A GYILKOS KAMAT
- A környezetpusztítás alapoka
-
A jelenlegi agresszív (rákos daganatszerű) természetrombolás, környezetpusztítás alapoka: maga a nemzetközi pénzrendszer, mely statisztikai méretekben szükségszerűen kényszeríti ki a környezet rombolását, szennyezését, a világméretű rablógazdálkodást, és állítja irreális módon szembe az ökonómiát az ökológiával. ("Túl racionálisnak" mondott technokrata-ipari társadalmunk e kérdésben meglehetősen irracionális!) Sőt közvetett összefüggései révén ez a rendszer felelős a túlnépesedésért is.
Pénzrendszerünk gyilkos és öngyilkos hibája - mely a gazdaságot s vele az
emberiséget daganatszerűvé teszi: a kamat. Ha nem volna kamat, az emberiség
gazdasági rendszere sokkal szelídebb, jóindulatúbb
volna. Előfordulnának ugyan helyi pusztítások, de semmi sem kényszerítené az
emberiséget világméretű rablógazdálkodásra. Márpedig a jelenlegi kamatos (és
kamatos-kamatos) pénzrendszer ezt teszi.
Két nagy gazdasági (és pénz-) rendszer működik, ill. működött: a természetes
piacgazdaság és a kamatos pénzrendszer mozgatta piacgazdaság. Szokás az elsőt
"sztatikusnak", a másikat "dinamikusnak" nevezni. (Bár a
"dinamikus" jelzőt szinte kizárólag pozitív, a "sztatikust"
elítélő értelemben szokták használni - anélkül, hogy ezt a
jelentéstartalmat igazolni tudnák - mi nem ezt tesszük, hiszen az ember
természetes biológiai-pszichológiai üteméhez képest a túl dinamikus és túl
sztatikus életforma egyaránt rossz. Mégis a modern tudatra hatni akaró szóhasználat
a természetellenesen-egyoldalúan dinamikus életformát nevezi "jó
értelemben" dinamikusnak, és a dinamizmus és stabilitás egészséges
ötvözetét "sztatikusnak".)
A természetes piacgazdaság, azaz a (viszonylag) sztatikus gazdasági rendszer az
őskorban, ókorban, középkorban létezett (nyomokban még ma is él). A
"dinamikus", azaz a kamatos pénzrendszer által befolyásolt
piacgazdaság a középkor végén, de teljes valójában az újkorban jelent meg.
A természetes piacgazdaság életképes rendszer. Több tízezer - százezer? - évig
élt, szaporodott és fejlődött e rendszerben az emberiség.) Ám e rendszer nem
agresszívabb a kelleténél: saját létföltételeit nem
emészti föl.
A kamatos pénzrendszer vezérelte piacgazdaság az újkor rendszere.
Agresszív - de nem életképes. (Az agresszivitást, a másfajta rendszerek
kényszeres - írmagot sem hagyni akaró - kiirtását ne tévesszük össze az
életképességgel, hiszen a kultúrák sokfélesége a túlélés egyik biztosítéka.)
Szemben a természetes piacgazdaság biztosította szerves fejlődéssel, a kamatos
pénzrendszer által befolyásolt piacgazdaságnak két évszázad elég volt, hogy az
emberi létföltételek jórészét fölélje. Sőt, le kell szögeznünk, hogy mind
elméletileg, mind gyakorlatilag lehetetlen a bioszféra rehabilitálása e
rendszeren belül. Az ujjáélesztés csak a természetes
piacgazdaság nem kamat-uralta gazdasági és
pénzrendszerének újrabevezetésével képzelhető el.
A kamat-uralta piacgazdaság látszólag gyors fejlődést
hozott. Ám, ha eredményeiből a kártételeket leszámítjuk, a károk egyértelműen
nagyobbak az eredményeknél: világméretű erdőpusztulás és erdőirtás, haldokló
tengerek, pusztuló ózonpajzs, az időjárási katasztrofa
közeli veszélye, egykor olcsó, sőt ingyenes javak megdrágulása, hiánycikké
válása, a kultúra hanyatlása, helyi kultúrák megsemmisülése, fontos génbankot
is jelentő állat- és növényfajok kiirtása stb.
Haladás a "sztatikusnak" nevezett rendszerben, azaz a természetes
piacgazdaságban is van, ám "csak" "lassú", szerves
fejlődés. Éppen elég idő marad az értékek kiválasztódására. E
"lassúság" azonban csak viszonylagos. Épp annyira lassú e fejlődés,
amennyire azt a bioszféra és az ember természete megkívánja: a zsákutcákról még
időben kiderül, hogy zsákutcák, e rendszerben nem rángathatja senki szakadékba
az egész emberiséget. A "sztatikus" gazdasági rendszer
tárgyilagosabb mércével (az élet és fejlődés törvényeinek mércéjével) se nem
lassú, se nem gyors, hanem éppen megfelelő. Lássuk most vázlatosan a két
rendszer lényegét.
A "sztatikus" rendszerben nincs, vagy legalábbis nem játszik központi
szerepet a kamat. Mindenki elviszi a piacra az általa termelt fölösleget, s
elcseréli olyan termékekre, melyekre szüksége van: így cserél gazdát a
sóbányász sója, az állattenyésztő jószága, a földműves gabonája, a kézműves
szerszáma, cserépedénye stb. A szükséglet és kereslet
természetes módon, pénzügyi-gazdasági kényszerek nélkül talál egymásra. A
szorgalmasabb, ügyesebb, okosabb ember nagyobb eredményeket érhet el, de a
"dinamikus" (a kamatnak központi szerepet adó) pénzrendszer kényszerei,
fondorlatai nélkül. A munka ebben a rendszerben életszerűbb: munka, sport,
játék, szórakozás, kultúra, művészet ötvöződik, és szinte mindenkinek jut
belőlük. A vad, kényszeres rablógazdálkodás legföljebb csak egyedi, helyi
jelenségként fordul elő, de a rendszer nem kényszeríti ki azt statisztikai
méretekben.
A pénz megjelenésével egyedül még nem mérgesedett el a helyzet, bár a munka és
az áru megindult az elidegenedés útján, lévén a pénz elvont, elidegenedett
munka, elidegenedett áru. Ám a kamat megjelenése nélkül az életképes
"sztatikus", egészségesen, szervesen fejlődő rendszer nem semmisült
volna meg.
Ám megjelent a kamat.
Az új gazdasági rendszerben először mindenki a bankhoz fordul, kölcsönt vesz
föl, s beszerzi a piacon a szükségleteinek vélt termékeket, s aztán igyekszik
annyi sót bányászni, jószágot tenyészteni, gabonát termelni, szerszámot és
fazekat gyártani, hogy adósságát kifizethesse. Csakhogy, egy
"kicsivel" mindig többet kell termelnie, mint amennyit a
"sztatikus" rendszerben élő elődje termelt -- hogy ki tudja fizetni a
kamatokat (és azok kamatait) is. Ez a "kevés" kamat nem is olyan
kevés. Ausztriában például 2-3 százalék évi infláció mellett egy normál
bankkölcsön évi kamata 12-13 százalék, de előfordul 25 százalékos vásárlási kamat
is. Így tíz év alatt egy adósság megkettőződik, megháromszorozódik a kamatos
kamatok által.
A piacon azonban nincs végtelen igény búzára, marhára, szerszámra, sóra.
Az adósságot és kamatot ennek ellenére fizetni kell. Új árukat kell tehát
kitalálni, hogy új bevételekre tehessünk szert. Ám lehet, hogy az új áru
"magától" nem is olyan kelendő. Föl kell kelteni iránta az igényeket,
sőt újabb és újabb mesterséges igényeket kell gyártani. Erre szolgál a divat, a
reklám, a reklámipar és reklámtudomány. S már itt is vagyunk az őserdők
letarolásánál, műtrágyánál, vegyszerezésnél, szeméthegyeknél, zacskós víznél, a
tengerek haldoklásánál... Mindehhez még
mérhetetlen energia is kell és megbolydult közlekedés.
E rendszeren belül csak lassítani lehetne az egyre előrehaladó folyamat
gyorsulását, de megállítani vagy visszafordítani lehetetlen - a dolog
természete, lényege miatt. Itt van például a napenergia. Nagyszerű dolog a
hasznosítása, amit támogatni és sürgetni kell. Ámde a "dinamikus"
(kamatos) gazdasági rendszerben mindezzel túl sokat nem nyerhetünk, mert az
energiaigény és az emberiség létszáma külön-külön is egyre nő, s a napelem-, naphőgyűjtő- és akkumulátorgyártás is jelentősen megterheli
a környezetet. Hasonló a helyzet az energiatakarékos égővel, a folyami
közlekedéssel stb.
Az egész gazdaságot, pénzrendszert - sőt az emberiséget - rosszindulatúvá,
rákos daganatszerűvé változtató elem: a kamat. A kamatos pénzrendszer, annak
egyirányú utcái, reklámipara kényszeríti az emberiséget statisztikai méretekben
létföltételei és vele önmaga fölemésztésére.
Küzdjünk az ökoszociális adórendszerért,
környezetvédelmi szószólóért, hatástanulmányi törvényért, a vasút
fejlesztéséért stb. Ám tudnunk kell, és ki kell mondanunk, hogy ezzel csak
valamennyi időt nyerhetünk, ha nem akarunk gyermekeink és unokáink
megnyomorítói lenni.
A "sztatikus" gazdasági rendszerhez, azaz a természetes
piacgazdasághoz való visszatérés nem jelent visszatérést a középkorba. Az
emberiség számos bevált újkori vívmányát megtarthatná. Sőt, azokat csak egy
"sztatikus" rendszerben óvhatná meg, hiszen a "dinamikus"
rendszer a létalapokat pusztítja el. A "sztatikus" gazdaság amúgy sem
kötődik a középkorhoz, és ezernyi változata volt. Ebben a rendszerben
éltek a gyűjtögető és vadásztársadalmak, a nomád pásztorok éppúgy, mint az ókor
és középkor sokféle kultúrtársadalmai.
Nem lehet elég nyomatékosan hangsúlyozni, hogy ebben a kérdésben az önkéntes
lemondásnak csupán szimbolikus-erkölcsi jelentősége lehet, az semmiféle
megoldást nem hozhat a statisztikailag kényszerítő törvényszerűségekkel
szemben. A környezetromboló igények, áruk és a környezetpusztító módon élő
emberek száma gyorsabban növekszik, mint a lemondani akaró emberek száma.
Gyakran pénzrendszerünk haszonélvezői sugallják az egyéni lemondást, mint
"megoldást", hogy a környezetért aggódó embereket kicsinyes
küszködésekkel kössék le, s ne maradjon figyelmük, idejük a kérdés lényegét
átlátni és a gyökeres megoldáson dolgozni. Hogyan mondjanak le például tömegek
a személygépkocsizásról, ha az autó-érdekcsoport rejtett ártámogatásokkal a
gépkocsi-közlekedést látszólag olcsóvá, a vasutat drágává bűvészkedi? (Pl. a
gépkocsi-közlekedést az állam bújtatott módon - a legóvatosabb becslések
szerint is - 75-80 százalékban támogatják az adófizetők pénzéből, ugyanakkor a
környezetkímélő és gazdaságos vasút csak 10 százalékos támogatásban részesül.)
Ha olyan közlekedési szerkezetet és ráadásul olyan meghamisított árrendszert,
sőt ízlésmintákat alakítanak ki, amelyek statisztikai méretekben kikényszerítik
az autózást?
A kamatos pénzrendszer gerjesztette gazdasági rendszeren belül a legnagyobb
jóakarat is a létalapok hol gyorsabb, hol lassúbb, de előrehaladó pusztulását
okozza. A kamatos pénzrendszer megszüntetését, mint célt irreálisnak
mondják a "realisták". Ám lehet-e realista, aki véges készletekkel,
véges szennyezési tűrőképességgel rendelkező világban határtalan növekedést,
azaz határtalan energia- és hulladéktermelést sürget? Ez még csak gazdasági
vonatkozásban is irreális. Tanulmányozzuk csak a rosszindulatú daganatok
természetét! Megdöbbenve ismerünk rá jelenlegi gazdasági és pénzrendszerünk
természetére.
Környezetünk megmentése vagy pusztítása lényegében attól függ, hogy meg
tudjuk-e szüntetni (és mikor tudjuk megszüntetni?) az
újkori (kamatos) pénzrendszert. Ám e célt elérni egyáltalán nem könnyű, mert
elsősorban nem egyfajta "megszokásról", hanem hatalmi kérdésről van
szó. Az újkori piacgazdaságokban a bankok és a pénzemberek töltenek be hasonló szerepet mint a kommunista rendszerekben a politikai
bizottságok. A politikai porond személyiségei ugyanis a bankoktól (a bankok
befolyása alatt álló médiától, nagyvállalatoktól) függenek: a pénzemberek a
nekik engedelmeskedő politikusok és pártok választási hadjáratait anyagilag
támogatják - a velük szembeszegülőkét nem. Márpedig az újkori
"pluralista" társadalom harsogó, erőszakos
reklám- és információözönéből csak sok pénz árán lehet előtűnni.
A pénztelen csoportok esélytelenek: sok pénz nélkül a politikai szabadság
elméleti lehetőség csupán. Hasonló a helyzet a tömegtájékoztatási eszközökkel:
egy lap vagy televízióállomás csak sok pénz árán tehet szert meghatározó
befolyásra. A sajtószabadság pénz nélkül szintén csak elméleti lehetőség.
Világunkat tehát, s benne a választási hadjáratokat, parlamenti csetepatékat,
valamint politikusainkat, sajtónkat, televíziónkat, mindennapi bolti
igényeinket, sőt kertjeink stílusát és lakberendezési ízlésünket, sok esetben
lelki alkatunkat, gondolkodásunkat a háttérből a pénzemberek tervezik,
igazgatják. És persze, a "Nagy Melléktermék": a természet pusztulása,
gyermekeink és az egész emberiség (környezeti) fenyegetettsége is az általuk
képviselt pénzrendszer következménye.
A kommunista csatlóspolitikusok a moszkvai telefontól tartottak, ill. azt
sokszor meg sem várva találták ki a moszkvai kívánságokat. (És ilyenkor a
"realitásokat" emlegették.) Az újkori demokratikus (?) politikusok szellemének vezére a bankok telefonja (ugyancsak
a "realitások" jegyében). A különbség csak az - s a bankok
ebben is ravaszabbak -, hogy ők szemérmesebben akarják birtokolni a hatalmat, s
fölöslegesen nem kérkednek vele. Közvetlen erőszakhoz pedig csak elvétve
folyamodnak, mert a pénz a fegyvereknél is hatalmasabb.
Mindennek tudatában nehéz elképzelni, hogy a bankok, pénzemberek - az újkori
piacgazdasági rendszer hatalmi piramisának csúcsán - önként lemondanának e
"bejáratott", őket automatikusan kiszolgáló rendszer igazgatásáról, s
az őket tápláló kamatról. Ámde mégis van egy "reménysugár". A
kommunista rendszerről sem gondoltuk, hogy föladja önmagát. Mégis megtette. A
mérhetetlen eladósodással szembesülve, a "tömegek" elszabadulni
készülő lázongásától előre rettegve, viszonylag kevéssé vonakodva adta ki
kezéből a hatalmat. Pénzrendszerünk hatalmasai hasonló módon tesznek
bennünket (és önmagukat) eladósodottá a környezet, a jövő nemzedékek és a
harmadik világ iránt. A nem is olyan távoli jövőben tettleges lázongásokra,
atomfenyegetésekre lehet számítani a szennytől, mérgektől, szegénységtől,
betegségektől szenvedők részéről. Lehet, hogy akkor már késő lesz, de a
pénzvilág hatalmasai akkor vagy addig bizonyosan nyugdíjba vonulnak kommunista
kollégáikhoz hasonlóan, s elképzelhető, hogy rendszerüket is föladják. Nem
mindegy azonban, hogy ez MIKOR következik be. A szokásos reklám-ügyeskedés
túl a hamis bűnbakkeresés és bűnbaküldözés lesz a várható fő figyelemelterelés.
Itt kell leszögezni, hogy talán semmi sem veszedelmesebb, mint a bankvilág
bírálatát antiszemitizmussal keverni. Egy etnikai csoport, vallás vagy nép
bűnbakká kikiáltása "csupán" a valós okokról történő
figyelemelterelés volna. Már csak azért is, mert a természet- és
környezetvédők, valamint a bankvilág bírálói között éppoly nagy számban
fordulnak elő zsidó származású egyének, mint a közgazdászok között és az üzleti
életben. A VALÓDI BANKELLENESSÉGNEK SEMMI KÖZE A
ZSIDÓELLENESSÉGHEZ! Igen veszélyes demagógia ezért egyenlőségjelet tenni a
bankellenesség és antiszemitizmus közé, mert éppen az ilyen hamis
szemrehányások keltik életre a hibás gondolatkapcsolásokat. Ugyanakkor gondoljunk
a világméretekben legagresszívebben környezetgyilkoló japán, tajvani,
hongkongi, dél-koreai, német, francia stb. tőkére - természetesen az amerikai
és nemzetközi jellegű tőke mellett (hozzátéve, hogy ez esetben sem a japán vagy
hongkongi kisember a bűnös). A környezetért, a természetért,
gyermekeinkért aggódó ember legfőbb föladata ezért -- környezetvédelmi
"tűzoltóakciók" mellett -- a kamatos pénzrendszer, mint alapvető ok
minél hangosabb tudatosítása, bírálata, propagandisztikus föltárása. Egyszerűen
azért, hogy a károsultak tudhassák, kire haragudjanak. És az okozók maguk
kezdjenek el végre rettegni. Ez a rendszer a valóságban kevésbé személytelen,
mint amilyennek látszik, vagy láttatja magát. (E rendszernek nagy
"történelmi" személyisége volt pl. Rockefeller.) Ha időben érünk el
kellő nyomást a közvélemény által, időben köszönnek le, s adják föl
pénzrendszerüket világunk rossz sáfárjai.
Sokat papolunk a fogyasztói szokásokról, azok megváltoztatásáról,
önmérsékletről, lemondásról s általában környezetvédelemről. Csakhogy ennek
alig van értelme az alapok: a hibás és kártékony, a kártékonyságra kényszerítő
kamatos pénzrendszer figyelembevétele - elemzése, bírálata és megszüntetésének
erőteljes követelése - nélkül. Ha a rákos daganatok természetét élő
pénzrendszerünkről, mint okról nem veszünk tudomást, a fogyasztói szokásokat
megváltoztatni akaró, és önkorlátozásra intő minden igyekezetünk: szó szerint
szélmalomharc, önámítás, pótcselekvés. Hiába gyakorlunk mi néhány millióan
lemondást, ha több milliárd ember szenvedélyes vágyává tették és teszik, hogy
amerikai vagy nyugatnémet módra éljen. Ha sikerülne is lemondóvá győzködni az
emberiség nagyobbik felét, a beteg pénzrendszer ugyanúgy kifejtené romboló
hatását a gazdasági növekedés kényszere formájában. Akkor legföljebb fényűző
fogyasztási cikkek divatja helyett (ál)puritán
divatokkal és (ál)puritán árukkal manipulálna: háborúkkal, fegyverekkel,
önkínzó elméleteket népszerűsítő ponyvairodalom áradatával,
ál-természetgyógyászattal, szükségtelen, de szükségesnek reklámozott
"biokertészeti" készülékekkel vagy éppen divatossá tett önkínzó
eszközökkel. Pénzrendszerünk olyan, hogy bármit is gondolunk ki, bármit is
teszünk, mindent pusztító konzummá változtat, s beépíti a fogyasztói
társadalomba. Pénzrendszerünk célbavétele nélkül alig vagy egyáltalán
nincs értelme föllépni bizonyos ismert környezetkárosító anyagok ellen. Ha
kiszorítjuk őket a piacról, más vagy más módon ártalmas, sőt gyakran még
agresszívabb (új) anyagokkal pótolják őket. A nehézségeket csak vándoroltatjuk,
ide-oda tologatjuk.
A megoldást a következő módon tudom elképzelni:
1) Pénzrendszerünk természetét, következményeit és
megszüntetésének szükségességét meg kell ismertetni a közvéleménnyel.
Valamennyi környezeti baj kapcsán nyomatékosan hangsúlyozni kell a
pénzrendszeri összefüggéseket mint alapokot.
Azaz, a közvélemény által nyomást kell gyakorolni a kamatos pénzrendszer
megszüntetéséért. Ahogy a kommunista rend föladta önmagát, úgy a kamatos
pénzrendszerrel is megtörténhet ugyanez, ha a közvélemény tudatában van
pusztító hatásainak.
2) Időnyerés és a környezetvédelem arányos képviselete a
társadalomban:
a) Természetvédelem
b) Természetes génbankok gyarapítása, védelme (hagyományos
gyümölcsök, háziállatok, gabonafélék stb. természetes telepe, gyűjtése,
szaporítása,
divatba hozása)
c) Környezetvédő adórendszer (cserébe kevesebb jövedelemadó)
d) Vétójoggal is rendelkező környezetvédelmi szószóló
e) A környezetvédelem-ismeret mint
alaptantárgy a számtanhoz és anyanyelvhez hasonlóan
f) Alapvető jogként - ne csak
"mellékjogként" - ismerje el az alkotmány az ép környezethez való
jogot.
Kiszely Károly:
A gyilkos kamat:
környezetvédelmi alapismeretek - másképpen (Harmadik Part Alapítvány, 1995)
Forrás: http://www.dunakanyar.net/~di/gyilkamt.htm