2024. május 26. - Szentháromság
vasárnapja
Mt 28,16-20 - Jézus végső rendelkezése
A Szentháromság vasárnapjára rendelt ige a Máté szerint
megfogalmazott evangélium zárlata, illetve utolsó jelenete, amelyben a feltámadt
Jézus - mintegy
testamentumként - ún. missziós utasítást ad tanítványainak.
Máténak ebben a rövid elbeszélésében mindössze három mondatból áll Jézus
végső rendelkezése: az első egy öntanúsító kinyilatkoztatás - "Nekem adatott
minden hatalom mennyen és földön" (18. v.) -, a második egy parancs Isten
üzenetének közvetítésére valamennyi nép között - "...tegyetek tanítvánnyá
minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
nevében,
tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek" (19.
v.) -, a harmadik egy bíztató ígéret - "...én veletek vagyok minden napon
a világ végezetéig" (20. v.).
A rendelkezés megszólítottjai olyan tanítványok, akik megjelennek ugyan a
Jézus által megüzent találkozáshelyen, de kételkednek (17. v.). Abban is,
hogy mit jelent az üres sír, amelyet a két Mária talált [vajon a feltámadás
ígéretének megvalósulását, tehát csodát, ahogy az angyal állította, vagy
csupán azt, amit a főpapok állítottak, hogy Jézus holttestét ellopták, tehát
szemfényvesztést? - amit mai textusunk közvetlen előzményeiben részletesen
el is beszél Máté (Mt 28,1-15)], és Jézus megszégyenítő kivégzésének tanúiként
bizonnyal kételkedtek a Mesterük mellett és által korábban megtapasztalt
szeretettörvény valóságában is. Úgyhogy - az ún. missziós utasítással együtt
- ezeket a hitükben megingott tanítványokat is újra megszólíthatóvá kellett
tennie Jézusnak Máté szerint, amit három rövid, eltérő irányultságú és modalitású
mondata (úgy vélem) mesterien képes is teljesíteni.
Az öntanúsításban kinyilatkoztatott hatalom (potentia) legitimálni hivatott
Jézus rendelkezését a tanítványok előtt, a felszólítás - "Tegyetek tanítvánnyá"
- voltaképp a tanítványságban megtapasztalt jézusi közösség istenképének
és életelveinek továbbvitelét és kiterjesztését várja (el) tőlük, a szüntelen
isteni jelenlét garantálása pedig erőt ígér nekik az utasítás teljesítéséhez.
És nem is csak ahhoz, és nem is csak nekik. Hiszen nemcsak ezt az evangéliumi
jelenetet, hanem Máté egész evangéliumát is Jézusnak ez a biztató ígérete
zárja: "És íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig" - "időtlen
visszhangként" (Gromon András) az egész textus fölött.
Innen nézve, illetőleg erre hallgatva, másodlagos a kérdés, hogy "az Atyának,
a Fiúnak és a Szentléleknek nevében" történő keresztelés jézusi testamentumában
a Szentháromság egyháztörténeti dogmájának előképét kell-e látnunk. Nem másodlagos
viszont az a kérdés, hogy a "Tegyetek tanítvánnyá minden népet" felszólítása
valóban misszióra, azaz a jézusi kereszténység exportjára irányul-e, vagy
pedig egy olyan, a jézusi elvek jegyében működtetett közösségi életpéldára,
amely élhetőségének alapján mintegy magától von fénykörébe más elvű életvilágokat.
[Berta Erzsébet, Debrecen]
"Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden
népet, bemerítve őket az Apának, a Fiúnak és a Szent szellemnek nevében." (Mt
28,16-20)
- Mit jelent nekem, hogy meg vagyok keresztelve?
- Hogyan sikerült Jézus tanítványává válnom?
- Mennyire érzem, hogy Jézus velem van?
[Angel]