|
"Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott réveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek."
(Radnóti Miklós:
Töredék)
Gondolkodtál
már azon, most milyen korban élünk?
A XXI. század kezdetén
egy olyan új, szabadnak mondott világ felépülésének vagyunk tanúi, amelyet
a tömegkommunikáció, a média ural, és amely az információ megszerzéséhez és
cseréjéhez kapcsolódó alapelvek mentén szerveződik.
Ma már alig található olyan háztartás, ahol nincs (néhol több) televíziókészülék,
s egyre gyakrabban jelenik meg az internetes elérhetőséggel is rendelkező
számítógép. Ezek a kommunikációs eszközök remekül képesek a pozitív értékek
bemutatására, segítségünkre vannak a tudás megszerzésében, szórakoztatnak,
ugyanakkor azonban óriási teret biztosítanak a silány, alantas, értéktelen
virtuális valóságok sulykolásának. Alig-alig van olyan tévécsatorna pl., ahonnan
nem az erőszak, a pornó, az erkölcstelenség ömlik a védtelen nézőre.
Nehéz helyzetben vagyunk, nehezen találjuk ebben a mértéktelen információáradatban
az erkölcsi értékeket bemutató, a szolidaritás, a béke és az élet kultúrájának
dicséretét vállaló alternatívákat.
A mai ember túlzottan is kiszolgáltatottjává vált a tömegkommunikációnak.
Ez szinte beláthatatlan veszélyeket rejt magában. Ami a szemünkön/fülünkön
keresztül a tudatunkba (szívünkbe) jut, az befolyásolja gondolkodásmódunkat,
hangsúlytevésünket, kihat beszédünkre, mi több, értékvilágunkat, személyiségünket
is átformálja.
A műsorkészítők zöme nagyon tudatosan kihasználja az emberi gyöngeséget, a
könnyebb ellenállás irányába térülés elv érvényesülését. A technika szédületes
fejlődése ráadásul egyre újabb lehetőségeket kínál mind a műsorkészítők, mind
a fogyasztók számára.
A tömegesen megjelenő médiafogyasztó számára a média hatalmasai manipulált,
silány, kommersz földi mennyországot gyártanak futószalagon. Ez a tény önmagában
is elgondolkodtató. Erős akarat és önfegyelem szükséges, hogy nemet mondjunk
a média csábítására, a személyiséget károsító műsorok megtekintésére. Vannak
természetesen jó példák is, hasznos, tartalmasan szórakoztató, üdítő műsorok.
Keress
példákat!
Melyek azok a TV-műsorok, amelyek szerinted érdekesek, tartalmasak, színvonalasak?
És szerinted melyek az unalmasak, érdektelenek, alacsony színvonalúak?
Manapság teljesen hétköznapi
eszköznek számítanak a különböző információs eszközök. Mire használjuk őket?
Miért nézünk TV-t, hallgatunk rádiót, olvasunk újságot, telefonálunk, barangolunk
az interneten?
Ennek számok oka lehet, a legfontosabbakat felsorolom:
kikapcsolódás
szórakozás
információszerzés (-csere)
ügyintézés
kapcsolatépítés
menekülés (az egyedüllét, a valóság vagy a problémák elől)
szokás (szenvedély, függőség)
Te
mikor, miért szoktad bekapcsolni a TV-t? Milyen műsorok érdekelnek leginkább?
Készíts időmérleget!
Saját szokásaidat egy táblázatban összefoglalhatod.
Vezesd két héten keresztül, naponta mennyi időt
töltesz
az alábbi tevékenységekkel:
tevékenység |
időtartam (perc) |
|
a tevékenység célja |
|
H |
K |
SZ |
CS |
P |
SZ |
V |
Összesen |
|
TV-nézés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rádióhallgatás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
film (mozi, videó) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
internet-használat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
számítógépes játék |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
könyvolvasás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
újságolvasás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telefonálás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
összesen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ezt a táblázatot
ki is nyomtathatod, hogy
könnyebb legyen
beleírni az adatokat.
Tudom, hogy tudod, de
ide mégis leírom: 1 nap 24 órából áll, 1 hét pedig 168 órából.
Feltehetőleg érdeklődéssel tanulmányozod majd az összesítés után "teljesítményedet".
Mi
a véleményed, hogyan értékeled? - az egyes médiumok használata sok vagy kevés?
És összességében?
Tanulságul
küldd el nekünk
is időmérlegedet!
Hasonlítsd
össze saját tapasztalati adataidat az alábbi kutatási eredménnyel! Milyen
meg állapításokra jutsz?
A táblázat Pintér Róbert (BME-UNESCO ITTK) a Média-Világ 2005. konferencián elhangzott
előadásának prezentációjából származik.
A szociológusok és médiakutatók
vizsgálataiból kiderül, hogy az emberek több órát is képesek passzívan a TV
előtt ülni nap mint nap, akkor is, ha sokadszor ismételt, gyenge minőségű,
az emberi méltóságot megalázó, erkölcsi, kulturális értéket nélkülöző programot
tálalnak fel. Az ilyen ábrázolásmód nemcsak a személyiségre hat pusztítóan,
hanem a társadalom egészére is.
Mi áll vajon ennek az egész jelenségnek a hátterében? A válaszom: pénz és
hatalomvágy.
Mert mi is a céljuk a média urainak? Az, hogy minél nagyobb embertömeghez
minél olcsóbban előállított műsort juttassanak el, - de nem emberbarátságból,
hanem azért, hogy a reklámidő eladásával minél jelentősebb profitra
tegyenek
szert. Ha nagy a nézettség, drágább a reklámidő, ezért a műsorkészítők
arra törekszenek, hogy a szocializációs vagy kulturális különbségek
ne akadályozzák
a médiahabzsolást, tehát nagyon egyszerű, könnyen érthető, sekélyes témákat
(ld. show-műsorok) dolgoznak fel, alacsony színvonalú filmeket vetítenek
(sokadszor
ismételnek). A különböző műsorokhoz - azokat gyakran meg is szakítva és
körülölelve - kapcsolódnak a reklámok. A műsorrendben ezért vannak
egészen kiemelt napszakok,
ilyen pl. a sorozatok, az esti hírek, filmek ideje, nagyobb sportesemények
stb. előtti/alatti/utáni időszak.
Az emberek befolyásolására a leghatásosabb eszköz a média (elsősorban a
TV, az újság és az internet), ezért a különböző politikai beállítottságú
pártok,
testületek versenybe szállnak az egyes médiumok megszerzéséért, de legalábbis
erőteljes politikai nyomást gyakorolnak a médium tulajdonosára, a publikálásra
kerülő anyagok készítőire, összeállítóira. A média (különösen a TV) extra
mértékű fogyasztásra a növelésére képes rávenni az embereket. Egyrészt
a média-fogyasztásra
(minél több órát tölteni a készülék előtt), de azon túl mindenféle anyagi
javak fogyasztására - kivált azokét, amelyeknek a reklámozására milliókat
költenek a termék-tulajdonosok. (A reklámok világát kicsit később részletesebben
vizsgáljuk.) Mindez nemcsak a gazdasági versenyre van igen komoly befolyással,
hanem a hatalmi viszonyokat is képes átrendezni.
Ahhoz, hogy tisztában legyünk az audiovizuális média hatásával és rejtett
(de sokszor nem is nagyon rejtett) veszélyeivel, kicsit alaposabban meg
kell
ismerkednünk a kommunikáció jelentésével.
|