A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2022. június 5. - Pünkösdvasárnap
Jn 20,19-23 - Ünnepeljünk!
Mindenki tudja, hogy a katolikus hitélet három legnagyobb
ünnepe: Karácsony, Húsvét, Pünkösd. Mindenki tapasztalja, hogy a Karácsony
szeretetet kiemelő, fényekkel, ajándékokkal feldobott napjai kicsiknek-nagyoknak
egyaránt kiemelkedő ünneppé teszik ezt az időszakot. Mindenki átélheti,
hogy a Húsvét a maga előkészítő nagyböjtjével, nagyheti drámájával,
feltámadási hitvallásával és a népi hagyományok locsolkodási szokásával szintén
kiemelkedik minden korosztály számára. Ma pedig Pünkösd ünnepe van. Az Egyház
születésnapja, a Szent Lélek eljövetele. A ránk hagyományozott írások telis-tele
jelképekkel, számmisztikával, misztikus megfogalmazásokkal..., amelyek mind
a szavakba nem foglalható, emberileg csak körülírható, éppen csak megközelíthető dolgok
megragadni akarásának próbálkozásai. Most emeljünk ki olyan jelenségeket,
amelyek az akkoriaknak és nekünk is üzenet értékűek.
Ünnepeljük a bátorságot! A nagypénteki dráma óta megbújó, helyüket és Jézusukat
kereső, bezárt ajtók és bezárt szívek stresszében élő tanítványokkal
valami történt. Nem lehet úgy élni, hogy többéves intenzív jézusi lendület után
görcsbe rándulva vegetáljon az ember. Már nincs ott fizikailag a Mester, most
már magukra hagyva kell dönteniük. Micsoda intenzív közösségi élet folyhatott
a Pünkösd előtti napokban! Milyen ima- és vitalégkörben őrlődhettek
a tanítványok! Vajúdás volt ez, amelyből meg kellett születnie valaminek.
Születhetett volna a végleges szétszéledés. Nem, hanem egy életre szóló kiállás
bátor döntése született! Bátorság kiállni és vallomást tenni Jézus személye és
ügye mellett? Abban az időben egy mozgalom vezetőjével együtt likvidálni
szokták a többi vezető egyéniséget is. A tanítványok nem elégedtek meg azzal,
hogy "Nem kell ugrálni, éljünk példamutatóan, és ha kérdeznek, válaszoljunk hittagadás
nélkül". Ugye ismerősek ezek a mára is jellemző szavak? Ők lapítás
helyett kiálltak, lavírozás helyett hitvallást tettek! - Meg kell keresnem életem
jézusian bátor lépéseit, hogy hálásan ünnepelhessek!
Ünnepeljük a közösségbe tartozást! Jézus nagyszerű egyénisége egyben tartotta őket.
Ha nagyon erősen rájuk telepedett volna a Mester, széthullottak volna, amikor
magukra hagyta őket. Ők azonban önálló gondolkodásra nevelődtek,
személyes döntések felelősségére és kötelezettségére kaptak oktatást és
példát. Bulányi atya elhunytával is de sokan gondolhatták, hogy műve, a
Bokor széthullik! A kellemetlenkedő mozgalmak alapítójuk halála után felhígulnak,
elsorvadnak, tehát a politikai és vallási hatalmaknak nem kell foglalkozniuk
velük, elég búra alatt tartani őket. Mi a megtartó erőtér? Jézus formai
öröksége, a kisközösség. Az egyfelé néző és egyirányba haladó emberek testvérbaráti
összetartozása. Ünnepeljük az életet és az Életet hordozni képes közösséget.
A tanítványokat vértanúságig megtartó erőt! A bennünket is közösségbe hívó
és megtartó kapcsolatainkat! Bizony nem lehet véletlen, hogy a leírás szerint
a tanítványok közösségére és az oda tartozó személyekre szállt le Isten Lelke!
- Ünnepeljük az egymással és Istenünkkel meglévő kapcsolatunkat! Ez az ünneplés
erőforrásunk is lesz,
hogy mindezekben fejlődjünk is.
[Király Ignácz, Érd]
"Amikor ezt mondta, rájuk fújt és így szólt hozzájuk:
Vegyetek Szentlelket."
- Hogyan szoktam köszönni?
- Milyen szellemiség tölt el?
- Milyen szellemiség árad belőlem?
[Angel]
2022. június 12. - A Szentháromság
ünnepe
Jn 16,12-15 – Istenünk
Szentháromság vasárnapján súlyos és titokzatos kérdésekkel
szembesülünk. Most ne bonyolódjunk bele a dogmatika magyarázataiba. Egy számomra
fontos megállapítást teszek: Hogy ki az Isten önmagában, azt ember nem tudhatja.
Hogy ki az Isten az ember számára, azt tudni létkérdés. Ezt a dogmatika proftól
tanultam. Csak pontosítanom kell rajta. Hogy ki Jézus Istene az ő számára
és követői számára, azt megismernem és elfogadnom életkérdés. Ez nem
új és egyedi istenkép kialakítása. Ez személyes megtapasztalásokon és következtetéseken
alapuló istenkép. Ennek tudatosítása és alkalmazása csökkentheti a "faragott
kép" készítésének veszélyét. Tudjuk, hogy ez a veszély fennáll személyes
vágyaim kivetítésében is, és a felekezeti, intézményes tévedhetetlenségi
megfogalmazásokban is. A megtapasztalás és következtetés széles köre a személyes
istenélménytől a teremtett világban megragadható ok és okozat láncolatán
túl a Jézustól megismert istenképig terjed. Ki is számomra az Isten? Jézus
Istene? Emberi szavakkal botladozó mondatokban tudom csak kifejezni...
Mennyei Atya és Anya az Isten, amint a tékozló fiú édesapjának példázata is tanítja.
Édesapaként és édesanyaként, személyes tapasztalatból tudhatjuk, hogy ez milyen
szabadságot tisztelő és határokat is elfogadó szeretetet jelent. A mindenhatóság
csak a teológiai szakkönyvekben létezik, és lételméleti értelemben. A szeretet
rendjében nem. "Hiszek egy Istenben, mindent adó Atyában..." - így illik mondanom
a Hitvallást. Ha könyörgést fogalmaznék a liturgiában, akkor az "él és uralkodik" lecserélődne
az "él és szolgálva szeret" fogalmazásra. Érdemes átgondolni Jézus égre tekintéseit,
mennyei Atyjára mutatásait... Az ő atyai-anyai szeretetének megtapasztalása
arra kell, hogy indítson, hogy mi is így éljünk. A gondviselés nem más, mint
a megtért emberek működése a földön.
Tanító és küldő az Isten. Ennek megszemélyesítője Jézus, akit követői
azért is neveznek Isten Fiának, mert olyan példa nélküli hitelességgel jelenítette
meg Isten nekünk szóló üzenetét, hogy Isten akaratának legkiválóbb tolmácsa volt
az emberiség történelmében. Milyen szomorú lenne, ha Jézust az egekbe emelnénk,
hogy ne kelljen követni. Milyen örömteli lenne, ha Isten fiaiként és leányaiként
folytatnánk a tőle szóban és tettben hitelesen tolmácsolt küldetést, az
Isten Országa megjelenítését a földön!
Lélek számunkra az Isten. Üldöztetésben ügyünket védi (paraklétosz), bíróság
előtt sugalmazó erő, kísértésben a galamb keveretlenségével reánk szálló,
kavargó kérdéseinkre válaszokat kínáló, küldetési megingásainkban lángoló, biztatást
adó, viszályaink után harmóniára jutó állapotunkban eltölt az Istennek tetszés
békéjével... Szeretne minél hatékonyabban jelen lenni az ember fejlődésre
hivatott lelkiismeretében.
A szeretethez három kell: aki szeret (Atya), akit szeret (Fiú) és ami által szeret
(Lélek). A számunkra élő Isten szeret, ugyan hogyan lehetne jobb kifejezést
találni erre a szeretetközösségre, mint a Szentháromság? Lehet-e emberhez méltóbb
küldetést megfogalmazni, mint hogy a szeretet Isten megjelenítői legyünk
a földön?
[Király Ignácz, Érd]
"Mindaz, ami az Apáé az enyém, ezért mondtam, hogy az
enyémből merít és
ezt
hirdeti meg nektek."
- Mennyire vagyok kíváncsi a teljes igazságra? Miben? Miért?
- Mennyire engedem felvillantani kincseimet? Kinek? Miért?
- Mennyire próbálom mentegetni, amit nem lehet?
[Angel]
2022. június 19.
- Úrnapja
Lk 9,11b-17 - Hálaünnep
Amikor elsorvadni látszik valami, ami fontos, valakinek
indíttatása van a megújításra. A XIII. században Szent Julianna úgy
látta, hogy az Eucharisztia tisztelete sorvad: senki nem áldozik a
miséken, a tabernákulum egy a sokféle templomi bútor között. Mozgósította
a főpapság néhány tagját, és máig is működő ünneppé
emelték az "Úrnapját". Kár, hogy ilyen félreérthető, jézusidegen
néven jelölődik az Eucharisztia ünnepe. Hálaadás ez az ünnep.
Nem vagyunk magunkra hagyva. Jézus erősen nyomatékozta, hogy "én vagyok
az ajtó... a világosság... az út... a mindennapi kenyér... az ünnepi borital..." Emlékeztessen őreá
minden, ami körülvesz bennünket, és életünk része. Nem rajta fordul. Rajtunk
áll vagy bukik, hogy milyen mélységben és mértékben vagyunk őrá emlékező követői.
Hálaadásra az érez indíttatást, aki tartja és mélyíti Jézussal való kapcsolatát.
Ki nekem Jézus? Belém kövült az Úr imádása? Az úr az, akit szolgálni kell, aki
parancsol és engedelmeskedtet, aki státusa, nem pedig feltétlenül érdemei miatt
tisztelendő. Ha ezekhez még az isteni magasztosság is társul, akkor az Úr
az, aki imádandó. De mit kezdjünk azzal, aki szolgálatban volt nagy, aki példamutató
életvitelével követésre biztatott? Keresztény vagyok? Akkor ez azt jelenti, hogy
magaménak vallom Jézus személyét és ügyét. A személyi példát és az Isten Országának
ügyét. Személyes vallomásra buzdít ez az ünnep. Ebben helyére tehető az
imádás igénye és a követés kötelezettsége. Ha az Úrban benne lenne a példakép,
a tanító, a testvér, a barát, ma is velünk és bennünk levő..., akkor rendben
van.
Hazánkban olyan szép hagyomány a virágsátrak és a virágutak építése és az Eucharisztia
kivitele az emberek közé, az utcára. Gyermekkorom halásztelki emlékeiben ott
a vonulás, az ének, az áldás mellett az a jó, ünnepi közérzet, amely később,
felnőttként sokszor betérdepeltetett a templomi csendbe Jézus elé. Nagy
okosként legyinthetnék ezekre, mint öntudatos, jézusi tájékozódású keresztény.
De inkább értékelem azt az érzelmi erőteret, amelyben iránymutatásokat kaptam,
erőt a változáshoz. Hálás vagyok, hogy ez a lelkiség nem maradt meg kultikus
szokásnak. Hálát adok, hogy ebből nőtt ki a tudatos életalakítás, az
értékszemlélet Jézushoz igazítása és az életvitelt ezekhez az elvekhez igazítani
akaró törekvés. A körmenetek üzennek: nekem is ki kell vinnem a bennem lévő Jézust
az utcára, az emberek közé. Nem mindig keménykedő elvárásokkal, hanem virágdíszben,
vonzó ajánlásként.
[Király Ignácz, Érd]
"Ettek is, jól is laktak mind; és az általuk szétmorzsált
maradékából 12 kosárnyi
lett fölszedve."
- Milyen gyakran eszem tele magam?
- Kiket sikerül jóllakatnom? Mivel?
- Mennyire szoktam szemetelni?
[Angel]
2022. június
26. - Évközi
13. vasárnap
Lk 9,57-62 - A követés ára
Minden kimondott igen sok nemet jelent. Minden
vállalásnak ára van. A mai evangélium Jézushoz csatlakozni
akaró írástudója (Máté így pontosítja a személyt) valamit
lát Jézusban, ami erre indítja. Egy teológus tanítványa akar lenni egy "szakképzetlen" vándortanító
terapeutának. Elgondolkodtató. Nem az iskolai végzettség, nem a diploma és
a magasan kvalifikált státus az ajánlólevél Jézusnál. A nyitott szív és értelem
annál inkább. A lelkesedést Jézus helyére teszi a realitások felsorolásával.
Akkor és ott egy vándortanító nem vitte hátizsákban a személyes holmiját, a
sátrat, a kávéfőzőt, a komfort sokféle eszközét. Bot, oldalszatyor,
és kész. Van ugyan Jézusnak is otthona Názáretben, Kafarnaumban, de a vándorló
életforma mellett ezeket ritkán használja. Ki ne emlékezne szívesen arra a
fiatalkori tapasztalatra, hogy a hálózsák is jó volt a padlón, mert a jó közérzetet
a közösségi légkör adta. Örömmel adtuk fel komfortzónánkat Jézusért, egymásért.
A Jézus által hívott ember maga mondja el a számára legfontosabb feltételt, az
illendőséget családja iránt. Az vesse rá rosszallását, aki még nem magyarázkodott
küldetésének teljesítése elodázásakor: "Most nem érek rá." "Ez nem az én
ügyem." Ha Jézusnak is lett volna tizenhat gyereke és huszonhat unokája, akkor
mit mondott volna? Aki igent mond a családra, az igent mond az otthonteremtésre
is. Ki ér rá építkezéskor még kisközösségezni is, sőt arra még készülni
is? Akinek fogyatékkal lévő gyermek is adatott, hogyan érne rá Országépítő vállalások
teljesítésére is? A cölebsz életűeknek könnyű, csak az Isten ügyére
kell figyelniük. A pap csak végezze liturgikus szolgálatait, mi pedig letudjuk
a vallási kötelezettségeket egy-egy vasárnapi misével.
No, azért ne bántsuk magunkat annyira, hogy elkedvetlenedjünk! Világos, hogy
a Jézus-követésnek ára van. A választott életvitel mondja ki ezt az árat. A baj
ott kezdődik, amikor vagy-vagy megfogalmazásokba bonyolódunk. Jézus példája
sok mindenben nem másolható számomra. A választott életvitelében való helytállása
azonban már igen. Abban kell jézusian helyt állnom, amire igent mondtam: családban,
kisközösségeimben, társadalmi közegben, egyházban... Nagy előrelépés, amikor
az okos magyarázatokat felváltja a fejlehajtó elgondolkozás.
Valamit, valamiért. Valamit Valakiért! Bízom benne, hogy megéri. Ennek végső reményét
erősíti a sok boldogító tapasztalat már itt és most...
[Király Ignácz, Érd]
"A Szabadító pedig így szólt hozzá: Egy
sem alkalmas az Isten királyságára,
aki az ekére veti a kezét és hátrafelé néz."
- Mire sarkallom az enyéimet? Mihez várok tőlük buzdítást?
- Merre nézek, amikor "újbarázdát szánt az ekém"?
- Milyen a kapcsolatom a halottaimmal?