|
IX. A virtuális valóság
Az előző fejezetekben gondolkodtunk az egyes médiumok funkciójáról, hatásmechanizmusáról, a manipulatív erejéről, néha szót ejtettünk a különböző káros vagy veszélyt magában hordozó természetéről is. Megállapítottuk, hogy egyre több digitális médiumhoz kapcsolódunk, kicsit túlozva állíthatjuk, hogy életünk minden területén megtalálhatóak. A legtöbb eszköz kiválóan használható, megkönnyíti kommunikációnkat, tanulásunkat, munkánkat, mindennapi életünket, szórakozásunkat - azonban közel sem ilyen egyneműen pozitív a hatása. Az audiovizuális média befolyásának számtalan vonatkozását térképezték már eddig is fel a kutatók, a média-fogyasztás kétséges vagy romboló hatását és esetleges kockázatait évtizedek óta vizsgálják, fórumokon, konferenciákon vitatják meg, és számos tanulmányban, könyvben megfogalmazták kutatási eredményeiket.
A zárófejezetben tudatosan, nyitott szemmel kalandozunk a TV és a számítógép-internet teremtette virtuális világban.
Valóság-show A televízió a nézőszám növelésében érdekelt, tehát egyre
magasabb „dózisban” kell adagolnia csábító trükkjeit. A TV látszólag a valóságot tükrözi, hiszen a futó képsorok
alapján nem tudjuk megkülönböztetni, hogy filmre rögzített, igazi történést
látunk-e, vagy élethűen megrendezett színházat. A hatás kedvéért egyre több
valóságos elemet használnak fel a műsorkészítők. Erre példa az un. valóság-show műfaj. Bármilyen témája lehet ennek a
műsortípusnak, gyakori egy család vagy egy szedett-vedett társaság (látszólag)
hétköznapi életének közvetítése, de nem riadnak vissza a tragikus vagy
borzalmas események szórakoztatásnak szánt „tálalásától” sem. Ezek a „kukkolós” produkciók az
emberi méltóságot lealacsonyítják, sértik a személyiségi jogokat, tartalmi és
képi megfogalmazás szempontból igénytelenek, silányak. A valóság-show-k
nagyobbik részében a szexualitás a fő téma, provokálóan ekörül keringenek a
„történések”, sokszor a közönségességbe és pornográfiába hajlóan. A közízlést
és az alapvető erkölcsi normákat gyakran sértik meg a valóság-show-k, és
nemcsak kiszolgálják az esetlegesen felmerülő különféle infantilis igényeket,
hanem erősen generálják is. Az ilyen műsorok közvetítésének a célja sem más, mint a
minél nagyobb figyelem elérése, pontosabban a nézőszám növelése, még
pontosabban a lehető legnagyobb profit elérése. A borzalmas, ízléstelen „szórakoztatás” elleni védekezés
egyszerűen a bojkott – ha tömegesen nem nézzük. Szex és erőszak A TV-nek (a médiának) kétségtelenül fontos szerepet osztottunk
az életünkben, éppen ezért a nézőkre-fogyasztókra gyakorolt befolyásáról sokan
és sokféle megközelítéssel értekeztek, ezek közül a két legnagyobb aggodalmat
kiváltó téma a szex nyers ábrázolása és az erőszak megjelenése a műsorokban,
filmekben. Úgy tűnik, a szex és az erőszak jól eladható, globális kereslet
mutatkozik iránta. Vagy csak ráerőltetik a nézőkre? Nehéz eldönteni. Ismert
statisztikai adat, hogy mire egy gyermek felnő, sok ezer gyilkosság és erőszak
tanúja lesz a képernyőn. A gyermekek pl. nemcsak
egyszerűen hozzáférhetnek az erőszakos filmekhez, hanem a nekik szóló mesékben
is sokszor felbukkannak az agresszív elemek, megoldások. Az indokolatlan
erőszak, a vér brutális képi megjelenítése vagy a szexuális viselkedés zavarba
ejtően naturális érzékeltetése a nézőben (főként gyermekekben) akár pszichikai
sérülést is okozhat. A TV-ben megjelenített szexuális magatartás és a nyílt
agresszió potenciálisan modellt nyújt a viselkedéshez. A szex túlhajtott,
közönségessé alacsonyítása leépíti a szexuális igényességet, ellopja a
természetes szerelmi kapcsolatok varázsát. Az agresszió különböző formáinak
gyakori megjelenítése a durvaságot és gátlástalanságot a konfliktusmegoldás
elfogadható eszközévé emeli, és egyre érzéketlenebbé alakítja a nézőt a szenvedés,
az áldozat iránt. A körülöttünk lévő világból a szex és az erőszak
túladagolt ábrázolása nem a valóságot, hanem annak hamis, torzított képét
mutatja be. Megfigyelhető, hogy a sokat képernyő előtt ülő világképe,
értékrendje a média realitását, látszólagos valóságát tükrözi. Függőség A média
normaközvetítő szerepe vitathatatlan (pl. a viselkedésben, az öltözködésben), az
egész földet besugárzó műholdas adások globalizációs hatásáról azonban már számos kutató megfogalmazta vészjelzéseit. Többször
megállapítottuk az előző fejezetekben, hogy a média urai gátlástalanul
avatkoznak bele az emberek életébe – befolyásolják mindennapjainkat,
időfelhasználásunkat, érték- és ízlésvilágunkat, de legfőképpen fogyasztásunkra
akarnak hatni. Két szinten is, egyrészt a reklámozott termékek fogyasztását
sürgetik, másrészt a műsorok habzsolására próbálnak rábírni. Sokszor sikerül is
nekik. Céljukat változatos módon és eszközökkel érik el, egyik ilyen tudatos
manipuláció a rafinált műsor- és filmszerkesztés révén a fogyasztási vágy
túlhajtása, a képernyő kéken vibráló fényeitől való függőség kialakítása.
Akarjuk vagy sem, a látott képek (mozgóképek) megmaradnak agyunkban,
asszociációkat keltenek, hatásuk van, s a manipuláció épp erre épít. A kamera
tetszése szerint nagyít ki és láttat dolgokat, eseményeket, összefüggéseket.
Nem könnyű elszakadni az ingerforrástól. A képernyő varázsa kényszerítően hat. Figyeld
meg egyik családtagod szemét, amikor egy izgalmas filmet néz nagy átéléssel. A
filmekben látott események, érzelmek nemcsak a néző agyában tükröződnek vissza,
hanem a szemében is. A képi
világ izgalma, a filmsorozatok történetfolyamának nyomon követése, a
látszólagos cselekvés, a lustaság, a valóság és a problémák elől menekülés (és
még sorolható) a képernyő fogságába taszít. Különböző módon vagyunk
befolyásolhatóak, elcsábíthatóak, ezért különösen ügyelnünk kell a TV-nézésre
kiszabott időnk kordában tartására, a műsorok szelektálására, a média
manipulációjának felismerésére, tudatosítására, kijátszására. A túlzott
TV-nézés fiziológiai, pszichikai és idegi kimerüléssel jár, ezek a negatív
hatások egyre nyilvánvalóbbak. A függőség melléktermékeként pl. szem- és gerincbetegség, fáradékonyság, elmagányosodás, általános
nyugtalanság, feszültség stb. alakul ki, és ezek a tünetek tartós
egészségkárosodáshoz vezetnek. A szabadidős szokásokat elemezve a számítógép és internet
használata az előzőekben tárgyalt problémákhoz hasonlókat vet fel. A számítógépes
játékok többségében az erőszak mennyisége és az interneten terjedő/elérhető
pornográfia komoly aggodalomra adhat okot. A számítógépek hálózatos összeköttetésén alapuló
kommunikációval (pl. chat), az interneten
kalandozással, weblapok nézegetésével eltöltött idő újszerű kapcsolatok
kialakítására, a műveltség fejlesztésére, modern ismeretszerzési, tanulási
módszerek használatára ad lehetőséget. Ezért jó. Azonban az sem kétséges, hogy
ugyanúgy kialakulhat a függőség, mint a TV esetében – éppen azért, mert ez a
médium is a „világot” hozza elérhető közelségbe. Aki azonban nem tud felállni a
gép elől, akit a virtuális világhoz láncol a hálózat, az kevesebbet lát meg a valódiból, mint lehetne. Internet hiányában a TV-nézés, a
videojáték vagy bármilyen más szenvedély kapcsán kialakulhat a függőség, amire
nem egyformán hajlamosak az emberek. Hamarosan eljön az az idő is,
amikor a néző/felhasználó már saját kedve szerint állítja össze a műsort,
beleszólhat a film forgatókönyvébe, esetleg lehetősége lesz saját műsorok
készítésére is. Vajon mennyi időt töltünk 10-20 év múlva az audiovizuális
média (ne még nincs) fogságában?
|