2024. szeptember 1. - Évközi
22. vasárnap
Mk 7,1-8.14-15.21-23 - A szokás vagy
a Törvény a fontosabb?
1Egy alkalommal köréje gyűltek a farizeusok néhány Jeruzsálemből
való írástudóval együtt. 2Látták, hogy egyik-másik tanítványa
tisztátalan, vagyis mosatlan kézzel eszi a kenyeret. 3A farizeusok
és általában a zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket
könyökig, így tartják magukat a vének hagyományaihoz. 4És ha piacról
jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S még sok más hagyományhoz
is ragaszkodnak: így például a poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez. 5A
farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: "Miért nem követik tanítványaid
az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?" 6Ezt
a választ adta nekik: "Találóan jövendöl rólatok, képmutatók, Izajás,
amikor így ír: Ez a nép ajkával tisztel, ám a szíve távol van tőlem. 7De
hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik, amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok. 8Az
Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz, a korsók
és poharak megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz ragaszkodtok."
14Ismét magához szólította a népet. "Hallgassatok rám
mindnyájan - mondta -, és értsétek meg: 15Kívülről semmi sem kerülhet
be az emberbe, ami beszennyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi
az embert tisztátalanná.
21Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz
gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, 22házasságtörés, kapzsiság,
rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. 23Ez
a sok rossz mind belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert.
A hatalom nem rajong a másként gondolkodó és az általa szentesített normáktól
eltérő emberekért. A vándortanító Jézus felkeltette a vallási és a politikai
hatalom által támogatott értelmiségiek érdeklődését. Megjelenik egy
mozgalom szinte a semmiből, és a hivatalostól eltérő nézeteket
képvisel. Mi ilyenkor a legbiztosabb védekezési módszer? A megfigyelés és
a lejáratás. A Vándortanító nem ijed meg a hívatlan vendégek érkezésétől.
Minden szituációt és fórumot kihasznál, hogy hangot adjon tanításának és
véleményének. A farizeusok és a Jeruzsálemből érkezett írástudók - populista
módon - provokatív kérdést tesznek fel: "Miért nem követik tanítványaid
az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?" A
szövegből megtudjuk, hogy a Vándortanító tanítványainak nem követnek
egységes gyakorlatot a kézmosás tekintetében. Van, aki a kenyér fogyasztása
előtt kezet mos, de van olyan is, aki nem. Jézus valószínűleg mosott
kezet, mert őt nem támadták. Számára azonban ez nem fontos, nem lényegi
kérdés.
Dicséretes szokás a gyakori kézmosás, hozzátartozik az egészséges életmódhoz.
Ma természetesnek számít kezet mosni étkezés előtt. Ebben a történetben
azonban nem a higiénéről van szó, hanem a kézmosás rituális jellegéről.
A Tórában (Kivonulások könyve 30,17-21) Isten előírta a kohének (papok)
számára az áldozatbemutatás előtti rituális kézmosást. E szimbolikus aktus
végrehajtásával került a pap rituálisan tiszta állapotba.
E bibliai parancsból alakult ki a rituális kézmosás általános szokása a kenyér
fogyasztása előtt. Ma is létezik ez a szokás? Igen, a zsidó közösségekben,
családokban a kenyér vagy a kalács (barhesz) elfogyasztása előtt mindenki
kezet mos. Péntek esténként, a szombat bejövetelét követően kidus (szeretetlakoma)
kezdetén - a borra mondott áldás után - mindenki rituális kézmosás végez, mielőtt
megkapja és elfogyasztja a rabbi által megáldott kalács egy szeletét. De hasonlót
lát a katolikus misén is a hívő: a felajánlás (az áldozati miserész kezdete)
elején a pap kezet mos, a következő rituális szöveggel: "Mosd le,
Uram, bűneimet, és vétkeimtől tisztíts meg engem!"
Visszatérve Márk evangéliumának a szövegéhez: Jézus nem tér ki a tanítványait
ért támadás elől, hanem a lényeg irányába tereli az őt figyelmeztetőket.
Nem a külső tisztaság a lényeges, hanem a belső; nem a szokások megtartása
a fontos, hanem Isten törvényeinek betartása.
Jézus példaként említi, hogy sokan azért nem segítik öregedő szüleiket,
mert amivel segíteniük kellene, arra azt mondják, hogy azt az Istennek adtuk
(korbán). Minden korban problémát jelent az idősek elhanyagolása, mert őket
már nem tekintik fontos szereplőnek sem a családban, sem a tágabb környezetben
(hacsak nincs jelentős - elsősorban anyagi - befolyásuk).
A zsidóság egyik fontos erkölcsi elve a "lasson hara", vagyis a rosszindulatú,
gonosz szándékú beszéd tilalma. Ugyanis ez minden erkölcsi baj forrása. Jézus
erre hívja fel az asztalához ült farizeusok és írástudók figyelmét, vagyis
a tórai parancs gyakorlati lényegére. Az étel, ha tisztátalan vagy romlott,
a szervezetben kisebb-nagyobb gondot okoz, de végül kiürül. De a gonosz, rosszindulatú
beszéd a szívből elindulva a szájon kilépve óriási pusztítást végez. Nem
a szokás, hanem a Törvény megtartása fontos!
Egy történet szerint az ökumenizmus megvalósulásának csúcspontjaként a jeruzsálemi
főrabbi, a római pápa, a konstantinápolyi és a moszkvai pátriárka, a Lutheránus
Világszövetség elnöke és a Református Egyházak Világszövetségének elnöke a
Sínai-félszigeten odamentek Hóreb (Szináj) hegyéhez, és megkérdezték Istent: "Olyan
sok bajt okozott ez a vallás az elmúlt háromezer évben. Nem lehetne valahogy
az egészet visszacsinálni?" Isten megértően és együttérzően
válaszolt: "Dehogynem. Hozzátok vissza, amit adtam nektek, és utána felbontjuk
a szövetséget." Az egyházi vezetők fellelkesültek, és egy évbe telt,
amíg a világ minden részéből 12.000 kamionnal odavitték a Tóra-tekercseket,
Bibliákat, Talmudokat, pápai enciklikákat, dogmatikakönyveket, bibliamagyarázatokat.
Ekkor azt mondták Istennek: Elhoztuk, amit kértél. Ekkor megszólalt Isten: "Mi
ez?" Mire a vallási vezetők így válaszoltak: "A Biblia és minden
magyarázata, értelmezése." Isten meglepődött: "Én? Én csak két
kőtáblát adtam nektek. Azokat hozzátok vissza!"
Misi-apokrif:
Egyszer Jézushoz odamentek a farizeusok és az írástudók, hogy próbára
tegyék. Így szóltak hozzá: "Mester, Te jól ismered a Törvényt. Mondd
meg nekünk, szükség van-e az étkezés előtti rituális kézmosásra?" Jézus
rájuk nézett, és átlátva szándékukat így szólt: "A gonosz és rosszindulatú
beszéd nagyobb világjárványokat indít el, mint a kézmosás elmulasztása!"
[Lipien Mihály, Budapest]
"Ez a sok rossz mind
belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert" (Mk
7,23)
- Meg tudom különböztetni a külső és a belső tisztaságot?
- Milyen külső és milyen belső tisztátalanságaim vannak?
- Hogyan törekszem a saját belső tisztaságomra? Elégségesen?
[Angel]
2024. szeptember 8.
- Évközi 23. vasárnap
Mk 7,31-37 - Ne kényszerítsd Istent!
31Ezután ismét elhagyta Tírusz vidékét, és Szidónon át a Galileai-tóhoz ment, Dekapolisz határába. 32Itt eléje hoztak egy dadogva beszélő süketet, és kérték, tegye rá a kezét. 33Különhívta a tömegből, fülébe dugta az ujját, majd megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét, 34föltekintett az égre, fohászkodott és szólt: "Effata, azaz nyílj meg!" 35Azon nyomban meg is oldódott a nyelve és érthetően beszélt. 36Megparancsolta nekik, hogy a dologról ne szóljanak senkinek. De minél jobban tiltotta, annál inkább hirdették. 37Szerfölött csodálkoztak, s hangoztatták: "Csupa jót tett, a süketeknek visszaadta hallásukat, a némáknak beszélőképességüket."
Nyáron férfiaknak amolyan lelkigyakorlatfélét tartottam Balatonfenyvesen
Hans Küng (erős szubjektivitással megírt) A katolikus egyház című könyvéről.
Két megbeszélendő fejezet között felolvastam a mai evangélium szövegét
a siketnéma meggyógyításáról. Nem lepődtem meg, amikor egyhangúan
megállapították, hogy ez nem valódi, hanem csak kitalált történet. Hiába
próbáltam érvelni - tudniillik, hogy a Biblia minden szava igaz, vagy Isten
tud csodákat tenni -mégsem voltak hajlandók megtörtént eseményként elismerni
a történetet.
Ez a csodatörténet a modern kor embere számára érthetetlen és hihetetlen. A
mai tudományos orvoslás nem ismer ilyen gyógymódot. Az akkoriak azonban egészen
más világkép szerint gondolkodtak. A betegséget következménynek tartották,
amelynek oka Isten parancsának a megszegése: azaz vagy a beteg (a fogyatékos),
vagy az ősei vétkeztek.
Mit jelent a siketség és némaság ma, és mit jelentett abban a korban? Ma a
siketség nem súlyos hiányosság, mert a korszerű technika révén a siket
ember megtanul olvasni, és a számítástechnikai eszközök használatával könnyen
tud kommunikálni. A mai siket ember megérti a tévében látottakat, hiszen a
képernyő alján, a beszédfelismerő program jóvoltából megjelenő szöveggel
tudja követni az eseményeket. Korunk tudománya így "gyógyít". A technika
csodájával teszi teljesebbé a fogyatékkal élők életét. E vívmányok pedig
az emberi jószándékot, segítőkészséget dicsérik. Ezek a mai csodák!
Jézus korában a siketség és némaság - összekapcsolódva a mögéje magyarázott
bűnös állapottal - sokkal nagyobb nehézséget jelentett, különösen a szegénysorban
élők számára. Nekik a megélhetés is komoly gondot jelentett. Karl Herbst
A valódi Jézus című könyvében olvastam, hogy "a valódi Isten sohasem
varázsol"! Isten nem úgy és nem azért teremtette ilyennek a világot, hogy
folyton bele kelljen piszkálnia, időnként felfüggesztve a természet törvényeit.
Tagadom, hogy Isten tud csodát tenni? Nem tagadom, csak másként élem meg a
csodát. Mert a csoda mi vagyunk. Amikor segítettünk egy fogyatékosnak teljesebb
életet élni, akkor csodát tettünk. Ne arra várjunk, hogy Isten majd rendkívüli
módon beavatkozik. A rendkívüli mód is mi vagyunk!
Misi-apokrif:
Egyszer Jézushoz visszatértek a tanítványai, és örömmel számoltak be arról,
hogy reményt adtak az embereknek, s azok már nem járnak pszichológushoz,
orvosokhoz, sőt már gyógyszertárba sem mennek. Jézus megdicsérte őket: "Örülök,
hogy megértettétek az isteni csoda lényegét. Példátokat látva sokan fognak
hasonlókat cselekedni."
[Lipien Mihály, Budapest]
"És tüstént tágra nyíltak halló szervei
és feloldódott nyelvének csomója, úgy, hogy helyesen beszélt." (Mk
7,35)
- Mennyire tudok megnyílni? Ki előtt? Miért?
- Mikor szoktam fohászkodni?
- Mikor lépem túl a mértéket?
[Angel]
2024. szeptember
15. - Évközi 24. vasárnap
Mk 8,27-35 - A Messiás?
27Ezután Jézus elment tanítványaival Fülöp Cezáreájának
a környékére. Útközben megkérdezte tanítványait: "Kinek
tartanak engem az emberek?" 28Azok így válaszoltak: "Némelyek
Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, ismét mások valamelyik
prófétának." 29Erre megkérdezte tőlük: "Hát
ti mit mondotok, ki vagyok?" Péter válaszolt: "A
Messiás vagy." 30A lelkükre kötötte, hogy ne
szóljanak róla senkinek.
31Ezután arról beszélt nekik, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie,
a vének, a főpapok és az írástudók elvetik, megölik, de harmadnapra
feltámad. 32Ezt egészen nyíltan megmondta. Erre Péter félrevonta,
és szemrehányást tett neki. 33De ő hátrafordult, ránézett tanítványaira,
s így korholta Pétert: "Távozz tőlem sátán, mert nem az Isten dolgaival
törődsz, hanem az emberekével."
34Összehívta a népet és tanítványait, s így szólt hozzájuk: "Ha
valaki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen. 35Mert
aki meg akarja menteni életét, elveszíti. Aki elveszíti értem és az evangéliumért,
az megmenti életét.
A Vándortanító tudta, hogy egyesek ördögtől valónak tartják,
mások pedig istenítik őt.
Jézust is érdekelte, hogy általában az emberek miként ítélik meg a személyét.
A tanítványok nem említik, hogyan vélekednek róla a farizeusok, az írástudók,
a leviták, a főpap, a Qumránban élő szekta tagjai vagy éppen Heródes
és Pilátus. Csak azokat említik, akik kedvezően ítéltek róla. Jézust láthatóan
nem nagyon foglalkoztatta, hogyan ítélnek róla mások, azokat kivéve, akiket
tanított, akikkel együtt élt, akikkel járta az országot. Őket időnként
próbára is tette, hogy valóban értik-e a tanítását. Még ma is kerülök olyan
helyzetbe az egyetemen, hogy azzal szembesít a vizsgán a tanár, hogy vagy nem
figyeltem az órán, vagy teljesen félreértettem, amit mondott. Ez időnként
az érdemjegyeken is látszik. Az evangéliumi elbeszélésben Péter válaszolja
meg a feltett vizsgakérdést, így: "A Messiás vagy!" Bár nagy az én
Szentírásba vetett hitem, de nem biztos, hogy ott és valóban így elhangzott
ez a hitvallási formula: lehet későbbi betoldás vagy értelmezés. A szövegből
azonban megállapítható, hogy Jézus elfogadja ezt a minősítést, de szeretné,
ha nem válna közbeszéddé. A szöveghelyet olvasva nem tudok szabadulni a gondolattól,
hogy ez már Jézus halála után Péter szájába adott szöveg, amely átértelmezi
a zsidó Messiásról alkotott elképzelést.
Egyetemen a középkori zsidó történelem tanulmányaim során érdekes volt megismerni
a spanyolországi keresztény-zsidó disputákat. A barcelonai hitvitán (1263)
a domonkosok azt állították, hogy a Messiás már elérkezett és megváltotta a
világot minden rossztól. De Náhmánidész rabbi Izajás prófétára hivatkozott,
miszerint a Messiás akkor jön el, amikor az egész világon béke uralkodik (Iz
2,4). Bizonyításképpen ezt mondta a disputát felügyelő királynak: "Jézus
korától napjainkig erőszak és rablás uralja a világot, és a keresztények
több vért ontanak, mint bármely más nép, és milyen nehezedre fog esni neked
és tanácsadóidnak, ó, király, hogy többé már nem gyakorolhatod a hadviselést." Az
érv erősnek bizonyult, a hitvitát napokon belül befejezték.
A keresztény közösségek tagjai csak konzumvallásosságra vágynak. Probléma és
konfliktusmentes hitéletre. Ez nem kereszténység! Eszembe jut biblikus tanárom
(Kerekes Károly) megfogalmazása az egyház ismertetőjegyeiről: egy,
szent, katolikus, apostoli és üldözik. Ha ez utóbbi jellemző hiányzik,
akkor az az egyház nagy valószínűséggel nem teljesíti a küldetését, vagy
pedig már elérkezett a világbéke!
Misi-apokrif
Amikor közeledett Peszah ünnepe, Jézus elindult tanítványaival Jeruzsálem felé.
Akkor karióti Júdás odament Jézushoz, és örömmel mondta el neki, hogy a
Szanhedrintől ajánlatot kapott. Felkérték a Nagytanács gazdasági bizottsága
elnökének. Ezután előadta elképzeléseit: "Először kicsit
átírjuk a tanításodat, azután létrehozunk egy alapítványt, én pedig segítek
abban, hogy pénzügyi forrásokhoz jussunk." Jézus rátekintett, és így
szólt: "Elszomorít, hogy nem érted meg a mennyei Atyának tetsző élet
lényegét!"
[Lipien Mihály, Budapest]
"Aki ugyanis menteni akarná a lelkét
/bőrét/, elfogja azt veszíteni; aki viszont elveszejti
a lelkét, miattam és a jóhír miatt, az megfogja menteni." (Mk
8,35)
- Mire spórolom az életem? Meddig?
- Milyen vásárt szoktam csinálni?
- Milyen kárpálást viselek el?
[Angel]
2024. szeptember
22. - Évközi
25. vasárnap
Mk 9,30-37 - Te is tanulsz?
30Útjukat folytatva átvándoroltak Galileán. De
nem akarta, hogy valaki tudjon róla, 31mert a tanítványait
akarta tanítani. Megmondta nekik, hogy az Emberfiát az emberek
kezére adják, megölik, de azután hogy megölik, harmadnapra
feltámad. 32Nemigen értették ugyan a szavait, de
nem merték kérdezgetni.
33Kafarnaumba értek. Amikor már otthon voltak, megkérdezte tőlük: "Miről
beszélgettetek az úton?" 34Hallgattak, mert egymás közt arról
tanakodtak az úton, hogy ki nagyobb közülük. 35Leült, odahívta
a tizenkettőt, s így szólt: "Ha valaki első akar lenni,
legyen a legutolsó, mindenkinek a szolgája." 36Aztán odahívott
egy gyereket, közéjük állította, majd ölébe vette, s folytatta: 37"Aki
befogad egy ilyen gyereket az én nevemben, engem fogad be. Aki pedig engem
befogad, nem engem fogad be, hanem azt, aki küldött engem."
A mai evangéliumi részletben ez a szövegrész ragadott meg: "mert
a tanítványait akarta tanítani". Büszkén hangoztatom,
hogy Isten tanításának megismerését a Bokor közösségnek köszönhetem.
Rendszeresen tanultuk a "Keressétek az Isten Országát!" köteteit.
A leheletvékony átütőpapírra, 10 példányban, indigóval
gépelt szöveget - különösen akinek a 8-10. példány jutott -
nagyon nehezen olvastuk el, de a tartalmát éhezve fogadtuk
be. A mai fiatal generáció már nem is érti, miről írok.
A lézernyomtatók és fénymásolók korszakában egy elmúlt, már-már
régészetinek mondható kort és körülményt tárok fel előttük.
Nem sírom vissza azokat az időket, de nosztalgiázom. Szégyen
volt úgy elmenni a lakásokon titokban megtartott találkozókra,
hogy valaki nem készült a megbeszélt tananyagrészből.
Mára minden megváltozott. Új technika áll rendelkezésünkre,
szinte minden szövegforrás elérhető, de vajon megvan-e
még a tanulás iránti lelkesedésünk? Megmaradt-e bennünk az
evangélium megismerésének vágya? Ha a közösségi találkozóink
abból állnak, hogy az orvosi zárójelentéseinket vagy a napi
politikai eseményeket beszéljük meg, akkor elvesztünk. Az nem
a világ jobbá tételének programja, hanem csak időpocsékolás
a nyavalygásainkra.
Reggeli kedvenc tanulásom Darvas rabbi napi Tóra-magyarázatinak az olvasása.
Fél 7 után szokta küldeni. A műfaja teszi érdekessé a szöveget. A hetiszakasz
kapcsán rabbik véleményét idézi. Olvasom az elsőt, és szörnyülködöm, mert
butaságnak tartom. Következik a másik rabbi véleménye, aki az előző gondolatot
módosítja, kiegészíti. És így mennek sorba a vélemények. Úgy érzem magam, mintha
rabbikkal ülnék egy asztal körü, és közben közösen átbeszéljük a szöveget.
A végére már az első vélemény is belefér az összképbe. Rátalálunk a lényegi
mondanivalóra. Eszembe jut, hogy az elmúlt félévben a filozófiaórákon a középkor
nagy zsidó filozófusának Maimonidésznek az írásaival ismerkedtünk (ő Aquinói
Szent Tamás kedvenc zsidó filozófusa volt). Az utolsó órákon előjött,
hogy szerinte nem az erkölcs a legfontosabb, hanem az intellektus, az értelem
(a tanulás). Ez a megközelítés azért érintett érzékenyen, mert én fordítva
gondoltam. Hosszú időbe telt, amíg megértettem, hogy aki nem törekszik
a minél nagyobb tudás megszerzésére, az a helyes erkölcsi magatartásra is nehezen
talál rá.
Misi-apokrif
Azt álmodtam, hogy Savuotkor (Pünkösdkor) Jeruzsálem felé zarándokolok. Emmausz
falut elhagyva odajött hozzám egy fiatalember. Azonnal tudtam, hogy ő a
nagy Vándortanító. Bemutatkozás helyett nekem szegezte kérdését: "Szerinted
ki vagyok én?" Nem kellett gondolkodnom, mit mondjak, hanem rávágtam
a választ: "A példaképem!" Ő elmosolyodott, és csak annyit
mondott: "Életed végéig tanítani foglak!"
[Lipien Mihály, Budapest]
"Ők azonban nem értették
meg a beszédet, attól meg féltek, hogy megkérdezzék Őt." (Mk
9,32)
- Milyen dolgok azok, amiket nem értek?
- Mi tud visszatartani, hogy kérdezzek?
- Mire szoktam rákérdezni?
2024. szeptember
29. - Évközi
26. vasárnap
Mk 9,38-43.45.47-48 - Csak közösen!
38Ekkor János szólalt meg: "Mester,
láttunk valakit, aki ördögöt űzött a nevedben. Megtiltottuk
neki, mert nem tartozik közénk." 39Jézus
így válaszolt: "Ne tiltsátok meg neki! Aki a nevemben
csodát tesz, nem fog egykönnyen szidalmazni. 40Aki
nincs ellenünk, az velünk van. 41Ha csak egy pohár
vizet ad is nektek valaki inni azért, mert Krisztuséi vagytok,
bizony mondom nektek, megkapja érte a jutalmat. 42Ha
viszont valaki megbotránkoztat egyet is e kicsik közül,
akik hisznek, jobb volna neki, ha malomkövet kötnének a
nyakára és a tengerbe vetnék.
43Ha kezed megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre,
mint két kézzel a kárhozatra jutni, az olthatatlan tűzre. 45Ha
lábad megbotránkoztat, vágd le. Jobb sántán bemenned az életre, mint két
lábbal a kárhozat olthatatlan tüzére kerülni. 47Ha szemed megbotránkoztat,
vájd ki. Jobb félszemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a
kárhozatra jutni, 48ahol a férgük nem pusztul el, és a tüzük nem
alszik ki.
Olyan érzésem van, mintha a szöveg keletkezésénél egy "varrónő" segédkezett
volna, mert az elkészült anyag túl sokszínű, kicsit
csicsás. Az elejével még könnyen megbirkózom, mert hasonlít
a mai pártpolitikai stílusra. Aki nem tartozik a mi brancsunkba,
annak parancsolgatunk, azzal szemben intézkedünk. Most az
ördög-témáról csak annyit írnék, hogy Herbert Haag svájci
teológus a szakkönyveiben világosan elbúcsúztatta az ördögöt.
A zsidó szent iratokban csak későn, Jób könyvében jelenik
meg először, de akkor is a környező vallási irodalom
kultúrájának hatásaként, azaz nem igazi hatalomként. A zsidó
teodícea egyébként nagyon egyszerű, mert van az EGY
(EHAD - lásd Sma-imádság), más pedig nincs! Még Maimonidész
sem említi a választott nép 13 dogmájában az ördögöt (úgy
emlékszem, a katolikus egyház hitvallása sem tartalmazza
- hála Istennek!). A Vándortanító egy csoportba tartozóként
kezeli azokat, akik közvetlenül hozzá tartoznak, és azokat,
akik a tanítványokhoz hasonlóan a rászoruló embereket szolgálják.
Ez a közösségépítés igazi művészete! A különböző nézeteket
képviselő embereket békésen, jó cél érdekében összetartani.
A mai, anyagi javakban dúskáló társadalomban alapvető hiánycikknek
számít az ilyen karizmatikus egyéniség. Van mit tanulnunk
a Vándortanítótól!
A varrónő azonban odafércelt egy csúnya részt, amely az öncsonkításokról
szól. Volt is ezzel bajom korábban. Amikor nem akartam letenni a papok számára
kötelezően előírt állami esküt, meglátogatott a Békés megyei állam-
és egyházügyi titkár. Én magabiztosan elővettem a Máté-evangélium Hegyi
beszédét, és felolvastam azt a részt, hogy "ti pedig egyáltalán ne esküdjetek". Ő pedig
fejből hivatkozott arra a részre, ahol Jézus a megbotránkoztatással együtt
járó öncsonkítás elvégzésére szólít fel. Kérdezte, hogy miként lehetnek még
meg a végtagjaim.
Vissza is dobtam neki a szöveget, mondván, azért nem akarok esküt tenni, mert
senkit nem szeretnék megbotránkoztatni a magatartásommal. Az Istenbe vetett
bizalomról kell tanúságot tennem, vállalva annak minden súlyos következményét.
A mai keresztényekből ez a nagyfokú Isten- és egymás iránti bizalom hiányzik.
Minden jó és hasznos, amit Isten alkotott és a rendelkezésünkre bocsátott.
Az étel hasznos, de csak akkor, ha nem feledkezünk meg a körülöttünk élő rászorulókról,
azaz levágjuk a többletünket. A családi kötelék és közösség is hasznos, de
ha akadályává válik az Isten iránti elköteleződésünknek, akkor a fájdalommal
járó leszakadás mellett kell döntenünk. Mindannyiunkat egyéni és sajátos életút
jellemez, az Istenbe vetett bizalmunk az a közös, szilárd alap, amelyre bátran
építhetünk.
Misi-apokrif
Amikor a Vándortanító a Galileai tó melletti Salom nevű faluba ért, két
egymással ellenséges csoport várt rá, hogy kikérjék véleményét. Az asztalhoz
hívta őket, de azok nem akartak a másikakkal egy asztalhoz ülni. Jézus
felált, és így szólt hozzájuk: "A kőtáblák elvesztek ugyan, de a
tíz Ige megmaradt. Ti mégis képtelenek vagytok tíz mondatot megjegyezni. Most
menjetek, és ha háborútokból valaki életben marad, az jöjjön, és kövessen engem!"
[Lipien Mihály, Budapest]
"Aki ugyanis nincs ellenünk,
az értünk van." (Mk 9,40)
- Hány táborra osztom az embereket?
- Kiket sorolok a saját táboromba? Milyen alapon?
- Mire számítok jótetteim fejében?