|   
   | III. 
      AZ EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ Az emberi 
        kommunikációnak két vetülete különböztethető meg: biológiai (az élő szervezet 
        rendszereinek információcseréje) és társadalmi (az ember és közösségek, szociális 
        rendszerek információcseréje). A biológiai kommunikációnak elsődleges szerepe 
        van életünkben, formái és szabályszerűségei az evolúció során egyre bonyolultabbá 
        váltak (az embernél minőségi ugrás következett be), lehetővé vált a beszéd, 
        a nyelv és azok a különböző kommunikációs formák és szabályok, amit a társadalmi 
        kommunikációhoz sorolunk. A beszéd segítette a társas kapcsolatokat, a közös 
        problémamegoldást, a létfenntartást. Az emberi kommunikáció legfőbb oka, hogy 
        az ember társadalomban él, nélküle nem létezne a társadalom. (A kommunikáció 
        pszichológiai szükséglet is - az önkifejezés igénye, mások befolyásolása stb. 
        miatt.)   Az emberi 
        kommunikációt alaposabban vizsgálva összegyűjthetjük, melyek a kommunikáció 
          funkciói: 
        
           önkifejezés (minden 
            emberben élő vágy, melynek érzelmi töltése is van) közlésvágy (a megszólalás 
            igénye, a gondolat láthatóvá tétele) felszólító (minden 
            kommunikáció tartalmazza) meggyőzés (partnerre 
            irányul) üzenet (minden közlésnek 
            van hírértéke) kontaktusteremtés 
            (a kommunikáció szabályozza a kapcsolatot) metanyelvi funkció 
            (a kódot, a jelet értelmezzük) A kommunikációt 
        fajtája szerint nagyon sok szempont mentén különböztethetjük meg. Az alábbi 
        felsorolás jól reprezentálja a rendkívül sokrétű megközelítési módot.A kommunikáció fajtája szerint lehet:
 
        
           verbális (szóbeli) 
            - nem verbális (pl. mimika, testtartás > nem nyelvi kódon (=beszéd) alapul) interperszonális (személyközi) 
            - multiperszonális (sok személy közötti) tudatos - nem tudatos intim - nyilvánosság 
            előtt zajló direkt - indirekt személyes - személytelen 
            (pl. névtelen telefon) egyéni (autonóm, önálló 
            döntést hozó) - csoportos (csoport részeként kommunikál) nyílt - rejtett többcsatornás (pl. 
            látom, hallom) - egycsatornás kölcsönös - egyoldalúmikro (személyközi) 
            - makro (társadalmi, nem a tömeg, nem a média közvetíti) digitális - analóg köznapi - ünnepi - 
            tudományos
 - 
              esztétikai
 - 
              vallásos
őskommunikáció - modern 
            kommunikáció  		
  		 Tanulmányaid, ismereteid alapján
  		milyen jellemzőit tudod felsorolni az utóbbi két kommunikáció-fajtának?
           (őskommunikáció, modern kommunikáció) A közvetlen 
        emberi kommunikáció gondolatok, érzelmek átadására irányul. Az üzenet tartalma 
        mellett azonban nagyon fontos, hogy milyen formában juttatjuk kifejezésre mondanivalónkat. 
        Az emberi kommunikációban két szinten zajlik az információátadás: 
        
           verbális szinten (ez a direkt, tudatos nyelvi kommunikáció)A verbális kommunikáció emberi nyelven való közlést jelent. Eszköze az emberi 
            nyelv, mely szoros kapcsolatban van a társadalmi helyzettel, a szocializációval 
            (=ismeretek, szokások, viselkedési rendszerek elsajátítása kommunikáció 
            útján - egész életünkön át tart).
 nem verbális 
            szinten (ez beszéd nélküli kommunikáció) - a tudatosság különböző 
            szintjén használjuk. Ha a verbálist kíséri, metakommunikációnak nevezzük, 
            melynek viszonya a verbálishoz lehet: ismétlés, ellentmondás, helyettesítés, 
            kiegészítés, szabályozás).Fajtái pl.: tekintet (egyik legfontosabb), mimika (arcjáték), vokalitás 
            (hangtulajdonságok, tempó, sóhaj, beszédhiba), gesztus, testtartás, proxémikai 
            (a felek közötti térközszabályozás), tapintás 
              (a bizalmasság kifejezése, mely egyéniség és kultúrafüggő) stb.
 
        
          A
                  kommunikáció során fenntartott térköz
                  (distancia) lehet:intim: 0-60 cm
 személyes: 60-150 cm
 társadalmi: 1,5-4 m
 nyilvános: 4-8 m
 
           Földünk
                     minden embere hasonló arckifejezéssel mutatja
                     ki bánatát, csodálkozását,
                      indulatát. Az arcmimikának egy kis részét
                      tudjuk szabályozni, ezeket szándékosan
                     alkalmazzuk is beszélgetés közben. 
 
        A nem verbális üzeneteknek 
          bizonyos funkcióival olyan dolgokat is kifejezhetünk, amelyeket nehéz lenne 
          csupán a nyelv segítségével közölni. Pl.:A társas helyzet kezelése. Egy beszélgetés során folyamatosan 
          jeleznünk kell a beszélgetőtársunknak a pozitív vagy negatív reakciónkat, 
          és olyan dolgokat, amelyek segítik a társalgás zökkenőmentes lezajlását, vagyis 
          kezelnünk kell a partnert.
 Az énmegjelenítés. Valamennyi társalgásban fenn kell tartanunk 
          a rólunk kialakult képet, illetve meg kell ismertetnünk új partnereinkkel 
          önmagunkat. Ezekben az esetekben is a nem verbális kommunikáció eszközeihez 
          kell nyúlnunk, mivel a szóbeli közlés nem vezethet eredményre. Például nyitottságunkat, 
          közvetlenségünket nem szavakkal mondjuk el, hanem mondjuk az öltözékünkkel 
          vagy egy apró mosollyal jelezzük egy új partnerünknek.
 Érzelmi állapotok kommunikációja. Kutatások kimutatták, hogy 
          nagyon erős kapcsolat van az érzelmek és a mimika között, méghozzá annyira 
          erős, hogy az adott érzést már akkor is átélik az emberek, amikor az arcizmaikat 
          az ahhoz az érzéshez kapcsolódó állapotba hozzák.
 
        
          Az érzelmi 
            üzenetek kibocsátásának és értelmezésének képessége egyénenként változik, 
            érdekesség, hogy a vizsgálatok szerint a nőknek ezekhez nagyobb az érzékük.   Próbáld
                 ki: állj a tükör elé, és mosolyogj!
                 
              Mi a tapasztalatod?
 
         A 
          közlés két szintjét nem lehet szétválasztani, szorosan összefüggnek, szinte 
          minden alkalommal együtt jelennek meg a társalgásban, bizonyos munkamegosztás 
          van közöttük. Ha azonban a szóbeli és nem szóbeli üzenetek ellentmondanak 
          egymásnak, a nem verbális eszközök határozzák meg a kommunikációt. A nem verbális jelzések mennyisége, kifejezőereje, jellege erősen függ az 
          adott nép kultúrájától. Így például Európa déli vidékein élő, temperamentumos 
          népeknél (latin népek, szerbek, törökök, görögök) sokkal nagyobb teret kapnak 
          a teátrális mozdulatok, gesztusok stb., mint a "hűvös" északon (Nagy-Britannia, 
          Skandináv országok, Németország).
 A nem verbális üzenetek sokkal hatékonyabban és őszintébben fejezik ki az 
          érzelmeket, mint a beszélt nyelv.
 		
  		 Igaznak 
          gondolod-e azt az állítást, hogy csak a Homo sapiens
          nyelve képes hamis jelzéseket 
          kibocsátani, vagyis hazudni? Az emberi 
        nyelvet különböző jelzések, indexek kísérik. Lényegében mindaz, ami az emberek 
        életét meghatározza, s egyesekkel közössé, másoktól különbözővé tesz, megjelenik 
        a kommunikációban. Ezek a kulturális szignálok, melyek fontos 
        információt terjesztenek az egyénről, s egyben kifejezik egy csoport, egy társadalom 
        kultúráját is. (Ehhez társadalmi konszenzusra van szükség - egyezményes jelek.)Legelterjedtebb kulturális szignálok a ruházat és annak viselés, a hajviselet, 
        a test díszei (nyaklánc, jelvény, márkajelek).
 A
          kulturális szignálok személyhez kötöttek (a viselőhöz),
          statikusak (az adott pillanatban jellemzik a személyt), a történelem során változnak, bővülnek, egy 
          részük kifejezetten a női szerep tartozéka (szoknya, fülbevaló, arcfestés, táska).             		
  		 Milyen példákat tudsz 
          említeni a kulturális szignálokra?  EGY 
        KIS NYELVÉSZET Az emberi 
        kommunikáció évmilliók alatt alakult ki, a környezethez való állandó alkalmazkodás 
        során. Legelterjedtebb formája a beszéd. elsődleges eszköze pedig a természetes 
        nyelv. A nyelv egyrészt biológiai-anatómiai adottságokhoz kötött, másrészt társadalmi 
        jelrendszer, kialakulásának társadalmi feltételei voltak. Pillantsunk néhány 
        ismert nyelvész kommunikációs elméletébe.
 Ferdinand
            De SAUSSURE
	   (1857-1913) az általános nyelvészet professzoraként párizsi és genfi egyetemeken
	   munkálkodott. A „Bevezetés az általános nyelvészetbe” címu könyve meghatározó jelentoségu
	   nyelvészeti alapmu, axiómái máig érvényesek, a nyelvészeti elemzések alapját
	   képezik. 
	  
	  Saussure élesen és pontosan különbséget tett a beszéd és a nyelv fogalma között, 
        szerinte a
 - nyelv: egy természetes nyelv társadalmilag intézményesített 
        oldala (kollektív tudatban létezik)
 - beszéd: ennek egyéni megvalósulása.
 Ebből az következik, hogy a nyelv és a beszéd nem biztos, hogy egybevágó, a 
        beszéd az egyéni képességektől függő.
 Noam
            CHOMSKY (a
            bostoni MIT egyetem professzora)
            korunk elismert nyelvésze
            (1928- ).
          Munkássága alapján, őt nevezik az un. generatív
           nyelvészeti iskola megteremtőjének.Szerinte az emberi nyelv mélystruktúráját
        olyan veleszületett képzési és átalakítási
        szabályok alkotják, amelyek genetikai adományként
        jellemzik fajunkat. A gyermek nyelvi kompetenciája tanulás
        nélkül is kialakul, elégséges az olyan környezet,
        amelyben ki van téve a beszéd állandó hatásának.
        Véleménye szerint a nyelvi kompetencia független az
        intelligenciától.Chomsky alaptétele megkülönbözteti
        a
 - nyelvi kompetenciát (képességet): a grammatikai szabályok 
        összessége alkotja a beszélő nyelvismeretét és a
 - nyelvi performanciát (beszédtevékenységet): az elsajátított 
        anyanyelvi képességek konkrét beszédben történő megnyilvánulását.
 Roman
              Oszipovics JAKOBSON (1896-1981)
              orosz származású amerikai
         nyelvész,
         szemiotikus, irodalomkutató volt.
         Kommunikációs modellje
        megalkotásakor a kommunikációs aktus alapelemeiből
        indult ki, vagyis abból a hat tényezőből, amire
        szükség
        van a kommunikáció létrejöttéhez.
 
   |