A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2015. június 7. - Úrnapja
Mk 14,12-16,22-26 - Indulj az úton!
A húsvéti ünnepkört lezáró ünnepek: vasárnap az Úrnapja, hétköznap pedig
Jézus Szentséges Szívének ünnepe. Legfontosabb ünnepeinkben feltöltődhettünk
a jézusi élettel, hogy az elkövetkező évközi időszak hétköznapjain,
majd a nyári találkozásokban tudjuk, merjük, akarjuk őt képviselni.
Az úrnapi körmenet eredeti jelentése is erre az egyetemes keresztény küldetésre
hív fel: megmutatni a bennünk és köztünk élő Krisztust a világnak. Jézus
azért adta tovább önmagát mint a kenyeret tanítványainak, hogy jelenlétével bennük
folytathassa misszióját. A kenyérszaporításkor kifejezetten meghagyta nekik: "Ti
adjatok nekik enni" (Lk 9,13). Majd "megtörte a kenyereket, és tanítványainak
adta, a tanítványok pedig a népnek" (Mt 14,19). Ezzel már előre jelezte
követői feladatát, hogy kenyérként osszák meg életüket a Jézus nélküli emberekkel,
akik lelkük mélyén, eddig még tudatlanul éhezik és szomjazzák az Igazságot, aki
maga Jézus Krisztus (Vö. Jn 14, 6). Erről ír Füle Lajos Emberek Jézus nélkül
című versében:
Vak utakon bolyongva járnak,
céltalanság kíséri őket.
Búfelejtő, nagy akarással
néha-néha összeverődnek,
s szétrebbennek riadtan újra,
mennek tovább, jobbat keresvén...
Törj hát az élet kenyeréből
Egy darabot számukra, testvér! ...
Hajtja őket kegyetlen éhség:
szeretetre éhes a lelkük...
Az életed megáldott élet,
nem vagy pedig különb te náluk.
Mért, hogy nekik rongyos a szívük,
és szennyes a lelki ruhájuk?
Nincs JÉZUSUK! Halld csak a LÉLEK
zokogva sír mind, mind elestén...!
Törj hát az élet kenyeréből
egy darabot számukra, testvér!
A bor több mint szomjat oltó ital. Hiszen erre ott van a víz. A Jézusra
emlékeztető asztaltársaság a tanítványi közösség összetartó és lelkesítő erejét
tanúsítja. A bor az öröm itala, amelyre a túláradás jellemző. A részegítő ital
nem a mértéktelenséget kell, hogy eszünkbe juttassa, hanem a jézusi élet
túlcsordulását pünkösdi erővel: a Szentlélekkel. Így indulj Jézussal
és testvéreiddel az utcára!
Romano Guardini Örökmécs című művében olvassuk: "Krisztus kenyér és bor lett.
Étel és ital. Ehetjük és ihatjuk Õt. A kenyér hűség és állhatatos szilárdság.
A bor merészség, földi mértéket maghaladó öröm, illat, szépség, tágasság és
határtalan teljesedés. Az életnek, a bírásnak, az adakozásnak részegsége..."
[Várnai László, Balatonboglár]
"A tanítványok el is mentek és beértek a városba és úgy találták, ahogy mondotta nekik és elkészítették a pászkabárányt." (Mk 14,16)
- Mire terjed ki a vendégszeretetem?
- Mennyire vagyok szavahihető?
- Mi az, ami az egyének döntésétõl függ?
[Angel]
2015. június 14. - Évközi
11. vasárnap
Mk 4,26-34 - Jézus bizalma
Jézus küldetése Isten Országának meghirdetésére irányult. Ezért tanította
a tömegeket. Mivel hamar belátta, hogy a sokaság inkább a csodáiért követi,
mint a mondanivalójáért, ezért kis közösséget alakított, amelyben személytől-személyig
érő kapcsolatban tárta fel Országa titkait. Példabeszédei jelentését
alaposan megmagyarázta nekik, hiszen apostolainak, azaz küldötteinek
feladatuk lesz tartalomban és formában hitelesen folytatni Mesterük szolgálatát.
A tanítványok türelmetlen emberek voltak. Azt remélték a Messiástól, hogy általa
hamarosan teljesülnek emberi vágyaik. Õket is meghatározták a csodavárók látszólagos
sikerei: betegek pillanatok alatti meggyógyulása, ördögtől megszállottak
látványos szabadulása, a kenyérszaporítás tapasztalata stb. Ezek láttán nem
értették a "Mennydörgés fiai", hogy miért nem pusztítja el az elutasító szamariaiakat.
Nem akarták tudomásul venni a Jézusra váró szenvedések bejelentését. Az emmauszi
tanítványok mélységesen csalódtak Nagypéntek után, mert azt remélték, hogy
Jézus fogja megszabadítani Izraelt. De még Mesterük távozása előtt is
azt kérdezték tőle: "Uram, mostanában állítod helyre Izrael Országát?" (Apcs
1,6).
Jézusnak a magától növekvő vetésről szóló példabeszéde türelemre
inti követőit. Nem látványos jelekkel érkezik el Isten uralma, vagyis
szeretete az emberekhez, hanem kitartó munkával: a vetéssel, és az elvetett
mag természetébe rejtett teremtő erővel, azaz "magától".
Az apostolok Pünkösd után, az újjáteremtő Szentlélek erejével, önállóan
tanúskodva lettek Jézus magvetői. A mustármag növekedéséről szóló
példázatával pedig arra a bizalomra tanít, hogy a szerény kezdeményezés gazdag
eredményt hoz. Az elvetett mag új magvakat terem. Akkor is van növekedés, ha
nem látszik, és majd csak később lesz nyilvánvalóvá a termés.
Isten Igéjének hatékonyságát igazolja a történelemben az Egyház ókori elterjedése,
valamint időről-időre való megújulása az evangéliumhoz megtértek
tanúságtétele révén. Itt és most rajtam, rajtunk fordul Isten Országának épülése.
A Jézussal való személyes kapcsolat, a türelmes munka és a Szó erejébe vetett
bizalom vezet el a majdani aratáshoz.
Reményik Sándor Kegyelem című költeménye a "magától" egyik legszebb megfogalmazása.
Miután összetört a hiábavalóságot, sikertelenséget megtapasztaló tanítvány,
és ezt kimondja: A mindennapi szörnyű szürkeség / Tömlöcéből nincsen,
nincsen menekvés!
S akkor - magától - megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára, …
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Akkor - magától - szűnik a vihar,
Akkor - magától - minden elcsitul,
Akkor - magától - éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy - magától - friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a Kegyelem.
[Várnai László, Balatonboglár]
"Talán egy mustármaggal, amely, amikor elvetették a földbe, a földön lévő összes magnál kisebb." (Mk 4,32)
- Mennyire értékelem a kicsiny dolgokat?
- Mennyire hiszek a fejlődésben?
- Mennyire próbálom a fejlődést segíteni a környezetemben?
[Angel]
2015. június 21. - Évközi
12. vasárnap
Mk 4,35-41 - Bizalom Istenben
Jézus, miután egész nap gyógyított és tanított, ráadásul este még tanítványait
külön is oktatta, elfáradt. Emberi természete megkívánta az ételt, italt,
szállást és alvást. Apostolai, miként az õket kísérõ asszonyok, igyekeztek
gondoskodni róla. Tudták, hogy ott pihen le, ahol ráesteledik. Ezért
vihettek magukkal a bárkában vánkost is számára. Jézus ezen békésen pihent.
Nem aggódott az esetleges vihar miatt. Nagy nyugalommal bízott Atyjában,
és számított halász tanítványai hozzáértõ hajózására is.
Ám akkora vihar kerekedett, hogy halálfélelmükben felébresztik a Mestert. Nem
õt féltik, hanem önmagukat. Számon kérik rajta, hogy nem törõdik velük. Végveszélyben
vannak, és nem siet segítségükre az, aki annyi halandó emberrel csodát tett.
Szemrehányásuk a végig nem gondolt életösztön megnyilvánulása. Azonnali cselekvését
sürgetik.
Jézus nem késlekedik, mindjárt cselekszik. Mint egy másik alkalommal is, amikor
Péter süllyedni kezdett a vízen. A jelenet megírása idején már istenségérõl
vallott felfogásuknak megfelelõen parancsol a szélnek és a víznek. Márk szerint
ezzel a csodával isteni mivoltát mutatta meg tanítványainak. Azt, hogy isteni
ereje meg tudja menteni az embert a csak testi halált okozó viharnál nagyobb
veszélytõl: a Sátán kárhozatba taszító mesterkedésétõl. A vihar, az ellenszél
a gonosz ellenség mesterkedésének lett a jele. Jézus vihart lecsendesítõ szófordulata
pedig utal az ördögûzéseire: "Némulj el, és menj ki belõle" (Mk 1,25)! Ezekbõl
kiindulva születik meg a késõbbi hitszónoki megállapítás: A bárkában emberként
alszik, majd Istenként fékezi meg a gonoszt.
Visszatérve a jelenetre: Jézus számon kéri tanítványai bizalomhiányát, amelynek
ellentéteként a félelmet nevezi meg. Megijedtek az ismeretlen erõtõl, amely
Jézusban megnyilatkozott. Még nem képesek úgy rábízni magukat Mesterükre, mint
az ószövetségi három ifjú a tüzes kemencében Istenre, amikor így szóltak: "A
mi Istenünk, akit tisztelünk, ki tud ragadni minket az égõ tüzes kemencébõl,
és ki tud szabadítani minket, ó király, a kezedbõl" (vö. Dániel 3,17).
A bárka a Jézust követõk jelképe lett. Sokan egy hajóban evezünk. Ha idõnként
viharzónába kerülünk is, egymást megerõsíthetjük a bennünk és köztünk élõ Jézussal.
Benne bizakodva elérhetjük célunkat. Egyik testvérem mondása szerint ugyanis "dupla
csomagolás" véd minket. Jézus az Atyában bízva aludt a bárkában, mi viszont
az Atya mellett még Jézusban is bízhatunk. Legalábbis így írja Pál apostol: "életetek
Krisztussal együtt el van rejtve Istenben" (Kol 3,3).
Egy mai imádság így szól errõl:
"...gyakran nem látjuk
a kiutat.
Te akkor is ott vagy a közelünkben...
És ha összeszedjük magunkat, és...
teljes bizalommal tõled kérdezzük: Merre tovább?
Akkor csodák-csodájára szívünk vihara elcsitul,
És mint égen a szivárvány, megszületik a megoldás...
Köszönöm, Uram, hogy örömben és gondban
egyaránt fogod a kezem."
(Döbrentei Ildikó)
[Várnai László, Balatonboglár]
2015. június 28. - Évközi 13.
vasárnap
Mk 5,21-43- Gyógyító érintés
Az előző vasárnap arról hallottunk, hogy Jézus
tanítványai önmagukat féltették a viharos Genezáreti-tavon. Önző módon
csak magukkal törődtek. Békésen alvó mesterük miatt nem aggódtak. Végül
azért keltették fel, hogy segítsen rajtuk.
Velük szemben egy apa a leánya halálos betegsége miatt aggódva fordul Jézushoz
segítségért. Úgy látszik, benne nagyobb a szeretet, mint a szeretetről tanuló apostolokban.
Bizony, a világosság fiai olykor megszégyenülnek a világ fiainak természetes
emberszeretete láttán.
Jairus remélte, hogy a számos ember meggyógyításáról híres Názáreti tud segíteni
12 éves leányán, akinek elvesztésétől félt. Az előljáró leborult az ács
fia előtt. Megalázkodása megérinti Jézus szívét, és siet segíteni.
Útját megállítja egy látszólag ide nem tartozó epizód. Bár az, hogy 12 éve beteg
a gyógyulást kereső asszony – elgondolkodtató megegyezés. Közös elem az
is, hogy az apa a kézrátételes gyógyító érintést kérte Jézustól, s az orvosokban
csalódott asszony szintén az érintés közelségétől remélte gyógyulását. Jézus
elé kerülve pedig ő is leborult előtte. Igaz, ezt már hálaadásként
tette, ugyancsak mélységes alázattal.
Hamarosan kiderül, hogy nagyon is összefügg a két esemény. A leány halálhíre
elbizonytalaníthatta Jairust. A reménytelen helyzetű asszonyon segítés megtapasztalása és
Jézus bátorító kijelentése: "Ne félj! Csak bízzál!", továbbvezeti őket a
leányhoz.
A két jelenet következő egyező vonása: Jézus törvényi előírásokat
meghaladó szeretete. A vérfolyásos asszony érintése tisztátalanná tette a feleket.
A halott megérintése ugyancsak tilos volt. Jézus a törvény betűjét meghaladó szabadsággal
fogadta az asszony érintését, és ragadta meg a kislány kezét, hogy felsegítse.
A fizikai tapasztalat segített a lelki kapcsolat, azaz a bizalom és szeretet
létrejöttében. A testi és lelki gyógyítás kihagyhatatlan eleme a kézrátétel,
az érintés. Az orvos "kezelése" szóhasználat akarva-akaratlan is folytatja igazi
Orvosunk = Üdvözítőnk gyakorlatát. Az érintésben rejlő vonzerő,
a bizalomteljes szeretet kifejezése olyan gyógyító energiaáramlás, amely belülről
hat, teszi egészségessé az embert. Isten feltétlen szeretete külső, azaz
testi közvetítésének bizalommal való elfogadása belső, azaz lelki csatornákon át
a testi betegségeket is orvosolja.
A jelenet vége: a kárörvendő, nevetni kezdő siratók megszégyenülése,
a szülők és a később tanúságtevő három tanítvány öröme a leány
felépülésén, majd Jézus figyelmes szeretetének mindenre kiterjedő felhívása,
hogy adjanak enni a legyengült leánynak.
Isten teremtő érintése, amelyet Michelangelo freskója oly szemléletesen ábrázol,
lenyűgöz engem? Jézus újjáteremtő, szabadító, gyógyító testi érintését
elfogadom, mint lelki gyógyulásom reményét? Megtapasztaltam már, hogy az Úr
rajtam keresztül is gyógyít másokat? Merem bizalomteljes imával alkalmazni
a kézrátételt? Tamás apostol Jézus sebeit érintő keze elég bizonyíték
számomra, hogy leborulva megvalljam őt Uramnak, Istenemnek?
[Várnai László, Balatonboglár]
"...s igen kéri Õt, mondván: Kislányom végét járja, /kérem/ eljõve tedd rá a kezed, hogy megmeneküljön és életben maradjon." (Mk 5,23)
- Ki elõtt szoktam "hasraesni"?
- Mennyire érzem erőm fogyását?
- Kibe kapaszkodhatom? Ki kapaszkodhat belém?