Elöljáróban
Tapasztalataink  szerint legtöbbünknek nem sikerült a pénteki hústilalom helyett testhezállóbb,  előrébb vivő rendszeres szokást kialakítanunk. 
  A Bokor 10-es régiójának tagjai néhány gondolattal szeretnék segíteni azokat, akik a napi  igeszakaszok nyomán kicsit többet szeretnének Isten ügyével foglalkozni ezeken  a napokon.

2011. április 1.  – péntek 
    Mk 12, 28b-34
A Jézust csapdába ejteni akaró  írástudók között üdítő kivétel a „Melyik az első a parancsok közül?” kérdés  feltevője, akiben őszinte kíváncsiság érzékelhető.
      Egyik  evangéliumban sem szerepel az „Uradat, Istenedet imádd” válasz után a  katekizmusból ismert „csak neki szolgálj” fordulat. Úgy gondoljuk, hogy nem is  mondana többet, hiszen az Istenszolgálat megegyezik a főparancs másik felével:  „szeresd felebarátodat, mint saját magadat”. „Mert aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem,  akit nem lát." (1 Ján.4, 20)  Soha nem lehet az Isten - és emberszeretet  kijátszani egymás ellen! Az Igét és a kenyeret mindig egyszerre kell nyújtanunk,  az arra rászorulóknak! 
      Csak azt  tudjuk jól szeretni, akit ismerünk. Ez a böjti időszak szolgáljon arra is, hogy  számba vesszük bűneinket, félelmeinket, rendezetlen – megbocsátatlan  kapcsolatainkat, hiányainkat, de ugyanakkor erőtartalékainkat, lehetőségeinket,  képességeinket is! Az önismeret empatikus önkritikához vezet, melyből  megszülethet a helyes önszeretet. A magunkkal való harmonikus kapcsolattal egy  időben – és nem csak azt követően! – folyamatosan keressük embertársaink  szolgálatának széleskörű lehetőségeit, hiszen Isten irgalmasságot akar és nem  áldozatot.
      Jézus megdicséri a vele egyet értő írástudót: "Nem jársz messze az  Isten országától". Ugyanakkor távlatot is nyit előtte: hiszen nem azt  mondja, hogy az Isten Országa benned van. Aki csak tudja, hogy mit kell tenni,  de még nem cselekszi, az még csak az „Uram, Uram” – ot hajtogató, de a  menyegzőre be nem jutó emberek számát gyarapítja.    
2011. április 8. – péntek 
     Jn 7,1-2; 10, 25-30
Jézust  rokonai is noszogatták már, hogy lépjen nyilvánosság elé, de Jézus tudta, hogy  mindennek megvan a maga ideje. A II. Vatikáni Zsinat egyik szállóigévé vált  mondata, hogy „ismerjük fel az idők jeleit”, s annak megfelelően cselekedjünk.  Ez azonban soha nem volt könnyű feladat. Főleg, ha a korabeli zsidókhoz  hasonlóan mi is a mende – mondáknak, pletykáknak, hipotéziseknek hiszünk, a  tények helyett. Egy ilyen senkiből nem lehet dicsőséges Messiás – gondolták a  jeruzsálemiek. Vajon a mi előítéleteink kiket bélyegeznek meg, kiktől veszik el  a lehetőségét is annak, hogy kiteljesítsék önmagukat? (Házastársunk,  gyerekeink, munkatársaink, közösségi testvéreink, cigány szomszédaink stb.?)
      Jézus tudja,  hogy mit beszél! Ismeri az Atyát és az általa, saját képére teremtett embert  is. Nem is fél ezt kinyilvánítani, még akkor sem, ha ez haragot vált ki  hallgatóiból.
      Gyakran előfordul, hogy Jézust el akarják fogni, de „kiszabadul, átmegy  köztük, nem vetettek rá kezet stb.” Feltehetően annak, aki úgy beszélt, mint  akinek „hatalma van” (Mt 7,29) valamilyen olyan kisugárzása lehetett, akire  elsőként senki sem mert rátámadni, már csak azért sem, mert szívük mélyén  érezhették, hogy igaza van, ahogy ezt a házasságtörő asszony történetéből is  láthattuk. Ez viszont újfent azt bizonyítja, hogy a nagypénteki események azért  alakulhattak így, mert Jézus engedte.    
2011. április 15. – péntek 
    Jn 10,31-42
                
Még mi is  nehezen fogjuk fel a Szeretet – Isten útjait, pedig 2000 éve tanulgatjuk az Őt  hallók tolmácsolásán keresztül. Hát még milyen nehéz lehetett a korabeli zsidó  népnek! Az Ószövetség Istene hol megkapóan gyengéd és megbocsátó, mint Ozeás  könyvében, hol meg szinte vérszomjas és büntető. A 13 éves zsidó fiúk is már  kívülről fújták a történeteket, ahol Isten segítségével legyőzték az  ellenséget. Ez a Jézus meg nem elég, hogy megszegi a szent szombatot, meg  galileiai, még arról beszél, hogy nem szabad haragudni sem a másik emberre.  Érik már a Nagypéntek!
Jézus pedig  türelmesen és logikai érveket is felhasználva győzködi őket. Az Ószövetség sok  esetben hívja „isteneknek” a választott népet, különösen azoknak bíráit. Mégis  felháborodnak azon, hogy Jézus Istennek mondja magát. Érezhették, hogy e mögött  a kifejezés mögött most valami más erő munkál. 
Mi rosszat tettem? Bizonyítsd be! – mondja Jézus itt is, s majd az őt  megütő katonának is a későbbiekben. De hiába! Pedig ma is igaz a tanítás:  gyümölcseiről ismerjük meg a fát! Segíts Uram, hogy mindig el tudjuk különíteni  az ocsút ebben a szólamoktól hangos világban!    
2011. április 22. – Nagypéntek 
  Jn 18,1-19,42 
Előttünk az  egész passió! Szörnyű történet, árulásokkal, vérrel, verítékkel, gyilkossággal.  S közepében a soha senkit nem bántó Isten Fia!
      Ha nem azt  tesszük, ami elvárható lenne tőlünk az adott helyzetben, akkor mi is árulók  vagyunk! Ha gyengék vagyunk a lelkiismeretünk szavát követni, akkor mi is  megtagadjuk azt, aki haláláig hűséges volt a Jóhírhez!
      Péter  keserves sírással ismerte be vétkét, s az evangéliumok leplezetlenül beszámolnak  gyengeségéről is. A ma Egyháza sem kisebbedne, hanem tisztulna, ha beismerné  múltbeli vétkeit és könnyeivel járulna Istene és a társadalom elé. És persze  nekünk sem szabad rejtegetnünk bűneinket, mert megposványosodik bennünk a szép  is!
      Gyomorszorító  olvasni, hogy Jézus virrasztásra kéri övéit, s azok mindannyiszor csődöt  mondanak. Olyan jó lenne, ha ránk mindig számíthatna az Isten, ha ugrásra  készen lennénk, mint a kis Sámuel: „Szólj Uram, mert hallja a Te szolgád!”
      Jézus a saját érdekében  sohasem használta isteni erejét. Nem mondhatom, hogy neki könnyű volt, én csak  ember vagyok. A legnehezebb perceiben ő is teljes emberként szenvedett, küzdött  (pusztai kísértés, kereszt). Életpéldája követhető és követendő!    
2011. április 29. – péntek 
  Jn 21,1-14
A feltámadt Jézus  újra megjelenik övéinek. Azoknak, akik az Ige hirdetése helyett visszamentek  halászni, mert az mégiscsak biztosabb munka, mint az apostolkodás. 
  Az  emmauszi tanítványok a kenyértörésben ismerik fel Jézust. János a csodás  halfogás megismétlésével szembesül a ténnyel, hogy az „Úr az”. Ő, aki az írások  szerint közel állt Jézushoz, hamar megérezte jelenlétét. Bizonyos, hogy ez ma  is igaz: ha rendszeresen beszélgetünk Istennel, előbb meghalljuk mit lenne jó  következőnek lépnünk.
  Péter  viszont az első, aki vízbe veti magát. Ő a tettek embere. Az intézkedő, a  menedzser, akire legalább annyira szükség van, mint a misztikus Jánosra. Ma is  minden féle alkatú embert tud használni az Isten. Nem kell kifordulnunk  önmagunkból, ha megtérünk, csak meg kell találnunk, hogy itt és most, éppen  minket mire tud használni az Úr. S aztán jöhetnek a cselekedetek!
(Az áprilisi péntekek elmélkedéseit a pécsi Gyurgyóka közösség készítette.)
  



 
 
 
                
