A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2013. november 3. - Évközi
31. vasárnap
Lk 19,1-10 - Életet formáló kíváncsiság
Ki ne ismerné Zakeus történetét? A vámszedőét, aki meggazdagodott a tisztességtelenül
kiszabott vámokból. Nem tudom, mit hallhatott Jézusról, miért lett olyan
kíváncsi rá. Miért vállalta a kockázatát annak, hogy az emberek kinevetik,
ha észreveszik gyerekes, szánalmas viselkedését? Elvégre tekintélyes, gazdag
ember volt, akinek - gondolom -, nem lett volna illendő fára másznia, mint
egy gyereknek! Valamiért nagyon akarta látni azt az embert. Kíváncsisága
legyőzte hiúságát. Ez a döntése erős elhatározásra vall.
Úgy tűnik, nem akart ő beszédbe elegyedni Jézussal, nem akart többet, csak
jól megnézni magának. Ismerek jó pár embert, aki el-eljön velünk templomba,
akár még Bokor-programra is, de csak kívülállóként, "nézelődni". Jézus
ennél többet akar. Mert tudja, hogy többre van szükségünk. Zakeusnak, neked,
nekem, mindnyájunknak.
Ha Zakeus csak "meglesi" Jézust, és nem történik meg a találkozás, minden
ment volna tovább az életében, mint eddig. Jézus megérezhette azt a picike
vágyat Zakeus szívében, hogy milyen jó volna másképpen élni, milyen jó
volna, ha nem gyűlölnék az emberek, ha a felesége, gyerekei szemébe tudna
nézni, ha tükörbe tudna nézni.
Ezért állt meg Jézus, és szólította fel emberünket: - Gyere le a fáról,
mert a te házadban kell megszállnom!
És létrejött a nagybetűs Találkozás!
A találkozás Jézussal, találkozás Istennel mindent megváltoztathat. Legtöbbször
a gondolkodásunkat, és az emberekhez, önmagunkhoz, Istenhez való viszonyunkat.
Zakeus olyasmit élhetett át, amit egy kisgyermek tapasztal meg, miután
kitudódott, hogy rossz fát tett a tűzre, és ezt a titkot már napok óta
hurcolja a lelkében. Zakeus is, mint egy kisgyerek, megkönnyebbült, sőt
boldogan sorolta, hogyan teszi jóvá eddigi vétkeit. Legbelül tudta, hogy
ha ez a nem mindennapi ember nem fordult el tőle megvetően, hanem megtisztelte
azzal, hogy szóba állt vele, sőt még arra is hajlandó, hogy belépjen a
házába, akkor itt tenni kell valamit.
Az Istennel való találkozás cselekvésre késztet.
Zakeus jól kezdte a megváltozás folyamatát. El akarta rendezni a sötét
múltját. Helyre akarta hozni hibás döntéseit.
Nagyon sok betegség, szomorúság, terhelt kapcsolatok erednek abból, hogy
szőnyeg alá seprünk problémákat, nem beszélünk róluk, mázsás súlyként hordozzuk
őket. Sokszor nem is tudatosítjuk, hogy jelenlegi gondunk a múltban keletkezett,
nem rendeztünk le valamit, nem bocsájtottunk meg valakinek, nem mondtunk
ki valamit.
Tanulhatunk Zakeustól! Amint "átvilágította" Jézus tekintete, nem késlekedik,
következő lépése kemény elhatározás, amit valószínűleg tett is követett.
Így lett az "elveszett" Zakeusból megtalált és megmentett ember.
Kívánom, testvérem, hogy legyél kíváncsi, ne kerüld el a nagybetűs találkozásokat,
merj szembenézni magaddal, a múltaddal, tudj jól dönteni és jó gyümölcsöket
teremni!
[Kálmán Márta és Kiss József, Budapest]
"Az Emberfia ugyanis az elveszetteket jött megkeresni, és megszabadítani." (Lk 19,10)
- Mire érzem hívatottnak magamat?
- Mennyire érdekel az elveszettek sorsa?
- Mennyire érzem elveszettnek magamat? Miért?
[Angel]
2013. november 10. - Évközi
32. vasárnap
Lk 20,27-38 - A kisbajosságtól a Lényegig
Ebben a bibliai részben a szadduceusok akarják csőbe húzni Jézust.
A szadduceusok közé, Jézus idejében, nagy vagyonnal rendelkező, öntelt
arisztokraták tartoztak (közülük kerültek ki vezető papok, maga a főpap
is), akik inkább foglakoztak politikával, mint a vallásukkal. Tagadták
a túlvilági létet, a feltámadást. Éppen ezért kérdésükkel nevetségessé
akarták tenni Jézus tanítását az örök életről.
Mindig voltak, vannak és lesznek is ilyen emberek, akik a hatalmuk, vagyonuk,
butaságuk, éretlenségük árnyékától nem látják, nem értik a nagybetűs Lényeget.
Inkább belevesznek, beleragadnak a lényegtelen részletekbe. Inkább kigúnyolják,
megszégyenítik, ellehetetlenítik azt, aki többet tud, messzebbre lát. Vajon
miért? Bosszantja őket a másképpen gondolkodás? Sérti az érdekeiket? Valószínűleg
mindkettő.
Biztos vagyok benne, hogy mindnyájan ismerünk olyanokat a környezetünkben
vagy különböző "magasabb" helyeken, akik ugyanolyan korlátolt, szűklátó
emberkék, mint a mai bibliai történet szadduceusai; akik minden mással
foglalkoznak, sürögnek-forognak, mellékes, semmitmondó esetekről vitát
szerveznek, könnyelműen ítélkeznek, csak az egy fontos dologgal nem törődnek.
Ha Máriával együtt "oda tudnánk ülni Jézus lábaihoz", ha belsőnkben forgatnánk
tanítását, ha engednénk, hogy a bennünk eltemetett istenarc felszínre törjön,
nem tennénk fel ostoba, halott kérdéseket. Akkor értékelnénk minden olyan
pillanatot, amely az életről szól. Akkor hála töltené
be napjainkat amiatt, hogy kincset találtunk, amikor felismertük
és elfogadtuk az egyedüli lényeget, Isten szeretetét.
Ha mindez így van az életünkben - mert hiszem, hogy sokunknak így van -,
akkor nincs más dolgunk, mint hogy továbbadjuk ezt a kincset. Így legyen!
[Kálmán Márta és Kiss József, Budapest]
"Isten azonban nem a holtaké, hanem az élőké." (Lk 20,38)
- Mennyire tartom örvendetesnek, hogy van föltámadás?
- Mennyire élem át, hogy az Isten az élőké?
- Mennyire próbálok Istenért élni?
[Angel]
2013. november 17. - Évközi
33. vasárnap
Lk 21,5-19 - Lelkesedés - próba - hűség - nyereség
"Gyönyörű ez a templom!"
Szakállas kérdés, hogy Jézus optimista volt-e vagy pesszimista? - Mindenkit
szeret és átölel, halleluja, a bárányka utána megy. - Nem ismerlek, külső
sötétség, fogak csikorgatása stb.
Szerintem Jézus "harmadikutas": REALISTA. Bár a szentírási rész szerint
a gyönyörű templomot lerombolják, kő kövön nem marad, a hallgatóság lelkesedését
mintha Jézus rombolta volna le. Mi ebben a realizmus? Ne bízzatok az épületekben,
tárgyakban, vallási előírásokban! Bízzatok a keskeny útban! Végigjártam,
megmutattam, tudjátok, hogy érdemes, csak így érdemes, megéri, higgyétek
el!
"Vigyázzatok, meg ne tévesszenek titeket! Azt mondják: Én vagyok! Ne kövessétek
őket!"
Na, most légy okos, Domonkos! Tudjuk, hogy az elmúlt 2000 évben ki mondta,
kiknek: "Ne kövessétek őket! Itt van nálam az igazság, a fegyver és a börtönkulcs."
Még szerencse, hogy Jézus ebben a kérdésben is tiszta választ ad: a jó
fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt.
"Üldöznek miattam!" Adja az ég, hogy a jó gyümölcs miatt üldözzenek, amikor
tanúságot tehetünk róla!
"Aki állhatatos, az megmenti életét." Szégyenkezve írom le KIO-tanulmányainkból:
lét-, magatartás- és sorsazonosság. Nagyjaink megértették, megmutatták,
megszenvedték. Áldassék a nevük!
Lehet, hogy az új nemzedéknek kicsit könnyebb, de éppen ezért kell megkeresnünk
az ütközési pontokat, a mellébeszéléstől mentes, tiszta helyzeteket, a
jézusi megoldásokat.
Colombo hadnagy legendás mondata: "Vigyázzon, bármint mond, felhasználható
ön ellen." Hiszem és tudom, hogy kis és nagy csoportjaink, ünnepeink, BNT-ink
mindezt jól tudják.
[Kálmán Márta és Kiss József, Budapest]
"Akkor azt mondta nekik: Nemzet nemzet ellen támad majd, s a királyság királyságra." (Lk 21,10)
- Mennyire tudnak megzavarni a zavargások?
- Mennyire folyok bele a viszálykodásokba?
- Szoktam-e szembefordulni a környezetemmel?
[Angel]
2013. november 24. - Krisztus Király ünnepe
Lk 23,35-43 – Hitetlen út végén hűséggel nyerni!
Gúnyolták: "Másokat megmentett - magát nem tudja!?" - "Még ma velem leszel
a Paradicsomban."
Vigyázat! Ami következik, nem szatíra!!!
Az első században élsz, fiatal, jóképű római gladiátor vagy. Szabadnapot
kapsz. Bemész a városba. Szórakozol, meleg van, megszomjazol, dús keblű
utcanők vesznek körül. A másik asztalnál szintén egy erős társaság. Vitába
keveredsz, gyorsabb vagy, pontosabban szúrsz. A másik rögtön elvérzik.
Egy jó nevű római százados fiát ölted meg. Börtön. Gyors tárgyalás. Hamar
szóba kerül a birkalopás, csalás, fiatalkori rablások.
Holnap lesz a názáreti kivégzése. Pilátus nagy műsort akar, a názáreti
két oldalára kell két díszlet. Többen vagytok hasonló rabok. Majd kisorsolják.
Reménykedsz, hogy nem te leszel. Másnap reggel szólítanak, ez rossz hír.
De van benne jó is, te leszel jobbról. Sovány vigasz.
Már nagyon fáj, bár tudod tűrni a fájdalmat. Eddig csak hallottál a názáretiről,
most mellette vagy, vér- és testszagúan, mégis béke tölt el. Kezdesz elkábulni,
mintha ősember lennél, vizionálsz, ott tényleg mindig az erő győz. De volt
egyetlen ősember, talán az apád, aki gyakran mondta: "Ne üss rögtön vissza,
nézz a szemébe, ha jót akar, nehogy kiüsd belőle!" Vízzel locsolnak, felriadsz.
Durván hangzik a názáreti másik oldaláról: "Segíts! Mert, ha nem: csaló
vagy, becsaptál mindenkit!"
Világosság gyúl benned, Jézussal egymásra néztek. Látod szenvedő szemében
a tisztaságot, és ekkor érted meg apád hangját, hogy vedd észre a jót.
Hörgő hangon megszólalsz: "Te szerencsétlen, ott balra, fogd már be a szád!
Esküszöm, leszállok és szétszedlek! Nem látod, hogy ez itt, középen: bűntelen,
tiszta, a földra szállt ég? Szerencsés vagy, hogy itt, mellette dögölhetsz
meg."
Mintha mennyei hangot hallanál: "Még ma velem leszel..." Lassan kezd minden
világosodni ... hogyan kellett volna élni ... igen, úgy akartam ... akarom
... fogom akarni ... Ámen.
[Kálmán Márta és Kiss József, Budapest]
"... ecetet hozván oda neki és mondván: Ha te királya vagy a zsidóknak mentsd magadat meg." (Lk 23,36-37)
- Mennyire szoktam más rovására játszadozni?
- Milyen durvák a tréfáim?
- Hogyan állok a magam mentegetésével?
[Angel]