A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2015. szeptember 6. - Évközi 23. vasárnap
Márk 7,31-37 - A gyógyító Jézus
Jézusra vonatkozólag egy dologban nincs eltérés az őt halálos ellenségnek,
vagy Isten Fiának vallók között: az a tény, hogy számtalan különleges és nem
különleges jó tettet hajtott végre. Oly korban és oly nép között élt a földön,
amikor és ahol aki Istennek szentelt ember volt, az csodatevő is volt. Johanan
ben Zakkai és Eliezer ben Hyrkanus közvetlen Jézus utáni gyógyítók. Honi esőt
kiimádkozó csodái, Hilkija és Hánán galileai csodái kortárs tettek voltak Jézus
hazájában. Hanina ben Dosza élet és halál csodás eldöntőjeként volt ismert.
Apollóniosz sánták, vakok, bénák gyógyításáért "szent ember" hírében állt. Annyira
megszokott tevékenység volt ez, hogy még konfliktus is adódott Jézus tanítványai
és egy gyógyító között (Mk 9,38). A valószínűleg esszénus Eleázár és Simon
ben Joháj a démonok nevének kimondásával űzte ki azokat... Jézus abban különbözik
mindegyiküktől, hogy ingyen tette a jót az emberekkel.
Most itt áll előttünk egy újabb különleges gyógyítása, pogány vidék emberei
között. Ez a Márk által ránk hagyományozott leírás döbbenetes hasonlóságot mutat
a kor varázslóinak és csodatevőinek gyakorlataival. A varázslók kelléktárára
utal, hogy megérintette a beteg részt ("fülébe tette ujját"), nyállal megérintette
nyelvét (a kor gyógyító erőt tulajdonított a nyálnak), égre tekintve fohászt
mondott ("Nyílj meg!"). Ugyanígy gyógyít Jézus Betszaidában egy vakot (Mk 8,22).
A mai ember megborzonghat ennyi fertőzésveszélyű praktika olvastán,
amikor még a szentáldozás higiéniai előírásaira is annyira vigyázunk. Ha
így van ez Jézussal, akkor miért nem kiáltották ki varázslónak, és miért nem
kövezték meg a Törvény szerint (5Móz 18,10-11)? Azért, mert ha a varázslás a
zsidó egyistenhitet szolgálta, azt csodának mondták, Isten jelenléte jelének
vallották. Csak a pogányok praktikái minősültek büntetendő cselekedetnek,
amelyeket nem volt szabad beengedni a zsidóság körébe. Jézus korának, az akkori
szokásoknak, személyiségének megfelelően élt, és tette azt, amit meggyőződése
diktált.
Jézus tettei azt mutatták be, hogy Isten munkálkodik az emberek megsegítésén.
Teszi ezt mindenkivel, a pogányokkal is, akiket Márk evangélista meg akar győzni
minderről. Kár, hogy a mai ember csodafogalma azt jelenti, hogy Isten rendkívüli
módon belenyúl a teremtésbe. A biblikus nyelvezetben minden Isten akarata szerint
történik, a jónak és a rossznak megélt történések egyaránt. Nincs természetes
és természetfeletti, profán és szakrális, mert ami itt és most és így rendkívüli
számomra, az akkor is csodás dolog, akkor is isteni, ha később rájövök az
érthető ok-okozati összefüggésekre. A világ és az ember élete csodákkal
teli világ és élet. Ha ez a belenyúló, korrekciókat végrehajtó és kiváltságokat
adó Teremtő képét erősíti az emberben, akkor itt az ideje a szemléletváltásnak
(metanoia). A Jézust jó tettekre indító és bennünket is erre biztató Atya mai
tudásunknak és lelkiismeretünknek megfelelően várja ezt tőlünk. Ezt
annak ellenére is tennünk kell, hogy ismerjük Jézus szomorú tapasztalatát:
az emberek számára a csodák sokkal érdekesebbek, mint a megtenni való tanítás...
[Király Inácz, Érd]
"És tüstént tágra nyíltak halló szervei, és feloldódott nyelvének csomója, úgy, hogy helyesen beszélt." (Mk 6,35)
- Mennyire tudok megnyílni? Ki előtt? Miért?
- Mennyire érdemes rám hallgatni?
- Mennyire tudok titkot tartani?
[Angel]
2015. szeptember 13.
- Évközi
24. vasárnap
Márk 8,27-35 - Mibe kerül ez nekünk?
Jézus körül feszült a helyzet. A vallási és világi
hatalmasságokat bosszantó sok tanításra és tettre (Jézus sajátos istenképe
és emberképe...) felteszi a
koronát a jeruzsálemi templomban végbevitt prófétai tett, a hatalmasok oldaláról
nézve botrányos magatartás. Ez a galileai, másodrangú zsidó jöttment fel meri
borogatni az egész ország legnagyobb üzleti és hatalmi központját, a templom
csarnokát. Jézus is rádöbben az életveszélyre. Irány először Galilea, majd
tovább Fülöp Cezáreája, irány a Dekapolisz (Tízváros) pogányok lakta vidéke,
ahol már sem a júdeai hatalmasságok, sem Heródes nem éri el, hiszen ez már külföld.
Ilyen körülmények között kiemelt beszélgetési téma az alapok tisztázása: Kinek
tartják Jézust? Hogyan is van ez az életveszélyes helyzet, amelybe kerültek?
Az üldöztetés, a szenvedés, a várható következmények átgondolása. Hogyan lesz
ebből Isten Országa?
A tanítványi kisközösség tagjainak is ezen jár az eszük. Péter is normális
emberi mérlegelést végez. Ahhoz, hogy a Mester ügye országos üggyé, eredményes
győzelemmé
kerekedjék, meg kell védeni őt és magukat. Áthidaló megoldásnak ez a disszidálás
is jó. Itt meg lehet tervezni a következő lépést. A lényeg, hogy életüket
kockáztatni ostobaság lenne. Mit is akarhat a Mester? Hogyan is akarja azt, amit
ezután tenni kell? Amit akar, az nekünk, nekem is jó? Mibe fog ez nekünk kerülni?
Mit vár el tőlünk, és nekünk megéri-e kockáztatni? A rózsaszín ködöt itt
már elfújta a valóság: a rajongó tömegek, a csodás tettekből táplálkozó
népszerűség a múlté.
Az ember azóta is ilyen kérdéseket kiált az égre, amikor bajban van: Miért
jó nekem az árral szemben úszni? Az ember addig és annyit vállal a kikerülhetetlen
bajból, ameddig és amennyire megéri neki. Csordultig vagyunk emberi vágyainkkal,
illúzióinkkal, hogyan is férne még oda valami új, valami más, valami életalakítást
követelő szemlélet? Péter révén Jézus is szembesül az emberi behatároltsággal.
Kísértetiesen megismétlődik a pusztai kísértés ("Kőbe ne üssed lábad..."):
akit Isten szeret, azt nem érheti baj, főként nem halál. Akik szeretik Istent,
azokat sem érheti baj... A történelem azonban ennek ellenkezőjéről
tanúskodik. Születtek is a kérdést megoldani hivatott megoldások a megváltás-teológiáktól
az ateizmusig. Az engesztelő áldozatot igénylő Istentől és a velünk
nem törődő Istentől már csak egy lépés az istentagadás. Péter
álláspontja nem Istennek tetsző, hanem Sátánnak tetsző: mert bizony
az Úton járásnak vannak olyan fájdalmas következményei ebben a világban, amelyek
csak a Sátánnak tetszéssel, elvfeladással kerülhetők ki.
Megéri Jézust követőnek lennünk? Ha elszaporodnak a Jézus-követők,
akkor lesz száz testvérünk és nővérünk, házunk és összetartásunkból fakadó
egzisztenciális biztonságunk, noha valakik számára idegenek, szektások, sőt
ellenségek leszünk. Mindig mindenkihez lehetünk jók, de nem lehetünk mindig mindenkinél
jók. "Miért legyek tisztességes, kiterítenek úgyis. Miért ne legyek tisztességes,
kiterítenek úgyis" (József Attila). A kérdésre az egyik lehetséges jó válasz: "A
jót önmagáért és önmagunkért kell akarnunk" (Sütő András).
[Király Inácz, Érd]
"Aki ugyanis menteni akarja lelkét /bőrét/, el fogja azt veszíteni; aki viszont elveszíti miattam és a Jóhír miatt, az meg fogja menteni." (Mk 8,35)
- Mennyire tudom megtagadni önző önmagam?
- Milyen egzisztenciális hátrányokat vállalok
elveimért?
- Milyen vásárt szoktam kötni?
[Angel]
2015. szeptember 20. - Évközi
25. vasárnap
Márk 9,30-37 - Vitakultúra
Üldöztetésben erősen kirajzolódnak
a kontúrok. Ki mit gondol, és miért gondolja
azt. Ki mit tervez, miről álmodozik, és milyen alapon teszi ezt. A tömegektől
és hatóságoktól magát távol tartani akaró Jézus körül csak zártkörű alapközössége
van, a Tizenkettő. Intenzív megbeszélések folynak. Megbeszélések? Inkább
csak Jézus beszél, oktat, felkészít. A tanítványok részéről értetlenségükből
fakadó óvatos visszakérdezések, de főleg nagy hallgatások lehettek. Ami
igazán érdekelte őket, azt a Mester kihagyásával, maguk között vitatták:
Isten Országa jöhetne már, és ők uralkodhatnának már végre a tizenkét zsidó
törzs maradványai fölött.
Izgalmas a téma, hiszen a miniszteri tárcák, a "Ki a nagyobb?" kérdése mindig
izgalmas és nagy veszekedéseket jelentő téma. Ma is micsoda tülekedés folyik
az "elit" rétegbe bekerülést jelentő székekért... Lehet, hogy már az is
Isten Országa előszele lenne, ha úgy kellene körbeudvarolni az alkalmas
embereket a szolgálat vállalására? Ja, hogy ez szolgálatról, és nem elit kiváltságokra
való meghatalmazásról szólna? Nem csoda, hogy a tanítványok elő sem mernek
huzakodni a témával, hiszen ennyi év kisközösségi együttlét után minimum érzik
a lelkiismeretükben, hogy Mesterüktől idegen a szemléletük. Amit szégyell
az ember, arról csak a hasonlóan gondolkodókkal konzultál.
Jézus tudta, hogy mi lakozik az emberben, hát még a vele régóta együtt lévő tanítványokban.
A végkifejlet felé haladva sem küldi el őket. Nem mondja, hogy elég belőletek...
meddig tűrjelek még benneteket... belefáradtam győzködésetekbe... Ragaszkodik
hozzájuk, még akkor is, amikor sok rajongója és tanítványa visszahúzódott már: "Ti
is el akartok menni?" - kérdez rájuk. Az utolsó pillanatig bízik abban, hogy
van értelme tudat- és életalakító munkálkodásának. Mekkora bizalom és belső fegyelem
kellett ahhoz, hogy a titokban és idegen gondolkodással forrongó tanítványi közösség
most ne ledorongolást, hanem építő helyretevést kapjon. Ott egy utcagyerek, ő lesz
a középpontban, őt veszi ölébe Jézus. A nem sokra becsült, még csak lehetőségében
sem emberszámba vett gyereket állítja példaképpen a fiatalemberek elé: a rácsodálkozó,
nyitott, fejlődésre készséges kölyköt az ambícióval teli, maguk igazát megérvelni
tudó, vitákkal erőpróbákat produkáló tanítványok elé. Hogy a kép még világosabb
legyen, Jézus gondolatot is fűz hozzá: a szolgálatról, Isten Országának "ülésrendjéről".
A nézetkülönbség természetes emberi jelenség. A nézetek ütköztetése is az. Fejlődésünk
egyik alapvető élettere a dialógus, mások hatása reánk. Ha valaki kerüli
ezt az ütköztetést, az nem biztos, hogy alázatának jele, sokkal inkább a félelemé,
nehogy el kelljen bizonytalanodnia, és esetleg fejlődnie kelljen. Tény,
hogy a vitakultúra nem születik együtt az emberrel. Azt tanulni kell, ha nem
elégszünk meg az érzelmi, hangulati, alkalomszerű ütköztetésekkel. A vitában
az igazság helyett szubjektív érvényesség van jelen.
A tanítványok a Jézus felé történő közlés (kommunikáció) helyett zártkörű ütköztetésben
vannak, gondolatcseréjük (interakció) inkább egymás legyőzésére, mint meggyőzésére
irányul. Jézus ezt a különállást feloldja, és rendszeregységgé tágítja, miként
a Nap és a bolygók egymáshoz való viszonya is az. Felkínálja nekik a szimmetrikus
együttműködést: az egymásra figyelő és egymáshoz kapcsolódó rend szerinti
gondolkodást. A szolgálat szerinti gondolkodást. Mintha most hangozna el az apokrif
Apostolok levelében áthagyományozott mondás: "Testvéreim vagytok a mennyek országában..."
[Király Inácz, Érd]
2015. szeptember 27. - Évközi
26. vasárnap
Márk 9,38-43.45.47-48 - Kiválasztottságunk
Valaki Jézusra
hivatkozva terapeutaként működött. Nem volt a közösség tagja.
Nem kért engedélyt a működéséhez. Ezt már akkor is rendetlenségnek, tisztességtelenségnek
tartották. Idegen tollakkal ékeskedik! - szokta mondani a népnyelv. Minden valamire
való alakulat vigyáz a maga felségterületére. A pártok féltékenyen őrzik
vélt vagy valós értékeiket, nehogy ellopják ötleteiket, és elorozzák tőlük
a nekik járó dicsőséget. Az egyházak - és ezek között a mi katolikus Egyházunk
is - alaposan kidolgozott önvédelmi rendszerrel felügyelik (püspök: episzkoposz)
tanbeli (dogmatika), magatartásbeli (morális) és működési rendjüket (kánonjog).
Ez természetes emberi jelenség. A baj akkor kezdődik, amikor ez az önazonosság
kiváltságok igénylésébe csap át. A kiváltság pedig ott kezdődik, amikor
mások ellenére és mások ártalmára fogalmazzuk meg magunkat. Minden önmeghatározás
abból áll, hogy meghatározzuk másokhoz való viszonyulásunkat, ugyanakkor meghatározzuk
a magunk egyedi, sajátos tartalmait és formáit, amelyek csak ránk jellemzőek.
Jézus célra rendezett gondolkodású rabbi. Itt és most az a cél, hogy az emberek
életében csökkenjen a baj, a fájdalom. Cél, hogy meggyógyuljanak a betegek,
és elszaporodjanak a földön a jót tevő emberek. Tudjuk, hogy szegények, betegek,
szenvedők mindig lesznek körülöttünk, és magunk is bármikor közéjük tartozhatunk.
Jézus azt is tudatosítani szeretné bennünk, hogy mindannyiunk dolga, hogy ahol,
amikor és ahogyan csak lehetséges, tegyük a jót embertársainkkal. Tagsági könyv,
nagy zászlólobogtatás nélkül. A jótettek terjedését illetően mindenki, aki
ebben tevékeny, velünk van, értünk van, az Isten Országa ügyéért van. Akkor is,
ha nincs megkeresztelve, körülmetélve, beavatva...
A keresztény közbeszédben természetes kifejezés a "választott nép" (zsidó nép):
olyan népet jelöl, amelyet Jahve kiválasztott, oltalmazott, kiváltságokkal ajándékozott
meg, és emellett büntetett, ostorozott, hogy alkalmassá tegye valamely feladatra.
A zsidó hitben lévők sértőnek tartják az "Ó- és Újszövetség" megfogalmazást.
Számukra csak Szövetség (Tánách) van, amelyet csakis velük kötött az ő Istenük.
A keresztény történelem folyamán is kórosan eluralkodott a választottság kiváltságként
történő értelmezése. Nem őket, nem másokat, hanem csakis bennünket
választott ki a mi Istenünk, rajtunk kívül még üdvösség sincs (Extra Ecclesiam
non est salus).
A kiválasztottság Jézus szerint csak küldetésben értelmezhető. Jézus Istene
mindenkit kiválaszt: zsidót és gojt, muszlimot és gyaurt, keresztényt és pogányt
egyaránt... Nincsenek édes és mostoha, elkényeztetett és másodrangú gyermekei.
Akik az ő választására igent mondanak és tevékenyen válaszolnak, azok a "kiválasztottak".
Minden szövetség két fél között jön létre. Mindkét fél vállal valamit, és addig
él a szövetség, amíg a felek teljesítik vállalásaikat. Ha egy nép, felekezet,
közösség, egyén nem teszi a szövetség rá eső tennivalóit, akkor "elvétetik
tőle" a megbízatás, mert ő maga dobta el magától. A szövetség csak
Isten oldaláról örök, az emberi oldal erősen ingatag. Nem tenni a vállaltakat,
és mégis kiválasztottnak mondani magunkat: hazugság. Bűn a szövetség másik
fele ellen. De mindaz, aki jót tesz, Istennek tetsző közösséget alkot Jézus
személyével és mozgalmával.
[Király Inácz, Érd]
"Aki ugyanis nincs ellenünk, az értünk van." (Mk 9,40)
- Hogyan érvelek a rivális ellen? Van e riválisom?
- Hány táborra osztom az embereket?
- Kiket sorolok a saját táboromba?