A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2014. január 1. - Újév
Lk 2,16-21 - Pásztorokként, Máriákként ebben a világban...
Tegnap a múltba tekinthettünk, mérlegre téve az elmúlt évünket. Ma a jövőbe
tekinthetünk. Álmodozó ködösítés helyett a realitásokra épülő vágyak, tervek,
álmok ideje ez. A liturgia Máriát állítja a hívők elé, az édesanyát, a
figyelő és gondolkodó asszonyt, aki teszi a dolgát, és keresi az összefüggéseket
családja és a külvilág között. Akkor is és ma is kihívásokkal teli az emberi
élet. Ezekre adott válaszaink mutatják, hogy hol tart az Istennek tetszeni
akaró fejlődésünk.
Pásztorok éjszakai foglalatossága a nyugvó nyáj őrzése, beszélgetés a tábortűznél,
a lepihenés az őrzés beosztása után. Az összeírások miatti utazók még a
falu melletti barlangokat is igénybe veszik éjszakára. A pásztorok istállóit
is. Akkor és arrafelé is természetes volt a vendégszeretet, a kérő megsegítése.
Nem illegális lakásfoglalás ez, hanem bekéredzkedés, küldöttek (angelosz
= angyal = küldött) által közvetített kapcsolat felvétele. Különlegessé
színezett, számtalan mesélő által csodás elemekkel kibővített és szerkesztők
által összerendezett, s így reánk hagyományozott anyag sugározza a Jézus
iránti szeretetet. A pásztorok megindulnak, mert új baba születése az istállójukban
nem mindennapi esemény. A hívő zsidók számára kiemelt isteni ajándék a
gyermek, főként, ha fiú. Ők nem magyaros „komatálat” visznek, hanem ami
éppen kéznél van. Lelkesek, biztatják egymást. Mintha olvasták, hallották
volna Lao-Ce gondolatát: "Ha a távoliakat akarod megközelíteni, hagyd abba
az okoskodást." Megérkezvén beszélnek arról, amivel tele a szívük. Arról,
hogy ők is várják Jahve fölkentjét, elegük van már a rómaiak és a velük
kollaborálók elnyomásából. Minden fiúcska új remény. Elmondják, közlik,
kommunikálnak. Beszélgetés kerekedik ebből, gondolatcsere, interakció.
A beszélgetésből egymás megismerése válik lehetővé. A megismerés pedig
egymás megszeretésének lehetőségét hordozza. A kedves és figyelmes látogatás
után a pásztorok mennek a dolgukra, vissza a nyájhoz.
Mária részese és kiemelt szereplője az eseményeknek. Az istállós szülés
(az otthon szülés keményebb változata) utáni teendők nem zárt védőburkot
formálnak benne. Nincs hír arról, hogy a csudába kívánná a férfi látogatókat,
a pásztorokat. Nemcsak magának szülte babáját, hanem népének, népe Istenének
is. Minden valamire való zsidó asszony így szülte gyermekét. A férfiak
országos léptékű és személyes mélységű beszélgetésében maga is jelen van.
Csodálkozik a nagy, népe egészét érintő beszélgetésen. Neki a fiacskája
azzal köti le figyelmét, hogy szoptatni kell, büfiztetni kell, tisztába
kell tenni, álomba ringatni, még akkor is, ha a baba számára az éjszaka
még nem feltétlen az alvás ideje. Szívébe véste a hallottakat. Jól csak
a szívével lát és hall az ember. Az édesanyák különleges látó- és hallóképességgel
rendelkeznek. A jelenben meghallott és meglátott dolgok építik a holnapot.
Úgy épül ez a holnap, hogy gondolkodik az ember, az édesanya is. Az el-elgondolkodó
Mária sokféleképpen zárhatta egy-egy gondolkodási idejét. "No, majd meglátjuk.
Elég a mának a maga teendője. De jó lenne Istennek tetszően felnőni a feladatokhoz..."
Az bizonyos, hogy vallásos, imaéletet élő család voltak. Szülői szerepét
tudatosan vállalva, elsőszülött gyermekét Isten akarata szerint nevelve
és a népe jövőjét is munkálóan akarta teljesíteni. A mi Veress Péterünk
figyelmeztetése reá nem vonatkozott: „Aki nem akar gyermeket nevelni, mi
köze annak a jövőhöz?” A szülés nehéz körülményeiben való talpraesett helytállásuk
mutatja, hogy a "lehető jót akarták, s nem a képzelt jót" (Széchenyi).
Pásztorként, Máriaként… emberhez méltó emberként kell viselkednünk. Egy
új naptári év kezdetekor érdemes magunkra alkalmazni Babits szavait: "Minden
beszédnek hallgatással és meghallgatással kell kezdődnie." Hallgatással,
vagyis befelé forduló égre tekintéssel. Meghallgatással, azaz egymásra
figyeléssel. Tudjuk mi is jól, hogy maradandó gyümölcseink égi és földi
jó kapcsolatainkból születnek.
[Király Ignácz, Érd]
2014. január 6. - Vízkereszt
Mt 2,1-12 - Küldetés
A "napkeleti bölcsek" története csodálatos és mindmáig hatással bíró történet.
Mondanivalójának sokfélesége, népmesei elemekkel színezett közérthetősége
méltán tette népszerűvé a magyar szentelményi gyakorlatban is, az ekkor
szokásos házszentelésekben. Királyok, csillagászok, mágusok? Üstökösök,
meteorok, csillagászati együttállások? Nevek, indítékok, bőrszínek? Megihletett
művészek, kutató csillagászok, történeti hitelességet bizonygató teológusok
színezik, elemzik ezt a szép történetet. Mi most jobbá levésünk érdekében
és jézusi tájékozódásunk alapján elmélkedjünk. Tegyük ezt annak jegyében,
amit Albertus Magnus írt: "A fejlődés a hívő növekedése a hitben, nem pedig
a hité a hívőben."
Máté evangéliuma meg szeretné nyerni a zsidókat Jézus ügyének. Jézus is
nagyon meg szerette volna nyerni népét az Isten Országának (Mt 10,5). Megszólította
a nyitott szívű fiúkat, akikből tanítványai lettek. Megszólította népe
vezető rétegét, akikből tanítványok második vonala lett (Nikodémus, Arimateai
József). Megszólította az akkori vallási és politikai elitet, akikből halálos
ellenségeket szerzett magának. Saját népe fontos volt számára (Mt 9,35).
Nem ment külföldre, csak pár hónapos menekülésként (Szíria, Mk 7,24). Nem
tanult nyelveket, még a latint és a görögöt sem, hanem tájszólásos arám
nyelvével járta be elsősorban Galileát. Pasztorációs körei jól mutatják,
hogy ott és úgy akart hatni, ahol és ahogyan a leginkább hatékony lehetett:
Kafarnaum és a Genezáreti-tó környékén, kis falvakban, szabad természetben
(hegyek, mezők, vízpartok, népi gyülekező helyek).
Az ember az anyanyelvén tud igazán szívből, a vallomás mélységével szólni
(ima). Ha én az emberiség magyarul beszélő kultúrájához tartozom, akkor
ez kötelez. Meg kell jelenítenem szóban, írásban, magatartásban azt, amit
beláttam a jézusi tanításból. Máté a maga zsidó gondolkodása szerint jelenít
meg. Jahve áldásának megmutatkozása a vagyon (arany), a hatalom (tömjén)
és az egészség (gyógyító mirha). A mi Jézustól tanult értékszemléletünk
talán nem ilyen ajándékokat vinne. Vihetnénk köszönő leveleket, amelyeket
Kárpátaljáról küldenek a „névtelen” adományozóknak (adástörvény). Vihetnénk
fotókat a fogyatékkal élők nyaraltatásáról a Fecskepalotából (szolgálat
törvénye). Adhatnánk ajándékba börtönt is vállalt, erőszakmegtagadó testvérbarátaink
bírósági iratait (békességteremtés). Máté figyelmezteti népét: ha nem fogadjátok
el a názáreti Jézust, akkor jönnek majd a pogányok, és leköröznek titeket.
Jézus is szembesül a sikertelenségekkel. Ki kell tágítania küldetésének
határait, emberiség szélességűvé (Mk 16,15; Mt 28,19; Lk 24,46). "Sokan
jönnek majd napkeletről... és otthonra találnak a mennyek országában" -
figyelmezteti népét Máté Jézusa (8,11). Jövünk mi is, innen napnyugatról?
"Ébredj a valóra !" - kiált ránk Kosztolányi. Az Isten álma az emberiség
teljességére vonatkozó álom. Az emberiség pedig itt van nekünk magyaroknak,
testközelben. Személyes kapcsolataink sem csupán a magunk népére korlátozódnak:
a budapesti utcákon ott a fél világ - nyelvében, bőrszínében, viselkedésében…
elviselni valóiban is. Küldetésünk erőtere is itt van-e testközelben, szívközelben,
értelmességében? Mindig soknyelvű ország voltunk (1900-ban a lakosságnak
csak 40%-a beszélt magyarul), mindig kaptunk esélyt az emberiség Kárpát-medencei
egybeszeretésére. Könnyebb Trianon miatt siránkozni, mint felgyűrni az
ing ujját, és elhivatottan az egybeszeretést munkálni. "Az emberek akkor
fecsegnek és veszekszenek, amikor nem megy a munka" – írja Illyés Gyula.
A fecsegés a kötelezettségvállalás nélküli, súlytalan szóáradat. A veszekedés
az önös érdekek territóriumharca. Jézustól tanultuk értékszemléletünk folyamatos
átalakításának kötelezettségét, és ennek munkálását másokban, a fecsegés
helyett. Jézustól tanultuk, hogy barátoknak (Jn 15,15) és testvéreknek
(Lk 22,26) tekintve egymást, az ő békessége lakozzék bennünk, és közöttünk
a civakodás helyett végre megszülessék a testvérbarátság.
[Király Ignácz, Érd]
"Megpillantván pedig a csillagot, felujjongtak nagy örömmel szerfelett." (Mt 2,10)
- Kire hallgatok? Kinek hiszek?
- Mennyire vagyok hű ahhoz, ami a célhoz vezet?
- Mennyire jár át öröm, ha újra jó irányt vesz az életem?
[Angel]
2014. január 12. - Jézus megkeresztelkedése
Mt 3,13-17 - Istenélmény
A Júdeában működő Keresztelő János híre eljut Galileába is. Népét felrázni
akaró apokaliptikus igehirdetése és a bűnöket lemosó bemerítési gyakorlatának
híre útnak indítja Jézust is. Jézus hallgatja Jánost, és egyetértésének
jeléül maga is bemerítkezik. Meg kell halni a bűnnek, ezt keményen fejezi
ki a víz alá merítés korabeli gyakorlata. Új életet kell kezdeni, ezt jól
fejezi ki az ismét és végre levegőhöz jutás. Ez az életélmény valami nagy
változást indít el Jézusban. Valami, valaki úgy megérinti őt, hogy el kell
mennie a "pusztába", átgondolni élete értelmét. Jézus istenélménye következményeiben,
gyümölcseiben ismerhető fel. Édesanyai-édesapai istenképre jutni egy apokaliptikus,
jutalmazó-büntető istenképű zsidó és Keresztelő János-i istenkép után,
csak úgy válik érthetővé, ha feltételezzük Jézus belsőleg megtapasztalt
istenélményét.
Az istenélmény megrázó, felrázó találkozás az Istennel. Keresztelő Jánosnak
a maga keményen rendet csináló Istenével való találkozása olyan mélységű
volt, hogy életét tette rá erre az élményre. Jézusnak a mindenkit szerető
Istenével való találkozása olyan bizalmat váltott ki Jézusból, hogy életét
tette rá erre az élményre. Egyikük sem őrizgette élményét titkos lelki
zár alatt, hanem mozdult, szóban és tettben megjelenítette azt, amit Isten
akaratának élt át. Úgy, amint ezt Lao-Ce írta: "A bölcs ember nem elraktároz,
hanem visszatükröz." Jézus visszatükrözte a mennyei Atya őt és minden embert
édes fiának, édes leányának valló isteni szeretetet, amely nem pusztító
istennyilát, hanem éltető esőt ad jókra és gonoszakra egyaránt. A vízből
feljövő, végre levegőhöz jutó Jézus éltető istenélménye az a kiindulópont,
amelyre azután egész életét építi, amely egész küldetését meghatározza.
Kiindulópont, amely elindítja a pusztai lelkigyakorlatra, és beindítja
az Isten Országának meghirdetésére, építésére. Azonnal el kellett vonulnia,
hiszen ő is tudta: "Mások megértéséhez a hallgatás vezet." (Lao-Ce). Isten
megértéséhez is, az emberek megértéséhez is, sőt önmagunk megértéséhez
is az elcsendesülés vezet.
Istenélményről beszélni olyan, mint például a szerelemről beszélni. A szerelmes
ember vallomása személyes és bensőséges élmény annak, akiben viszontszerelem
él. Ugyanakkor közhelyek, szóvirágok érzelgős halmaza annak számára, aki
nem tudja, hogy milyen is szerelmesnek lenni. Lehetséges-e, hogy egy nyitott
szívű és égre is tekintő embernek ne legyen istenélménye? Sajnos lehetséges,
hogy valaki nem éli át személyes és belső átöleltségét. A legtöbb embernek
már a nagy bajok sem segítenek abban, hogy az Istenre hagyatkozás ősbizalmát
átélje. Zsigereinkben hamarabb átéljük a lázadás, a tiltakozás, a mindent
megkérdőjelezés azonnali feltörését. Könnyebbnek látszik a felületen mozogva
önközpontú zajjal, vagy mélyebbnek gondolt, de ugyanúgy személytelen vallásos
köddel működtetni életünket. Aki számára az a természetes, hogy összejönnek
élete jó dolgai, az hogyan élhetné át, hogy nem mázlista, hanem megajándékozott?
Mindenkinek ajánlatos feltárnia élete megajándékozottságát, személyes megszólítottságának
nem tudatosított élményeit. Ez csak az enyém, csak nekem szólt, csakis
értem történt… Ezt élményszerűen átélni nagy erőforrás a hit-hűség nehezebb
időszakaiban.
Piros betűs napokként tartjuk nyilván a születésnapokat, névnapokat… Istenélményünket
hogyan jegyeztük be az életünkbe? Gyümölcseink mutatják belső értékeinket.
Életművünk mutatja alapjaink értékének időállóságát. Testvérbarátságaink
néha-néha értő fülekre találhatnak akkor is, amikor egy imában felvillantjuk
istenélményeinket. Istenre figyelő közösségben nem titok legbensőbb megszólítottságunk.
A "lelki kivagyiságtól" megment, hogy a megszólítottság nem privilégium,
hanem felelősség, feladat.
[Király Ignácz, Érd]
"S íme, egy az egekből megszólaló hang: Ez a fiam, a szeretett, akiben kedvem lelem." (Mt 3,17)
- Milyen viszonyban vagyok Isten Lelkével?
- Mennyire
merek látni, hallani olyasmiket, amiket mások nem?
- Miben lelem kedvemet?
[Angel]
2014. január 19. - Évközi 2. vasárnap
Jn 1,29-34 - Tisztelet
Keresztelő János nagy egyéniség volt. Tisztelete a keresztény világban
is kiemelkedő. Jézus mellett ő az egyetlen szent, akinek a születésnapját
is ünnepeljük (június 24.). Megemlékezünk vértanúhaláláról is (augusztus
29.). Az ősegyház kiemelten foglalkozik azzal, hogy Jézushoz való viszonyát,
küldetésének jelentőségét feszültségmentesen tisztázza. A mai evangélium
is erről szól.
Olyan elkötelezett emberről van szó, aki lelkiismerete szerint élt, és
teljesítette azt, amit küldetésének vallott. Illés prófétára jellemző megjelenése
(teveszőr ruha bőrövvel), messiásvárók mozgalmának elindítása valóságos
népmozgalmat jelentett. Háttérben ott az őt kinevelő esszénus mozgalom
és annak fellegvára, Khirbet Kumrán. A Jordánba bemerítés szakrális cselekménye
messiási sajátosság, amely a bűnnek meghalást és az új életre megszületést
jelképezte. Nem véletlen, hogy a rituális dolgokban jártas és felelősséget
hordozó papok és leviták tisztázni akarják Jánossal, hogyan is értelmezi
önmagát és tanítását. Akik egyetértettek tanításával, azok „megkeresztelkedtek”,
bemeríttették magukat Jánossal. Ezek közül alakult ki tanítványi köre.
Komoly közösség ez, sajátos imagyakorlattal (Lk 11,1) és komoly böjtölésekkel
(Mk 2,18). A Messiás eljövetelét előkészítő küldetésüket annyira komolyan
vették, hogy sokáig párhuzamosan léteztek a Jézus által elindított mozgalom
mellett, például Efezusban (ApCsel 19,7). Nem volt súrlódásmentes és kérdések
nélküli a Jézus és János közötti kapcsolat, és a tanítványi körök közötti
kapcsolat sem. János evangéliuma ennek részletező tisztázását igyekszik
elvégezni. Olyan nagy volt azonban a különbség a jánosi messiás- és istenkép
és Jézus tanítása között, hogy János okkal bizonytalanodott el unokaöccse,
Jézus személyét és küldetését illetően. A hatalmasok felé, a nép felé felkiáltójelekkel
beszélt, Jézus felé viszont kérdőjelekkel fordult. Szinte reá illik Széchenyi
vallomása: "Becsületesen közlegénykedni, ez a célom" (Kelet népe).
Tisztelni nem a másságot, hanem az értéket kell. Példaértékű személyiség
áll előttünk. Akkor is az, ha a mi jézusi tájékozódásunk nagyon eltér az
ő értékszemléletétől (például apokaliptikus szemlélete, büntető istenképe...).
Azt teszi, ami a meggyőződése. Igyekszik figyelni, kérdezni, gondolkodni.
Törekszik arra, hogy tovább is adja mindazt, amit Istene ügyének tart.
Az üdvtörténet részének tartja küldetését, és nem gondolja tévedhetetlennek
magát. Nyitott munkálkodó, aki elviseli, hogy legszűkebb tanítványi köréből
némelyek átpártolnak Jézushoz (Péter, András, János... Jn 1,35-47). Rajongói
őt tartották a Messiásnak, és követői a 2. század végén is közösséget alkottak.
A tisztelet azt is jelenti, hogy magunkra alkalmazzuk Keresztelő János
értékeit. Mindenkinek szerepe, dolga van Isten üdvtörténetében. A magam
helyének megtalálása és az abban való helytállásom lelkiismereti kötelességem.
Az ál-alázat köntösébe bújtatott szerénykedések nem méltóak egy istenkép-reményű
emberhez. "Én egy kis senki vagyok... egyszerű kisemberként élek... alkalmatlan
vagyok magasztos dolgokra, erre vannak a papok, vezetők..." Lehet, hogy
nem kerülök be semmiféle szentírásba, még újságba sem, de ha teszem jézusi
dolgomat, akkor nekem is szól a Mester: "Nevetek föl van írva a mennyben."
Fejlődőképes nyitottság kell ahhoz, hogy ne csupán éveink szaporodjanak,
és ősz hajszálaink, hanem a minőségi előbbre lépés is jellemző legyen ránk.
Érdeklődés, megfontolás, szempontok ütköztetése, dialógus segíthet tudatom
folyamatos csiszolásához. Amit pedig értéknek láttam meg, azt képviselnem
is illik. Akkor is, ha ma már másként látom a dolgokat, mint régebben,
és holnap remélhetőleg még a maihoz képest is előbbre jutok. Fejlődésünk
szellemi értékáramoltatásra épül. Szellemi értéklátásra épül életünk alakítása.
Keresztelő János inkább elviselte a lefejezést, minthogy feladta volna
a fejében lévő értékeit.
"Ne félj, szólj, dalolj bátran, / mert ez hited jele. / Bízol a szabadságban,
/ s mersz is élni vele" (Bódás János).
[Király Ignácz, Érd]
"Láttam is és tanúsítom, hogy ez a fia az Istennek." (Jn 1,34)
- Mennyire galambszerű a viselkedésem? Miben?
- Mennyire fontos
számomra a Lélekbe merülés?
- Milyen gyorsan vonok le következtetéseket?
[Angel]
2014. január 26. - Évközi
3. vasárnap
Mt 4,12-23 – Emberhalász?
Keresztelő Jánost letartóztatják. Jézus
elhagyja Judeát, és hazamegy Galileába, Kafarnaumba. Hozzácsapódnak
fiatalok, és van, akiket maga hív tanítványai körébe. Igehirdetése,
tettei egyre ismertebbé teszik, népszerűsége hamarosan veszélyezteti
azt, amire küldetve gondolja magát. Csodadoktort, királynak való vezéregyéniséget
látnak benne. Jézus azonban ragaszkodik az emberek értékszemléletét
átalakítani akaró (metanoia), és ezáltal életvitelüket is átalakítani
akaró küldetéséhez. Emberhalász, aki a Genezáreti-tó halászfiataljaiból
is ezt akar nevelni. Erre hívja meg Péteréket, és bennünket is.
A világvallássá alakuló kereszténység (Szent Pál jelentős munkássága
nyomán) olyan struktúrát hozott létre, amely a mindenkinek szóló jézusi
meghívást hierarchikus rendszerbe helyezte. Van, aki apostolkodik (pap,
szerzetes), és van azok tömege, akik igénylik, és el is tartják függetlenített
apostolkodó vezetőiket. Beszéljünk világosan: Jézus mindenkit meghívott
arra, hogy hirdesse és életével hitelesítse az Isten Országáról szóló
jó hírt.
Ami az alkalmasságot illeti, gondoljuk meg: Minden egészséges lelkű ember
alkalmas arra, hogy szóban és tettben képviselje azt, ami őt boldogítja.
Mindennapi örömeinket is milyen szívesen megosztjuk egymással, hát akkor
az életünk értelmét meghatározókat rejtenénk el, vagy bíznánk rá „szakavatott”
vezetőkre? Az egyszerűség kedvéért most kétfajta embert különböztessünk
meg. Vannak alapító egyéniségek, és vannak építő egyéniségek. Az alapítók
erős személyiségek, EGY-ügyűek, céltudatosak, "felülről és belülről vezérelt"
emberek. Isten megszólítottjai, Jézus radikális követői. A mindennapi
élet küszködései kevésbé érintik őket (támogatást kapnak követőiktől),
magasztos elképzeléseiknek tanítványokat, követőket akarnak szerezni.
Ők a történelem, az üdvtörténelem szentjei. Ilyen volt Jézus is, szent
Ferenc is... Bulányi atya is. Mindannyian elmondhatják: "Nem én üzentem,
én csak a hírnök voltam" (M. Morgan). Mindannyiunk mennyei Atyjának hírnökei
voltak, vannak, lesznek...
Az építő egyéniségek a mindennapok szentjei. Most rólunk van szó! Nagyobb
vagy kisebb személyiségek - emberi mércével nézve -, akik igyekeznek
fölzárkózni a belátott jézusi értékekhez. Építkeznek belül, építkeznek
kívül. Az ő életükben formálódnak élhető életté a nagy elvek. Az ő mindennapjainkban
bontakoznak ki a nagy elvekből a kis részletek, amelyek Isten Országának
megjelenései a Földön. Ők a Jézust követni akarók "tömege" (bárcsak már
az lenne!), ők azok, akiknek életében vizsgázik Isten álma az emberről.
Rájuk hárul Isten becsületének megvédése ebben a világban. Vállalják
az ezzel járó kiállást: "Mert semmi vagy, ha nem vagy ellenállás!" -
írja Babits Mihály. Lehet, hogy "kisbajos" emberek, mégis hordozói, megjelenítői
a Teremtő elképzelésének. Ez nem megy úgy, hogy csak a függetlenített
papi vezetésre hagyjuk az irányítást. Kellenek a közösségvezetők (papok,
civilek), akik kiemelt szolgái az Ügynek. De semmiképpen nem pótolják
mindannyiunk aktív munkálkodását az evangelizálásban. Ugye világos, hogy
eddig is az emberhalászásról beszéltünk?! Engem kihalászott valaki az
Isten számára, nekem is ez a dolgom. Dolgom? Hivatásom! Ebből kihúzódni,
vagy vezetőként fellegvárba vonulni méltatlan a kincset talált emberhez.
"A toronyba vonulás nem illik a prófétaszerephez" - figyelmeztet Babits.
Sok akadály van. Egyházi, vallási hagyományunk, személyes névtelenségi-visszahúzódási
vágyunk, a magas igényszint miatti egzisztenciális (anyagi) leterheltségünk,
alacsony lelki és szellemi igényszintünk... Be kell vallanunk, a legfőbb
akadály mi magunk vagyunk. Ezzel azt is el kell ismernünk, hogy felelősségünk
Isten és egymás előtt nem ruházható át másra! Aggodalmaskodásunkat oldhatja
a költő biztatása: "A vihar miatt ne vádold magad, / Reád csak a hajókormányt
bízták" (Tóth Attila)! Saját életünk kormányzására épül emberhalász-küldetésünk.
Szóban, tettben... egész életalakításunkban barátokat kell szereznünk
a Jó Ügynek, az Evangéliumnak. Túl rövid ez a földi élet ahhoz, hogy
végigtoporogjuk.
Itt menni kell, apostolkodni kell, hogy elszaporodjanak a jó emberek
a földön. A végén talán sikerül eljutnunk oda, hogy elmondhassuk: "Tág
egeidbe kapaszkodom, / és eleresztem a földet" (Nádasdy Éva).
[Király Ignácz, Érd]
"Attól fogva kezdett a Szabadító hirdetni és mondani eféléket: Térjetek meg, közeljött ugyanis az egek királysága." (Mt 4,17)
- Mennyire merem felszólítani a környezetemet megtérésre?
Miben?
- Kiket veszek észre? Miért?
- Hol szoktam sétálni? Miért?
[Angel]