Konfliktuskezelés
Tanulmányok,
cikkek
Prezentációk
Szakirodalom
Jeles
képviselők
Segítő
helyek
Irodalmi
szemelvények
Ajánló
<< Kezdőoldal
|
"Lélekben
rendben"
KONFLIKTUSKEZELÉS
Mielőtt
eljutunk a konfliktuskezelés útjaihoz, tekintsük meg a konfliktus fogalmának
meghatározását. A konfliktus (latin confligo „összevet, (fegyveresen)
összecsap, megütközik, perlekedik”) egyének vagy társadalmi csoportok
közötti olyan ütközés, amely mögött igények, szándékok, vágyak, törekvések,
érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik
meg (Szekszárdi 1995, 1996). Harcra, összeütközésre akkor kerül sor,
amikor a felek viselkedése akadályozza egyikük vagy másikuk igényeinek
érvényesítését, vagy értékrendjük különböző. (Konfliktus
– Wikipédia)
Ha a feszültség fokozódik, a különbözőséget követi a meg nem értés,
véleménykülönbség, probléma, vita. Amennyiben nincs beavatkozás, megtörténik
az összeütközés, konfliktus, mely eljuthat az erőszakig, háborúságig.
Rainer Winkel: Pedagógiai pszichiátria című könyvében 12 viselkedési
módot javasol, amivel szabályozhatjuk a konfliktusokat. Ezek a következők:
elkerülés, lemondás,, áttolás, kompenzáció, szublimáció, figyelmen kívül
hagyás, elfojtás, regresszió, reakcióképződés, projekció, szomatizáció,
racionalizáció.
Ahányan vagyunk, annyiféle módon reagálunk. Ezért érdemes őszintén megvizsgálnunk,
a saját konfliktuskezelési stílusunkat. A hivatkozott anyagban, addig ne kutakodjunk
tovább, míg a kérdéssort meg nem válaszoltuk. Utána az értékelőlap, majd a
ponttáblázat segítségével meghatározhatjuk a saját konfliktuskezelési stílusunkat.
A hivatkozási anyagban megismerkedhetünk az öt konfliktuskezelési stílus jellemzőivel.
Ezt követően tippeket kaphatunk, hogy mikor melyik konfliktuskezelési stílust
célszerű alkalmazni.
Jó munkát!
Forrás:
- Rainer Winkel: Pedagógiai pszichiátria (Tankönyvkiadó,
1981)
Bevezetés az iskolában és otthon tapasztalható
neurotikus és pszichotikus jelenségek megértéséhez.
A szerző, aki az esseni (NSZK) egyetem magántanára,
ebben a művében két olyan tudományterületet kapcsol össze, melyeknek
az első pillantásra kevés közük van egymáshoz: a pedagógiát és a pszichiátriát.
Interdiszciplináris (tudományközi) elemzésekkel kimutatja, hogy e két
tudomány szorosan összefügg egymással, és hogy az iskola – képletes
kifejezéssel élve – gyakran a pszichiátriai szakrendelő „várószobája”.
Könyve nagy
segítséget nyújthat a pedagógusoknak, a szülőknek és mindazoknak, akik
jobban meg akarják érteni aneurózisokat és pszichózisokat, ill. az
ezektől szenvedő fiatalokat. A megértés pedig – mint tudjuk – a segítés
alapja.
- Csendes Éva: Énünk alapjai Önismereti műhelymunka Kiadó: 2P Oktatási Bt.
BME Oktatási Vezetőképző jegyzetei
- Dávid Imre–Fülöp Márta–Pataky Nóra–Rudas János: Stressz,
megküzdés, versengés, konfliktusok
(Kiadó: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek
Szövetsége, 2014)
Ez az anyag egy szélesebb kitekintést
nyújt a konfliktus témában.
- A konfliktusok általános tisztázása mellett a projektben, még találkozhatunk
speciális konfliktuskezelési módokkal is. A drogproblémák tárgyalásánál
például felszínre kerülnek az iskolai erőszak és agresszió problémájának
kezelési módjai. (Tabuk
nélkül, 60. oldal)
|