A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2015. október 4. - Évközi
27. vasárnap
Mk 10,2-16 - Miért házasodjunk?
Szabad-e elbocsátani egy asszonyt? - hangzik a kérdés. Az igazi kérdés
azonban más: Érdemes-e komolyan venni a házasságot? Jó üzlet-e, hogy feladjam
magam egy másik emberért, egy nőért? Jézus pontosan érti a kérdés súlyát,
és pontosan tudja, hogy az igazi kérdés nem az, hogy szabad-e elválni,
hanem hogy érdemes-e házasságot kötni, megéri-e feladni önmagunkat, és
kiszakítani magunkat az első, szülői szeretetből, és annak magunk köré
tekert egoizmusától? Ha erre képtelenek vagyunk, akkor hogyan akarunk egy
második, önfelejtő apa-anya szeretetmiliőt teremteni. Házasságról csak
ott lehet beszélni, ahol két ember mindent, még önmagát is kockára teszi
azért, hogy életük legyen, és életükből élet szülessen. Az apokrif Tamás-evangélium
szerint: "Ha a kettőt eggyé teszitek, a belsőt olyanná, mint a külső,
a külsőt olyanná, mint a belső, ha a férfi eggyé tud lenni a nővel, és
nő a férfivel, akkor mentek be mennyek országába" (22), vagyis akkor
lesz házasság, valódi közös élet, az isteni szeretet élete.
Jézus szándékosan száll szembe korának vallási szemléletével, amely szembeállítja
a férfit és a nőt, a férjet és az asszonyt, megadva minden jogot és kibúvót
a férfinek, miközben megtagadja ugyanezt a nőtől. A mózesi törvény a férfinek
jogot ad a nő rovására az elbocsátásra, a nőnek nem. A nőnek megalázóan kell
bizonyítania, hogy méltó a férfihez, a férfinek semmit sem kell bizonyítania,
legfeljebb, hogy joga, igaza csak neki lehet (5Móz 22,13-21; 24,1-4).
Jézus nem hajlandó játékszerré tenni a házasságot, hanem Mózest tudatosan mellőzve
a teremtés szentségére hivatkozik, amely egyértelmûvé teszi, hogy csak egyenrangúak
kötelezhetik el magukat a házasságban. A férfi és nő egymásnak való emberré
teremtésének isteni ereje élteti és táplálja a házasságnak nevezett szeretetközösséget.
A törvény elégtelenségével nem szándékozik elővételezni az úgynevezett szentségi
házasságot, hiszen a házasság, a férfi és nő kapcsolata, a teremtésből fakadóan
önmagában szent, így nincs szükség arra, hogy még egyszer szentté tegyék.
A házasságot nem lehet szabályoknak, igényeknek megfeleltetni, mert rá is érvényes,
hogy vagy egészen, vagy sehogy! A házasság kockázat nélkül olyan, mint az élet
levegő nélkül. Ha a kapcsolatot szabályok közé kényszerítik, amelyek megszabják
a meddiget, akkor másról szól, mint amiről Jézus beszélt, mint amit Jézus házasoknak
és magányosoknak előélt, hiszen annak lényege éppen az, hogy soha nem mondja,
hogy "azt már nem"!
Érdemes összevetni a Máté-féle megfogalmazással, amely mindenféle házasság
felelősségét veti fel, amikor arról beszél, hogy vannak olyanok, akik alkalmatlanok
a házasságra, mert mások tették őket alkalmatlanokká (Mt 19,12)! A házasság
célja és értelme, hogy olyan szeretetet teremtsen, amely alkalmas a szeretet
válogatás nélküli vállalására és továbbteremtésére.
[Sulyok Gábor, Budapest]
"Bizony megmondom nektek: aki nem kisgyermekként fogadja az Isten királyságát, az egyáltalán nem jut el abba." (Mk 10,15)
- Milyennek képzelem az Isten Országát?
- Mennyire érzem magamat kelloen kicsinek? Miben?
- Milyen esélyt adok magamnak, hogy bejutok az Isten Országába?
[Angel]
2015. október 11.
- Évközi
28. vasárnap
Mk 10,17-30 - Teljes
elköteleződés
Az üdvösség nem készruha, amihez megfelelő ellenérték
kell csupán, és akkor egyszerûen az ölünkbe hull. Első olvasásra aranyos
kis
történet állhatna előttünk egy aranyos
fiatalemberrel és egy aranyos tanítóval. Jézus azonban megváltoztatja a történetet.
A megnyerő térdre borulást és a tanítóvá, rabbivá előléptetést sem díjazza. Most
is átlátja, hogy mi rejlik a kérdés hátterében.
Úgy érzem a szöveg fordulatából, hogy amennyire jóindulatúnak tûnik a jámbor
kérdés, éppen annyira farizeusi. A kérdést másképpen fogalmazva: "Mi az,
vagy mik azok, amiket ha megtesz az ember, az isteni szabóságban átveheti az
üdvösséget, és több dolga nem lesz ezzel az üggyel? A törvények teljesítésével
letudja az Isten ügyét." Az evangélista azon megjegyzése mögött, hogy Jézus
szeretettel nézett a fiatalemberre, savanyú mosolyt gyanítok, hiszen a kérdésfelvetés
újabb bizonysága a tipikus farizeusi magatartásnak, amely az isteni élet iránti
elköteleződést határok közé akarja szorítani. Eddig az Isten ügye, onnan aztán
az enyém.
A savanyú mosolyra utal Jézus válasza is: "Mindent
jól tettél, csak éppen
a lényeg hiányzik." Az Isten országát nem a
mózesi vagy az egyházi törvények
betartásával mérhető szakrális teljesítmény
teremti meg, hanem az a mértéktelen
elkötelezettség, amely nem birtokolni akar, hanem odaadottnak lenni.
Isten országának
nincsen mérhetősége, eleget tevő teljesítménymértéke.
Egyetlen módon közelíthető meg: mindent, vagy semmit! Életünket át-
meg átszövi a vágy, hogy bebiztosítsuk
magunkat, itt a jelenben, és ezen túl, az eljövendőben
is. Aki ezt a bebiztosított
életet várja bármiért cserébe Istentől,
az nagy valószínûséggel ott akar üzletet
kötni, ahol a szeretet nagylelkûségének kellene lennie.
Mit kell tennem ahhoz,
hogy Istent kielégítsem, és az Isten is kielégítsem
engem? Ez az üdvösség igazi
kérdése!
[Sulyok Gábor, Budapest]
"Úgy, hogy ne kapna százszor annyit most ebben az idoben, házakat és fivéreket és novéreket és anyákat és porontyokat és földeket – üldözések közepette - az eljövendo korszakban pedig korszakos életet." (Mk 10,30)
- Mennyire kárpótolja Jézus mindazt, amit érte
föláldozok?
- Mennyire számítok túlvilági kárpótlásra?
- Mennyire számítok evilági kárpótlásra?
[Angel]
2015. október 18. - Évközi
29. vasárnap
Mk 10,35-45 - Aki úr akar lenni, legyen szolga!
Mit kell tennünk, hogy a te isteni
dicsőséged asztalánál elpoharazgathassunk, jobbról meg balról? Szeretnénk
megrendelni aranyelyheinket,
szeretnénk megkapni
részünket az isteni dicsőségből! - akár így is feltehetnénk a Zebedeus-anya
kérdését. A két Zebedeus-fiú nem merte vállalni önmagát, Jézus szemébe nézni
a kérdés közben, így az anyjukra osztották a feladatot. Jézus pontosan tudta
és értette a követőiben feszülő diadalvágyat, hiszen ha ő a messiás, akkor
mire vár, hiszen már minden készen van, csak a dicsőség kelyhét kell kiüríteni
és a koronát a fejére tenni.
Válaszában Jézus érdekes fordulattal él, és világossá teszi saját világképét.
A dicsőség, a hatalom veszélyes fegyver, könnyû megszerezni, csak egy aranyserleg
kell hozzá, esetleg korona. Az uralkodás, a hatalmaskodás azonban nem az ő világa.
Vélhetően utalni akart a Habakuk próféta mondatára, hogy a hatalom olyan, mint
a serleg, amelybe mérget tettek: megrészegedik tőle az ember, és nem tudja, mit
tesz (Hab 2,16).
Ahhoz, hogy valaki a Jézus szerinti uralkodás és hatalom részese legyen, újjá
kell születnie, meg kell szabadulni mindattól, ami a jézusi élettől idegen, és
a másik ember megalázását, uralom alá hajtását célozza. Olyan távol kell állni
a mindennapok úr-szolga világától, mint az életnek a haláltól. Aki nem akar kijózanodni
a hatalom, az uralkodás mámorából, az hiába fürdik jézusi szólamokban, részeg
marad és halott (vö. Sirák fia 34,30). Igaz, hogy teremtés könyve azzal kezdődik,
hogy az ember feladatául adja az uralkodást, de csak az embereken kívüli, teremtett
világon (1Móz 1,26). Az a lépés, amely a másik ember eszközzé silányítását jelenti,
Jézus számára maga a halál.
Ha valóban élni és Jézus életében osztozni akarunk, akkor aki első akar lenni,
legyen az utolsó, aki fenn akar lenni, legyen lenn, aki úr akar lenni, az legyen
mindenkinek a szolgája! Uralkodni csak az akar, aki hierarchiát akar építeni,
aki rendelkezni akar mások életével, üdvösségével, vagyis akinek nincsen köze
Jézushoz! Az egyik legjézusibb mondattal fejeződik be a gondolatmenet: "Az
emberfia nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő legyen mindenkinek
a szolgája." Kemény beszéd ez. Ki hallgatja meg? Reménykedjünk, hogy van
ilyen, és mi ilyenek akarunk lenn
[Sulyok Gábor, Budapest]
2015. október 25. - Évközi
30. vasárnap
Mk 10,46-52 - Tömeg és egyén ütközése
Elsõ olvasásra úgy
tűnik, hogy Jézus csodájáról van szó itt, egyről a sok közül.
Volt egy vak ember, Jézus rátette a kezét, az visszanyerte látását, hazament, és
boldogan élt, amíg meg nem halt. Valójában sokkal többről szól a történet.
A Jeruzsálem felé tartó ájtatos tömeg szent énekeket énekel, várva, hogy végre
kibújjon a szög a zsákból, és Jézus végre megnyilatkozzon. Jézus azonban makacsul
hallgat. Ebbe az ünnepélyes zarándokmenetbe nem illeszkedik egy koldus, egy vak.
Nem véletlen, hogy a tömeg el akarja hallgattatni, és ezért lehurrogják. Az apokrif
Nikodémus-evangélium meg is fogalmazza a tömeg véleményét: Mit keres egy nyomorék,
egy bélpoklos az ünnepi menetben (6. rész)? Ne kiabálj, ne zavarj szükségeiddel,
bagatell nyomoroddal, ápolatlan, hajléktalan kinézeteddel, nem látod, hogy ájtatos,
szent dologgal vagyunk elfoglalva?...
A jelenet tökéletesen mutatja a tömeg és az egyén ütközését. Nagy kérdés, hogy
mikor kell és lehet egyénnek lenni, megőrizni saját véleményemet, szándékomat
anélkül, hogy mások romjain keljek életre, és mikor, meddig kell vagy lehet beleolvadni
a tömegbe, a közvéleménybe, a hivatalos elvárásokba anélkül, hogy elveszíteném önmagamat.
A jézusi válasz itt is egyértelmű: "Vezessétek hozzám!" Csak az egyéniségen,
a saját személyiségemen keresztül juthatok el hozzá. A Jézushoz tartozás sohasem
jelentheti emberi valónk kiüresítését, megvetését. Jézus egész élete arról szólt,
hogy fontosabb neki az egyedi ember, minden nyomorúságával és csököttségével,
mint a tömegek moraja. Az egyház is akkor talál vissza a jézusi útra, ha megbecsüli
az embert, a tévedhető embert, ha engedi szabadon gondolkozni, akarni és cselekedni.
Az egyház gondolkozásmódja, de a mi gondolkozásmódunk sem lehet kollektív kényszerzubbony,
amit ájtatosságokkal és szent jelszavakkal kenünk össze. A jézusi út mindig az
egyénhez, a látszólag jelentéktelen szükséghez vezet. Te magad vagy a legfontosabb, úgy
ahogy vagy, és úgy, ami vagy. Légy önmagad, vállald ami vagy, akkor leszel valóban
jézusi!
[Sulyok Gábor, Budapest]
"A Szabadító pedig válaszképpen azt mondta neki: mit akarsz mit tegyek neked? A vak pedig megmondta neki: azt, Mesterem, hogy fölnézzek.” (Mk 10,51)
- Mennyire vagyok szolgálatkész? Ki /kik/ számára?
- Mennyire szabatosan tudom megfogalmazni, hogy mire van szükségem?
- Kire, mire szeretek fölnézni?