Az elektronikus, audiovizuális kommunikációs eszközök (médiumok) fejlődése,
innovációja az utóbbi években erőteljesen megindult. Szó volt már arról, hogy
a média- és kommunikációkutatók szerint a kommunikáció 5. forradalma zajlik
korunkban, melyet az információ-feldolgozás, -tárolás, hozzáférés és az info-kommunikációs
eszközök (elsősorban a számítógép) ugrásszerű fejlődése jellemez. A technikai
lehetőségek hirtelen globális léptekben tágultak ki.
INTERNET, WEB
Az internet működésének lényege a hálózatok közötti hálózati kapcsolat, mely
(rugalmasan) lehetővé teszi a számítógépek közötti kommunikációt. A számítógépközpontok
többszörösen, pókhálószerűen vannak egymással összekapcsolva, ez biztosítja,
hogy az információ nagy biztonsággal eljut a rendeltetési helyére. Akkor is,
ha néhány kapcsolat megszakad, mert más útvonal mindig igénybe vehető. A világméretű
hálózatos kommunikáció következő jelentős állomása a Wold Wide Web
(web=világszélességű háló) alapját képező programnyelv (HTML nyelv) kidolgozása
volt. A HTML (HyperText Markup Language) nyelv nemcsak a szövegek
hagyományos olvasását teszi lehetővé, hanem az "ugrópontok" (linkek) segítségével
más weblapokhoz is lehet kapcsolódni,
a weboldalakat tartalmazó gépek fizikai távolságától függetlenül.
A weblap szöveget, rajzot, képet, animációt, mozgóképet, hangot is tartalmazhat,
hangsúlyos eleme továbbá a már említett ugrópont, mely kijáró a hálózat bármely
másik weboldalára.
Nem meglepő, hogy példátlanul gyorsan terjedt el a világot egyre sűrűbben behálózó
web. (Sokan azonosítják az internettel, a web azonban jóval több annál.)
A web mérhetetlenül sok igény kielégítésére kínál megoldást. Szakmai, tudományos
információkat, eredményeket kereshetünk, menetrendeket tanulmányozhatunk, céges
és személyes oldalakon kalandozhatunk, vásárolhatunk, ügyet intézhetünk és
még nagyon hosszan lehetne sorolni a lehetőségeket. Más médiumok funkcióját
is átvette, ugyanis ezt a kommunikációs csatornát felhasználva lehet pl. újságot
olvasni, rádiót hallgatni, telefonálni, TV-t nézni.
A világháló tehát jóval több, mint egy mérhetetlenül gazdag könyvtár, minden
eddiginél nagyobb kihívást és lehetőséget jelent, meg kell tanulnunk jól alkalmazni.
Az internet is használható jól és rosszul, jóra és rosszra - mint minden, amit
az ember feltalált és megalkotott.
A
globális hálózati kommunikációt
(mint ahogy az emberi kapcsolatokat is) alapvetően a jog,
az erkölcs és szokásrend (=illemszabályok >> netikett)
határozza meg. Ezeknek a tartalma korról korra és
népcsoportonként, korosztályonként
is változó, tehát igen nehéz általános
szabályozót alkotni, az internet nem
is "viseli el". A ma ismert világháló elődjét
(ARPANET - az első katonai hálózat)
szándékosan úgy építették,
hogy senki, sehonnan ne tudja ellenőrizni és uralni
az egész rendszert. Azóta is ez a fejlesztés alapelve.
Az internetnek nincs
"rendszergazdája" (személy vagy hivatal), aki/amely
bármelyik számítógéphez
hozzáférne, felügyelné, ellenőrizné vagy
publikálás előtt cenzúrázná a
tartalmakat. (Esetenként, globális veszélyt jelentő,
súlyos bűncselekmények kivédésére
a hatóságok nemzetközi szintű összefogására
azért van néhány példa.)
A Netikett (net-etikett) a hálózat illemtana, a háló
belső törvénye, szokásokon és tapasztalatokon alapuló szabályrendszer, amely
az internet felhasználóinak "együttélését" biztosítja. A Netikett
megsértője nem csupán illetlenséget követ el, mert legtöbbször akadályozza
a többieket a hálózati erőforrások használatában,
esetleg anyagi kárt is okoz.
Talán nem kerülte el a figyelmedet, hogy meglepő módon katonai célra született
az a műszaki megoldás (az internet, a világhálózat), amelyet ma a legdemokratikusabb
kommunikációs eszköznek gondolunk. (A hálózatot - a katonai alkalmazás után,
a nyolcvanas évek elejétől - először az egyetemek és kutatóintézetek, kormányhivatalok
összekötésére használták, majd elterjedt az egész világon.)
A hálózatos kommunikációs kapcsolat felhasználása sokféle lehet, az első helyen
még mindig a kommunikáció és információszerzés, valamint a szórakozás áll.
Az internet egyik legfontosabb szolgáltatása az elektronikus levelezés (e-mail,
ímél), gyors és olcsó kommunikációs forma, nagyon hasonlít a hagyományos, postai
levelezésre,
elektronikusan is szöveges dokumentumokat küldünk a hálózaton keresztül. Egyre
természetesebb, hogy nemcsak lakcímünket, telefonszámunkat hanem elektronikus
címünket is megadjuk, ha valaki számára
elérhetőek akarunk lenni. Ma már nem megy csodaszámba az internetes
telefonálás vagy
a videobeszélgetés,
-konferencia sem. Főként a fiatalok körében örvend nagy népszerűségnek
a chat (internetes csevegő csatornák), az idősebb generáció
kevéssé ismeri és használja ezt a lehetőséget.

Írj
nekem levelet! Címem: vegh.gyorgyi@estmail.hu
Érdeklődéssel várom véleményedet
a tananyagról!
Ha bekapcsoljuk a TV-t, a rádiót, zúdul ránk az információ. Ha számítógépünkkel
az internethez kapcsolódunk, közvetlenül, azonnal hozzáférünk az ott elhelyezett
dokumentumokhoz, nehézséget jelent azonban, ha az éppen szükséges adatot
a teljes információ-halmazból kell megkeresni. Valamilyen módon védekezni
akarunk a szinte felfoghatatlan adatmennyiség ellen, ugyanakkor vannak számunkra
szükséges, fontos ismeretek, amelyeket szeretnénk megszerezni, felhasználni.
Az információ feldolgozásával kapcsolatos képesség kifejezésére egy új fogalom
született, az információs írástudás.
INFORMÁCIÓS ÍRÁSTUDÁS:
A kifejezés az 1970-es évek közepén jelent meg, az
információs technológiai fejlődés eredményeként (az Egyesült Államok oktatási
reformjához szorosan kapcsolódva), és az információ hatékony használatára vonatkozott.
Az eltelt évtizedek alatt az információs írástudás fogalma bővült, újabb rétegeket
kapott, megerősödött, számtalan definíció, képesség kapcsolódik már hozzá,
ugyanakkor egyre inkább a számítógép és/vagy internet használata felé szűkül.
Széles körben csak az utóbbi évtizedben terjedt el, de már a 21. század kikerülhetetlen
írástudásává vált.
Ha ragaszkodunk a szakszerűséghez, célszerű az eredeti értelmezést használni
a fogalom alkalmazásakor: az információs írástudás az információ elérésének
és hatékony felhasználásának képessége adott probléma megoldására.
Egyre gyakoribb a digitális írástudás kifejezés használata is, mely a hipertext
és multimédia-szövegek (azaz a szöveg mellett képek, hang stb.) olvasásának
és megértésének képességét jelöli.
Az információs írástudással rendelkező fogyasztó/felhasználó az alábbi egymásra
épülő készségekkel rendelkezik:
- az információszükséglet felismerése, azonosítása,
mértékének meghatározása
- az adott probléma megoldásához szükséges információ
kiválasztása, keresési stratégia kidolgozása, az információ eléréséhez
szükséges eszköz kiválasztása
- az információ megszerzése különböző módszerek
segítségével
- a megtalált információ tárolása, dekódolása, értékelése (forráskritika)
- az
információ szervezése, a kinyert információ beépítése a saját tudásba
- az
információ értékének, gazdasági, jogi, etikai körülményeinek megértése,
ennek megfelelően történő felhasználása valamilyen cél eléréséhez
Az információs írástudás kompetenciájának megszerzése egyre sürgetőbb. A szövegek,
hangok, képek digitalizálása és tárolása általánossá vált, a média interaktivitásának
előretörését tapasztaljuk, az internet-használat gyors terjedésének korát éljük.
A média-technikai eszközök és a számítógépek egyre bonyolultabb és magasabb
szinten képesek az elektronikus kommunikáció kiteljesedésének támogatására.