A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2021. augusztus 1. - Évközi
18. vasárnap
Jn 6,24-35 - "Én vagyok az élet kenyere..."
Hiába Jézus tanításai és cselekedetei, a személyes találkozások
vele, a történet szereplőit mindezek csupán az ösztöneik, a létfenntartásuk
szintjén érintik meg, szellemileg nem (azaz motiválódnak, de nem inspirálódnak).
A számukra oly fontos Teremtő gondoskodását is csupán a testi jólétükről
való gondoskodás visszaigazoltságában vélik felfedezni. "Veszendő" eledelért
fáradoznak; olyanért, aminek a szükséglete folyton folyvást újratermelődik.
Úgy vélem, a test és az egó szükségletei ilyenek.
A buddhizmusban gyakran használják a létkerék fogalmát. Ez részleges értelmezésében
pont arra figyelmezteti a vallásos törekvőket, hogy milyen könnyű beleragadni
a szükségletkielégítések véget nem érő körébe, és hogy milyen nagy a veszélye
annak, hogy tévesen azt éljék meg állandónak, ami múlandóságnak, változékonyságnak
van alávetve. A testet és az egót, ezt a partikuláris létet észlelik állandónak,
miközben az csak egy múló pozíció a létkerék peremén. A lényeg azonban a kerék
tengelye. Ez a mozdulatlan és ezért állandónak tekinthető középpont, amely
ugyanakkor minden mozgás alapja, illetve feltétele. Az ember tudatát a létkeréken
való állandó mozgása miatt elborítják az észleletei és a tapasztalatai, ezért
komolyan akadályoztatott abban, hogy észrevegye az állandóan változó mögött az
állandót, a forrást, amiből kiárad minden, ami teremtett és a múlandóságnak
alávetett. A nagy vallásalapítók, akik szerintem mindannyian az Atya küldöttei,
már saját tapasztalatból tudták ezt. Ők már eljutottak a Forrásig, és ennek erejében,
bizonyosságában és az oda vivő út nehézségei miatt való együttérzésük okán,
igyekeztek segédeszközöket adni a törekvők, a tanítványok kezébe. Én a meditációs
technikákat ilyen segédeszköznek tekintem, ami segít tapasztalati úton, ha kell
újra és újra megkülönböztetni az állandót a változótól. Egyre inkább úgy érzem,
hogy ez nekünk, keresztényeknek is kihagyhatatlan. Hogy ne keverjük össze, hogy
tudjuk helyén kezelni azokat.
Az elmélkedés alapjául szolgáló szövegrészben Jézus mintha ezt a megkülönböztetést
szeretné ösztönözni. Élő, kortárs tanítóként kapcsolódva hallgatóságához,
isteni, tiszta tudatának az erejét használva arra, hogy belátásra és a megfelelő irányba
való inspirálódásra segítse őket.
A Jn 4,34-ben Jézus azt feleli a táplálkozása iránt aggódó tanítványoknak, hogy
van neki eledele, amiről ők nem tudnak. Az Atyához kapcsolódás, a Vele
való együttműködés az, amiből ő táplálkozik. Összességében tehát
ez számunkra is kijelöl egy nemcsak elméleti, hanem gyakorlati utat is: rendszeres
különböztessük meg az állandót és a változót, illetve rendszeresen kapcsolódjunk
az Atyához,
és működjünk együtt Vele.
[Orbán Ágnes, "Keleti szél" közösség]
"Ne a veszendő ennivalót hajtsátok, hanem
az örökéletre való ennivalót, amelyet az Emberfia ad majd nektek, mert őt
pecséttel látta el az Atyaisten." (Jn 6,27)
- Milyen fajta táplálékra vágyom?
- Mennyire érdekelnek a biológiát meghaladó kérdések?
- Mennyire veszem észre a fontos részleteket?
[Angel]
2021. augusztus 8. - Évközi
19. vasárnap
Jn 6,41-51 - "Kemény beszéd ez"
A perikópa szerves része a János-evangélium hatodik, teológiailag igen
összetett fejezetének; megértéséhez érdemes is felidéznünk ezt a szövegkörnyezetet.
A fejezet középpontjában az eucharisztiáról szóló tanítás áll (27-63. v.),
amelyet a kenyérszaporítás (1-15) és a vízen járás (16-21) csodálatos tettei
készítenek elő, és a mennybemenetel előrevetítése (62-63), illetve
Péter hitvallása zár le (68-69). Az eucharisztikus tanítás dialógusformában
hangzik fel, Jézus válaszaként a zsidók kérdéseire, akik Kafarnaumba is követték őt
(24-25).
Jézus büszke öntudattal beszél, hallgatóinak hitetlenségét is leleplezi, miközben
úgy tűnhet, hogy csak néhány talányos kinyilatkoztatásformulát ismétel és
variál. Pedig az öntanúsítás erős állításai ezek az "Én vagyok" kezdetű formulák:
hirdetik az "élő kenyér" küldetését (33, 35, 41, 48, 51) és Jézus
istenségét (29, 39, 44, 46, 57), sugalmazzák, hogy a hit és az örök élet (47,
50, 54, 58), az áldozat és a megdicsőülés (51) összetartozik, és megígérik
a feltámadást (39, 44). A hallgatóság azonban nem érti ezt a beszédet, és egyre
ellenségesebb Jézussal szemben. A "kenyércsoda" hatása alatt a galileai
zsidók a megígért prófétát látják Jézusban (14), és követik őt (24); amint
azonban meghallják, hogy Istentől származtatja magát, felháborodnak (41),
majd teljes képtelenségként vitatják, hogyan is lehetne eledelként gondolniuk
az ő testére (52). Jézus megváltásra utaló állításain pedig (53-58) a tanítványok
egyenesen megbotránkoznak (60), és sokan el is távoznak (66).
Az eucharisztia titkát kinyilatkoztató Jézus és hallgatósága (a Jahve írott törvényét
követő zsidók, illetve a földhözragadt tanítványok) közötti ellentét kiéleződésének
egyik sarkalatos pontja a hit. Pontosabban a tapasztalás és a hit feszültsége,
illetve a hit és a kegyelem dialektikája. Szentírási részletünk (41-51) ennek
bemutatásával bővíti ki az eucharisztiáról szóló tanítást. Amikor a zsidók
felháborodnak azon, hogy Jézus Isten fiának mondja magát, miközben köztudott,
hogy evilági szülei vannak (42), Jézus furcsa, szinte kitérőnek látszó választ
ad: "senki nem jöhet énhozzám, ha nem vonzza őt az Atya, aki elküldött
engem" (44). Azt állítja ezzel, hogy őt megérteni (amit a "jöhet
énhozzám" formula fejez ki) kizárólag egy transzcendens vonzerő ? jézusi
értelemben Isten kegyelme ? által lehetséges. Aki pedig nem érzékeli Istennek
ezt a vonzását, és a lelkében nem rezonál rá, az nem érti meg Jézus szavát sem.
A János-evangélium Jézusa nem kevesebbet mond tehát, mint hogy a tapasztaláson
túli megértésének, vagyis a hitnek a forrása ugyanaz, ami e hitnek a célpontja:
Isten.
[Berta Erzsébet, "Keleti szél" közösség]
"Ámen, ámen mondom, mondom nektek: a bennem bízóknak
van örökélete." (Jn 6,47)
- Ki és mi vonz a legjobban?
- Mennyire vonz az Isten?
- Mennyire fontos nekem az életkenyere?
[Angel]
2021. augusztsu 15.
- Nagyboldogasszony ünnepe
Lk 1,39-56 - "...három hónapig maradt
nála"
Az evangéliumokat férfiak írták, és bármennyire is
segítette, sugallta őket a Lélek, érződik a férfi szemléletmód.
Az állapotos Mária látogatását Erzsébetnél egyedül Lukács írja le,
és ő is elsősorban a zsoltárokhoz hasonló Magnificatra összpontosít.
Szerintem többről is lehetett szó közöttük, mint a "Magasztalja
lelkem az Urat ..." - bár természetesen gyönyörű és példamutató
ez a himnusz.
Mária három hónapot töltött Erzsébetnél. Nem túl hosszú idő ez rokonlátogatásnak?
Tudom, más kor, más szokások, de akkor is. Az elbeszélő nem árulja el, vajon
Mária ebben az időben már József felesége volt-e, vagy csak jegyese. Mindenképpen
hosszú távollét a kedvesétől. Vagy lehet, hogy Mária Erzsébetnél tudott
elbújni? Erzsébet megértette, bátorította a megesett lányt? Tudta-e már ekkor
Mária, hogy József állapotosan is elfogadja őt? Hogy feleségül veszi, és
nem bocsájtja el? Augusztus közepén Mária kb. a terhesség ötödik hónapjában volt.
Egy fiatal lánynál akkor még észrevétlen is lehet a várandósság. Amikor három
hónap elteltével visszatért az otthonába, már a nyolcadik hónapban járt. Ezekben
a hónapokban óriási változások zajlanak le az anya testében, jelentősen
megnő a pocak is. De nemcsak testi változások történnek. A kismama lélekben
is készül a baba fogadására. Nap mint nap tapasztalja, hogyan növekszik, fejlődik
szíve alatt a magzat. Sok szeretetre, bátorításra, megértésre van ilyenkor szüksége
a kismamának. Erzsébettel biztosan tudták segíteni egymást ebben az időszakban.
Mária már az angyali üdvözlet során megfogalmazta, hogy "az Úr szolgálóleánya
vagyok, történjék velem szavaid szerint". Ez óriási erőt, elszánást
adhatott neki. Jöjjön, aminek jönnie kell. Az emberek viszont valószínűleg
úgy tekintettek rá, mint egy házasságon kívül teherbe esett lányra. HValamelyik
Jézus-filmben van egy emlékezetes jelenet erről az időszakról. Mária
hazaérkezik Erzsébettől, és találkozik Józseffel. József arca premier plánban
villan a filmvászonra, amint döbbenten veszi észre Mária nagy pocakját. Vajon
ezután kellett döntenie, hogy elbocsájtja Máriát, vagy feleségül veszi? Nem tudjuk
pontosan, hogyan játszódtak le a valóságban ezek az események. Mindenesetre Mária
óriási hitről, Istenbe vetett bizalomról tett tanúságot.
Az ember életében előfordulnak váratlan, be nem tervezett, rendkívüli fordulatok.
Vajon mennyire teszik próbára a hitünket? Tudjuk-e mi is azt mondani a Teremtőnek: "Történjék
velem a szavaid (akaratod) szerint!"? Vagy perlekedünk az Istennel, mint
elkényeztetett huszonéves a szüleivel? "Miért nem adtad meg nekem ezt vagy
azt? Miért kell nekem többet küzdeni, mint a testvéremnek, vagy másnak?"
Tudok-e imádkozni azért, hogy képes legyek alkalmazkodni a változtathatatlanhoz,
és képes legyek változtatni azon, amihez kaptam talentumokat?
[Balogh László, "Keleti szél" közösség]
"Mária pedig így szólt: Lelkem nagyra
tartja az Urat, és szellemem ujjongásba tört ki az Istenen, Megmentőmön." (Lk
1,46-47)
- Mennyire tudom magasztalni az Urat azokért, amik velem történtek?
- Mennyire tartom az Istent személyes megmentőmnek?
- Mekkorának érzem magam az Úr előtt?
[Angel]
2021. augusztus
22. - Évközi
21. vasárnap
Jn 6,60-69 - "Kemény beszéd
ez!"
"Kemény beszéd ez! Ki fogadhatja el?" ...
Ettől fogva több tanítványa visszahúzódott tőle,
és már nem járt vele.
Ma is sokan húzódnak el Jézustól. Miért? Az indokok sora végtelen. A legtöbben
talán azért, mert sosem találkoztak a valóságosra legalább egy kicsit is hasonlító
Jézus-képpel, Isten-fogalommal.
Sok évvel ezelőtt akaratlanul is fültanúja voltam egy érdekes beszélgetésnek.
A Nyugati-pályaudvaron ültem a vonatban, várva az indulást Debrecen felé. Mellettem
egy fejkendős néni, a lehúzott ablakon keresztül a fiával beszélgetett.
Búcsúzóul még valami fontosat akart mondani a nagyvárosba szakadt fiának:
- Jártok-e misére, Sanyikám?
- Nem, anyuka, nem járunk.
- De miért nem, fiacskám?
- Anyuka, a misén annyi sok butaságot mondanak, hogy azt nem bírom elviselni.
Más irányban folytatódott a beszélgetés, és a vonat is hamarosan elindult. Én
pedig elgondolkoztam a rövid párbeszéden. Talán egy kis faluban nevelkedett a
fiatalember, ahol a hagyományos, becsületes vallásos nevelést kapta. Majd a városban
folytatta a tanulmányait, a huszadik század végének színvonalán, de a hite, Isten-képe
nem fejlődött tovább, maradt az általános iskolás hittan szintjén. Nem kapott
megfelelő, jézusi válaszokat az életkorának, élethelyzetének kérdéseire.
Ha egy kicsit igényesebb lett volna, ha keresett volna a városban olyan papot,
akitől nem "butaságokat" hall, olyan barátokat, akik rátaláltak
a felnőtt Jézusra, ha... De sajnos nem keresett, vagy nem talált. Sokan
vannak így.
Vajon tőlem, tőled hallanak-e az emberek a szerető, irgalmas Jézusról?
Tudunk-e olyan Isten-képet bemutatni, amelyik vonzó a kereső, nyitott szívű emberek
számára?
Úgy gondolom, Jézus mellett a tágabb tanítványi körnek is volt lehetősége
az "új szövetség" Istenéről tájékozódni. Nem vitás, hogy a Jézus
melletti döntés radikális élet- és szemléletváltást követelt, és követel meg
ma is. Erre a szemléletváltásra, megtérésre is sokan mondanak nemet. "Kemény
beszéd ez! Ki fogadhatja el?" Vagy így, nyíltan kimondva, vagy az életükkel,
értékrendjükkel reprezentálva, hogy nem a Názáreti Jézus Istene mellett döntöttek.
Életünk során sok alkalommal kerülünk olyan elágazáshoz, ahol választanunk kell
a jézusi megoldás vagy egy másik irány között. Gyakran észre sem vesszük, hogy
itt ez a tét. Hajlamosak vagyunk a kemény beszéd helyett a könnyebb, a közvélekedés
számára elfogadhatóbb utat választani. Nem szakad le az ég, reggel a Nap is újra
felkel, mint máskor, de ha csendben kettesben maradok a Jóistennel, rájövök,
hogy már megint a széles utat választottam, amely a pusztulásba visz. Legtöbbször
van lehetőség a korrigálásra.
Adja a Teremtő, hogy legyen bennünk kellő alázat a "kemény beszédre" hallgatni!
[Balogh László, "Keleti szél" közösség]
"Tanítványai közül tehát sok
hallgatója így szólt:" Nyers ez a szöveg, ki bír
hallgatni rá"? (Jn 6,60)
- Milyen szövegekre vagyok vevő?
- Kinek a szövegét nem bírom hallgatni?
- Mennyire tesz visszafogottá, ha meredeknek tartják a szövegemet?
[Angel]
2021. augusztus 29. - Évközi
22. vasárnap
Mk 7,1-8.14-15.21-23 - Miféle tisztaság?
Szentírási részletünk morális értelmezésére teszem a hangsúlyt,
mert úgy érzem, a perikópa több erkölcsi aktualitást is rejt. Amikor Márknál
a Misna által előírt, de szinte abszurd és betarthatatlan tisztasági szokásrendről
olvasunk, amely a zsidó közösségek életét szabályozta, eszünkbe juthat a mi
mai, elburjánzó higiéniai kultúránk. Például a csomagolás kultusza: a teafű filterbe,
a filter papírfóliába, a papírfóliás filter dobozba, a doboz celofánfóliába
kerül (amikor meg teát főzünk, visszafelé), hogy amit magunkhoz veszünk,
sterilen tiszta legyen. Vagy a tisztító takarítás ("cleaning") és
óriási eszközarzenálja: a törlőkendők ezernyi változatától a szájtisztítók
sokféle mutációján át a kultikus böjtölést fogyókúrává átváltoztató, méregtelenítő ("detox")
kellékekig. Hogy ennek a fizikai tisztaságnak a hajszolása ökológiai tisztátalansághoz
vezet[ett], azt már lehetetlen kendőzni. Egyre jobban előtűnik
az is, hogy tárgyaink steril, testünk szagtalan tisztasága milyen keveset nyom
a latban kultikus tisztaságunk mérlegén. És keserves tapasztalat, hogy a szívünkből
támadó tisztátalanságokkal szemben hatástalanok a tisztító ("purifying")
teák.
Aztán mintha egészen hozzánk beszélne Jézus, amikor a farizeusok szemébe mondja: "Így
helyezitek hatályon kívül Isten szavát hagyományotok révén, amelyet ti magatok
tettetek hagyománnyá." Hisz bőségben látjuk a példát arra, vallási
kultúránk hogyan válik lassan fogyasztói szokássá és médiaeseménnyé: turisztikai
célú El camino, politika színházzá vált búcsú Csíksomlyón, egyre drágább és teátrálisabb
házasságkötési ceremóniák, Valentin-nappá mutálódott Szent Bálint-emlékezet -
és még sorolhatnánk. A fogyasztói tömegember spirituális igénye csak az álhagyományokra
nyitott - mondja Hamvas Béla. "Ti is ennyire értetlenek vagytok?" - kérdezhetjük
Jézussal.
[Berta Erzsébet, "Keleti szél" közösség]
"Ha valakinek hallásra való füle, akkor az halljon vele!" (Mk
7,16)
- Mit hallok meg szívesen, és mit nem?
- Mitől szoktam magamat túl világinak érezni?
- Milyen külső hatásoknak engedek jellemem alakításában?
[Angel]