|
III.
AZ EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
Az emberi
kommunikációnak két vetülete különböztethető meg: biológiai (az élő szervezet
rendszereinek információcseréje) és társadalmi (az ember és közösségek, szociális
rendszerek információcseréje). A biológiai kommunikációnak elsődleges szerepe
van életünkben, formái és szabályszerűségei az evolúció során egyre bonyolultabbá
váltak (az embernél minőségi ugrás következett be), lehetővé vált a beszéd,
a nyelv és azok a különböző kommunikációs formák és szabályok, amit a társadalmi
kommunikációhoz sorolunk. A beszéd segítette a társas kapcsolatokat, a közös
problémamegoldást, a létfenntartást. Az emberi kommunikáció legfőbb oka, hogy
az ember társadalomban él, nélküle nem létezne a társadalom. (A kommunikáció
pszichológiai szükséglet is - az önkifejezés igénye, mások befolyásolása stb.
miatt.)
Az emberi
kommunikációt alaposabban vizsgálva összegyűjthetjük, melyek a kommunikáció
funkciói:
- önkifejezés (minden
emberben élő vágy, melynek érzelmi töltése is van)
- közlésvágy (a megszólalás
igénye, a gondolat láthatóvá tétele)
- felszólító (minden
kommunikáció tartalmazza)
- meggyőzés (partnerre
irányul)
- üzenet (minden közlésnek
van hírértéke)
- kontaktusteremtés
(a kommunikáció szabályozza a kapcsolatot)
- metanyelvi funkció
(a kódot, a jelet értelmezzük)
A kommunikációt
fajtája szerint nagyon sok szempont mentén különböztethetjük meg. Az alábbi
felsorolás jól reprezentálja a rendkívül sokrétű megközelítési módot.
A kommunikáció fajtája szerint lehet:
- verbális (szóbeli)
- nem verbális (pl. mimika, testtartás > nem nyelvi kódon (=beszéd) alapul)
- interperszonális (személyközi)
- multiperszonális (sok személy közötti)
- tudatos - nem tudatos
- intim - nyilvánosság
előtt zajló
- direkt - indirekt
- személyes - személytelen
(pl. névtelen telefon)
- egyéni (autonóm, önálló
döntést hozó) - csoportos (csoport részeként kommunikál)
- nyílt - rejtett
- többcsatornás (pl.
látom, hallom) - egycsatornás
- kölcsönös - egyoldalú
- mikro (személyközi)
- makro (társadalmi, nem a tömeg, nem a média közvetíti)
- digitális - analóg
- köznapi - ünnepi
-
tudományos
-
esztétikai
-
vallásos
- őskommunikáció - modern
kommunikáció
Tanulmányaid, ismereteid alapján
milyen jellemzőit tudod felsorolni az utóbbi két kommunikáció-fajtának?
(őskommunikáció, modern kommunikáció)
A közvetlen
emberi kommunikáció gondolatok, érzelmek átadására irányul. Az üzenet tartalma
mellett azonban nagyon fontos, hogy milyen formában juttatjuk kifejezésre mondanivalónkat.
Az emberi kommunikációban két szinten zajlik az információátadás:
- verbális szinten (ez a direkt, tudatos nyelvi kommunikáció)
A verbális kommunikáció emberi nyelven való közlést jelent. Eszköze az emberi
nyelv, mely szoros kapcsolatban van a társadalmi helyzettel, a szocializációval
(=ismeretek, szokások, viselkedési rendszerek elsajátítása kommunikáció
útján - egész életünkön át tart).
- nem verbális
szinten (ez beszéd nélküli kommunikáció) - a tudatosság különböző
szintjén használjuk. Ha a verbálist kíséri, metakommunikációnak nevezzük,
melynek viszonya a verbálishoz lehet: ismétlés, ellentmondás, helyettesítés,
kiegészítés, szabályozás).
Fajtái pl.: tekintet (egyik legfontosabb), mimika (arcjáték), vokalitás
(hangtulajdonságok, tempó, sóhaj, beszédhiba), gesztus, testtartás, proxémikai
(a felek közötti térközszabályozás), tapintás
(a bizalmasság kifejezése, mely egyéniség és kultúrafüggő) stb.
A
kommunikáció során fenntartott térköz
(distancia) lehet:
intim: 0-60 cm
személyes: 60-150 cm
társadalmi: 1,5-4 m
nyilvános: 4-8 m
Földünk
minden embere hasonló arckifejezéssel mutatja
ki bánatát, csodálkozását,
indulatát. Az arcmimikának egy kis részét
tudjuk szabályozni, ezeket szándékosan
alkalmazzuk is beszélgetés közben.
A nem verbális üzeneteknek
bizonyos funkcióival olyan dolgokat is kifejezhetünk, amelyeket nehéz lenne
csupán a nyelv segítségével közölni. Pl.:
A társas helyzet kezelése. Egy beszélgetés során folyamatosan
jeleznünk kell a beszélgetőtársunknak a pozitív vagy negatív reakciónkat,
és olyan dolgokat, amelyek segítik a társalgás zökkenőmentes lezajlását, vagyis
kezelnünk kell a partnert.
Az énmegjelenítés. Valamennyi társalgásban fenn kell tartanunk
a rólunk kialakult képet, illetve meg kell ismertetnünk új partnereinkkel
önmagunkat. Ezekben az esetekben is a nem verbális kommunikáció eszközeihez
kell nyúlnunk, mivel a szóbeli közlés nem vezethet eredményre. Például nyitottságunkat,
közvetlenségünket nem szavakkal mondjuk el, hanem mondjuk az öltözékünkkel
vagy egy apró mosollyal jelezzük egy új partnerünknek.
Érzelmi állapotok kommunikációja. Kutatások kimutatták, hogy
nagyon erős kapcsolat van az érzelmek és a mimika között, méghozzá annyira
erős, hogy az adott érzést már akkor is átélik az emberek, amikor az arcizmaikat
az ahhoz az érzéshez kapcsolódó állapotba hozzák.
Az érzelmi
üzenetek kibocsátásának és értelmezésének képessége egyénenként változik,
érdekesség, hogy a vizsgálatok szerint a nőknek ezekhez nagyobb az érzékük.
Próbáld
ki: állj a tükör elé, és mosolyogj!
Mi a tapasztalatod?
A
közlés két szintjét nem lehet szétválasztani, szorosan összefüggnek, szinte
minden alkalommal együtt jelennek meg a társalgásban, bizonyos munkamegosztás
van közöttük. Ha azonban a szóbeli és nem szóbeli üzenetek ellentmondanak
egymásnak, a nem verbális eszközök határozzák meg a kommunikációt.
A nem verbális jelzések mennyisége, kifejezőereje, jellege erősen függ az
adott nép kultúrájától. Így például Európa déli vidékein élő, temperamentumos
népeknél (latin népek, szerbek, törökök, görögök) sokkal nagyobb teret kapnak
a teátrális mozdulatok, gesztusok stb., mint a "hűvös" északon (Nagy-Britannia,
Skandináv országok, Németország).
A nem verbális üzenetek sokkal hatékonyabban és őszintébben fejezik ki az
érzelmeket, mint a beszélt nyelv.
Igaznak
gondolod-e azt az állítást, hogy csak a Homo sapiens
nyelve képes hamis jelzéseket
kibocsátani, vagyis hazudni?
Az emberi
nyelvet különböző jelzések, indexek kísérik. Lényegében mindaz, ami az emberek
életét meghatározza, s egyesekkel közössé, másoktól különbözővé tesz, megjelenik
a kommunikációban. Ezek a kulturális szignálok, melyek fontos
információt terjesztenek az egyénről, s egyben kifejezik egy csoport, egy társadalom
kultúráját is. (Ehhez társadalmi konszenzusra van szükség - egyezményes jelek.)
Legelterjedtebb kulturális szignálok a ruházat és annak viselés, a hajviselet,
a test díszei (nyaklánc, jelvény, márkajelek).
A
kulturális szignálok személyhez kötöttek (a viselőhöz),
statikusak (az adott pillanatban jellemzik a személyt), a történelem során változnak, bővülnek, egy
részük kifejezetten a női szerep tartozéka (szoknya, fülbevaló, arcfestés, táska).
Milyen példákat tudsz
említeni a kulturális szignálokra?
EGY
KIS NYELVÉSZET
Az emberi
kommunikáció évmilliók alatt alakult ki, a környezethez való állandó alkalmazkodás
során. Legelterjedtebb formája a beszéd. elsődleges eszköze pedig a természetes
nyelv.
A nyelv egyrészt biológiai-anatómiai adottságokhoz kötött, másrészt társadalmi
jelrendszer, kialakulásának társadalmi feltételei voltak. Pillantsunk néhány
ismert nyelvész kommunikációs elméletébe.
Ferdinand
De SAUSSURE
(1857-1913) az általános nyelvészet professzoraként párizsi és genfi egyetemeken
munkálkodott. A „Bevezetés az általános nyelvészetbe” címu könyve meghatározó jelentoségu
nyelvészeti alapmu, axiómái máig érvényesek, a nyelvészeti elemzések alapját
képezik.
Saussure élesen és pontosan különbséget tett a beszéd és a nyelv fogalma között,
szerinte a
- nyelv: egy természetes nyelv társadalmilag intézményesített
oldala (kollektív tudatban létezik)
- beszéd: ennek egyéni megvalósulása.
Ebből az következik, hogy a nyelv és a beszéd nem biztos, hogy egybevágó, a
beszéd az egyéni képességektől függő.
Noam
CHOMSKY (a
bostoni MIT egyetem professzora)
korunk elismert nyelvésze
(1928- ).
Munkássága alapján, őt nevezik az un. generatív
nyelvészeti iskola megteremtőjének.
Szerinte az emberi nyelv mélystruktúráját
olyan veleszületett képzési és átalakítási
szabályok alkotják, amelyek genetikai adományként
jellemzik fajunkat. A gyermek nyelvi kompetenciája tanulás
nélkül is kialakul, elégséges az olyan környezet,
amelyben ki van téve a beszéd állandó hatásának.
Véleménye szerint a nyelvi kompetencia független az
intelligenciától.Chomsky alaptétele megkülönbözteti
a
- nyelvi kompetenciát (képességet): a grammatikai szabályok
összessége alkotja a beszélő nyelvismeretét és a
- nyelvi performanciát (beszédtevékenységet): az elsajátított
anyanyelvi képességek konkrét beszédben történő megnyilvánulását.
Roman
Oszipovics JAKOBSON (1896-1981)
orosz származású amerikai
nyelvész,
szemiotikus, irodalomkutató volt.
Kommunikációs modellje
megalkotásakor a kommunikációs aktus alapelemeiből
indult ki, vagyis abból a hat tényezőből, amire
szükség
van a kommunikáció létrejöttéhez.
|