|
VI. TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ Az emberi kommunikáció korszakos változásainak során, a technológiai fejlődés
következtében, az információ egyre több emberhez jutott el, napjainkban pedig
egy-egy hír már (sokszor milliós nagyságú) tömegek érdeklődésére tarthat számot.
Az audiovizuális médiumok (különösen a TV) legkézenfekvőbb jellemzője valószínűleg
az, hogy tömegekre képes hatással lenni, ezért is nevezzük tömegkommunikációs
eszköznek.
A tömegkommunikáció további jellemzője, hogy a közlemények
A felhasznált kommunikációs csatornák szerint az alábbi fajtáit különböztethetjük meg:
A tömegkommunikációs jelenség vizsgálatakor gond nélkül meg tudjuk állapítani,
hogy kommunikáció történik, tömegekhez áramlik az információ, viszont arra a
kérdésre, ki küldi az üzenetet, homályosan tudunk csak válaszolni. Küldheti
az üzenetet a médium tulajdonosa, az újságíró, az operatőr, a műsorszerkesztő
stb., de nem köthető egy személyhez ("kapuőrhöz"). A médiaiparban
az üzenetek kibocsátását bonyolult szabályozók határozzák meg: az intézményi
rend, a gazdasági, pénzügyi helyzet, jogi, etikai elvek, politikai hatások befolyásolják.
A tömegkommunikáció fejlődését két (egymással ellentétes) tendencia hatja át:
törekvése szerint egyre növelni akarja a címzettek számát, s mindinkább szeretne
behatolni a személyes szférába. Világméretű elterjedésének igen számos oka van, gyűjtsük össze ezeket! A tömegkommunikáció:
Elmondhatjuk tehát, hogy a tömegkommunikáció korszakában élünk, korunkat a tömeges információáramlás határozza meg, s ha jól figyelünk, azt is hamar megállapítjuk, hogy meggyőzési törekvések is jellemzik. A befolyásolás sokszor alig észrevehető vagy nem is szándékos. A kommunikátorok nem feltétlenül akarnak eladni nekünk valamit, ám akkor is sikerrel befolyásolhatnak minket abban, hogy miképpen lássuk a világot, és hogyan reagáljunk életünk vagy mások életének fontos eseményeire.
Tudnál erre példát mondani?
TÁJÉKOZTATÁS: A tömeges információigény kielégítésének társadalmi megvalósulása az emberi történelem során folyamatosan fellelhető. Természetesen koronként változóak a társadalmi nyilvánosság színterei, de minden társadalom megteremtette a maga nyilvános zónáit. Az információs- és hírműsorok elődjének is tekinthető pl. a görögöknél az agóra, a rómaiaknál a fórum vagy a polgári társadalmakban a parlament. A modern tömegtársadalmakat alkotó egyének számára az információhoz jutás, a híradás alapvető szolgáltatássá vált. Hogy milyen információ kap nyilvánosságot, az függ Három közvélemény-formáló stratégia (magatartásirányítás) különböztethető meg: A közvélemény formálásában óriási szerepük van a hírműsoroknak, híradóknak. A demokratikus államokban pontos törvényi szabályozás rögzíti a médiumok működését, melyben megfogalmazódnak az alapvető követelmények. A hírműsorokra nemzetközileg is elfogadott normák, szabályok vonatkoznak, ezzel igyekeznek a törvényalkotók megvalósítani, megőrizni a tömegtájékoztatás tárgyilagosságát, tisztaságát. A tömegmédia alapvető funkciója a hírközlés, tehát az információk nyilvánosság elé tárása, azonban nem egyszerű abban dönteni, hogy adott időben mely információból legyen hír. HÍR: A hírértékű információk óriási túlkínálata (időnként hiánya) következtében nehézséget jelent az érdeklődésre számot tartó és a jelentéktelen közötti szelekció.
Milyen a helyes tájékoztatás?
Sorold fel jellemzőt és az elvárásaidat is!
A tájékoztatástól az objektív, pontos, tömör, érhető, jóízlésnek megfelelő
információközlést várjuk el, melyben világosan elkülönül a hír a véleménytől,
vélekedéstől. Úgy is megfogalmazhatjuk, hogy az információfogyasztó a valóság
leképezését várja a híradásoktól. Az információdömping szelektálásra kényszerít, de vajon sikerül-e tárgyilagosan elkülöníteni a lényeges információt és a lényegtelent? Sok-sok hír pusztán látszólag fontos számunkra, s éppen azért, mert megjelenik a médiában, valódi jelentősége nincs. A tömeges információigényt kiszolgálják a hírműsorok, ugyanakkor gerjesztik is ezt az információéhséget. Temérdek híradás áll rendelkezésünkre (minden médiumban) a világban való eligazodásra,
a tájékozódásra.
Véleményed szerint eldönthető-e a különböző hírműsorokban, hogy az újságíró
melyik oldalon áll?
Torzítja-e a valóságot a híradás? Milyen példákat tudnál említeni? |