A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2020. június 7. Szentháromság
vasárnapja
Jn 3,16-18 - Okoskodás helyett istenélmény
A mai gondolatokat a Nikodémussal folytatott beszélgetés
végén olvassuk. Lélekben újjá kell születnünk ahhoz, hogy meglássuk Isten
Országát. Ahogy a mózesi történetben a kígyójelképre hittel felnéző ember
megmenekült, ilyen a tanúságtevő Emberfia szerepe is: Isten annyira
szereti a világot, hogy fiát küldi, hogy aki hisz benne, nem veszítse el
az örök életet. Három szereplő van: Isten, aki a világot teremtette
és élteti, a világ (a földi bioszférában élő ember) és az Emberfia,
akit Isten küldött, s aki Őróla tanúskodik.
Az üzenet: a világ rosszfelé megy, s aki nem fogadja meg az Emberfia üzenetét,
el fog veszni, sőt már el is veszett (a világnak szánt örök élet számára).
Nagyon egybevág ez a mondanivaló a szőlőművesekről szóló
példabeszédével (Mt 21,33-43). Mindkettő egyértelműsíti Jézus szerepét: ő Istent
magát képviseli, a "fia". Világos a nekünk szóló felhívás is: meg kell változnunk "lélekben",
vagyis a világhoz, embertársainkhoz, Jézushoz való hozzáállásunkban. Akkor nem
veszünk el, különben már el is vesztünk. Szerintem ez nagyon egyértelmű felhívás
számunkra, langyos út nincs! Részletesebb kifejtéséhez nem ússzuk meg az evangéliumok
rendszeres olvasgatását.
A ma ünnepeltje viszont a "szent"-háromság, vagyis nem ugyanez a három szereplő.
Az ember évezredek óta próbálja a tapasztalatait háromsággal magyarázni (sok-sok
vallásban!): van a teremtő-éltető jó isten, van egy gonosz (isten,
vagy a jó isten tévútra került fia), és létezik valaki, aki jó (egy harmadik
isten, vagy a jó isten jó fia), és próbálja rendbe tenni az elrontott dolgokat.
Jézus erről így nem beszél! Egyházunk "Szentháromság"-fogalma azonban az
egyetlen "jó Istenre" vonatkozik. A legelső fontos állásfoglalás és dogma
(vagyis "Ne gondolkozz róla, csak ezt vallhatod!") a Níceai Zsinaton született,
amikor is Áriusz meggyőződését, hogy ti. Jézus emberfia (= normális,
csak különös képességekkel bíró ember), elítélték, és kimondták, hogy Jézus maga
a "Jóisten", emberként közénk születve (= Emberfia, Jóisten 2). Isten köztünk/bennünk
működő gondolatai/érzései/bátorításai pedig ugyanazon egyetlen "Jóisten" harmadik
személye (Jóisten 3).
Bennem ez így tisztult le:
Van "Jóisten", egyetlen személy, a világ teremtője/éltetője. Őt
három úton-módon tapasztalhatom meg személyes élményként:
1. A világ teremtőjeként/éltetőjeként,
a világegyetemre/természetre/ természeti törvényekre rácsodálkozva (megtapasztalom
az Atyát, Jézus is beszélt róla).
2. A Tőle jött hiteles küldöttben, aki
az Atya akaratát/tervét/szeretetét képviselve, tanítást és életpéldát hagyott
ránk (számomra nincs értelme a vitának, hogy homousios vagy homoiusios: amit
és ahogy képvisel, az az igazán fontos! - Jézus egyértelműen ilyen küldött).
3. Gondolataimban, érzéseimben, bátorságomban, hűségemben, amik túlmutatnak
a biológiai ösztönvilágon, megtapasztalom, hogy a biológián fölül van még valaki
(ezt a tapasztalást nevezem Szentléleknek, Jézus is említi, ígéri). Mindhárom
tapasztalásom személyes élmény (ők mint külön személyek), de ugyanarról
az egyetlen "Jóistenről".
De az igazán fontos üzenet a mai evangéliumban mégiscsak ez: aki nem fogadja
meg az Emberfia üzenetét, már el is veszett, a többi csak okoskodás...
[György Zoltán, Ajkarendek]
2020. június 14. Úrnapja
Jn 6,51-58 - Jézus-követés és sorsközösség
Teljes nevén az Úr Szent Testének és Szent Vérének ünnepe,
amit egy liege-i apáca javaslatára végül 1264-ben Orbán pápa tett hivatalos
római katolikus ünneppé. A mai evangélium azt mondja: Élet (értsd: örök élet)
csak abban van, aki eszi az ő testét, és issza az ő vérét. Vessük
ezt össze a múlt vasárnapi evangéliummal, amelyből ezt tanultuk: Aki
a jézusi tanítást követve lelkében újjászületik, csak annak van örök élete.
Vagyis a Jézus testét evés egyenlő a benne való hittel, életpéldája követésével;
vére ivása egyenlő a sorsközösség vállalásával: az előbbiekért akár
üldözhetnek, véremet is vehetik. Ennek a sorsközösség-vállalásnak a megújítása,
megerősítése a keresztény közösségben az Eucharisztia ünneplése vagy az
Úrvacsora.
Eggyé válhatunk az isteni élet szövetével, egy kenyérré leszünk, olyan közösséggé,
amelyben a részalkotók beleolvadtak ebbe a közösségbe, és már többek, mint egyenként
külön-külön. (Jó analógia a kenyér, ami már sokkal több, mint őrölt búzaszemek,
élesztő, víz és só egymás mellett.)
Jézus ki is mondja, hogy ez nem a manna-monda megújítása, vagyis hogy eszel a
mannából, és automatikusan megmenekülsz ("szuper kalmopyrin"). Főleg nem
földi boldogulásodat, sikerességedet fogja segíteni, sőt. Az örök életet
jelentő Isten országához segít eljutni. De a ceremóniától, az eseményen
részvételtől önmagában nem változik semmi. Csak ha igazán közösséget vállalsz
Jézussal, akkor hiheted, hogy erőt is kapsz hozzá . Úgy járulj tehát szentáldozáshoz,
hogy komolyan élet- és sorsközösséget vállalsz Jézussal, mert ezt fejezed ki
vele! Erőt, lelki támaszt ehhez az úton járáshoz kapsz, és megerősödik,
mondhatnám lepecsételődik a jézusi közösséghez tartozásod.
Az ünneplés sajátos része a kivonulás a templomból. A körmenet mutatná meg a
külvilágnak a közösség összetartozását, ez mintegy kiállás: megmutatnánk magunkat,
mi vagyunk az az egymást szerető, támogató, összetartó és Isten országát
akaró csapat. Elgondolkodtató, hogy ebből mi valósul meg egy mai körmenetben.
Milyen érzést, gondolatokat vált ki egy mai körmenet az - egyre gyakrabban -
ellenséges környezetben?
Ma vonulgatnak rákbetegek, emlőrákszűrést propagálók - jó szándékkal;
melegek, párt-elvakultak -magamutogató szándékkal; mindenfélét követelők,
fenyegetők - megfélemlítést gerjesztve. Vajon mit akarhat ma egy nagyon
kis kisebbségben lévő keresztény templomi közösség az utcán vonulva? Nem
kelt-e éppen ellenszenvet, megszólást, gyűlöletet maga és eszméi ellen?
Talán sokkal inkább az egységünk, szeretetünk, szolgálataink, példás életünk
jó híre kellene, hogy ismertté tegyen minket. De ennek mérlegelését és eldöntését
ki-ki a maga szűkebb környezetében tudja megtenni.
[György Zoltán, Ajkarendek]
2020. június 21. - Évközi
12. vasárnap
Mt 10,26-33 - Szembemenni a világgal
A mai evangélium eléggé kellemetlen. Nem biztat kényelemmel
és földi jó sorssal. A múlt vasárnapi "Jézus vérét isszuk" kifejtése ez
tulajdonképpen: mert az "emberek" elítélnek, megostoroznak, törvényszék
elé hurcolnak, halálos gyűlölség támad még családokon belül is; gyűlölnek
- megölnek Jézus nevéért.
Pedig ő azt mondta: csak hozzá hűen nem veszítjük el a nekünk szánt
örök életet. Ezért nem érdemes tehát túlfélteni ezt a földit! Az Atya akkor ismer
el minket, ha földi jólétünkért nem tagadjuk meg Jézust. Ha megtagadjuk, már
el is vesztünk (vö. Jn 3,16-18). Ne legyints, hogy persze, ez éles volt akkor
valamikor! A mai keresztény, békés Európában istentelen-liberális életszemlélet
terjed: Vajon ellene mondasz-e, ahol csak tudsz? Ateizmus özönlik ránk: Kitartasz-e
a jézusi tanítás vállalásában akkor is, ha az veszélyes lesz? De nem is kell
ennyire messzire menni. Gyerekeid is másfelé indulnak, mint jó keresztény őseik.
Hagyod nyugodtan, hogy rossz felé menjenek?
Gyakori önigazolás, hogy "mindenki így csinálja". Ha ez nem fér bele a jézusi
erkölcsi és gondolatvilágba, akkor te másképp fogod csinálni, mint mindenki más?
Az árral szembemenni pedig kellemetlen. Megbélyegzés, de legalábbis mellőzés
mindenképpen az osztályrészed lesz. Ma és itt még csak ennyi.
Jézus követése mindenképpen kisebbségi lét a "mindenki másképp csinálja" környezetben.
De a jézusi út mindenképpen közösségi út is, csak összekapaszkodó és a közösséghez
alkalmazkodó csapatban járható. Ez sem divat már manapság, az egyéniség, különcség
a menő. A kommunában élők sokszor teljesen feladják önmagukat a közösségben
való eggyéolvadásért, s ez többünknek már túlzásnak hat. Márpedig önfeladás nélkül
nem jön létre a közösség mint magasabb létszint (barátság, házasság, de akár
egy jó munkahelyi közösség is). Szembenállásod az árral nem lehet tehát magányos
áldozati szerep. Találni kell társakat a jézusi úthoz is.
Amikor ma szentáldozáshoz járulsz, gondolj rá, hogy a világgal szembemenést is
vállalod, erről szól Jézus vérének vétele, de még egyénieskedésedet is le
tudod tenni a közösségért, amelyben részt veszel a szertartáson.
[György Zoltán, Ajkarendek]
2020. június 28. -
Évközi 13. vasárnap
Mt 10,37-42 - Akár a tradíciókkal is szemben
A mai örömhír biztatás. Máté azzal vezeti be, hogy
Jézus kijelenti, nem békét hozni jött. Az a gondolkodás és életút,
amelyet meghirdet, nagyon más, mint
a hagyományos értékrend, például a családi kötelékek elsőségét illetően.
Követői jobban kell, hogy kötődjenek őhozzá és eszméihez,
mint akár családtagjaikhoz és a tradíciókhoz. Nem csupán a múlt vasárnap
emlegetett világi árral kell szembemenni, hanem esetleg azokkal is, akikhez
ezer szállal kötődünk. Ez aztán igazán nehéz döntése az életünknek!
A szerelmes fiatalok képesek ellentmondani az eltérő szülői terveknek,
pedig harag, kitagadás vár rájuk. Valami ilyesmire biztat Jézus is: Isten ügyébe
szerelmesedve legyen bátorságod másképp dönteni, cselekedni, mint az szokás.
Például nem csupán elhagyni egy kiüresedő vallási szertartást, hanem helyette
Jézus szellemében csinálni valamit. Hozzá nem méltó életünket, szokásainkat,
helyzetünket el kell veszítenünk, el kell hagynunk, különben nem követői,
csak bálványozói leszünk - attól pedig nem lesz jobb a világ, nem fog valósulni
Isten terve-országa. Ez is nehéz teher lehet kinek-kinek.
Jézus a tanításának továbbadására is biztat, és arra is, hogy aki hallgatja és
el is fogadja ezt a tanítást, az becsülje, segítse a tanítót, a küldöttet is.
Mert ez akkor a küldő Isten megbecsülését, szeretetét is jelenti. Ezzel
pedig már itt is van az Ő országa! Elhagyott tradícióink, elforduló rokonaink
helyett új barátok, közösség, igazabb szokások várnak ránk az Isten képére formálódó
világban.
[György Zoltán, Ajkarendek]