A vasárnapi elmélkedéseket azfolyóirat aktuális számából vettük át.
2013. január 1. - Újév
Lk 2,16-21 - Így jött, így akart jönni!
Pásztorok. Még nem lelki-, csak olyan egyszerűek: birkapásztorok.
Meg istálló, jászol, és a galileai "télbe" meleget
sóhajtó állatok (gyerekkorom kedvenc figurái a gipszbetlehemekből).
És nem hercegek, királyok, mindenféle titkos felavatott-beavatott
akárkicsodák. Na jó, a napkeleti bölcsek, ők határeset, de ebben
a pillanatban ők még nem érkeztek meg, most éppen rossz helyen
járnak, Heródes palotáját keresik. Úgy tűnik, most sem a bölcseké
az elsőség... Még egészen az elején vagyunk, a csendes, csinnadrattamentes
pillanatot szemléljük lélegzetvisszafojtva, szégyenlősen-szentimentálisan.
Normális esetben így érzünk, amikor egy gyermek a világra jön.
Vagy legalábbis így érzett egykor az ember, a videokamerák, mobiltelefonok
és a szülőszoba egyéb rémségeinek feltalálása előtt.
Csak ennyi? Sokunknak kevés ez, angyalt is álmodunk mellé, fényeket,
és persze palotát, kincseket, mert pogány lelkünknek ez így túl hétköznapi,
nem elég ünnepélyes. Az írás meghamisítására hivatkozunk (sok esetben
nyilvánvalóan joggal). Végül is mégiscsak hatalmas, világformáló események
történnek itt! Az nem lehet, hogy pont úgy, olyan körülmények közé szülessen
meg ez a gyermek, mint az összes többi, vagy még úgy sem.
Pedig alighanem a Szentírás egyik legfontosabb tanításáról van itt szó,
függetlenül attól, hogy a szöveg mennyi valóságos, és mennyi meseszerű
elemet tartalmaz. És hogy mennyire fontos ez az üzenet, mi sem bizonyítja
jobban, mint hogy a mai napig tartja magát, nem kopott ki még a konstantini "dicsőséges" alkut
követően sem, a középkor ócska apostoli királyai és romlott főpapjai
példájának nyomán sem – és a napjainkban, a polgári demokrácia útvesztőiben
botladozó, a piacgazdaság oltárán rendszeresen áldozó, a fenntartható
fejlődés illúzióját kergető hitefogyott keresztényből, belőlem sem. És
ez a valódi csoda számomra.
Kétezer éve szembesít minket: Igen, így jött, utolsóként, önként vállalt
nyomorúságban. Jöhetett volna másként is. De így jött, így akart jönni.
[Szabó András, Sopron]
2013. január 6. - Vízkereszt
Máté 2,1-12 - A távoliak közelednek,
a közeliek távolodnak
"Hol van a zsidók újszülött királya?" - kérdezik
a napkeleti bölcsek, és ezzel a rövid mondattal megrémisztik
Heródest és környezetét. A dolog rendkívülisége abban áll, hogy
e kérdést idegen, az üdvösségtől távol álló személyek teszik
fel, akik azonban hamarosan a választott nép helyébe lépnek.
A bölcsek vallomása - "eljöttünk, hogy hódoljunk neki" - pasztorális
jelentőségű. Lám, a zsidók által mindenkor elutasított és megvetett pogány
"bölcsesség" is képes arra, hogy az embereket elvezesse Krisztushoz.
A keleti bölcsességet a zsidó "prófécia" segíti a Jézus bölcsőjéhez
való eljutásban. A zsidóság hivatalos vezetői által végrehajtott biblikus
nyomozás kideríti, hogy a messiás Betlehemből származik (ezért az evangélista
szerint nincs mentség elutasító magatartásukra).
Az Írás nem hirdette meg, hogy a messiásnak Betlehemből kell származnia.
Ám ha a messiás "Dávid fia"”, ebből arra is lehetett következtetni,
hogy a régi királyhoz hasonlóan neki is betleheminek kell lennie. A júdeai
faluban való születés, amely önmagában véve mellékes körülmény, inkább
teológiai, mintsem történeti adat: Jézus dávidi leszármazásának vagy
messiási mivoltának hirdetésére, és még inkább igazolására szolgál. Az
elbeszélés rendkívüli egybeesései a mátéi közösség apologetikus törekvéseiről
árulkodnak: pogány emberek Krisztus keresésére tudnak indulni, s egy
gonosz és idegen (idumeai) király képes az örömhír közvetítőjévé válni,
a jeruzsálemiek azonban egyetlen lépést sem tesznek feléje, sőt ellene
fordulnak. A távollevők közelébe jönnek, a közeliek, vagyis honfitársai,
távolodóban vannak tőle.
Heródes azonban ennek ellenére sem szövetségese a messiásnak, hanem ellenlábasa.
Egyeduralmi célkitűzései ellentétben állnak Isten tervével. Ő földi király,
aki fél a vetélytársak fellépésétől. A bölcsek iránt tanúsított figyelme
csupán mesterkedés.
A bölcseknek kötelességszerűen meg kell állniuk, de aztán rögtön folytatják
útjukat. Ők nem turisták, hanem zarándokok, akiket Isten szava és fénye
vezérel. Az evangélista nem mutatta be korábbi lelkiállapotukat. Most
azonban, a cél közelében, megemlíti, hogy nagy örömet éreznek. Közvetve
ezzel adja értésünkre, hogy korábban félelmek és aggodalmak közepette
haladtak előre. A hit útja sosem kényelmes út.
A nemzetek zarándoklása a messiás bölcsője felé végül célhoz ér. A bölcsek
belépnek egy házba, és nem valamiféle királyi palotába, mint ahogyan
ezt várni lehetett volna. Ott találják a gyermeket édesanyjával együtt.
Ennek ellenére sem jönnek zavarba, és felismerik őt. A zsidók ellenben
majd nem fogadják el Krisztust alacsony származása miatt. A bölcseket
azonban ez közömbösen hagyja, és nem akadályozza abban, hogy leróják
hódolatukat, és átadják ajándékaikat az újszülött királynak.
A leborulás, amellyel a bölcsek Izrael királyát köszöntik, az udvari
szertartás részét alkotó keleti rítus. A "kincsek", amelyeket
a bölcsek a gyermek lába elé helyeznek, más prófétai orákulumok beteljesülésére
utalnak, és szimbolikusan Izrael messiásának elismeréséről tanúskodnak.
Tehát az evangélista bemutatja a bölcsek zarándoklatszerű vonulását Jézus
felé. Ez azonban nem akadályozza meg őt annak észrevételezésében, hogy
a vezetői által képviselt nemzet ellentétes irányba kezd indulni, midőn
hírét veszi az üdvözítő születésének. A bölcseket öröm tölti el, Jeruzsálem
lakói azonban rettegni kezdenek. A zsidók meg tudják vizsgálni az Írásokat,
és meg tudják állapítani a messiási vezér születésének helyét, amelyet
előre jelzett a próféta, de egyetlen lépést sem tesznek felkutatására
vagy arra, hogy legalább az idegen imádók nyomába eredjenek. A Heródes
palotájában tartott gyűlésük inkább haditanácshoz hasonlít, és nem az
isteni akarat elfogulatlan kereséséhez. A messiási főváros, a kicsiny
Betlehem, a legkisebb Júda városai közül, árnyékot vet a nagy Jeruzsálemre.
E város teljes erővel Betlehem ellen fordul, de erőfeszítése hasztalan,
mert a messiás megmenekül támadásaitól. A bölcsekről szóló elbeszélésben
húzódó feszültség elsősorban azokra a megpróbáltatásokra vonatkozik,
amelyeket az apostoli közösségnek kell elviselnie a zsidóság részéről.
Máté szerint a bölcsekről szóló elbeszélés arra a tragikus fordulatra
vonatkozó "prófécia", amelynek megtételére az üdvösség rendeltetett.
Miként a jelen pillanatban, az evangélium végén is a pogányok lesznek
az evangéliumi üzenet címzettjei. A bölcsekről szóló epizód prófétai
(és történeti) módon tágítja ki a messiási távlatokat. A zsidók újszülött
királya körül a világ minden embere találkozik.
[Valkó János, Sopron]
"Megpillantván a csillagot, felujjongtak nagy örömmel, szerfölött." (Mt 2,10)
[Angel]
2013. január 13. - Jézus megkeresztelkedése
Lk 3,15-16.21-22 - Megszólal az ég.
Lélegzetelállító pillanat, amikor megszólal az ég. Nagy dolgoknak
kell akkor történniük! Amikor nem szólal meg, tudhatod, hogy
nem történt veled semmi rendkívüli. De hát mit tegyünk, ha életünk
számtalan helyzetében nem szólal meg?! Amikor csak úgy tesszük
a dolgunkat. Éljük a mindennapokat. Akkor hiábavalóság, érdem
nélkül való, amit teszünk, ahogy élünk?
Itt igyekszünk, erőlködünk közösségeinkkel immáron 60-70 éve, hívén azt,
hogy a legjobb úton járunk. És még mindig hallgat felettünk az ég. Pedig
én nógatnám: "Mi lesz már! Nem látod, hogy kitartottunk, hogy átmentettük
örömhíredet egy ellened való politikai rendszeren, hogy legjobb igyekezetünkkel,
legőszintébb elhatározásunkkal képviseltük tanításodat minden körülményben,
akár alkalmas volt, akár alkalmatlan?!" - de az ég még nem szólalt
meg felettünk. Nincs csinnadratta, harsonaszó, vörös szőnyeg, kitüntetés.
Erősen elgondolkodom ezen a hétköznapias életen. Dolgozom, családi életet
élek, közösségi találkozókra járok, eszem, alszom, olvasok, jótékonykodom.
Jó, hát tényleg, mi is ebben az a rendkívüli, ami miatt megszólalhatna
az ég?! Mi is az, ami miatt mondhatná fölöttem, hogy "Te vagy az
én szeretett fiam, benned telik kedvem"?
Nem vagyok csodaváró ember. Járom azt a számomra kijelölt keskeny és
rögös utat, amely itt halad a lábaim alatt. Kitartóan járom. Lépem egyik
lépésemet a másik után. És halad az út. Mintha nem is létezne más út
számomra. Azon nem is gondolkoztam el soha, hogy lehettem volna ez meg
az, ha nem Jézus kicsiségre, vissza-nem-bántásra és vagyontalanságra
kérő életprogramja talál meg.
És mintha nem kívülről és fölülről, nem angyali kürtszóval, hanem lélekfinom
hangon susogna bennem egy hang. Meghallom? Jól hallom?
"Te vagy az én szeretett fiam, benned telik kedvem."
Ezt a hangot nem lehet másként hallgatni, csak lesütött szemmel, elszoruló
szívvel és végtelen hálával. A legkisebbek, leghűségesebbek, legőszintébbek
hálájával! Amikor meghallom, arra gondolok, hogy titkot kaptam. Kincset.
Amelyet szem nem láthat, és nem eszi meg a rozsda.
És szívemben csak annyit gondolok, hogy "...minden jól van már,
hogy itt vagy...", és jó, hogy én is itt lehetek, és "megfuthatom
a kicsik futását - hála legyen"!
[Csizovszki Zsóka, Sopron]
"Majd galambszerű testi alakban rászállt a Szent Lehellet és égi hang kerekedett. 'Te megszeretett fiam vagy, elnyerted tetszésemet.'" (Lk 3,22)
- Hogyan viszonyulok a gyerekehez?
- Mivel mutatom ki szeretetemet?
[Angel]
2013. január 20. - Évközi 2. vasárnap
Jn 2,1-12 -"Tegyétek, amit mond!"
Ez az első csodája Jézusnak, és mint minden, ami legelőször történik
az életben vagy az életünkben, meghatározó és nagy jelentőségű.
Így az egész emberiség sorsára nézve is kulcsfontosságú Jézus nyilvános
működésének első története, de nemcsak az ő életében, hanem ha
megértjük üzenetét, akkor a miénkben is azzá válhat.
Bajba kerültek a vendéglátók, és Máriának volt szeme meglátni mások szükségét,
mozdult a szíve, és megtette a legtöbbet, amit tehetett ebben a helyzetben:
kérte fiát, hogy segítsen rajtuk. De Jézus keményen és talán kimondottan
ridegen utasítja el anyja jelzését: "Asszony, a mi gondunk ez? Még
nem jött el az én órám." Az elutasító szavak ellenére Mária azt tanácsolja
a szolgáknak, amit minden körülmények között leginkább tanácsolhat nekünk
is az egész életünk során: "Tegyétek, amit mond!"
Az életemben, mint mindenki máséban is, vannak olyan helyzetek, amelyeket
képtelen vagyok megoldani. Ennek ellenére sokszor még sincs időm és hitem,
hogy odavigyem Isten elé hiányaimat, és azt mondjam, hogy "nincs borom".
Hiszen ha ezt meg tudom tenni, akkor fohászomra szívből rámondhatom az
áment, és a többi már nem az én dolgom. És ekkor történnek a csodák! Mária
is csendesen visszaül a helyére és, vár. Várja, hogy Jézus cselekedjen.
Jó várni a csendben, és megadással lenni Isten előtt, bár sokszor küzdelmes
ez a várakozás. Telnek az órák, a hetek, az évek, és látszatra nem történik
semmi. Lehet, hogy ilyenkor a tehetetlenség érzése kezdi beszőni az ember
lelkét, és bizonytalanságában odáig is eljuthat, hogy csak kérdések özöne
veszi körül. Hitet próbáló idő ez. Nagyot cselekszik az, aki hittel és
bizalommal tudja Istenre hagyni gondjait, és ki tudja várni az Ő idejét.
De vajon amikor meghallom a lelkem mélyét érintő hangot, megteszem-e, amit
mond? Vagy félreteszem, és ugyanúgy élem tovább az életemet, gyötrődve
élettörténeteim érthetetlenségén, és ítélkezve? Sajnálom, hogy gyakran
nem tudom szétválasztani az egómat a bennem élő és megszólalni tudó Istentől,
de erre vágyom.
S akkor végül is mi történt Kánaánban? Elsőségében miért lehet olyan fontos
számomra? Azért, mert végül is Jézus, a meghívott vendég hívta meg vendégül
a meghívóit. Mintha ezzel azt mondaná: "Fontos vagy nekem, és ne bánkódj,
ha nem mennek is úgy a dolgaid, ahogyan szeretnéd! Akkor is az én vendégem
vagy életed minden órájában! Legyen örömöd Bennem!" S ebben a szemek
elől elrejtett csodatételében mutatkozik meg az ő nagysága. Ami pedig engem
illet, ne a szenvedésben, a hiányok fájdalmas megélésében higgyek, hanem
abban, hogy Jézus az ő örömére hív, és hittel kérjek, mert ő hallja a csendben
szívem szavát.
[Némethné Szigethi Kata, Sopron]
"A menyegzőre meg volt hivva a Szabadító meg a tanítványai is." (Jn 2,2)
[Angel]
2013. január 27. - Évközi 3. vasárnap
Lk 4, 14-21 - Aki Istenre hangolódik, nincs
egyedül!
Jézus a pusztában töltött negyven nap után tér vissza. Átimádkozta,
átgondolta az előtte álló küldetést, megharcolt a saját kísérteteivel,
legyőzte a csábító alternatívák gondolatát. Elindul, hogy megkezdje,
hogy teljesítse feladatát.
Az első, ami a mai evangéliumból feltűnik, hogy Jézus nincs egyedül. "A
Lélek erejével visszatért..." Akik Istenre hangolódnak, azok nincsenek
egyedül, azokban ott él - mindegy, minek nevezzük - az Isten, a Lélek, a Szellem.
Az ilyen emberek ráálltak egy olyan hullámhosszra, amelyen szoros kapcsolatban
lehetnek azzal, akinek a nevében járnak. Hiszem, hogy ezt hullámhosszt mindannyian
megtalálhatjuk, de előbb le kell győznünk saját kísérteteinket, meg kell találnunk
saját utunkat, saját küldetésünket. Ha ez megvan, akkor fogjuk érezni, hogy
bennünk is a Lélek munkálkodik.
Jézus tehát a Lélekkel eltelve elmegy a zsinagógába, és felolvasásra jelentkezik.
Micsoda érzés lehetett, amikor először magában elolvasta a sorokat! Pontosan
ezt élte meg pusztai magány alatt. Ebben a néhány versben benne van mindaz
a felismerés, amely negyven nap alatt kristályosodott ki benne! Ő pontosan
tudta, hogy erről van szó, hogy az Úr feladatot adott neki: örömhírt vinni
a szegényeknek, hirdetni a szabadulást a lelki megkötözöttségből, látásra nyitni
a szemeket, a lelkeket, hirdetni az Atya szeretetét. Hogy megdobban a mi szívünk
is, ha kinyitva a Szentírást olyan versre akadunk, amelyről azt érezzük: Ez
most nekünk szól! Jézus ezt élhette át. Ezek után nem lehet mást mondani, mint
hogy "beteljesedett az Írás". Ez a néhány mondat összefoglalása mindannak,
ami az ő feladata - és mindannyiunké.
Sajnos a hallgatóság - amely nem volt Isten hullámhosszára hangolva - félreértette.
Rómától való megszabadulást, fizikai gyógyulást, Izrael felemelkedését hallották
ki a sorokból, és mikor nem azt kapták, amit vártak, elkergették, végül pedig
megfeszítették…
Gondolkozzunk el: Bennünk él a Lélek? Mi ráálltunk arra a hullámhosszra, amelyen
elérhet minket az Atya? Tudjuk, mi a feladatunk? Tudjuk ezt vállalni akkor
is, ha a környezetünk mást vár tőlünk?
[Schaul Árpád, Sopron]
"Örömmé lesz számodra, ujjongássá és rengetegen fognak örvendezni születésén." (Lk 1,14)
[Angel]