A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2022. február 6. - Évközi 5.
vasárnap
Lk 5,1-11 - Csodálatos halfogás, az első apostolok
A négy evangélista közül csak Lukácsnál szerepel, hogy mielőtt Jézus meghívja
Pétert és a többieket, a nép tanítását követően megtörténik az első csodálatos
halfogás.
A csoda láttán a leendő apostolok reakciója: "Félelem fogta el őket" és "Menj
el tőlem, mert bűnös ember vagyok". Mitől féltek az apostolok
(mitől félünk mi)? Hogy vége a halászgatásnak, a napról napra éldegélésnek,
a szűkkörű felelőségvállalásnak, az önzésnek? Vége a lelkiismeretfurdalás
nélküli üresjáratoknak?
Megérintette őket a természetnek parancsoló, hatalmas, megdöbbentő isteni
Erő. A mi szerető, megbocsájtó Atyánk vajon milyen kapcsolatban van
ezzel a félelemkeltő Mindenhatóval? Tudjuk a hivatalos választ: "A
szeretet ellentéte nem a gyűlölet, hanem a félelem." Tehát az ellentéte.
Vagyis újszövetségi hittel élő ember nem érezhetne félelmet. De valóban
nincs a szívünkben semmi aggodalom, amikor újra és újra ki kell mondanunk az
IGEN-t? Tudjuk, hogy Isten nem békés legelészéshez gyűjt báránykákat, hanem
a farkasok közé küldi őket. Nem félünk a nehézségektől, amiket "Isten
kitalál nekünk", amiket "ránk mér", amikkel "sújt"?
Sok olyan probléma adódik az életünkben, amit el KELL fogadnunk, ha ebben a csapatban
játszunk. A Jézus-követés nem teszi egyszerűbbé az életünket, nem óv meg
a betegségektől, a munkahely elvesztésétől, anyagi gondoktól, nem kapunk
enyhítést, nem számíthatunk könnyített verzióra.
Esetleg még a hitünkért is üldöznek minket (bár akkor legalább bizonyosak lehetünk
afelől, hogy jó úton járunk). Ugye szoktuk azt érezni, hogy menni kell..,
csinálni.., vállalni.., felajánlani.., mert ha nem vagyok elég jó, akkor fejbe
leszek kólintva valami kisebb vagy nagyobb csapással? Nem szoktunk félni? Nem
félünk a büntetéstől, a haláltól, élettől, szenvedéstől, fájdalomtól,
hatalomtól, embertől ... Istentől? És ha mi netalántán valóban hívők és
bátrak vagyunk, akkor szeretteink miatt sem aggódunk?
Jézus azt mondta Péternek: "Ne félj!" De ő aztán mégis félt. Féltek
az apostolok is, és a Getszemáni-kertben félt Jézus is. Talán mégis szabad félni,
talán ez az emberlét ilyen, félelmetes. Nem kell emiatt bűnösnek érezni
magunkat. De félni nem jó, nem lehetünk félőlények, nem erre hívtak minket.
Mi halászok, szőlőmunkások, pásztorok, tanítók, akik aláírtuk a munkaszerződésünket
(igent mondtunk a hívásra), nem dolgozhatunk reszketve a szerető Istennek.
Gyötörhetnek aggodalmak, veszteségek, küzdelmek, de a ránk bízott feladatot teljesíteni
kell, úgy, hogy közben az életünk legmeghatározóbb eleme az Isten tenyerén szeretve
levés, a GONDVISELŐ-be vetett teljes körű bizalom kell, hogy legyen, nem
pedig a félelem. Erőt ad a mindennapokban a tudat, hogy Vele mindig BIZTONSÁG-ban
vagyunk, és amikor majd magához ölel, együtt leszünk a fényes, biztonságos örökkévalóságban.
Ez az, amiért érdemes mindent elviselni, sok mindenről lemondani, és uralkodni
a félelmeinken.
[Bitterné Gyöngyi, Mór]
"Így szólt Simonhoz: Evezz mélyre és vessétek
ki a hálóitokat fogásra." (Lk 5,4)
- Mennyire szeretem az elmélyülést?
- Mennyire tudok sikertelenség után újra kezdeni?
- Mennyire ügyelek a praktikumra?
[Angel]
2022. február 13. - Évközi
6. vasárnap
Lk 6,17.20-26 - Boldogság
Több könyv született már a boldogság témájában, különböző megközelítésben,
de még a szó valódi jelentésében sincs egyetértés. Számunkra talán egy kellemes,
jó érzés kapcsolódik ehhez a kifejezéshez, de bármit értünk is rajta, mindenki
el szeretné érni valamilyen módon.
Ha az evangéliumi utat választjuk, eszerint boldoggá tesz minket a szegénység,
az éhezés, a szomorúság és az üldözés. Tulajdonképpen lehetséges... Vannak áldott
időszakok, amikor "lángol a szívünk", akkor bármit örömmel viselünk,
de máskor, a nehéz, csendes időkben mégis előfordul, hogy enyhülésért
imádkozunk, és inkább más módon szeretnénk boldogok lenni.
Esetleg úgy terveztük, hogy lesz szerető társunk, gyermekünk, meleg családi
fészkünk, jó munkánk, biztonságban élünk, sokat nevetünk, és nem szenvedünk hiányt
fontos dolgokban. Emellett természetesen példamutatóan járjuk a krisztusi utat,
aminek következményeként a nagy bajok el fognak kerülni. Ez is jó tervnek tűnik.
Vagy az istentelen út is választható, tele élvezetekkel (egyeseknek, akik nem
mi vagyunk), ez is egy lehetőség. És bizonyára még számtalan módon lehetséges
boldog-ulni.
Azért keressük folyton ezt az érzést, mert valamilyen módon, valamilyen okból
mindannyian szeretnénk minél gyakrabban megélni. Nagyon erős bennünk a vágy
arra, hogy boldogok legyünk. Annyira erős, hogy nem lehet véletlen, mert
szívünk legmélyébe van beírva. És a Valódi boldogságot nem is adhatja meg más,
mint az, aki ezt oda elrejtette. Gyűjtögetjük életünkben a boldogságmorzsákat,
megpróbáljuk ébren tartani ezt az érzést, hogy a végén, ha "megboldogulunk",
ismerősként fogadhassuk szerető Atyánk ölelésében.
Ha netán kétségbe esnénk amiatt, hogy Jézus "boldogságképét" nem tudjuk
magunkévá tenni, álljon itt némi vigasztalás. Már az Ószövetségben is léteztek "boldogmondások" (makariszmosz),
amiknek az volt a szerepük, hogy erkölcsi tanításokat fogalmazzanak meg. Jézus
a síksági beszédében ezeket használta arra, hogy az általa fontosnak tartott üzenetet átadja
a jelenlévő népnek. Ezekkel a tömör, "elismerő felkiáltásokkal" már
az Ószövetségben is számos helyen találkozhatunk, például az első zsoltár
kezdetén: "Boldog ember, aki nem indul a gonoszok tanácsa nyomán...", és
még számos helyen (pl. Zsolt 34,8; 65,4; 128,1). Az apokrif evangéliumokban ugyancsak
tanít a Messiás a boldogmondások segítségével, bár itt gyakran fordítják "szerencsésnek, üdvösségben
részesülőnek vagy jó"-nak azt, aki okosan vagy erkölcsösen cselekszik: "Szerencsések
a tiszta szívűek, mert ők látják az Istent", vagy "Jó a jámboroknak,
mert sosem keverednek viszályba". Tehát a "Boldogok a..." szófordulat
erkölcsi tanítást jelöl, valódi boldogságunk kulcsa nem itt van elrejtve...
[Bitterné Gyöngyi, Mór]
"Ő pedig tanítványaira emelte tekintetét
megszólalt: Boldogok vagytok!" (Lk 6,20)
- Mennyire tudom magam boldognak?
- Hogyan viselem, ha romlik a sorsom?
- Milyen bérre számítok az égben?
[Angel]
2022. február 20.
- Évközi 7. vasárnap
Lk 6, 27-38 - "Szeresd ellenségedet" (is)!
Lukács szerint Jézus a Tizenkettő kiválasztása után lejött a hegyről, és
egy sík területen állt meg tanítványaival. Néhány verssel mai evangéliumi szakaszunk
előtt azt olvashatjuk, hogy "Rengeteg tanítvány sereglett oda hozzá,
s hatalmas tömeg gyűlt köré egész Júdeából, Jeruzsálemből, valamint
a tíruszi és szidóni tengermellékről, hogy hallgassák" (Lk 6,18). Jézus
ehhez a hatalmas tömeghez beszél. Nem a kiválasztottak szűk köréhez. Nem
a szelídekhez, a türelmesekhez, a "halvérűekhez", nem egy életszentségi
elithez, hanem mindenkihez, aki őt hallgatja. Mindenkihez, aki ott és akkor
hallgatta, és akik a későbbiekben a tanítására figyeltek és figyelnek. Hozzám és
Hozzád is.
Ehhez képest ez a mindenkinek szánt tanítása elég elképesztő, bár nem ószövetségi
előzmény nélküli (lásd pl. Kiv 23,4-5: "Ha ellenséged eltévedt marhájára
vagy szamarára bukkansz, hajtsd vissza hozzá. Ha látod, hogy haragosod szamara
a teher alatt leroskadt, ne menj el mellette, hanem segítsd fel"; 1Sám 24,3-14.17-20:
Dávid megkönyörül az életére törő Saulon; Péld 25,21: "Ha ellenséged éhezik,
adj neki enni, ha szomjazik, adj neki vizet inni.") Ellentmond a zsigeri
reakcióinknak, az igazságérzetünknek, szociális mintáinknak, erkölcsi érzékünknek és
látszólag a józan észnek is. Mi értelme ennek? Kell-e, lehetséges-e ezt széles
körben megvalósítani? S ha igen, hogyan?
A felebaráti szeretetnek (= tettekben megnyilvánuló jóakaratnak) még az ellenségre
is kiterjedő gyakorlásához különleges indíttatásra van szükség. Jézus szerint,
aki ezt megvalósítja, "nagy jutalom"-ban részesül: "a Magasságosnak
lesz a fia". Ez a lehetőség azonban csak azt villanyozza fel, aki ismeri és
szereti Istent. Akit szeretünk, annak a kedvéért olyasmire is képessé válhatunk,
amire nélküle nem. Mit meg nem teszünk a szerelmünkért, a barátunkért, szülők
a gyerekeikért! (Az érzelmi kötődésen alapszik a nevelés.) Nem tanácsot
követve, nem parancsra, de önként és dalolva. Az igazságosztást az Égi Bíróra
ráhagyva, aki egyedüli ismerője a mozgatórugóinknak. Aki "felkelti
napját jókra is, gonoszokra is" (Mt 5,45), így ösztönözhet minket kicsiségre,
adásra és a személyválogatás nélküli szeretetre.
Istenképem és istenkapcsolatom engem mire inspirál? Isten-ismeretemből következik-e
Isten-szeretet, Isten-szeretetemből (válogatás nélküli) emberszeretet?
[Ruff Ferenc, Mór]
"Nektek, hallgatóknak pedig azt mondom:
ellenségeiteket szeressétek, gyűlölőitekkel szépen
viselkedjetek." (Lk 6,27)
- Hogyan állok az ellenségszeretettel?
- Hogyan viselkedem azzal, aki gyűlöl?
- Mit érzek, gondolok akkor, ha valamimet elvesznek?
[Angel]
2022. február
27. - Évközi 8. vasárnap
Lk 6,39-45 - Mester és Tanítvány kerestetik
Anthony de Mello egyik rövid történetében
- "a körülmények összejátszása
folytán" - egy sastojás az istálló egyik sarkában kotló tyúkanyó alá gurult.
A sasfióka a tojásból kikelve, egy idő múlva repülni vágyott. Kérdőre
vonta hát tyúkanyót, hogy mikor fogja megtanítani repülni. A tyúk azt válaszolta,
hogy majd ha kellően megerősödik a kis oktondi, akkor. Idővel
a sasfióka rájött, hogy a mamája sosem fogja megtanítani arra, amit ő sem
tud. A szárnypróbálgatásban azonban mégsem mert önállósodni. Megmaradt repülésre
képtelennek. "Nem nagyobb a tanítvány mesterénél." Bizony nagy felelősség
mesternek lenni (meg mestert választani).
Evilág fiai között akadnak számosan, akik azon mesterkednek, hogy elhitessék
a világgal, hogy mesterek. Szeretnék magukénak tudni a mestereknek kijáró presztízst és
megbecsülést, a mesterekre jellemző minőség nélkül. A valódi mester
azonban ritka kincs. (Ahogy talán a lelkes tanítvány sem nagyon gyakori.) Híján
van minden mesterkéltségnek, minden hivalkodásnak, mesterséges fénynek és lármának.
A szakmai ismereteknél többet birtokol. Messzebbre és mélyebbre lát. Mégis sajátja
marad az alázat és a szenvedély.
Ahogy ezt végiggondolom, hálás szívvel gondolok a mestereimre. Félek, nem bizonyulok
jó tanítványuknak, de a velük, a szavaikkal, a szellemükkel, a példájukkal való találkozás
sokat formált rajtam. Nem rajtuk múlt, hogy "tyúklelkű sas" vagyok
ma is.
"Akkor tökéletes az ember, amikor már olyan, mint a mestere." Nem akkor,
amikor a teljesítménye, hanem amikor ő maga olyan. Szerintem nem a klónok,
az epigonok dicsőítéséről van itt szó, hanem a "szőlőtőbe" oltottságról.
Ahhoz, hogy a világ rám bízott szeletét megszentelhessem, hogy jézusi módon tudjak
szeretni, ahhoz jézusivá kell válnom. Ahhoz az ő szemléletét, látásmódját,
Istenbe kapaszkodását kell magamévá tennem. Igyekezhetek követni, próbálhatom
utánozni, törekedhetem hozzá igazodni, de enélkül csak erőlködőm, és ő kívül
marad számomra. Úgy igazán nem fog menni. Ennek birtokában viszont olyan természetességgel
következhetne belőlem minden az övéivel harmonizáló tettem és szavam, mint
ahogy a jó fából fakad a jó gyümölcs.
Tölts el, Tanítványság Lelke!
[Ruff Ferenc, Mór]
"Nincs ugyanis haszontalan gyümölcsöt
hozó jó fa, se jó gyümölcsöt hozó haszontalan fa." (Lk
6,43)
- Mivel tisztítom látásom irányát és mértékét?
- Mit tükröz a beszédem?
- Mennyire tesz a hozzáértésem akadékoskodóvá?