpedig olyan hite volt, amely meggyógyította és megváltoztatta.
Mire képes a mi hitünk? Meg tudjuk gyógyítani vele keserűségünket, kiábrándultságunkat, sőt mások hitetlenségét is? Miből táplálkozik a hitünk? A kifizetődésből, a csalódásainkból, vagy valami elvarázsoltságból, megszállottságból? Hiszünk-e abban, hogy szükségesek vagyunk, nem Istennek, hanem önmagunknak és mindazoknak, akiknek szokatlannak tűnik a hitünk és az abból következő élet és érték-fejreállítás. Beszélnek arról, hogy nyugaton még utcaseprőnek is érdemesebb elmenni, mert jobban kifizetődik, mint nálunk, természetesen nem a kiszolgáltatott sors vállalása miatt, hanem a nagyobb pénz reményében. Életünk valódi próbája, hogy merjük-e vállalni a jézusi életmódot, amelynek egyetlen biztosítéka az a hit, amely világosságot tud adni a világnak.
Hiszünk-e abban, hogy a jézusi megvetett élet ad hitelt a hitünknek, nem pedig a magassági magamutogatás. Hiszünk-e abban, ennek a világnak olyan szüksége van a valódi jézusi életre, mint a vak embernek a látásra - vagy a hitünk csupán rólunk szól, mert ebben az esetben hiábavaló minden. Olyanná kell lennünk, hogy az emberek ne tudjanak hitetlenül elmenni mellettünk! Jézusnak elég volt, hogy hitt abban, amit mondott, és hitt a tanítványokban, jóllehet tudta, hogy ők sem értik, amit mond - ahogy jellemzően mi sem -, és kétségeik, bizonytalanságaik miatt nem tudott felgyúlni a jézusi élet világossága a megvakult világban. A világ tele van elvakult emberekkel, akiket csak hitünkkel lehet meggyógyítani.

[Sulyok Gábor, Budapest]

"A Szabadító pedig így szólt hozzá: Eredj, bizalmad megmentett! És tüstént fölnézett, majd nyomába eredt az úton." (Mk 10,52)
   - Kire, mire szeretek felnézni? Miért?
   - Mennyire bízom a sikerben? Miért? Milyen alapon?
   - Kire szoktam ráförmedni? Miért?

[Angel]

Az oldal tetejére


 

 

Archív elmélkedések Achívum