Bokor közösség
Elmélkedések

Vasárnapi elmélkedések

 

2024. szeptember 1. - Évközi 22. vasárnap
Mk 7,1-8.14-15.21-23 - A szokás vagy a Törvény a fontosabb?

1Egy alkalommal köréje gyűltek a farizeusok néhány Jeruzsálemből való írástudóval együtt. 2Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis mosatlan kézzel eszi a kenyeret. 3A farizeusok és általában a zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket könyökig, így tartják magukat a vének hagyományaihoz. 4És ha piacról jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S még sok más hagyományhoz is ragaszkodnak: így például a poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez. 5A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: "Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?" 6Ezt a választ adta nekik: "Találóan jövendöl rólatok, képmutatók, Izajás, amikor így ír: Ez a nép ajkával tisztel, ám a szíve távol van tőlem. 7De hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik, amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok. 8Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz, a korsók és poharak megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz ragaszkodtok."
14Ismét magához szólította a népet. "Hallgassatok rám mindnyájan - mondta -, és értsétek meg:
15Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe, ami beszennyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi az embert tisztátalanná.
21Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, 22házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. 23Ez a sok rossz mind belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert.

A hatalom nem rajong a másként gondolkodó és az általa szentesített normáktól eltérő emberekért. A vándortanító Jézus felkeltette a vallási és a politikai hatalom által támogatott értelmiségiek érdeklődését. Megjelenik egy mozgalom szinte a semmiből, és a hivatalostól eltérő nézeteket képvisel. Mi ilyenkor a legbiztosabb védekezési módszer? A megfigyelés és a lejáratás. A Vándortanító nem ijed meg a hívatlan vendégek érkezésétől. Minden szituációt és fórumot kihasznál, hogy hangot adjon tanításának és véleményének. A farizeusok és a Jeruzsálemből érkezett írástudók - populista módon - provokatív kérdést tesznek fel: "Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?" A szövegből megtudjuk, hogy a Vándortanító tanítványainak nem követnek egységes gyakorlatot a kézmosás tekintetében. Van, aki a kenyér fogyasztása előtt kezet mos, de van olyan is, aki nem. Jézus valószínűleg mosott kezet, mert őt nem támadták. Számára azonban ez nem fontos, nem lényegi kérdés.
Dicséretes szokás a gyakori kézmosás, hozzátartozik az egészséges életmódhoz. Ma természetesnek számít kezet mosni étkezés előtt. Ebben a történetben azonban nem a higiénéről van szó, hanem a kézmosás rituális jellegéről. A Tórában (Kivonulások könyve 30,17-21) Isten előírta a kohének (papok) számára az áldozatbemutatás előtti rituális kézmosást. E szimbolikus aktus végrehajtásával került a pap rituálisan tiszta állapotba.
E bibliai parancsból alakult ki a rituális kézmosás általános szokása a kenyér fogyasztása előtt. Ma is létezik ez a szokás? Igen, a zsidó közösségekben, családokban a kenyér vagy a kalács (barhesz) elfogyasztása előtt mindenki kezet mos. Péntek esténként, a szombat bejövetelét követően kidus (szeretetlakoma) kezdetén - a borra mondott áldás után - mindenki rituális kézmosás végez, mielőtt megkapja és elfogyasztja a rabbi által megáldott kalács egy szeletét. De hasonlót lát a katolikus misén is a hívő: a felajánlás (az áldozati miserész kezdete) elején a pap kezet mos, a következő rituális szöveggel: "Mosd le, Uram, bűneimet, és vétkeimtől tisztíts meg engem!"
Visszatérve Márk evangéliumának a szövegéhez: Jézus nem tér ki a tanítványait ért támadás elől, hanem a lényeg irányába tereli az őt figyelmeztetőket. Nem a külső tisztaság a lényeges, hanem a belső; nem a szokások megtartása a fontos, hanem Isten törvényeinek betartása.
Jézus példaként említi, hogy sokan azért nem segítik öregedő szüleiket, mert amivel segíteniük kellene, arra azt mondják, hogy azt az Istennek adtuk (korbán). Minden korban problémát jelent az idősek elhanyagolása, mert őket már nem tekintik fontos szereplőnek sem a családban, sem a tágabb környezetben (hacsak nincs jelentős - elsősorban anyagi - befolyásuk).
A zsidóság egyik fontos erkölcsi elve a "lasson hara", vagyis a rosszindulatú, gonosz szándékú beszéd tilalma. Ugyanis ez minden erkölcsi baj forrása. Jézus erre hívja fel az asztalához ült farizeusok és írástudók figyelmét, vagyis a tórai parancs gyakorlati lényegére. Az étel, ha tisztátalan vagy romlott, a szervezetben kisebb-nagyobb gondot okoz, de végül kiürül. De a gonosz, rosszindulatú beszéd a szívből elindulva a szájon kilépve óriási pusztítást végez. Nem a szokás, hanem a Törvény megtartása fontos!
Egy történet szerint az ökumenizmus megvalósulásának csúcspontjaként a jeruzsálemi főrabbi, a római pápa, a konstantinápolyi és a moszkvai pátriárka, a Lutheránus Világszövetség elnöke és a Református Egyházak Világszövetségének elnöke a Sínai-félszigeten odamentek Hóreb (Szináj) hegyéhez, és megkérdezték Istent: "Olyan sok bajt okozott ez a vallás az elmúlt háromezer évben. Nem lehetne valahogy az egészet visszacsinálni?" Isten megértően és együttérzően válaszolt: "Dehogynem. Hozzátok vissza, amit adtam nektek, és utána felbontjuk a szövetséget." Az egyházi vezetők fellelkesültek, és egy évbe telt, amíg a világ minden részéből 12.000 kamionnal odavitték a Tóra-tekercseket, Bibliákat, Talmudokat, pápai enciklikákat, dogmatikakönyveket, bibliamagyarázatokat. Ekkor azt mondták Istennek: Elhoztuk, amit kértél. Ekkor megszólalt Isten: "Mi ez?" Mire a vallási vezetők így válaszoltak: "A Biblia és minden magyarázata, értelmezése." Isten meglepődött: "Én? Én csak két kőtáblát adtam nektek. Azokat hozzátok vissza!"

Misi-apokrif:
Egyszer Jézushoz odamentek a farizeusok és az írástudók, hogy próbára tegyék. Így szóltak hozzá: "Mester, Te jól ismered a Törvényt. Mondd meg nekünk, szükség van-e az étkezés előtti rituális kézmosásra?" Jézus rájuk nézett, és átlátva szándékukat így szólt: "A gonosz és rosszindulatú beszéd nagyobb világjárványokat indít el, mint a kézmosás elmulasztása!"

[Lipien Mihály, Budapest]

"Ez a sok rossz mind belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert" (Mk 7,23)
   - Meg tudom különböztetni a külső és a belső tisztaságot?
   - Milyen külső és milyen belső tisztátalanságaim vannak?
 
  - Hogyan törekszem a saját belső tisztaságomra? Elégségesen?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. szeptember 8. - Évközi 23. vasárnap
Mk 7,31-37 - Ne kényszerítsd Istent!

31Ezután ismét elhagyta Tírusz vidékét, és Szidónon át a Galileai-tóhoz ment, Dekapolisz határába. 32Itt eléje hoztak egy dadogva beszélő süketet, és kérték, tegye rá a kezét. 33Különhívta a tömegből, fülébe dugta az ujját, majd megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét, 34föltekintett az égre, fohászkodott és szólt: "Effata, azaz nyílj meg!" 35Azon nyomban meg is oldódott a nyelve és érthetően beszélt. 36Megparancsolta nekik, hogy a dologról ne szóljanak senkinek. De minél jobban tiltotta, annál inkább hirdették. 37Szerfölött csodálkoztak, s hangoztatták: "Csupa jót tett, a süketeknek visszaadta hallásukat, a némáknak beszélőképességüket."

Nyáron férfiaknak amolyan lelkigyakorlatfélét tartottam Balatonfenyvesen Hans Küng (erős szubjektivitással megírt) A katolikus egyház című könyvéről. Két megbeszélendő fejezet között felolvastam a mai evangélium szövegét a siketnéma meggyógyításáról. Nem lepődtem meg, amikor egyhangúan megállapították, hogy ez nem valódi, hanem csak kitalált történet. Hiába próbáltam érvelni - tudniillik, hogy a Biblia minden szava igaz, vagy Isten tud csodákat tenni -mégsem voltak hajlandók megtörtént eseményként elismerni a történetet.
Ez a csodatörténet a modern kor embere számára érthetetlen és hihetetlen. A mai tudományos orvoslás nem ismer ilyen gyógymódot. Az akkoriak azonban egészen más világkép szerint gondolkodtak. A betegséget következménynek tartották, amelynek oka Isten parancsának a megszegése: azaz vagy a beteg (a fogyatékos), vagy az ősei vétkeztek.
Mit jelent a siketség és némaság ma, és mit jelentett abban a korban? Ma a siketség nem súlyos hiányosság, mert a korszerű technika révén a siket ember megtanul olvasni, és a számítástechnikai eszközök használatával könnyen tud kommunikálni. A mai siket ember megérti a tévében látottakat, hiszen a képernyő alján, a beszédfelismerő program jóvoltából megjelenő szöveggel tudja követni az eseményeket. Korunk tudománya így "gyógyít". A technika csodájával teszi teljesebbé a fogyatékkal élők életét. E vívmányok pedig az emberi jószándékot, segítőkészséget dicsérik. Ezek a mai csodák!
Jézus korában a siketség és némaság - összekapcsolódva a mögéje magyarázott bűnös állapottal - sokkal nagyobb nehézséget jelentett, különösen a szegénysorban élők számára. Nekik a megélhetés is komoly gondot jelentett. Karl Herbst A valódi Jézus című könyvében olvastam, hogy "a valódi Isten sohasem varázsol"! Isten nem úgy és nem azért teremtette ilyennek a világot, hogy folyton bele kelljen piszkálnia, időnként felfüggesztve a természet törvényeit. Tagadom, hogy Isten tud csodát tenni? Nem tagadom, csak másként élem meg a csodát. Mert a csoda mi vagyunk. Amikor segítettünk egy fogyatékosnak teljesebb életet élni, akkor csodát tettünk. Ne arra várjunk, hogy Isten majd rendkívüli módon beavatkozik. A rendkívüli mód is mi vagyunk!

Misi-apokrif:
Egyszer Jézushoz visszatértek a tanítványai, és örömmel számoltak be arról, hogy reményt adtak az embereknek, s azok már nem járnak pszichológushoz, orvosokhoz, sőt már gyógyszertárba sem mennek. Jézus megdicsérte őket: "Örülök, hogy megértettétek az isteni csoda lényegét. Példátokat látva sokan fognak hasonlókat cselekedni."

[Lipien Mihály, Budapest]

"És tüstént tágra nyíltak halló szervei és feloldódott nyelvének csomója, úgy, hogy helyesen beszélt." (Mk 7,35)
   - Mennyire tudok megnyílni? Ki előtt? Miért?
   - Mikor szoktam fohászkodni?
   - Mikor lépem túl a mértéket?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. szeptember 15. - Évközi 24. vasárnap
Mk 8,27-35 - A Messiás?

27Ezután Jézus elment tanítványaival Fülöp Cezáreájának a környékére. Útközben megkérdezte tanítványait: "Kinek tartanak engem az emberek?" 28Azok így válaszoltak: "Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, ismét mások valamelyik prófétának." 29Erre megkérdezte tőlük: "Hát ti mit mondotok, ki vagyok?" Péter válaszolt: "A Messiás vagy." 30A lelkükre kötötte, hogy ne szóljanak róla senkinek.
31Ezután arról beszélt nekik, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie, a vének, a főpapok és az írástudók elvetik, megölik, de harmadnapra feltámad. 32Ezt egészen nyíltan megmondta. Erre Péter félrevonta, és szemrehányást tett neki. 33De ő hátrafordult, ránézett tanítványaira, s így korholta Pétert: "Távozz tőlem sátán, mert nem az Isten dolgaival törődsz, hanem az emberekével."
34Összehívta a népet és tanítványait, s így szólt hozzájuk: "Ha valaki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen. 35Mert aki meg akarja menteni életét, elveszíti. Aki elveszíti értem és az evangéliumért, az megmenti életét.

A Vándortanító tudta, hogy egyesek ördögtől valónak tartják, mások pedig istenítik őt.
Jézust is érdekelte, hogy általában az emberek miként ítélik meg a személyét. A tanítványok nem említik, hogyan vélekednek róla a farizeusok, az írástudók, a leviták, a főpap, a Qumránban élő szekta tagjai vagy éppen Heródes és Pilátus. Csak azokat említik, akik kedvezően ítéltek róla. Jézust láthatóan nem nagyon foglalkoztatta, hogyan ítélnek róla mások, azokat kivéve, akiket tanított, akikkel együtt élt, akikkel járta az országot. Őket időnként próbára is tette, hogy valóban értik-e a tanítását. Még ma is kerülök olyan helyzetbe az egyetemen, hogy azzal szembesít a vizsgán a tanár, hogy vagy nem figyeltem az órán, vagy teljesen félreértettem, amit mondott. Ez időnként az érdemjegyeken is látszik. Az evangéliumi elbeszélésben Péter válaszolja meg a feltett vizsgakérdést, így: "A Messiás vagy!" Bár nagy az én Szentírásba vetett hitem, de nem biztos, hogy ott és valóban így elhangzott ez a hitvallási formula: lehet későbbi betoldás vagy értelmezés. A szövegből azonban megállapítható, hogy Jézus elfogadja ezt a minősítést, de szeretné, ha nem válna közbeszéddé. A szöveghelyet olvasva nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ez már Jézus halála után Péter szájába adott szöveg, amely átértelmezi a zsidó Messiásról alkotott elképzelést.
Egyetemen a középkori zsidó történelem tanulmányaim során érdekes volt megismerni a spanyolországi keresztény-zsidó disputákat. A barcelonai hitvitán (1263) a domonkosok azt állították, hogy a Messiás már elérkezett és megváltotta a világot minden rossztól. De Náhmánidész rabbi Izajás prófétára hivatkozott, miszerint a Messiás akkor jön el, amikor az egész világon béke uralkodik (Iz 2,4). Bizonyításképpen ezt mondta a disputát felügyelő királynak: "Jézus korától napjainkig erőszak és rablás uralja a világot, és a keresztények több vért ontanak, mint bármely más nép, és milyen nehezedre fog esni neked és tanácsadóidnak, ó, király, hogy többé már nem gyakorolhatod a hadviselést." Az érv erősnek bizonyult, a hitvitát napokon belül befejezték.
A keresztény közösségek tagjai csak konzumvallásosságra vágynak. Probléma és konfliktusmentes hitéletre. Ez nem kereszténység! Eszembe jut biblikus tanárom (Kerekes Károly) megfogalmazása az egyház ismertetőjegyeiről: egy, szent, katolikus, apostoli és üldözik. Ha ez utóbbi jellemző hiányzik, akkor az az egyház nagy valószínűséggel nem teljesíti a küldetését, vagy pedig már elérkezett a világbéke!

Misi-apokrif
Amikor közeledett Peszah ünnepe, Jézus elindult tanítványaival Jeruzsálem felé. Akkor karióti Júdás odament Jézushoz, és örömmel mondta el neki, hogy a Szanhedrintől ajánlatot kapott. Felkérték a Nagytanács gazdasági bizottsága elnökének. Ezután előadta elképzeléseit: "Először kicsit átírjuk a tanításodat, azután létrehozunk egy alapítványt, én pedig segítek abban, hogy pénzügyi forrásokhoz jussunk." Jézus rátekintett, és így szólt: "Elszomorít, hogy nem érted meg a mennyei Atyának tetsző élet lényegét!"

[Lipien Mihály, Budapest]

"Aki ugyanis menteni akarná a lelkét /bőrét/, elfogja azt veszíteni; aki viszont elveszejti a lelkét, miattam és a jóhír miatt, az megfogja menteni." (Mk 8,35)
   - Mire spórolom az életem? Meddig?
   - Milyen vásárt szoktam csinálni?
   - Milyen kárpálást viselek el?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. szeptember 22. - Évközi 25. vasárnap
Mk 9,30-37 - Te is tanulsz?

30Útjukat folytatva átvándoroltak Galileán. De nem akarta, hogy valaki tudjon róla, 31mert a tanítványait akarta tanítani. Megmondta nekik, hogy az Emberfiát az emberek kezére adják, megölik, de azután hogy megölik, harmadnapra feltámad. 32Nemigen értették ugyan a szavait, de nem merték kérdezgetni.
33Kafarnaumba értek. Amikor már otthon voltak, megkérdezte tőlük: "Miről beszélgettetek az úton?" 34Hallgattak, mert egymás közt arról tanakodtak az úton, hogy ki nagyobb közülük. 35Leült, odahívta a tizenkettőt, s így szólt: "Ha valaki első akar lenni, legyen a legutolsó, mindenkinek a szolgája." 36Aztán odahívott egy gyereket, közéjük állította, majd ölébe vette, s folytatta: 37"Aki befogad egy ilyen gyereket az én nevemben, engem fogad be. Aki pedig engem befogad, nem engem fogad be, hanem azt, aki küldött engem."

A mai evangéliumi részletben ez a szövegrész ragadott meg: "mert a tanítványait akarta tanítani". Büszkén hangoztatom, hogy Isten tanításának megismerését a Bokor közösségnek köszönhetem. Rendszeresen tanultuk a "Keressétek az Isten Országát!" köteteit. A leheletvékony átütőpapírra, 10 példányban, indigóval gépelt szöveget - különösen akinek a 8-10. példány jutott - nagyon nehezen olvastuk el, de a tartalmát éhezve fogadtuk be. A mai fiatal generáció már nem is érti, miről írok. A lézernyomtatók és fénymásolók korszakában egy elmúlt, már-már régészetinek mondható kort és körülményt tárok fel előttük. Nem sírom vissza azokat az időket, de nosztalgiázom. Szégyen volt úgy elmenni a lakásokon titokban megtartott találkozókra, hogy valaki nem készült a megbeszélt tananyagrészből. Mára minden megváltozott. Új technika áll rendelkezésünkre, szinte minden szövegforrás elérhető, de vajon megvan-e még a tanulás iránti lelkesedésünk? Megmaradt-e bennünk az evangélium megismerésének vágya? Ha a közösségi találkozóink abból állnak, hogy az orvosi zárójelentéseinket vagy a napi politikai eseményeket beszéljük meg, akkor elvesztünk. Az nem a világ jobbá tételének programja, hanem csak időpocsékolás a nyavalygásainkra.
Reggeli kedvenc tanulásom Darvas rabbi napi Tóra-magyarázatinak az olvasása. Fél 7 után szokta küldeni. A műfaja teszi érdekessé a szöveget. A hetiszakasz kapcsán rabbik véleményét idézi. Olvasom az elsőt, és szörnyülködöm, mert butaságnak tartom. Következik a másik rabbi véleménye, aki az előző gondolatot módosítja, kiegészíti. És így mennek sorba a vélemények. Úgy érzem magam, mintha rabbikkal ülnék egy asztal körü, és közben közösen átbeszéljük a szöveget. A végére már az első vélemény is belefér az összképbe. Rátalálunk a lényegi mondanivalóra. Eszembe jut, hogy az elmúlt félévben a filozófiaórákon a középkor nagy zsidó filozófusának Maimonidésznek az írásaival ismerkedtünk (ő Aquinói Szent Tamás kedvenc zsidó filozófusa volt). Az utolsó órákon előjött, hogy szerinte nem az erkölcs a legfontosabb, hanem az intellektus, az értelem (a tanulás). Ez a megközelítés azért érintett érzékenyen, mert én fordítva gondoltam. Hosszú időbe telt, amíg megértettem, hogy aki nem törekszik a minél nagyobb tudás megszerzésére, az a helyes erkölcsi magatartásra is nehezen talál rá.

Misi-apokrif
Azt álmodtam, hogy Savuotkor (Pünkösdkor) Jeruzsálem felé zarándokolok. Emmausz falut elhagyva odajött hozzám egy fiatalember. Azonnal tudtam, hogy ő a nagy Vándortanító. Bemutatkozás helyett nekem szegezte kérdését: "Szerinted ki vagyok én?" Nem kellett gondolkodnom, mit mondjak, hanem rávágtam a választ: "A példaképem!" Ő elmosolyodott, és csak annyit mondott: "Életed végéig tanítani foglak!"

[Lipien Mihály, Budapest]

"Ők azonban nem értették meg a beszédet, attól meg féltek, hogy megkérdezzék Őt." (Mk 9,32)
   - Milyen dolgok azok, amiket nem értek?
   - Mi tud visszatartani, hogy kérdezzek?
   - Mire szoktam rákérdezni?

[Angel]

Az oldal tetejére


2024. szeptember 29. - Évközi 26. vasárnap
Mk 9,38-43.45.47-48 - Csak közösen!

38Ekkor János szólalt meg: "Mester, láttunk valakit, aki ördögöt űzött a nevedben. Megtiltottuk neki, mert nem tartozik közénk." 39Jézus így válaszolt: "Ne tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen szidalmazni. 40Aki nincs ellenünk, az velünk van. 41Ha csak egy pohár vizet ad is nektek valaki inni azért, mert Krisztuséi vagytok, bizony mondom nektek, megkapja érte a jutalmat. 42Ha viszont valaki megbotránkoztat egyet is e kicsik közül, akik hisznek, jobb volna neki, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék.
43Ha kezed megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a kárhozatra jutni, az olthatatlan tűzre. 45Ha lábad megbotránkoztat, vágd le. Jobb sántán bemenned az életre, mint két lábbal a kárhozat olthatatlan tüzére kerülni. 47Ha szemed megbotránkoztat, vájd ki. Jobb félszemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra jutni, 48ahol a férgük nem pusztul el, és a tüzük nem alszik ki.

Olyan érzésem van, mintha a szöveg keletkezésénél egy "varrónő" segédkezett volna, mert az elkészült anyag túl sokszínű, kicsit csicsás. Az elejével még könnyen megbirkózom, mert hasonlít a mai pártpolitikai stílusra. Aki nem tartozik a mi brancsunkba, annak parancsolgatunk, azzal szemben intézkedünk. Most az ördög-témáról csak annyit írnék, hogy Herbert Haag svájci teológus a szakkönyveiben világosan elbúcsúztatta az ördögöt. A zsidó szent iratokban csak későn, Jób könyvében jelenik meg először, de akkor is a környező vallási irodalom kultúrájának hatásaként, azaz nem igazi hatalomként. A zsidó teodícea egyébként nagyon egyszerű, mert van az EGY (EHAD - lásd Sma-imádság), más pedig nincs! Még Maimonidész sem említi a választott nép 13 dogmájában az ördögöt (úgy emlékszem, a katolikus egyház hitvallása sem tartalmazza - hála Istennek!). A Vándortanító egy csoportba tartozóként kezeli azokat, akik közvetlenül hozzá tartoznak, és azokat, akik a tanítványokhoz hasonlóan a rászoruló embereket szolgálják. Ez a közösségépítés igazi művészete! A különböző nézeteket képviselő embereket békésen, jó cél érdekében összetartani. A mai, anyagi javakban dúskáló társadalomban alapvető hiánycikknek számít az ilyen karizmatikus egyéniség. Van mit tanulnunk a Vándortanítótól!
A varrónő azonban odafércelt egy csúnya részt, amely az öncsonkításokról szól. Volt is ezzel bajom korábban. Amikor nem akartam letenni a papok számára kötelezően előírt állami esküt, meglátogatott a Békés megyei állam- és egyházügyi titkár. Én magabiztosan elővettem a Máté-evangélium Hegyi beszédét, és felolvastam azt a részt, hogy "ti pedig egyáltalán ne esküdjetek". Ő pedig fejből hivatkozott arra a részre, ahol Jézus a megbotránkoztatással együtt járó öncsonkítás elvégzésére szólít fel. Kérdezte, hogy miként lehetnek még meg a végtagjaim.
Vissza is dobtam neki a szöveget, mondván, azért nem akarok esküt tenni, mert senkit nem szeretnék megbotránkoztatni a magatartásommal. Az Istenbe vetett bizalomról kell tanúságot tennem, vállalva annak minden súlyos következményét. A mai keresztényekből ez a nagyfokú Isten- és egymás iránti bizalom hiányzik. Minden jó és hasznos, amit Isten alkotott és a rendelkezésünkre bocsátott. Az étel hasznos, de csak akkor, ha nem feledkezünk meg a körülöttünk élő rászorulókról, azaz levágjuk a többletünket. A családi kötelék és közösség is hasznos, de ha akadályává válik az Isten iránti elköteleződésünknek, akkor a fájdalommal járó leszakadás mellett kell döntenünk. Mindannyiunkat egyéni és sajátos életút jellemez, az Istenbe vetett bizalmunk az a közös, szilárd alap, amelyre bátran építhetünk.

Misi-apokrif
Amikor a Vándortanító a Galileai tó melletti Salom nevű faluba ért, két egymással ellenséges csoport várt rá, hogy kikérjék véleményét. Az asztalhoz hívta őket, de azok nem akartak a másikakkal egy asztalhoz ülni. Jézus felált, és így szólt hozzájuk: "A kőtáblák elvesztek ugyan, de a tíz Ige megmaradt. Ti mégis képtelenek vagytok tíz mondatot megjegyezni. Most menjetek, és ha háborútokból valaki életben marad, az jöjjön, és kövessen engem!"

[Lipien Mihály, Budapest]

"Aki ugyanis nincs ellenünk, az értünk van." (Mk 9,40)
   - Hány táborra osztom az embereket?
   - Kiket sorolok a saját táboromba? Milyen alapon?
   - Mire számítok jótetteim fejében?

[Angel]

Az oldal tetejére


 

Archív elmélkedések Achívum