|     | VI. TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ Az emberi kommunikáció korszakos változásainak során, a technológiai fejlődés 
		  következtében, az információ egyre több emberhez jutott el, napjainkban pedig 
		  egy-egy hír már (sokszor milliós nagyságú) tömegek érdeklődésére tarthat számot. 
		  Az audiovizuális médiumok (különösen a TV) legkézenfekvőbb jellemzője valószínűleg 
		  az, hogy tömegekre képes hatással lenni, ezért is nevezzük tömegkommunikációs 
		  eszköznek. 
 
 A tömegkommunikáció további jellemzője, hogy a közlemények 
 A felhasznált kommunikációs csatornák szerint az alábbi fajtáit különböztethetjük meg: 
 A tömegkommunikációs jelenség vizsgálatakor gond nélkül meg tudjuk állapítani, 
		  hogy kommunikáció történik, tömegekhez áramlik az információ, viszont arra a 
		  kérdésre, ki küldi az üzenetet, homályosan tudunk csak válaszolni. Küldheti 
		  az üzenetet a médium tulajdonosa, az újságíró, az operatőr, a műsorszerkesztő 
		  stb., de nem köthető egy személyhez ("kapuőrhöz"). A médiaiparban 
		  az üzenetek kibocsátását bonyolult szabályozók határozzák meg: az intézményi 
		  rend, a gazdasági, pénzügyi helyzet, jogi, etikai elvek, politikai hatások befolyásolják. 
 A tömegkommunikáció fejlődését két (egymással ellentétes) tendencia hatja át: 
		  törekvése szerint egyre növelni akarja a címzettek számát, s mindinkább szeretne 
		  behatolni a személyes szférába. Világméretű elterjedésének igen számos oka van, gyűjtsük össze ezeket! A tömegkommunikáció: 
 Elmondhatjuk tehát, hogy a tömegkommunikáció korszakában élünk, korunkat a tömeges információáramlás határozza meg, s ha jól figyelünk, azt is hamar megállapítjuk, hogy meggyőzési törekvések is jellemzik. A befolyásolás sokszor alig észrevehető vagy nem is szándékos. A kommunikátorok nem feltétlenül akarnak eladni nekünk valamit, ám akkor is sikerrel befolyásolhatnak minket abban, hogy miképpen lássuk a világot, és hogyan reagáljunk életünk vagy mások életének fontos eseményeire. 		
  		Tudnál erre példát mondani? TÁJÉKOZTATÁS: A tömeges információigény kielégítésének társadalmi megvalósulása az emberi történelem során folyamatosan fellelhető. Természetesen koronként változóak a társadalmi nyilvánosság színterei, de minden társadalom megteremtette a maga nyilvános zónáit. Az információs- és hírműsorok elődjének is tekinthető pl. a görögöknél az agóra, a rómaiaknál a fórum vagy a polgári társadalmakban a parlament. A modern tömegtársadalmakat alkotó egyének számára az információhoz jutás, a híradás alapvető szolgáltatássá vált. Hogy milyen információ kap nyilvánosságot, az függ Három közvélemény-formáló stratégia (magatartásirányítás) különböztethető meg: A közvélemény formálásában óriási szerepük van a hírműsoroknak, híradóknak. A demokratikus államokban pontos törvényi szabályozás rögzíti a médiumok működését, melyben megfogalmazódnak az alapvető követelmények. A hírműsorokra nemzetközileg is elfogadott normák, szabályok vonatkoznak, ezzel igyekeznek a törvényalkotók megvalósítani, megőrizni a tömegtájékoztatás tárgyilagosságát, tisztaságát. A tömegmédia alapvető funkciója a hírközlés, tehát az információk nyilvánosság elé tárása, azonban nem egyszerű abban dönteni, hogy adott időben mely információból legyen hír. HÍR:  A hírértékű információk óriási túlkínálata (időnként hiánya) következtében nehézséget jelent az érdeklődésre számot tartó és a jelentéktelen közötti szelekció. 		
  		Milyen a helyes tájékoztatás?
  		Sorold fel jellemzőt és az elvárásaidat is!  A tájékoztatástól az objektív, pontos, tömör, érhető, jóízlésnek megfelelő 
		  információközlést várjuk el, melyben világosan elkülönül a hír a véleménytől, 
		  vélekedéstől. Úgy is megfogalmazhatjuk, hogy az információfogyasztó a valóság 
		  leképezését várja a híradásoktól. Az információdömping szelektálásra kényszerít, de vajon sikerül-e tárgyilagosan elkülöníteni a lényeges információt és a lényegtelent? Sok-sok hír pusztán látszólag fontos számunkra, s éppen azért, mert megjelenik a médiában, valódi jelentősége nincs. A tömeges információigényt kiszolgálják a hírműsorok, ugyanakkor gerjesztik is ezt az információéhséget. Temérdek híradás áll rendelkezésünkre (minden médiumban) a világban való eligazodásra, 
		  a tájékozódásra.  		
  		 Véleményed szerint eldönthető-e a különböző hírműsorokban, hogy az újságíró 
		  melyik oldalon áll? Torzítja-e a valóságot a híradás? Milyen példákat tudnál említeni? | |||||||||