A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2022. október 2. - Évközi
27. vasárnap
Lk 17,5-10 - A hit három arca
"Ha csak akkora hitetek lenne, mint a mustármag..." - A "mustármagos" szentírási
helyről már ezer plusz egy elmélkedés született, ezért inkább a modern megfogalmazású
megfelelőjét választom és boncolgatom, előre is elnézést ezért: A hit
látja a láthatatlant, elhiszi a hihetetlent és eléri a lehetetlent.
A hit látja a láthatatlant. - Állandó kérdés/ellentmondás, hogy amit látunk,
amiről valamely érzékszervünkkel (ez esetben a szemünkkel) meg tudunk győződni,
abban ugye nem igazán kell hinnünk, az tulajdonképpen az adott dolog létezésének
bizonyossága. A hit ezen jóval túlmutató bizalmi kapcsolat lehetne az Atyával,
de mi emberek óriási energiákat fordítunk ennek a hitnek hitt kapcsolatnak a
bizonygatására. Valamilyen úton-módon mégis szeretnénk meglátni, kézzelfoghatóvá
tenni (elméletekkel, technikai eszközökkel, látomásokkal...), alátámasztani kicsiny
hitünket - amelynek a maradékát is azon nyomban elvesztjük, mihelyt az előbbiekre
építkezünk a bizalom helyett. Hinni azt, amit nem látunk, ebben van az igazi "adrenalin",
mert ahogy mondani szokták, "úriember a tutira nem fogad": visszanyerni
egy lottószelvény árát vagy még azt sem.
A hit elhiszi a hihetetlent. - És itt nem a hiszékeny emberekre gondolok, arra,
hogy bármit meg lehet etetni bárkivel. Sokkal inkább egy olyan motiváció belső ébredését
élhetjük át, amely valóban sok-sok ember számára hihetetlen és elérhetetlen,
mert az első kudarc után visszafordulnak, pedig a sikert elérő embert
csak az különbözteti meg tőlük, hogy ő tudja, hogy tovább kell mennie.
A kettősség itt is felfedezhető, mert aki elhiszi, az rögtön ráébred
arra, hogy az nem is olyan hihetetlen, az igenis lehetséges, megvalósítható még
saját maga számára is.
A hit eléri a lehetetlent. - Sőt ajándékba kapja azt, ami tegnap még lehetetlennek
tűnt számára. Ezért már nem kell különösebben szenvednie, jön az magától,
csak észre kell venni, látni és megérteni az ok-okozati összefüggést, amelyre
nagyon sok ember (ha egyáltalán eljut ide) nagyon gyorsan rávágja, hogy szerencse
kérdése. A hittel célba érkező ember ezzel szemben hálát ad az Úrnak.
[Németh László, soproni közösségek]
"Vigyázzatok magatokra! Ha vétkezik ellened
testvéred, szólj rá, s ha meggondolja, bocsáss meg neki!" (Lk
17,3)
- Milyen komoly a megbocsátásom?
- Milyen komoly a bocsánat kérésem?
- Hány eset után fogy el a türelmem?
[Angel]
2022. október 9. - Évközi
28. vasárnap
Lk 17,11-19 - Hálaadó hit
Amikor útban volt Jeruzsálem felé, Szamária és Galilea között haladt
át. Amint beért egy faluba, szembejött vele tíz leprás férfi, távol
megálltak, és kiáltozva
kérték: "Jézus, Mester, könyörülj rajtunk!" Amikor meglátta őket,
így szólt hozzájuk: "Menjetek el, mutassátok meg magatokat a papoknak." És
amíg odaértek, megtisztultak. Egyikük pedig, amikor látta, hogy meggyógyult,
visszatért, és fennhangon dicsőítette Istent. Arcra borult Jézus lábánál,
és hálát adott neki. Ez pedig szamáriai volt. Jézus ekkor így szólt: "Vajon
nem tízen tisztultak-e meg? Hol van a többi kilenc? Nem akadt más, aki visszatért
volna, hogy dicsőítse Istent, csak ez az idegen?" És ezt mondta neki: "Kelj
fel, menj el, hited megtartott téged."
A hit előfeltétele a gyógyulásnak, de ha megvan is valakiben, ez nem jelenti
azt, hogy a gyógyulásnak csalhatatlanul be kell következnie. Valójában ugyanis
ez nem mindig történik meg.
Sokaknak van hitük, de csak kevesen nyerik el az általuk kívánt rendkívüli jótéteményeket.
A csodák tanúsítják, hogy Isten jelen van a történelemben. Időről-időre
meggyújt egy fáklyát az ember útján, hogy jelezze, állandóan együttműködik
vele, s hogy emlékeztesse, nem magányosan halad előre. Hitre nem annyira
a szokatlan esemény elfogadásához van szükség, hanem ahhoz, hogy az ember a mindennapok
eseményeiből ki tudja olvasni Isten rejtőzködő jelenlétét, aki
vele együtt és ugyancsak rejtett műveletekkel segíti őt előre.
Ennek a bizonyosságnak csodás események nélkül sem lenne szabad megrendülnie
az emberben. A történetben szereplő emberek Jézushoz fordulnak, és ebből
is kiderül, hogy aki Jézushoz fordul, és tőle vár választ, az bizonyosan
számíthat a segítségére.
Ebben a történetben azt olvashatjuk, hogy van hálaadó hit is. Elválik a tíz leprás
útja, és kilencen nem térnek vissza Jézushoz: "Mit akar még tőlünk
az Isten? Hálát adni? Minek? Kértük, hogy segítsen, segített. Meggyógyultunk." Egy
valaki visszatér, s az ő hite másképp folytatódik tovább. Visszamegy, leborul
Jézus előtt, és hálát ad azért a csodáért, ami vele történt. "Azért
van Isten, hogy segítsen. Hát vajon miért járok templomba? Nem azért, hogy ha
kérek valamit Istentől, akkor teljesítse?" "Jár nekünk a gyógyulás,
a segítség" - az ilyenfajta gondolkodás hányszor van ott a mi szívünkben
is így, hogy mennyire leprások lettünk a lelkünkben Isten nélkül... Hova jutottunk
Istennel szemben...
A hála az ember válasza az Istentől kapott ajándékra. A keresztények is
mindig készek arra, hogy jótéteményeket kérjenek, de gyakorta megfeledkeznek
arról, hogy hálásak legyenek annak, akitől ezeket kapják. Az evangélium
és a hit olyan ajándék, amelyet hálás szívvel kell fogadni, legalábbis úgy, hogy
gondolunk az ajándékozóra.
[Bertalan Gábor, soproni közösségek]
"Válaszképen így szólt a szabadító: "Nem
tíz gyógyult meg?" Hol hát a kilenc?" (Lk 17,17)
- Mivel szoktam kifejezni hálámat?
- Mennyire vagyok elégedett a fejleményekkel?
- Mekkora bizalmat szavazok Jézusnak? Miben? Miért?
[Angel]
2022. október 16.
- Évközi 29. vasárnap
Lk 18,1-8 - Kitartó imádkozás
A Lukács
által közölt példabeszéd a kitartásról szól. A mai világban egyre inkább
elvárása sok embernek, hogy mindent rögtön megkapjon. A
mának élünk. Amit ma
nem kaphatsz meg, az már nem is számít. Erre ösztönöznek a reklámok, a társadalom
nagy részének az elvárása. Bár két évezreddel ezelőtt nem volt ennyi reklám,
az emberek biztosan akkor is türelmetlenek voltak.
Jézus példabeszéde kettős: egyrészt szól a hamis bíróról, másrészt az özvegyasszony
kitartó kéréséről. Az ember nagyon sokszor találkozik "hamis bírókkal" az
életben. A kérések, a rászorulók mellett nagyon sokan "elmennek", "félrenéznek".
Sokan úgy gondolják, jobb, ha nem tudnak semmit mások bajáról, hiszen akkor nem
is kell velük foglalkozni. Ha a menekültek a határon kívül "maradnak",
ha nem látjuk a szegényeket, akkor az nem a mi gondunk. Tartsuk őket minél
messzebb magunktól. Ezt sugallja a politika, de ezt gondolja az emberek nagy
többsége is. A "hamis bíró" ennek a gondolkodásnak tipikus példája.
A példabeszéd főszereplője természetesen az özvegyasszony, aki kitartóan
kér. A kitartó imádkozás - éppúgy, mint a kitartó cselekedet, munka - meghozza
a gyümölcsét. Jézus erre biztat mindenkit. Még a hamis bírót is meggyőzi
a kitartó kérlelés, mennyivel inkább meggyőzi Istent a kitartó imádkozás.
Ha türelmesen hozzá fordulunk imádságunkkal, az meghozza a gyümölcsét. Ha az
izraeli társadalom legelesettebb részéhez tartozó özvegyasszonynak is sikerült,
nekünk miért ne sikerülne kitartással elérni céljainkat?
[Bidló András, soproni közösségek]
"Mondott nekik egy parabolát arról, hogy
mindig kell imádkozni, ellanyhulni viszont nem szabad." (Lk
18,1)
- Milyen gyakran imádkozom?
- Milyen gyorsan lanyhulok? Miben?
- Nem vagyok-e közönyös?
[Angel]
2022. október
23. - Évközi
30. vasárnap
Lk 18,9-14 - Külső helyett belső motiváció
Jézusnak nagyon elege lehetett azokból az
emberekből, akik még itteni életükben
bizonygatni akarták igaz voltukat. Átlátott rajtuk. A törvények szerint élő lélek
szeretne biztos lenni magában; hogy van értelme a törvények, szabályok betartásának.
Mint az agárversenyen a belógatott kolbász után az agarak, úgy a törvény és a
szabály lebeg betartója előtt, hogy ösztönözve legyen az élet versenyében.
A külső motiváció esetében a cselekedetek impulzusai, okai és célja, jutalma
a külső világban keresendő. Belső motiváció esetén nincs szükség
külső ösztönzőre, ami a helyes viselkedést kiváltja.
A törvény és annak betartása külső motiváció. Ezért fontos, hogy aki e szerint
cselekszik és él, megelégedést éljen át, amikor önmagára tekint. Ez a megelégedés
azonban könnyen átcsap elbizakodottságba. Vékonyka az a hajszál, ami elválasztja
a megelégedettség érzését az elbizakodottság érzésétől.
Jézus ezzel a példázattal figyelmeztet bennünket az éleslátásra és a pontos
egyensúlyozásra, hogy amikor a törvények szerinti életet választjuk, inkább
legyünk csak megelégedettek,
mintsem elbizakodottak.
[Csizovszki Zsóka, soproni közösségek ]
"Némelyekhez pedig, akik azt
hitték magukról, hogy igazak, másokat megvetettek..." (Lk
18,9)
- Miket képzelek magamról?
- Menyire képzelem igaznak magamat? Miben?
- Kiket szoktam megvetni? Mi miatt?
2022. október
30. - Évközi 31. vasárnap
Lk 19,1-10 - Megmentés előfeltételek
nélkül
Bár a Zakeus-történetet mindannyian jól ismerjük,
most mégis azt kérem tőled,
kedves Olvasó, hogy vedd a kezedbe a szentírás szövegét, és szándékosan úgy olvasd
el, hogy a 7. vers után a 9-10. verset olvasod, és csak ezt követően a 8.
verset! Itt ugyanis tetten érhető Lukács tudatos szerkesztői tevékenysége,
amelynek eredményeként a tiszta jézusitól eltérő tartalom bontakozik ki
előttünk.
Lukács szerint a Jézus Zakeusnál megszállása ellen zúgolódóknak Zakeus ad választ,
megtérésjeleket felsorolva, majd Jézus ezt a tettét jutalmazza "üdvösséggel".
Ebben az esetben az üdvösség elnyerésének tettekben megnyilvánuló előfeltételei
vannak.
Ezzel szemben Jézus olyan Istent szeretne közvetíteni számunkra, akinek a világában
az előzővel forradalmian ellentétes logika érvényesül: Jézus még Zakeusnak
a jóvátételre vonatkozó kijelentését megelőzően mondja, válaszul a
zúgolódóknak: "Ma jött el a megmentés (üdvösség) napja e ház számára, mivelhogy ő is
Ábrahám fia. Az emberfia ugyanis azért jött el, hogy felkutassa és megmentse
az elveszetteket."
Ez a feltételek nélküli, ingyenes szeretet hozza meg a változás fordulatát Zakeus
lelkében. Rádöbben, hogy kincset talált, és megragadta azt. Ezért hajlandó lenne
bármit megadni. Előbb a fejében, a tudatában rendeződnek a dolgok,
majd csak azt követik a cselekedetek. Tudta, hogy mit kell tennie. Örömében,
jóval az előírtnál nagyobb mértékű jóvátételek vállalását mondja ki
az őt feltétel nélkül elfogadó Jézusnak.
Mi is feltehetjük magunknak a kérdést:
- Vajon az igazságossághoz ragaszkodva én szintén a zúgolódók táborához tartozom?
- Talán én is azt mondogatom, hogy "Nahát, ez mégiscsak túlzás"? Mit
akar ez a Jézus szegényektől, a gyengéktől, a bűnösöktől,
a népnyúzó vámosoktól, az idegen hatalmakkal kollaborálóktól, a hitetlenektől,
az ateistáktól, a kommunistáktól vagy a megvetett társadalmi rétegektől? Ők
előbb bizonyítsanak!
- Miért nem inkább hozzám tér be, hozzám, aki már megtértem?
Vagy éppen Jézus tettét tapasztalva leborulok Isten minden lépésemet megelőző bizalma
és átölelő szeretete előtt?
[Csizovszki Robi, soproni közösségek]
"Az emberfia ugyanis elveszetteket
jött megkeresni és megszabadítani." (Lk 19,10)
- Mire érzem hivatottnak magam?
- Mennyire érdekel az elveszettek sorsa?
- Kinek tudok szívből örülni?