A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2019. január 7. - Urunk megjelenése
- Vízkereszt
Mt 2,1-12 - Heródes és a bölcsek
Jézus születésekor voltak, akik olvasták az idők jeleit.
Ma elég nagy az információ áramlása - nagy a zaj és kicsi a jel. Nincs idő megemészteni
a rajtunk átfolyt sok ismeretet, hang- és képsort. Pedig csak ülepedéssel
emészthetők. A séta, a csend, az el-elgondolkodás lehetőséget ad
rá, hogy helyükre kerüljenek ismereteink. Ma is vannak, akik olvassák korunk
jelzéseit. Mennyit látok meg ebből?
Heródes fenyegetve érzi hatalmát, nyugtalan. Ha a 'főnök' nyugtalan, akkor
ez átragad a környezetére.
Kevesek jutnak hatalomhoz. Ma a legtöbb embert inkább a 'megélhetés' nyugtalanítja,
a pénz, amiről Jézus a 'Ne aggodalmaskodjatok' példázataival többször is
beszélt. Az aggodalom Heródest gyermekgyilkos döntésbe hajszolta. Nem segít az
aggódás, sőt hátráltat, riaszt - bénít, vagy épp támadásra késztet (A szerzés
törvénye: Lapíts, ha erősebbek, de ha nem, hát mard el magadnak, különben
lecsúszol róla!).
Heródes tudni akarja a fenyegetés forráshelyét, hogy célzottan csaphasson
le.Vannak, akik meg tudják neki mondani. A fenyegetés miatt 'sakkozik' - ellenlépésen
töri a fejét. A hatalom (itt Heródes) gyilkos előkészületeihez szakértőket
használ fel, akik tudják a választ kérdésére: Hol kell keresni? Ma is használnak
szakértőket pl. reklámokra, marketingre, politikára - kiüríteni a zsebeket,
szédíteni a tömegeket. Jaj, a gonoszokkal cimboráló, magukat pénzért eladó szakértő elméknek!
A ravasz Heródes céljukhoz segíti a bölcseket, azzal a hátsó szándékkal, hogy
majd őket is felhasználva (kémként) pontosíthasson. Szemből barátságos
képet mutat, de a háta mögött már ott a fegyver.
A bölcseknek szükséges a pontos 'irányfény', hogy rátaláljanak a megfelelő helyre.
A GPS ma már odavisz (ha nem téved), ahová kérem. De ki mondja meg, hogy hová
érdemes menni? Hol az a csillag ma, ami ahhoz a jászolhoz vezet, amiben szabadító
élet születik?
A ma embere nem szeret leborulni senki előtt. Egy régi, más felekezetű ismerőm
szokta mondani: Nem kiborulni, hanem leborulni! Nyomulunk, mert nyerőnek
kell lenni, minél többet megkaparintani. Ki előtt 'hajtottam fejet' valaha
is? Sok rajongó a sikereseket ünnepli. Némelyek plecsniket kapnak (joggal vagy
érdemtelenül). De tudom, vannak, akik ragyogásukkal a rejtekből csak
néha
csillannak ki hétköznapok lomjai alól.
Az ajándék kényes kérdés, amikor olyannak adnánk, akinek már megvan, amire szüksége
van. Mi az az ajándék, ami aranyként értékes marad, ami tömjénillatként magasba
száll a sárból, és ami a mirha keserűségével is véd a rothadástól.
Heródes, a nagy ravasz mégsem tudta kémkedésre használni a bölcseket, mert 'kijelentést
kaptak', útmutatást. Valószínű, hogy 'ráérzéseik' egy életforma hozadékai.
Jó annak, aki úgy tud élni, hogy megérzései kivezetik a csapdákból. (De vajon
kit tartanak ma bölcsnek?)
[Lelovics László, Kaposvár]
"Megpillantván pedig a csillagot felújjongtak nagy örömmel
szerfölött." (Mt 2,10)
- Mennyire jár át az öröm, ha, az új irányt vesz az életem?
- Mennyire vagyok hű ahhoz, ami célhoz vezet?
- Mit szoktam ajándékozni? Kinek? Miért? Mikor? Mennyit?
2019. január 13. - Urunk megkeresztelkedése
Lk 3,15-16.21-22
- Vízben, vagy Lélekben és tűzben
Korábban közösségeinkben sokat beszéltünk, vitatkoztunk
a keresztségről. Most ritkák az ilyen gondolatok. Elültek. Talán
nem aktuális?
Nézzük először az akkori eseményeket:
János prófétai hangja figyelmeztet, hogy a fejsze már a fák gyökerén van. Erre
a népből sokan megrettennek. Még nem tudják, hogyan menekülhetnek meg, de
János lehetőséget kínál a megtérésre, és az alámerítkezésre. A megtérés
valószínűleg az akkor közismert bűnök megbánását jelenti, és ennek
kísérő jele az alámerítkezés (elmerül a régi élet, és felbukkan a megtisztult
új élet). Nem tudjuk, hogy az alámerítkezés mennyire volt a félelem kiváltotta
hirtelen felindulásból elkövetett bátortalan formális próbálkozás, vagy épp
elkötelezett,
felelős döntés, és az életforma megtisztulása. Sokan azt képzelték, hogy
János maga a Krisztus, aki adja ezt a lehetőséget. János viszont azt válaszolja,
hogy (mai zsargonba ültetve): 'Õ még senki, és ez még semmi, de jön majd a valami,
amit a Valaki hoz el.' Vagyis az alámerítkezés még semmi, de a Szent Szellem
(Szentlélek) és a tűz lesz a valami.
Jézus vállalja a 'semmit' is. (János megerősítésére?) De a semmiből
valami lesz: Szentlélek és a szózat az égből - az Atya tanúsága.
Nézzük napjainkat: Lehet, hogy korunk siker-emberei jobban kihasználnák a hirtelen
jött népszerűséget, mint ahogy János nem tette. Korunkban sokak számára
felértékelődik a 'hangya-perspektíva' a maga kis előnyeivel, ezért
kicsit sem kívánják felülről (magasabb nézőpontból) látni
a világot(hátha elejtik nehezen megszerzett morzsáikat).
A mai egyházi gyakorlat, hogy a csecsemőre óvatosan vizet löttyintünk, még
János 'semmi'-jénél is kevesebb. Nem kell bűnbánat és megtérés (a csecsemőtől
nem is lehet ilyet kérni), a jelkép is 'szelídült' (alámerülés helyett löttyintés).
Hol hát ma a valami? Hol a Szentlélek és a tűz? Elvileg a bérmálásban. És
gyakorlatilag? Hogy volt ez az én esetemben? És ma? Mennyire van benne életemben
a valami és a Valaki?
Gyémánthegyen állunk,
De zsebünkben kavicsok vannak.
Nagyon elfelejtettük, hogy angyalok voltunk,
Kövér vánkosokba tömtük fehér szárnyaink.
...
Igen. Igen.
Elsüllyedtek a haditengerészek:
Szelid révészek csónakáznak Isten felé.
Még a nagyon öregek is
Kiülnek a dolgok előtti egyszerű lócára
S türelmet prédikálnak messze,
A mulandóság halainak.
(részlet József Attila Gyémánt című verséből)
A fejsze ma is a fák gyökerén van, de nem kell félni, mert "gyémánthegyen
állunk".
[Lelovics László, Kaposvár]
"Az egész nép bemerítkezésekor, miután Jézus is bemerítkezett, és
imádkozott, az történt azonban, hogy megnyílt az ég". (Lk 3,21)
- Mitől nyílik meg nekem az ég?
- Miben szeretek teljesen elmerülni?
- Milyen testi dolog, amit szégyellek?
[Angel]
2019. január 20. - Évközi
2. vasárnap
Jn 2,1-11 - Lesz-e csoda a lagziban?
Jézust "falánk és borissza" embernek tartják (szemben
az aszkéta Jánossal, aki sáskán és vadmézen böjtöl). Míg János félrevonul
a pusztai magányba, addig Jézus nagyon is az emberek között forog. Elmegy
a lagziba, vagy a vámosokhoz, és szóba áll a pogányokkal, sőt a
szajhákkal is - nem prűd. Mégsem sodorják magukkal az események,
hanem többnyire ő irányít. Azért van, amikor tűrnie kell, amit
a gyarlóság rámért - pl. kínszenvedése és kereszthalála idején (bár akkor
sem tudják megtörni).
Vissza a lagziba: elfogyott a bor. Nem lenne ez nagy baj, de szégyen a házigazdának.
Mária határozottan jelzi Jézusnak, hogy tegyen valamit. Jézus kemény válaszával
jelzi, hogy ő NEM kíván beleavatkozni a dolgok menetébe ("Mi közünk ehhez, óh
asszony? ... Még nincs itt az én órám."). Máriáról csak sejtjük, hogy miért fontos
neki, hogy legyen bor. Jézusról tudjuk, hogy ügyel a jó időzítésre. Nem
akarja gyorsan a fókuszba rántani magát, nem akar híres lenni, mert tudja, hogy
akkor célpont lesz, támadni fogják. Íme, egy családi konfliktus anya és fia között.
Mai fejjel azt kérdezhetnénk: Na, ki fog győzni? A nőknek vannak csodálatos
képességeik (afféle női praktikák), amikkel befolyásolni tudják a dolgok
menetét akár alávetett helyzetben is. Például kolléganőmet óvodás kislánya
este arra kérte, hogy énekeljen neki. "Most nem akarok, fáradt vagyok." - mondta
az anyuka. A kislány ellenállhatatlanul mosolyogva csak ennyit mondott: "Pedig
fooogsz." (És végül tényleg énekelt.) Mária is rendelkezik ezzel a női képességgel.
Nem győzködi fiát, nem vitatkozik, csak ennyit szól: "Tegyétek meg, amit
mond nektek!" Jézus mit léphet erre? Természetesen enged: "Töltsétek meg a korsókat
vízzel! ... Most merítsetek és vigyetek a násznagynak!"
A borrá váló víz csodája ott még csak meglepődést okozott, de tanítványait
rögtön elbűvölte vele. Gondolhatnánk: nem lesz belőle nagy felhajtás,
de mire Názáretbe ér, hogy beindítsa 'vállalkozását', már ott a híre.
Vannak, akik a Kánai menyegzőt a mise átváltoztatásának előképeként
tartják, de míg itt a víz borrá válása csak figyelemfelkeltő udvarias gesztus,
addig Jézusnál az utolsó vacsorán (majd ránk vonatkozóan a misékben) a bor vérré változása
már az életáldozat jele.
[Lelovics László, Kaposvár]
"Ezt tette a Szabadító a jelek elsőjeként a galileai
Kánaánban." (Jn 1,11)
- Mennyire minőségi, amit csinálok?
- Hány százalékos a teljesítményem?
- Mennyire hiszek Jézusban? Mióta? Miért?
[Angel]
2019. január 27.
- Évközi 3. vasárnap
Lk 4,14-21 - Jézus fókuszai
A kánai menyegző az előzetes volt, itt
viszont Jézus már élesben kezdi hivatását. A híre megelőzi.
Már tanít és népszerű. Eljut otthonába, és a zsinagógában mindjárt
lehetőséget is kap - ő a felolvasó. Jó helyen nyílik ki
a tekercs, mert róla szól. Hogyan is?
"Az Úr Lelke rajtam" és "felkent engem"
Kérdezik sokan, akik látják, hallják tanítását, csodáit, hogy honnan...? Itt
a válasz: az Úr Lelke rajta. Bérmáláskor megkapjuk a Szentlelket (Szent Szellemet), így
elvileg minden megbérmált (konfirmált,...) keresztényen (rajtam és rajtad) ott
az Úr Lelke. Tapasztaljuk? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért?
Már a keresztség krizmája egy felkenés, majd a bérmálás is. Krisztus csak egy
volt, de jelentése, hogy felkent, valódi lehetőség az igaz életre. Felkentek
vagyunk. Élünk vele? Ifjú hittanosként az idős Pázmány atyát hallgattam:
A keresztség olyan, mint amikor valakinek sok pénzzel bankszámlát nyitnak. Van,
aki sosem használja. Az ő baja.
"...hogy a szegényeknek örömöt hirdessek"
Korunkban legtöbben az örömöt meg akarják kaparintani maguknak, pedig ettől
a valódi öröm elillan. Lenézik a szegényeket és kerülik őket. Mások próbálnak
segíteni nekik keservesen kínlódva (szociális gondoskodás), de mintha a lukas
csónakból meregetnék a vizet, az újra beszivárog, nincs előrelépés. Mi örömöt
lehet hirdetni a szegényeknek? Mert vannak a földnek olyan részei, ahol a
szegénységben
is van öröm és elégedettség, míg máshol a 'jólétben' is csak elégedetlenség és
keserűség. Van-e örömhírem a szegényeknek? Viszem-e az örömhírt nekik?
"...szabadítást a foglyoknak" és "szabadon engedjem a szétzúzott szívűeket"
Korunk emberére sokan pályáznak (vadásznak?) reklámokkal, politikával, ideológiákkal,
pénzzel, pozíciókkal különféle szervezetek, hogy megvegyék kilóra ámításokkal,
míg végül azt veszi észre, hogy behálózták és fogságban van, a szívét szétzúzták.
De tudunk mi önmagunk foglyai is lenni szenvedélyeink, fafejűségünk, értetlenségünk, önteltségünk, önzésünk,
mániáink,... rabjai.
Engem kell szabadítani vagy én tudok mást szabadítani? (VIGYÁZAT! szálka és gerenda...)
Mi hozhat szabadulást? (A fogyasztói szemlélet semmiképp sem.)
"...szemük megnyitását a vakoknak"
Tisztánlátásunkban erősen akadályozottak vagyunk. Tele van korunk vakításokkal,megvezetésekkel (félrevezetéssel), amit már minőségi 'szakemberek' végeznek.
A látványban is túlhajtott nyomulás van. A sok vibráló kép, az erős fények
zavaróak. Eltűnik a lényeg (pl. kisbetűs kitételek) és kiemelkedik
a megtévesztés (amiről persze nem vallják be, hogy csapdának szánták). Kevesen
látnak a pályán és sok a Nem vesszük észre, ami az orrunk előtt van, és
segíthetne rajtunk. megvezetett. Sokszor 'vakok' vagyunk.
Mitől nyílhat meg a szemem? Mivel javíthatom tisztánlátásomat? Tudom-e megnyitni
látását vakoknak? Mikor mondhatom: "Ma a ti fületek hallatára teljesült ez
az írás"?
[Lelovics László, Kaposvár]
"Örömmé lesz számotokra és ujjongássá és rengetegen
fognak örvendezni születésén." (Lk 1,14)
- Minek tudok nagyon örülni?
- Mitől jövök zavarba?
- Melyik korosztályhoz tartozom?