2024. január 1. - Újév
Lk 2,16-21 - Új kezdet?
Az újesztendő egyházunkban Mária ünnepe. Ő mint édesanya a szülőanyja
az emberré lett Isten Fiának, kezdete lett eljövetelének...
Ma pedig, a születése utáni nyolcadik napon az evangélista szerint felvételt
nyert a választott nép közösségébe az, aki újjászületésünk szerzője lett.
A Jézus nevet adta neki Mária és József, mert Lukács szerint így nevezte őt
az angyal Máriához intézett üdvözletében.
Tehát Jézus és Mária nevében kezdjük el az új évet, hogy akik a mulandó időben
járunk, növekedjünk az istengyermeki életben.
Mire tanítanak bennünket pásztorok, akik először értesültek a Gyermek születéséről?
Figyeljünk az égi és földi jelekre, és a felismert igazságot osszuk meg embertársainkkal.
Adjuk tovább az örömhírt, hogy van Szabadítónk, akit követve a bizalom útját
járhatjuk, belső békénket megőrizve és tanúsítva.
Ma van a Béke világnapja. A pásztorokhoz szóló angyalok békeséget hirdettek az
Istennek tetsző életű embereknek. Viharos, háborús, békétlen világunkban
az Istenre nyitott szívű embereken keresztül valósulhat meg békességteremtő ereje.
A prófétai álom - hogy az emberek nem tanulnak többé hadviselést, és kardjukból
ekevasat készítenek - megvalósulása még beteljesületlen. Tudjuk, hogy emberszeretet
nélkül hiteltelen az Isten szeretete. A nemzetek közötti béke az Isten békéjét
befogadó emberek között valósulhat meg, mert a Teremtő, Megváltó és Megszentelő Szentháromság
a béke Istene. A pásztorokhoz szóló angyalok arra hívnak bennünket, hogy a Szentírás
igéit ne csak az értelmünkkel tanulmányozzuk, hanem a szívünkbe is véssük, azaz
elmélkedésben fontolgassuk, engedjük, hogy alakítsa gondolkodásunkat és tettekre
váltsuk Isten üzenetét.
Máriáról nemcsak itt olvassuk, hogy szívében egybevetette, egyeztette, megőrizte
a pásztorok elbeszélését, hanem ugyanezt tette, amikor a 12 éves "kiskamasz fia" a
templomi megtalálása után kérdőre vonta: "Miért kerestetek? Nem tudtátok..." (Lk
2,49). Ugyancsak a mindennek utánajáró Lukács írja le az Őt felkereső édesanyja
elutasítását, illetve "megtagadását" (Lk 8,21), és vele szemben azok boldogságát,
akik hallgatják és megőrzik Isten szavait (Lk 11,28). Mindezek a történések,
és Fiának szenvedése és kereszthalála eredményezték Mária "megtérését", hogy
édesanyából Jézus követője, az első keresztény legyen, aki fia hazatérése
után együtt imádkozva az apostolokkal várta a Szentlélek pünkösdi eljövetelét.
Tehát Mária szentsége annak köszönhető, hogy türelmesen várta és meditálva
próbálta megérteni Isten rá vonatkozó tervét és kinyilatkoztatását. Ebben is
tanulhatunk tőle.
Jézusnak pedig engedjük meg, hogy ebben az új évben - nevéhez méltóan - tovább
szabadítson önzésünktől, gyarlóságainktól és bűneinktől. Erősítse
meg szövetségünket Vele, közösségeinkkel és Isten Országa mai és leendő tagjaival.
Arra kérjük Őt Máriával, a pásztorokkal és már a mennybe hazatért testvéreinkkel,
hogy
mi is előbbre jussunk életünk útján a Hitben, a Békében és a Szeretetben.
Ámen.
[Várnai László, Nagykanizsa]
"Aki csak hallotta, csodálkozott a pásztorok
beszédén." (Lk 2,18)
- Rá tudok-e csodálkozni valakinek a beszédére? Kiére?
- Figyelek-e az egyszerű beszédre?
- Kérdezem-e azokat, akik csendben vannak?
[Angel]
2024. január 7.
- Jézus keresztsége
Mk 1,7-11 - Erőt adó emlékezés
az első szeretetre
Jézus nyilvános fellépésének kezdetére emlékezünk a mai
vasárnapon. Keresztelő, eredeti jelentése szerint, bemerítő János
tevékenységének híre eljutott Názáretbe is Jézushoz és Máriához. Lukács
evangélista írása szerint Jánosra - születésének körülményei miatt - nagy
várakozással tekintettek: "Vajon mi lesz ebből a gyermekből?
(Lk 1,66) Mária és József nyilván tudta, hogy fontos szerepe lesz Jézus
életében, ezért Ő is készült a vele való sorsdöntő találkozásra. Amikor
tehát János elkezdte bűnbánatra felszólító tanítását és az ezt jelképező bemerítéseket
a Jordán vizében, hogy előkészítse az Istentől megígért Megváltó
eljövetelét, Jézus otthagyta Máriát Názáretben, és elment Jánoshoz. János
már várta, hiszen az Eljövendő érkezéséről, nagyságáról és a
Szentlélekbe bemerítőről tett tanúságot. Alázatosan elismerte
Hozzá képest a maga kicsiségét, ahogy később tanítványainak meg is
vallotta: "Neki növekednie kell, nekem pedig kisebbednem" (Jn 3,30).
Jézus alámerülésekor bemutatkozik a Szentháromság Isten úgy, ahogy eddig még
nem tapasztalhatta meg az ember. Az emberi szavak csak töredékesen fejezhetik
ki a történteket, hiszen a láthatatlan, mindenhatónak gondolt mennyei valóság
szemlélhető lesz. Meghasad az ég úgy, mint Jézus születésekor, amikor az
onnan jövő angyalok megjelentek a pásztoroknak. Itt pedig a Szentlélek,
miként egy galamb, leszáll a magasból Jézusra, és az Atya hallhatóvá lesz, amint
szeretett fiának jelenti ki az emberfiát. Ezután Jézus ezzel az egyedülálló tapasztalattal
kezdi el nyilvános működését, hogy a Szentháromságos Istenbe merítse be
tanítványait. Ők pedig majd a Szentlélek erejével folytatják küldetését, a tanítás
és a bemerítés szolgálatát.
Az ősegyházban a kereszténység a megtéréssel kezdődött el, amikor a
katekumenek személyes döntést hoztak Jézus követése mellett. A húsvéti bemerítkezés
jelentette annak megtapasztalását, hogy Isten szeretete kiáradt a szívükbe, és
egészen átformálta személyiségüket, átalakította életüket. Így lettek az Atya
szeretett gyermekei, a Fiú testvérei és a Szentlélek templomai. Ezért tudták
vállalni a vértanúságig menő tanúságtevő életet.
A keresztény ember küldetése ma is Isten szereteturalmának a megtapasztalása
és megvallása. A Vele való kapcsolatnak annyira személyes kell lennie, hogy betöltse
egész valónkat. Legjobban talán a szerelemhez, az első szeretethez hasonlítható.
A szerelmes embert teljesen betölti a másik iránti szeretet. Mindent meghatároz
ez a kapcsolat: az időbeosztást, a többi emberrel való kapcsolatot. Első helyre
kerül az a kapcsolat, ahol valaki megtapasztalja, hogy őt szeretik, és akit ő is
nagyon szeret. Ilyen személyes kapcsolatra van szükség az Istennel való együttlétben
is. Annak megélésére, hogy Isten kerüljön az első helyre az életben. Az
Ő szeretete legyen életünk meghatározója.
A mai vallási életben sokan gyermekként keresztelkednek meg, és kevesen jutnak
el a megtérésre, az igazi újjászületésre, a Szentlélek-keresztségnek nevezett
Szentháromságba bemerülésre. Személyes elköteleződés nélkül csak karikatúra-kereszténységről
beszélhetünk. Persze senki sem lehet elbizakodott Jézus-követő. A mai ünnep
is megfelelő alkalom arra, hogy megújítsuk az első elkötelezettséget,
nehogy ránk is vonatkozzon a Jelenések könyvének tanítása: "De az a kifogásom
ellened, hogy elhagytad első szeretetedet... Térj meg és tégy úgy, mint
előbb" (Jel
2,5).
[Várnai László, Nagykanizsa]
"Majd szózat hallatszott az égből: "Szeretett
Fiam vagy, kedvem telt benned." (Mk 1,11)
- Kinek mije vagyok?
- Milyen jellegű a viszonyom Istennel?
- Kiben, miben lelem kedvem?
[Angel]
2024. január
14. - Évközi
2. vasárnap
Jn 1,35-42 - Tanítványtermés
Bemerítő János miután megtapasztalta,
hogy a Názáreti Jézusban beteljesült a Küldője által adott
bizonyosság, hogy: "Akire látod, hogy rászáll a Lélek és rajta
marad, ő az, aki a Szentlélekbe fog meríteni" (Jn 1,33),
felhívta erre két tanítványa figyelmét. Isten Bárányának nevezi
a Messiást, amelyet az evangélium szerzője, János apostol
adhatott első mestere szájába, hiszen amikor leírja az
eseményeket, már elterjedt ez a messiási cím, főleg Pál
megváltástanának köszönhetően. A Jelenések könyve főszereplője
pedig a megölt, de feltámadt és megdicsőült Bárány, legalábbis
írója szerint.
A két János-tanítvány hallgatott mestere küldő szavára, mert látták szerénységét,
hogy féltékenység nélkül elengedte őket Jézushoz. Nem kötötte magához őket,
mert alázattal tudomásul vette, hogy Jézus nagyobb és fontosabb nála. Ma nekünk
is Jézushoz kell vezetni tanítványainkat, nem tarthatjuk meg őket magunknak.
Megmarad a barátságunk, de a kapcsolatok sorrendjében mindenkinek Jézust kell
az első helyre tennie a szívében. Igaz ez papokra és házasokra egyaránt.
Így nem tűnik embertelennek Jézus kijelentése: "Ha valaki követni akar,
de nem gyűlöli... feleségét... fivéreit és nővéreit, sőt még saját
magát is, nem lehet a tanítványom" (Lk 14,26).
Jézus pedig segítségére siet a nyomába szegődőknek azáltal, hogy megkérdezi őket
keresése okáról. Isten ma is elébe siet az Őt keresőknek. Hiszen felkelti
a vágyat, hogy mindenki megtalálja, aki élete értelmét, tisztaságát, békéjét,
boldogságát igazán óhajtja. Jézus meghívja őket otthonába, közösségébe,
hogy megismerhessék őt és továbbra is vele maradjanak. Ezután már ő lesz
a mesterük, akit követniük kell. Annyira életfordító esemény volt ez a találkozás,
hogy az időpontját megjegyezték és egész életükre megőrizték.
Amikor én is megtapasztaltam egy Bokor-lelkigyakorlaton a közösségben Jézus jelenlétét,
elmentem megnézni, hol laknak azok a testvérek, akik a örömmel számoltak be karizmatikus
adományaikról. Otthon imádkoztak értem és fölöttem. Egyszer csak nyelveken kezdtem
velük együtt énekelni, és így részesültem a Szentlélek-keresztségben. Megtapasztaltam
magamban a Lélek jelenlétét és adományait. Amikor belemerülhettem a Szentlélekbe,
ez olyan nagyszerű élmény volt, hogy az időpontját máig is pontosan
tudom. Erről az élményemről nem tudtam hallgatni. Közösségünk egyik
tagja rám is szólt, hogy nyilvános helyen ne imádkozzak nyelveken olyan hangosan.
Mivel rákérdeztek örömöm okára, meghívtam őket ebbe a karizmatikus közösségbe,
ahol rövidesen hasonló tapasztalatokban részesültek a barátaim is. Ez az esemény
erősített meg abban is, hogy ezután papír nélkül, felszabadultan voltam
képes beszélni, igét hirdetni a kritikus hallgatóknak is.
András nem őrizte meg magának Jézusra találását, meghívta hozzá testvérét,
Pétert.
A másik tanítvány maga János volt, aki pedig bátyjának, Jakabnak szólhatott.
Így kezdett növekedni Jézus barátainak a köre. András abban is követte előző mestere,
Keresztelő példáját, hogy ő is háttérben tudott maradni, és nem irigykedett
Péterre, amiért új nevet és feladatot kapott Jézustól. A fiatal János apostol
is hasonló kicsiséggel engedte maga elé Pétert Jézus üres sírjánál (vö. Jn 20,3-8).
Ma is akkor növekedhet tovább Jézus barátainak a köre, ha megteremjük annak gyümölcsét,
hogy tanítványainkat Hozzá visszük, és engedjük, hogy ezután már Ő alakítsa
a Neki ajánlottakat.
[Várnai László, Nagykanizsa]
"...és a körüljáró Szabadítóra pillantva
szólt: Íme, az Isten Bárány." (Jn 1,36)
- Kiket veszek észre?
- Segítek-e azokon, akik zavarba vannak?
- Mennyire vacakolok a megszólításokkal? Kivel?
[Angel]
2024. január
21. - Évközi 3. vasárnap
Mk 1,14-20 - Hej halászok, halászok...
A mai evangéliumról gondolkodva egy régi emlék jutott eszembe.
Mosdósi közösségem néhány tagjával elmentünk a közeli város
mozijába, hogy megnézzük a BARABÁS című filmet. Húsvétvasárnap
esete volt. Velünk jött az a fiú is, akit délelőtt kereszteltünk
meg. Hazafelé tartva az autóban a látottakról beszélgettünk.
Valaki kimondta a film tanulságát: Aki egyszer Jézus hálójába
keveredett, legyen az akár Barabás is, nem képes Tőle
megszabadulni. Erre az újonnan megkeresztelt testvérünk megjegyezte:
Szóval behálóztatok. - Ő régóta már a mennybe költözött,
de az azóta felnőtt fiai Jézus buzgó barátai lettek.
A Názáreti Jézusból a Jordánba bemerítő János fellépése hívta elő a
küldetéstudatot. Amikor alámerült a vízben az Emberfia, az Atya és a Lélek "hálójába" került.
Ezután a Lélek rögtön a kísértés helyére, a pusztába vezette, ahol az Atya
akaratának teljesítése mellett döntött. Miután a Keresztelőt tömlöcbe
vetették, tanítványai visszatértek eddigi foglalkozásukhoz, a halászathoz.
Jézus is jobbnak látta visszavonulni a pogányok Galileájába, ahol nincs annyira
a hatalom szeme előtt, és ott kezdte el tanítványgyűjtő működését.
Mint az Atyától és a Lélektől küldött emberhalász megkereste azokat, akiket
már megismert János tanítványai közül: Pétert és testvérét Andrást, valamint
Zebedeus fiait: Jakabot és Jánost. Ők már a Jordán partján meggyőződtek
Jézus messiási voltáról, ezért nem csoda, hogy hívó szavára azonnal csatlakoztak
hozzá.
Jézus hálójába tehát először a galileai halászok akadtak bele. A saját
foglalkozásuk nyelvén szólítja és hívja meg őket emberhalásznak. Az azonos
szavakon túl hasonlóság áll fenn a halászat mestersége és az apostoli tevékenység
között. Hiszen mindkettőhöz ilyen fogalmak társulnak: bátorság, ügyesség,
türelem, sikertelenség, újrakezdés, odaadottság. Jézus is tisztában volt azzal,
hogy az azonnali lelkes csatlakozás után milyen sokat kell még formálni őket,
míg alkalmasak lesznek az apostoli életre. Hálóinak szálai elsősorban
hozzájuk szóló tanításának elemeiből fonódnak össze. Fellépésével betelt
a választott nép várakozásának az ideje. Befogadásával érvényre juthat az Isten
uralmának országa az emberben. Megtérésre, azaz új felismerésre hív: az önzéstől
elforduló és a felebaráti szeretetet tettekre váltó magatartás, és az általa
hirdetett Örömhír hittel fogadása az Istennek tetsző életforma. Fantáziát
látott bennük, mert Ablakok című versében Túrmezei Erzsébet így fogalmazza
meg válasz vágyukat:
...Szeretnék mindig messze nézni!
Szem-ablakot nagy távlatokra tárni!...
Be nem szűkülni! A mindennapok
kicsiny teendőiben el nem veszni!
Kevésben híven a nagyot keresni!...
Az örökre, a végtelenre nézni,
és hűségesen szolgálni a mában!
Menni az úton - Mesterem nyomában!
Az apostoli folytonosság az emberhalászás területére illik leginkább. Mi is,
sok nemzedéken át, az első apostolok gyümölcsei vagyunk. Ha nekik sikerült,
nekünk is van esélyünk emberhalásszá válnunk. Tanuljunk a Mestertől és
barátaitól, hogy nálunk ne álljon le, ellenkezőleg, növekedjen az embereket
Országába hívó szeretet.
[Várnai László, Nagykanizsa]
"Majd így szólt hozzájuk a Szabadító:
Gyertek mögém és el fogom intézni, hogy emberek halászaivá
váljatok." (Mk 1,17)
- Hány embert tudok magam mögé sorakoztatni? Mire?
- Milyen fokban szeretek irányítani?
- Kiben, miben vagyok hajlandó megbízni?
[Angel]
2024.
január 28. - Évközi 4. vasárnap
Mk 1,21-28 - A nagy ellenlábas
Jézus fő tevékenysége a tanítás volt, hogy
megismertesse népével azt az istenképet, amely a
Szentháromság valósága, hogy vele elérkezett az Isten
Országa, és ennek befogadására átalakítsa hallgatói
gondolkodás- és életmódját. Mivel a zsinagóga volt
a vallásos emberek találkozási helye, ezért amíg
tehette, ott kezdte igehirdetését. Így tett Kafarnaumban
is. A szombati nyugalom napja volt alkalmas erre
a fellépésre. Míg a korabeli írástudók az ószövetségi
törvény betűivel foglalkoztak és kívülállóként
aprólékos magyarázattal tanítottak, addig Jézus az
irgalmas Atyáról tett tanúságot. Olyan átélten beszélt
személyes tapasztalatból, hogy megérintette az emberi
szíveket. Ezt nemcsak féltékeny hallgatói, megfigyelői
vették észre, hanem a gonosz lelkek is, akik hitelteleníteni
akarták Országának hirdetését és megvalósulását.
Ahogy Lukács meg is jegyzi evangéliumában, a pusztai
kísértő visszautasítása után "egy időre
hagyta el őt az ördög" (Lk 4,13).
Kafarnaumban máris visszatért a tisztátalan lélek, hogy leleplezze Jézust és
félrevigye szándékát. Jézus ugyanis fokozatosan akarta feltárni személyének
titkát, hogy megtisztíthassa a téves Messiás-képet. Tudatosítania kellett,
hogy ő nem lesz földi király, Dávid trónjának elfoglalója, nem kér az
evilági országok vezetői stílusából, mert a szeretet királya, az emberi
szívek ura akar lenni. Ahogy a pusztai kísértésben lemondott a látványosság
csapdájáról, most kénytelen elhallgattatni a megszállott embert. Ezt a hatalmát
meglátva, ezentúl a gyógyítót keresik majd benne, és nem a tanítót. A félrevezető igazmondásnál
fontosabb a szeretet igazsága, amely előrelátó és Isten lényegét ragadja
meg.
Ma nekünk is számolnunk kell a kis és nagy ellenlábasok támadásaival. A bennünket
érteni nem akarók vagy a téves istenképpel rendelkezők ellenállása szánalmas
kísérlet tanúságtevő életünk megzavarására. A sátán, a vádló akkor lép
működésbe, amikor Isten Országának a terjesztését látva, azt meg akarja
nehezíteni. Nem szabad megijednünk ettől, hiszen ez annak a jele, hogy
jó úton járunk.
Mint gyóntató pap azt tapasztalom, hogy a vallásos hívek bűnfogalma szinte
csak az előírások megsértése, sokszor még a tudatosság és szándékosság
is hiányzik. Az ilyen gyengeségből elkövetett "bűnök" esetén nincs
dolga a kísértőnek. A gyarlóságok felsorolása, gyakran komoly bánat nélkül,
nem teszi lehetővé az erényekben növekedést, fejlődést. Ezt javítva,
próbálok az evangéliumi üzenethez tartozó olyan lelkiismereti kérdéseket feltenni,
amelyek a hitvallás, a tanúságtétel és a tettekre váltás fontosságára hívják
fel a figyelmet.
Mint az ördögűzéssel megbízott lelkipásztor arról tudok beszámolni, hogy
személyes ördöggel még nem találkoztam, de megszállott emberrel sem. Azok a
gyötrések és zaklatások, amelyekről egyesek beszámolnak, inkább lelki
betegségek, indokolt-indokolatlan félelmek, esetleg korábbi okkult jelenségek
emlékei. Ilyenkor a szabadító imádságok, a Jézus nevében parancsolás, a Szentlélek
segítségül hívása és szentségek, szentelmények használata hoz gyógyulást. Igaza
van Barcza Barnának, aki ezt írja: "Tudjuk, hogy a gonosszal nekünk is meg
kell küzdenünk, ámde mi még csak saját rosszra hajló természetünkbe botlunk
bele. Oly keveset teszünk azért, hogy Isten Országát építsük, hogy a sátán
még nem figyelt fel ránk... a gonosszal szembeni küzdelemhez Jézus ad nekünk
segítséget. Egyrészt azáltal, hogy megmutatja a gonosz-mentes utat: a szeretet
útját, másrészt mellettünk áll erejével, ha belekapaszkodunk. Aki Jézusra hallgat,
aki követi Őt, az már megszabadult a gonosztól, azon nincs hatalma a gonosznak"
[Várnai László, Nagykanizsa]
"Majd bement Kafarnaumba, és szombatonként
egyenest a zsinagógába lépve tanítgatott." (Mk
1,21)
- Milyen súlyú a mondanivalóm?
- Milyen érzelmeket vált ki belőlem Jézus tanítása?
- Milyen hangerőt használok? Mikor? Miért?