A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2021. július 4. - Évközi
14. vasárnap
Mk 6,1-6 - "Megbotránkoztak rajta"
Sokunknak furcsának tűnhet, ahogyan a názáretiek reagálnak
Jézusnak a zsinagógában elhangzott szavaira. Hiszen elismerik, megcsodálják
bölcsességét, érzik szavainak súlyát. De hiába látják be tanításának igazságát,
hiába hallottak csodás tetteiről, mégis megbotránkoznak benne. Érdemes
elgondolkodnunk, hogy miért nem fogadják el Jézust.
Mit is jelent ez a botránkozás? Élesen fogalmazva: szembefordulás a felismert
igazsággal. Miután maguk is elismerték a bölcsességet, mégis rögtön aziránt érdeklődnek,
hogy honnan veszi ezt a tudást. Alacsony társadalmi rangja miatt nem fogadják
el. Túlságosan egyszerű, túl közel van hozzájuk, nem eléggé tekintély számukra,
s ebből levonják a tanulságot, hogy nem lehet Isten embere. Szerintük az
igazság attól függ, hogy ki mondja. Ez a bűnös ember védekezése.
A másik oka a botránkozásnak, hogy mást vártak tőle. Jézus számára a tanítás,
a prófétai szó kimondása volt a fontos, a csodák másodlagosak. A názáretiek azt
remélték, hogy szemük láttára erősíti meg a róla mint csodadoktorról szóló
híreket. S mivel nem így történt, felfokozott várakozásuk nem teljesült, csalódtak
benne. Úgy érezhették, hogy semmibe veszi őket. Ebben a lelkiállapotban
nem tudták, s talán nem is akarták befogadni azt az üzenetet, amit a prófétákhoz
hasonlóan hozott: Isten Országának, a szeretet világának eljövetelét és a megtérésre
való felhívást. Nem értették, s valójában nem is akarták megérteni!
Jézus egész földi életét végigkísérte ez a meg nem értés, ez a botránkozás: mást
vártak tőle, mint amit ő képviselt, amiért életét is adta. A zsidók
szabadító messiást reméltek, aki erős kézzel szabadítja meg őket elnyomóiktól,
olyan királyt, aki ingyen kenyeret biztosít, aki mellett előkelő állásokat
lehet elnyerni, aki gyógyuláshoz segít minden beteget. S maguk az apostolok is
hasonlóképpen gondolkodtak, az emmauszi tanítványok panaszkodása ékes példa erre.
Megbotránkoztak a kereszt gyengeségén, a látszólagos eredménytelenségen.
Úgy tűnik, hogy a hívő ember is megbotránkozhat Jézuson, sőt Istenen
is, s nemcsak annak idején, hanem napjainkban is. Hányszor szembesülhetünk azzal,
hogy akár magunk is megbotránkozunk Istenen? Nem értjük, hogyan engedhet meg
ennyi rosszat a világban, miért nem lép közbe csodás módon, miért nem segít meg
bennünket a tragédiák, bajok, szenvedések idején, amikor pedig olyan odaadással
könyörgünk hozzá. Nehezen tudjuk elfogadni a végletekig csak szeretni tudó Istent,
aki csak csendes jelenlétével, együttérzésével van velünk, ráadásul sokszor nagyon
távollévőnek tűnik; aki itt a Földön nem oszt igazságot, nem bünteti
a gonoszt, és nem is jutalmaz feltétlenül; aki azt szeretné, hogy ne tőle
várjuk a csodát, hanem mi magunk legyünk szeretetének és gondviselésének áldozatos
eszközei.
Csak a jézusi tanítás folyamatos, testvéreinkkel közös tanulmányozása, valamint
a mély, bensőséges kapcsolat segíthet egyre jobban megismerni Istent, megérteni
szándékait. Nem tragédia, ha időnként megdöbbenünk, és nehezen fogadjuk
el, akár meg is botránkozunk azon, hogy emberileg érthetetlen, ahogyan Isten
közeledik hozzánk, vagy ami történik velünk. Még perlekedhetünk is Vele. Az a
legfontosabb, hogy végső bizalmunk maradjon meg Benne, és így semmi se tudjon
elszakítani
szeretetétől!
[Csiky Lajos, Budapest]
"A Szabadító pedig azt mondta nekik, hogy nem
áll becsületvesztésre egy próféta sem, hacsak nem a hazájában meg a
retyerutyája körében és a saját házában." (Mk 6,4)
- Mennyire vállalom a rokonaimat?
- Min szoktam megütközni?
- Kire hallgatok és miért?
[Angel]
2021. július 11. - Évközi
15. vasárnap
Mk 6,7-13 - "...küldte őket!"
Márk a Tizenkettő szétküldéséről számol be ebben a szakaszban.
Ismerve azonban Jézus elvárását, hogy követői tegyenek tanúságot róla,
mindnyájunk számára építő lehet végiggondolni: mi, mai tanítványai mit
tanulhatunk ebből az elbeszélésből.
Az apostoli küldetés kiindulópontja általában egy olyan közösség, amely Jézus
körül gyűlik össze. Ahol megvan az összetartozás érzése, ahol van közös
felkészülés, közös ima. Legyen ez kisközösség vagy egy egyházközség. Persze ebbe
az otthonosságba bele is lehet kényelmesedni, öncélúvá válhat, elfelejthetjük,
hogy a belső építkezés, egymás testi-lelki támogatása mellett kifelé is
van feladatunk. Amikor felismerjük küldetésünket, akkor a megszokottat, az otthonosat
hagyjuk kicsit magunk mögött!
Kiket is küld Jézus? Szemlélve a Tizenkettő (vagy másik helyen a Hetvenkettő)
alakját, egyszerű emberekről van szó, komolyan képzett alig van közöttük.
Jézus a hétköznapi embert küldi, minket küld! Nincs szükség rendkívüli képességekre,
tehetségre; azt kell keresnem, felmérnem, hogy mi van bennem, ami a másik javát
szolgálja. Az életkor is alig számít valamit, a küldetést 70-80 évesen is el
lehet kezdeni vagy folytatni.
Fontos felfigyelni arra, hogy Jézus teljes eszköztelenséggel küldi tanítványait
útjukra, ne vigyenek magukkal semmit. Radikális megközelítést jelent ez: csak
így lehet övék a gondviselés szívet melengető tapasztalata. Így tudják hitelesen
képviselni a jézusi szeretet és szolgálat eszményét. Érdekes, hogy Jézus ugyanazt
az igét (görög "airó" = vinni) használja, mint amikor a kereszthordozásról
beszél. S a vagyont cipelve az embernek vélhetően sem ideje, sem energiája,
sem kedve nem marad a kereszthordozáshoz.
Amire a leginkább szükségük volt a tanítványoknak, s nekünk is, az a hatalom,
az az erő, amit Jézus ad nekik küldetésükhöz. Persze nem a mások feletti
hatalomról van szó, hanem az önmagunk legyőzésével történő áldozatvállalásról,
és a kitartó erőfeszítésről.
A tisztátalan lelkek kiűzése a testi, lelki, szellemi értelemben megbetegítő erők
legyőzésére utalhat. Mai megközelítésben a rossz belső vágyak, ösztönök,
a hibás nevelési hatások, a rossz példák, a közvélemény nyomása elleni küzdelem.
Hiszen démon lehet a "harácsolás", az uralkodás, a gyönyörhajhászás
szelleme, amelyet meg kell próbálnunk kiűzni magunkból, de másokból is.
A tisztátalan lelkek feletti hatalom minden olyan ellen irányul, ami nem isteni,
ami rossz, ami bűn: kiszorítani a Sötétséget, megszüntetni a Gonosz hatalmát.
Az apostoli munka a démonok kiűzése mellett a tanítás és a gyógyítás egymást
kiegészítő feladatából áll. Talán előbb kell bemutatni, tapasztalhatóvá
tenni Isten gyógyító szeretetét, majd megmagyarázni, rámutatni, hirdetni azt.
Külön-külön egyik sem elég! Aki csak beszél, de nem áll teljes erővel a
szükséget szenvedő mellé, az csak prédikál, eszmévé silányítja Jézus üzenetét.
Aki pedig csak cselekszik, az nem mutat rá, elrejti a másik elől a szerető és
szeretetreméltó Atyát, aki gondoskodásunk, szolgálatunk végső indítéka,
és aki mindnyájunkat a másokért élésre hív.
Jézus nem ígéri azt, hogy nem lesznek kudarcaink, hogy nem találkozunk elutasítással.
Ezek arra valók, hogy tanuljunk belőlük, és így menjünk tovább.
A "por lerázása lábunkról" csak a másik szembesítésére jó, de nem jelenti
azt, hogy küldetésünket elsősorban szidásra, korholásra kaptuk volna.
Ma is elér hozzám Jézus küldő szava? Jó lenne, ha "igent" tudnék
mondani rá, és megtenném a tőlem várt lépést egy embertársam felé, akinek
szüksége van
tanúságtételemre!
[Csiky Lajos, Budapest]
"Azután odahívta a tizenkettőt és kezdte őket
kettesével szétküldeni, és hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek
fölött." (Mk
6,7)
- Hogyan tudok összedolgozni mással? Miben? Miért?
- Mennyire fokozza a lendületemet a kudarc?
- Mennyire vagyok válogatós?
[Angel]
2021. július 18.
- Évközi
16. vasárnap
Mk 6,30-34 - "Megesett rajtuk a szíve!"
Az evangélisták újra és újra beszámolnak arról, hogy Jézusnak megesett
a szíve egy-egy betegen, rászorulón vagy akár a tömegen. A mai evangéliumi
szakaszban is ez az irgalom mutatkozik meg az őt kereső és
megtaláló tömeg felé. Nem véletlenül, hiszen egy mélyen "emberséges" Isten
szeretetét mutatja meg. Arra mutat példát, hogy az igazi emberség az
együttérzésben, az irgalomban, a könyörületben, és az ebből fakadó
önzetlen segítőkészségben mutatkozik meg, együtt rezdülve a másik
bajával, nyomorúságával, testi-lelki éhségével, hiányával. Akkor is,
ha ez neki kellemetlen, ha fáradt hozzá, vagy túlterhelt, és ki is
borulhatna.
Műtőssegéd koromban tapasztaltam meg, hogy az ember milyen hamar
immunissá tud válni a vérre, a betegek fájdalmára, mások szenvedésére. Ez talán
egy természetes védekezési mechanizmus is, de az élet minden területén tapasztalhatjuk.
Szépen lassan megkeményedhet az ember szíve, elfásulhat mások baja, szüksége
láttán. Jó lenne minden helyzetben mélyen emberségesnek maradni, Jézushoz hasonlóan!
A Mester gondoskodó szeretete mutatkozik meg abban is, ahogyan az apostoli
útjukról visszatérő tanítványokat csendes helyre, kis pihenőre hívja.
Nem csupán fizikai megpihenésről van szó. Sokkal inkább arról, hogy beszámoljanak
neki sikereikről, kudarcaikat megoszthassák vele, kérdéseiket feltehessék,
és együtt lehessenek vele.
Nekünk is nagy szükségünk van arra, hogy ha elfáradunk az Isten Országa építésének
tennivalóiban, a mindennapok feladatainak sűrűjében, az élet nyüzsgésében,
akkor meghalljuk a hívást: "Gyere velem, pihenj egy kicsit!" Talán
magányos helyre hív, de nem azért, hogy magányos legyek, hanem hogy nála találjak
megpihenést, vele oszthassam meg örömömet, bánatomat. Ez igaz lehet a fárasztó
nap végén, de hívhatja a házastársakat egy hétvégi elvonulásra, vagy akár egy
közösséget egy hétvégi lelkigyakorlatra. Ezek nélkül csak beleveszhetünk nyüzsgő világunkba,
megfáradva hajlamosak lehetünk hobbikba menekülni, vagy valami módon magunkat
kábítani.
Az apostoli munkában vagy a szeretetszolgálatban azonban a megpihenések nem
tespedésre valók, inkább erőgyűjtési lehetőségek a továbblépéshez.
Hiszen zarándokúton vagyunk, a megpihenés Odaát vár minket. Amennyire fontos
és szükséges a tevékeny munka és a pihenés ritmusa életünkben (az ősi
hatnapi munka és az egy napi "sabbat" = "abbahagyni" váltakozása),
fontos észrevennünk, hogy ebben az evangéliumi részben sem sikerül Jézusnak
csendben megpihennie tanítványaival. Szívből megsajnálva a hozzá fordulókat,
bőkezűen az egyik legnagyobb kincsből ad nekik: időt szán
rájuk, tanítani kezdi őket. Az embernek arra van ideje, amit nagyon akar,
ami a legfontosabb neki.
Érdemes megvizsgálni magunkat, hogy időnk, energiánk javát a szeretet
szolgálatában használjuk-e fel, és megtaláljuk-e hozzá a megpihenés, megnyugvás
Jézus által kínált lehetőségeit!
[Csiky Lajos, Budapest]
"Azután összegyűltek az apostolok
a Szabadítónál, és feltárták előtte mindazt, amit csak csináltak
és amit tanítottak." (Mk 6,30)
- Mit szoktam elmesélni magamról? Kinek?
- Mennyire szoktam kivárni, míg szóhoz jutok?
- Mennyire tartozom a hangadók közé?
[Angel]
2021. június
25. - Évközi 17. vasárnap
Jn 6,1-15 - "Ti adjatok nekik
enni!"
A kenyérszaporítás történetét mind a négy
evangélista leírja, János számára azonban talán a leghangsúlyosabb
és átvitt értelmet is hordozó történet,
amelyhez az eucharisztikus beszéd is kapcsolódik. A mai alkalommal a történet
néhány apró mozzanatából próbáljunk a magunk számára tanulságokat leszűrni.
Bármelyik leírást olvassuk is, mindig Jézus a főszereplő, de az is
látható, hogy bevonja a tanítványokat a történésbe, párbeszédben készíti fel őket
az elkövetkezendőkre, és szolgálatukat kéri, igénybe veszi. Érdekes, hogy
amikor a tanítványok szembesülnek az emberileg megoldhatatlannak tűnő helyzettel,
közülük senkiben sem merül fel az a gondolat, hogy Jézus itt van, s ő megoldhatja
a helyzetet, benne Isten ereje működik. S lám, a kisfiú elemózsiája, néhány
kenyere és hala elégséges arra, hogy Jézus által a kenyér megtörésének csodájában,
Atyjának hálát adva, az osztozás által az isteni szeretet kiáradása megtapasztalhatóvá
váljon. De ebben tevékeny szerepe van a kisfiúnak és a tanítványoknak is. Ott
vannak a keze ügyében!
Nézhetjük úgy az életünket, hogy a keresztény ember ott sürög-forog Isten közelében,
szeretne a keze ügyében, jókor jó helyen lenni. Sokszor adódhat ugyanis olyan
alkalom, amikor emberileg nehéz vagy megoldhatatlannak látszó helyzetekben kell
segítenünk embertársainknak. Mindig megszólíthatónak kell lennünk az Úr részéről,
hogy szeretetének eszközei lehessünk, "csodát tehessünk", a magunk "kevesét" hozzáadjuk,
azt, ami a mi részünk, de ami nélkülözhetetlen.
Jézus arra biztatta tanítványait, hogy ők adjanak enni a tömegnek. Mai követői
számára ezt a karitászra szóló felhívásként is értelmezhetjük. A messiási kor,
az ígért és megvalósulóban lévő Isten Országa a prófétai jövendölés szerint
a bőség kora lesz. Ettől még távol, és talán egyre távolabb vagyunk.
Globalizált világunkban az éhezés, a nyomor a távoli földrészeken, de akár határaink
közelében is szemünk előtt van, elsősorban a médián keresztül. De bizonyára
mindnyájan tapasztalhatunk nélkülözést közvetlen környezetünkben is. Izajás szerint
az igazi böjt, az igazi vallásosság, ha az éhezőnek megtörjük a kenyeret,
és a rászorulónak segítséget nyújtunk szükségében. Itt is érvényes az, hogy bár
nem tudjuk megoldani a világ minden baját, gondját, de a magunk kevesét jó szívvel
hozzáadhatjuk. Így mutatkozhat meg általunk is Isten szeretete és jósága.
Az Oltáriszentségben Jézus önmagát adja falatnyi kenyérként, s ugyanerre az önátadásra
indít minden szentáldozás során. Osszam meg kenyeremet, javaimat, időmet
azokkal, akiknek szükségük van rá. Ahogyan Ferenc pápa fogalmaz: "Az életed
akkor a tiéd, ha megosztod másokkal!"
Figyelemre méltó, ahogyan Jézus a felesleggel való bánásmódra is tanít bennünket,
amikor utasítja tanítványait a kenyérmaradék összegyűjtésére. Sok ember
számára ami könnyen jön, az könnyen is megy, a maradék már semmire sem való,
semmire sem használható. Korunkban megszokottá vált, hogy a veszteséget az összmennyiséghez
mérjük, Jézus azonban önmagában nézi az értékét. Ahogyan mondani szokás: "sok
kicsi sokra megy". Higgyünk abban, hogy ha ezt a szemléletet még inkább
magunkévá tesszük, tovább növekedhetnek lehetőségeink az adásra!
[Csiky Lajos, Budapest]
"Ám közel volt a pászka /húsvét/,
a zsidók ünnepe." (Jn 6,4)
- Milyen ünnep közeledése fontos a számomra? Miért?
- Melyik családtagomat biztatom, ha vendég áll házhoz?
- Milyen szándékok vezetnek, ha egy tanácsot kérek valakitől?
[Angel]